Čo je to pedagogika Marie Montessori? Maria Montessori bola talianska lekárka a pedagogička. Pracovala s deťmi predškolského až školského veku.
Veľa pozorovala ich hru a postupne menila profesionálne prostredie (škôlku a školu), ponuku hier, usporiadanie prostredia, prístup pedagógov, komunikáciu tak, aby čo najviac zrkadlili potreby detí.
Robila veľa pozorovaní a výskumov a priebežne overovala úspešnosť svojej metódy. Medzičasom vzniklo po celom svete tisíce škôlok a škôl pracujúcich podľa metódy M. Montessori.
Jedným z princípov pedagogiky M. Montessori je usporiadanie prostredia, tak aby zodpovedalo výške dieťaťa – resp. prispôsobenie rôznymi schodíkmi a stupienkami.
Rovnako sa snažíme ponúknuť deťom aktivity, ktoré už dokáže robiť samo v reálnej podobe – teda napr. zametanie, krájanie, utieranie…
Ponúknuť mu krájanie banána s naozajstným nožíkom (samozrejme postupne pod dozorom), naozajstné zametanie a pod.
V Montessori pedagogike sa celá táto oblasť volá aktivity praktického života. Zahŕňa presýpanie, prelievanie, zapínanie, zatváranie, starostlivosť o seba a o prostredie.
Foto: Ingimage.com Ako toto všetko využiť doma tak aby celý byt nebol „hore nohami“ Usporiadanie kuchyne pre dieťa cca od 2 rokov Môžete vyhradiť spodný šuplík v linke pre dieťa . Tam môže mať veci, ktoré potrebuje – detskú vidličku a nožík, lyžičku, misku, tanier, príp. pohár. Tak si môže sám pripraviť veci potrebné na desiatu príp. obed.
Ďalšia možnosť je vyhradiť miesto v chladničke, kde sú pripravené veci pre dieťa – nakrájané ovocie, príp. nátierka, maslo…
Dieťa si tak môže samostatne veci vybrať a pripraviť si desiatu. Rovnako sa dá ponúknuť mu pitie.
Stolček pre dieťa alebo stupienky, aby deti mohli v kuchyni pomáhať, už má asi každý. Pri pomáhaní v kuchyni je vhodné ísť s deťmi metódou „krok za krokom“ .
Najprv ukázať doštičku, ako sa drží nôž, ako sa krája.
Následne, ako sa umýva za sebou stôl, zametá a pod. Deti v tomto veku sú veľmi radi samostatné a radi si veci robia samé. Pri dobrom a postupnom vedení si uspokoja túto potrebu.
Foto: Ingimage.com Podobné zariadenie je dobré aj na chodbe a kúpeľni. Vešiačiky v detskej výške, tak aby si samostatne mohlo uložiť vetrovku, sveter a pod.
V zimnom období rozdeliť do košíčkov čiapky, rukavice a šály.
Dieťa má tak jasne dané, kam čo treba uložiť. Zároveň môže veci triediť čo je pre tento vek jeden z najväčších záujmov.
Detská izba Spanie pre cca 2 ročné dieťa je vhodne vyriešené pokiaľ už má samostatnú posteľ, z ktorej môže samostatne vstať.
Je dobré aby malo po ruke vždy stupienok v prípade že potrebuje zažnúť svetlo, dočiahnuť na kľučku, pokiaľ ešte nedočiahne a pod.
V detskej izbe potrebuje dieťa prehľadne usporiadané veci a zóny v dostupnej výške.
Potrebuje priestor na hranie s hračkami , stolík na vyrábanie a kreslenie (pokiaľ sa nezmestí do detskej izbe, môže sa využiť malý kuchynský stolík, alebo miesto v obývačke) a k nemu nástenku, alebo špagát na vystavenie jeho výtvorov.
Poličky by mali byť tiež vo výške dieťaťa a neporiadku zabránite najviac tým, že budete veci prehľadne triediť.
Foto: Ingimage.com Veci môžete roztriediť do košíkov, plastových nádob a pod podľa druhu hračiek. V jednom košíčku budú zvieratká, v druhom kocky, lego…
Malé košíky sú ideálne na veľa drobných vecí. Čo sa týka hračiek je dobré ich mať menej a častejšie ich obmieňať. Budú dieťaťu vzácne a ľahšie udrží poriadok.
Hudba tiež patrí k dôležitej súčasti dieťaťa. Môžete kúpiť lacný CD prehrávač a postupne učiť dieťa zodpovedne a krok za krokom postupne ho obsluhovať, tak aby si mohlo púšťať hudbu.
Foto: Ingimage.com Obývačka Vo väčšine rodín je obývačka miesto kde sa rodina stretáva a trávi spoločný čas. Môžete pripraviť miesto kde bude mať vaše dieťa knižky príp. zopár hračiek.
Stačí vyhradiť jednu poličku v primeranej výške.
Dobrým tipom je mať pripravených pár menších koberčekov, najlepšie jednofarebných a naučiť dieťa že keď si rozkladá veci v obývačke, môže si ich ukladať na tento koberček, príp. na veľkú prácu môžete pospájať všetky koberčeky spolu.
Dieťa tak ľahšie udrží poriadok. Má jasne daný priestor vrámci ktorého si skladá, hrá a ľahšie sa mu potom upratuje.
Foto: Ingimage.com Témou ako využiť montessori princípy a inšpirovať sa doma veľmi prakticky popisuje kniha od Tima Seldina, ktorá vyšla v angličtine aj v nemčine.
V nemčine – Kindern fordern nach Montessori, po anglicky – How to raise an amazing child.
Je písaná veľmi stručne s množstvom obrázkov a praktických príkladov.
Loading...
Ako sme trenovali krajanie s nasou malou Adelkou: http://www.montemother.com/noz-nie-je-pre-deti/
A vela inych montessori pristupov