Deti potrebujú disciplínu, potrebujú sa naučiť, kde sú hranice a že ich treba dodržiavať. A to čím skôr, tým lepšie.
Či už máte dieťa alebo ešte nie, určite ste niekedy zažili dieťa so záchvatom zúrivosti v strede obchodu, na letisku, či v parku. Takýto výbuch je natoľko vyčerpávajúci pre všetkých naokolo, že niektoré aerolinky sa rozhodli na palubách svojich lietadiel zriadiť kid-free zóny.
Máme za správanie detí viniť ich rodičov?
Pýta sa Brooke Shunatona na stránke parents.com. Spomína, že mnoho jej bezdetných priateľov si myslí, že rodičia dnešnej doby nevedia, ako vychovávať deti. Brooke dodáva, že je akoby jedno či vychovávate dvojročné dieťa alebo krotíte divú zver, no sama má pocit, že dnešní rodičia sú v rodičovstve príliš mäkkí.
Brooke popisuje svoju skúsenosť, keď jej jedna priateľka, mama 3-ročného syna, povedala, že by radšej bola priateľkou svojho syna, než jeho mamou. Spomenula, že sa cíti vinná, keď má vychovávať syna, keď ho má učiť disciplíne. Najradšej by toto obdobie preskočila.
Rodičovstvo by bolo oveľa jednoduchšie, keby sme boli našim deťom priateľmi a nie „zlými policajtmi“. Ale disciplína počas prvých rokov života dieťaťa je veľmi dôležitá, pretože pomáha deťom vyrásť a žiť zdravý život. Pomáha im podobne ako zdravá strava, ovocie, či športovanie.
Ako nebyť mäkkí a učiť deti disciplíne
Disciplína – to slovo mi zaváňa zelenou rovnošatou a strachom. Na prvé počutie. Na druhé a ďalšie počutia, zážitky a skúsenosti je pre mňa o dodržiavaní pravidiel, rešpektovaní istých zaužívaných noriem, o bezpečí a istote – najmä pre dieťa.
Spôsob, ako vychovávate svoje deti a čo funguje vo vašej rodine, že na vás (na vašej voľbe, ale aj vašej zodpovednosti). Mnoho rodičov je naozaj príliš mäkkých, deti nechcú obmedzovať, vymedzovať, zakazovať. Aby neboli za zlých.
Mnohí majú nejaké negatívne zážitky zo svojho detstva a tvrdia, že „nechcú byť ako ich rodičia“. A tak potom idú z jedného extrému o druhého.
Deti potrebujú disciplínu, deti majú radi disciplínu
Disciplína, výchova nie je len o tom, aby sme deťom ukazovali dôsledky. Deti zároveň získavajú zručnosti, ktoré potrebujú na to, aby sa stali zodpovednými dospelými.
Existuje mnoho spôsobov, ako budovať disciplínu a existuje tiež veľa rôznych prístupov k rodičovstvu. Bez ohľad na to, ktorý z nich si rodičia vyberú, disciplína ponúka deťom veľa výhod.
Disciplína zmierňuje úzkosť
Verte, či nie, deti nechcú mať zodpovednosť. Deti často testujú hranice, prípadné obmedzenia (niečo, čo bolo zakázané), aby sa ubezpečili, že tí, čo sa o nich starajú, im vytvoria bezpečné prostredie. Deti sa učia a rastú, ak ich dospelí upozorňujú na pozitívne a negatívne dôsledky.
Prirodzené dôsledky sú také, ktoré dajú dieťaťu šancu poučiť sa z prirodzeného fungovania okolitého sveta. Viac si prečítajte tu: Logické dôsledky vo výchove.
Deti, ktoré majú tolerantných, liberálnych rodičov, majú často strach, pretože musia často robiť rozhodnutiu namiesto dospelých. Nedostatok vedenia je pre deti veľmi znepokojujúci.
Disciplína učí deti dobre si vybrať
Primeraná disciplína učí deti, ako robiť dobré rozhodnutia. Napríklad, keď dieťa zistí, že sa nemôže bicyklovať na ceste (pretože to nie je bezpečné), naučí sa, ako sa nabudúce pripraviť lepšie a zvoliť si nejaký bezpečnejší priestor na jazdu.
Zdravá disciplína učí deti hľadať alternatívne spôsoby, ako uspokojiť svoje potreby. Deti sa musia naučiť zručnosti pri riešení problémov, musia sa tiež naučiť ovláda svoje impulzy, nemusieť mať všetko hneď a zaraz.
Je dôležité rozlišovať rozdiel medzi dôsledkami a trestami. Keď sú deti vedené a vychovávané primeranými dôsledkami, obvykle sa učia z vlastných chýb. Na rozdiel od dôsledkov majú tresty tendenciu učiť deti, že ich rodičia sú zlomyseľní, prípadne sa deti učia, ako sa nedať „chytiť“, keď urobia niečo nesprávne.
Viac o rozdieloch medzi trestom a dôsledkom? Čítajte tu.
Disciplína učí deti narábať s emóciami
Keď dieťa udrie svojho brata a vy mu potom dáte time-out, učíte ho zručnosti, ktorá mu v budúcnosti pomôže zvládať jeho emócie.
Cieľom tzv. time-out by malo byť učiť vaše dieťa, aby si samo dalo takýto time-out, keď sa nahnevá, aby sa nedostalo nejakým výbuchom do problémov.
Zaujíma vás postup pri Time-out vo výchove?
Iné stratégie, ktoré deti učia disciplíne, napr. ocenenie, môžu deti naučiť, ako sa vyrovnávať s pocitmi. Keď poviete: „Pracuješ tak tvrdo na stavbe tejto veže, aj keď je to naozaj ťažké. robíš dobrú prácu.“, vaše dieťa sa naučí viac o tom, aké je dôležité tolerovať frustráciu.
Čo sa stane, ak deti nenaučíte disciplíne
Čo prežívajú deti, ktoré nie sú vedené k disciplíne? Ktoré sú vedené veľmi benevolentne?
- nemajú sebakontrolu,
- nerešpektujú ľudí ako autority, napr. rodičov,
- myslia si, že všetko, čo robia, je vhodné správanie,
- stávajú sa hrozbou pre ostatných,
- stávajú sebeckými a nie sú dobrou spoločnosťou pre iných,
- ich sociálne zručnosti nie sú rozvinuté,
- je pre nich ťažké vytvoriť priateľstvo s ostatnými,
- chýbajú im čnosti ako veľkorysosť, trpezlivosť a empatia,
- budú vykazovať škodlivé, negatívne správanie voči sebe a ostatným,
- napokon sa stávajú veľmi nešťastnými a nenachádzajú skutočný zmysel života.
Deti majú radi vedomie, že ich rodičia sa starajú. Vo svojom útlom veku nepotrebujú mať rodičov za kamarátov. Tých majú v škole, v susedstve. V detstve deti potrebujú rodičov ako niekoho, kto im ukáže rozdiel medzi správnym a nesprávnym, medzi dobrým a zlým. To nie je úloha pre priateľov, to je úloha pre rodičov.
Inšpirované: parents.com, verywellfamily.com