Keď sa dieťatko narodí, fascinuje nás na ňom všetko, ale najviac snáď malé pršteky, ktorými inštinktívne zovrie náš prst aj v spánku.
Ruka dieťaťa je však tým miestom, na ktorom počas prvého roku vidíme neuveriteľný posun pomaly týždeň za týždňom.
Uložené z bruška
Motorika rúk a artikulačných orgánov alebo tiež jemná motorika úzko súvisia s prenatálnym obdobím, kedy sa mozog a telíčko dieťatka pripravuje na život v praxi. Potvrdzuje to aj fakt, že novorodenec vie všetky pohyby, teda aj tie súvisiace s jemnou motorikou, už z bruška.
Dvojmesačný plod má základ všetkých svalových skupín, na začiatku tretieho spontánne pohybuje hlavičkou a končatinami. Po narodení sa mení len kvalita týchto pohybov, spôsobená zmenou gravitácie a dozrievaním mozgu.
A som tu!
Mozog aj celé telíčko dieťatka pokračuje v prudkom raste. Každý posun v dozrievaní mozgu sa navonok prejaví novou zručnosťou v jemnej motorike. Podľa Marie Montessori prechádza dieťa niekoľkými fázami, kedy je schopné učiť sa nové veci bez veľkej námahy. Pre rozvoj motoriky je ideálnym obdobím tejto senzitivnej fázy práve obdobie od narodenia po dva roky.
Prečítajte si tiež: Ako sa bábätko vyvíja týždeň po týždni
Vďaka vnímavému rodičovi, ktorý rozpozná tento záujem dieťaťa o učenie sa nových vecí, je možné aktivovať mozgové dráhy a spoje medzi nimi. Do pol roka života používa dieťa prednostne jednu ruku, až po uplynutí prvých šiestich mesiacov sa stáva obojručným, čo mu pomáha rozvíjať obe mozgové hemisféry.
Je veľmi dôležité v tomto období nepreúčať dieťa, ktorou rukou má čo robiť, môže spokojne na hociktoré činnosti používať obe ruky, dominancia jednej ruky sa znovu navráti po piatom roku života. Dozrievanie mozgu, a tým aj úchop vecí dvoma prstami, tzv. pinzetový úchop, nastáva u dieťaťa medzi 8 – 10. mesiacom života.
Mesiac po mesiaci
Kým spočiatku bábätko používa len uchopovací reflex – to je to podvedomé zovretie prštekmi čohokoľvek, čoho sa dieťa dotkne, napr. maminho prsta, okolo 3-4. mesiaca sa tento stráca a je nahradený voľným, vedomým uchytením predmetu.
Štvrtý mesiac je teda prelomom v koordinácii pohybov ručičiek – od konca tohto mesiaca je dieťatko schopné udržať predmet v ruke, ale koordinácia pohybov prstov nie je do konca roku života natoľko vyspelá, aby vedelo predmet cielene položiť- a tak deti to, čo uchopia, iba odhodia alebo pustia na zem.
V tomto období sa na podporu celodlaňového úchopu odporúča rodičom hrať sa s deťmi s tyčou – ponúknuť mu ju na pevné zovretie a púšťanie, neskôr pridať aktivitu s prenášaním predmetov z jednej misky do druhej – Maria Montessori odporúča napr. gaštany. Postupne sa dieťa učí nielen predmet uchopiť, ale aj zdvihnúť, preniesť a vložiť/vhodiť do druhej misky.
V siedmom mesiaci je už dieťa schopné koordinovať prácu oka a ruky. Obzrie sa za predmetom, ide za ním, dočiahne si ho, obzerá ho, pochopí jednoduché súvislosti fungovania. Pochopí, že ak hrkálkou potrasie, ozve sa zvuk, a že závisí aj od sily jeho potrasenia. Okrem tréningu jemnej motoriky sa týmto skúmaním vecí pohľadom trénuje aj matematická myseľ dieťaťa.
Prečítajte si tiež: Prečo by sme nemali učiť dieťa sedieť
Dozrievanie mozgu a tým aj úchop vecí dvoma prstami, tzv. pinzetový úchop, nastáva u dieťaťa medzi 8 – 10. mesiacom života. Je dobré, ak rodičia podporia toto obdobie hrou na zbieranie drobných predmetov (napríklad štipce, kamienky) najprv prstami jednej, potom druhej ruky, čím sa znovu podporuje rozvoj pravej a ľavej hemisféry mozgu.
Dobrou alternatívou je aj nácvik strkania predmetov (napr. gombičiek) – vybrať predmet z jednej krabičky z masla a vložiť do výrezu druhej, otvor však nesmie byť príliš veľký. Touto aktivitou sa v dieťati podporuje rozvoj matematických schopností a tiež citu pre hudbu z počutia rôznych zvukov pri páde gombičiek do krabičky.
Dieťa ho postupne nahradí úchopom troma prstami, tzv. kliešťovým úchopom, a jeho podpora a rozvoj je veľmi dôležitý pre budúce správne držanie lyžice alebo aj pera v škole. Tento úchop dokáže len človek, a je dôležité nezanedbať tento úchop rozvinúť – závisí od neho napríklad aj správne držanie jemných vecí aj písanie v škole.
Okolo 11. mesiaca teda ponúknime pre dieťa aktivitu s dvíhaním malej lyžičky, ktorou sa dieťa zároveň učí kŕmiť. To isté platí aj o držaní ceruzky, o ktorú začne mať dieťa záujem – v tomto veku nie je chybou jej držanie kliešťovým úchopom zhora.
Dobrou alternatívou je aj prekladanie malých predmetov, napr. fazuliek z jamiek z bomboniérovej výplne (teda z vnútra, kde boli uložené bombóny) – dieťa sa tak môže hrať s rodičom na sťahovanie fazuliek do voľnej jamky a vynikajúco si precvičiť rozvoj kliešťového úchopu.
Prečítajte si tiež: Kedy dať dieťaťu do rúk prvú ceruzku
Dieťa nám rastie pred očami – a my máme šancu mu neuveriteľne pomôcť rozvinúť jeho schopnosti práve aj cez nácvik jemnej motoriky v rámci pravdy, že všetko so všetkým súvisí. Nenechajme si toto obdobie vziať – a dajme dieťaťu radostný zážitok z hry a zároveň investíciu v podobe rozvoja mozgu do budúcnosti.