Učiť sa nie je pre deti nič ťažké a nesúvisí to so žiadnou drinou, ako to poznajú dospelí. Potrebujú len našu pomoc vo vytváraní primeraného prostredia, vnímavé pozorovanie vývoja a sprístupnenie pomôcok na rozvoj. Platí to aj pre malé bábätká.
Čo odporúča pre nácvik jednotlivých zručností pre našich drobcov pedagogika Maria Montessori?
Fotografická pamäť bábätka
Dieťa v prvom roku života používa fotografickú pamäť, „fotí“ si do mozgu situácie a predmety, ktoré v ňom podporujú pud sebazáchovy a pocit istoty.
Dieťa má rado veci na svojom mieste, svoj čas, svoj poriadok, vyvoláva to v ňom nielen pocit bezpečia, ale pomáha budovať aj poriadkumilovnosť. Deti majú radi systém – teda všetko musí mať svoje miesto.
Neučte (ani osobným príkladom) preto deti upratovať hračky alebo čokoľvek spôsobom „nasypeme všetko do jednej kopy“ – treba napríklad zvieratká roztriediť do jednotlivých skupín, ryby do jednej krabičky, lesné zvieratká do druhej, domáce zas inde…
S rečou správne od začiatku
Pri rozprávaní používajme od začiatku správne výrazy a slová, podporujeme tak dobrý rozvoj reči a rečového centra v mozgu dieťatka. Následne správnym používaním jazyka od prvého počiatku kladieme základy správnej gramatiky, výslovnosti aj pravopisu, rovnako ako aj čítania a plynulého slovného prejavu.
Vynikajúce sú rôzne slovné hry, pri malých deťoch jednoduché riekanky, prvé slabiky, spievanie.
Vnímam celým telom
Malé bábätká vnímajú podnety celým telom, preto je potrebné pripraviť aktivity a podnety v tomto duchu. Maria Montessori odporúča napríklad v rámci takejto celotelovej zmyslovej aktivity vykúpať dieťa vo vaničke s gaštanmi alebo fazuľou a poskytnúť mu tak podnet na skúmanie a porovnanie.
To isté platí so snehom, blatom, dažďom – úlohou rodiča je len pripraviť dieťa vhodnými pomôckami (snehule, overal, čižmy) na skúmanie „nepoznaného“.
Nemajme obavy pred tzv. špinavými či mokrými aktivitami – aj tie dieťa potrebuje pre plnohodnotný rozvoj.
Prečítajte si aj: 5 chýb, ktorými najčastejšie kazíme inteligenciu dieťaťa
Matematické myslenie
Montessori zistila, že každé dieťa sa narodí s predispozíciou pre matematiku. Ak teda zistíte, že vášmu dieťaťu alebo Vám to v matike „nepáli“, problémom nie je neschopnosť mozgu ako taká, ale nepodchytenie schopnosti matematicky myslieť.
Ponúknite aj malému bábätku jednoduché pomôcky na zistenie počtu, veľkosti, rozlišovania farieb či iných odlišností vecí. Stačia obyčajné kocky – začať tým, kde je viac, kde menej, hovoriť o farbách, o výške veže…
Detto to platí aj o tej geografii či iných predmetoch: všímajte si, čo dieťa baví, čo ho fascinuje – a vy buďte ako rodič pripravený prvý na podávanie informácií a zdrojov.
Je zbláznené do dinosaurov? Tak sa hrajte dinosauromániu spolu – hľadajte spolu informácie o nich, pozerajte encyklopédie, rozprávajte sa. Je to čas, kedy je dieťa otvorené tomuto druhu informácií a vy mu nenásilným spôsobom pomáhate rozvíjať prepojenia v mozgu.