Dospelí majú veľkú úlohu pri výchove mladého čitateľa. Musia ukázať dieťaťu, že knihy vôbec existujú, že ich môžeme používať, ako ich používame …
Žiaľ, rodičia posledného desaťročia svojim malým deťom čítajú len veľmi málo. Oveľa častejšie deti sedia s tabletom, mobilom, či pred nejakou „edukačnou“ TV.
Mnoho rodičov odkladá nákup kníh, lebo si myslia, že deti im neporozumejú. Často tiež rodičia nevedia, ako sa s malým kojencom zahrať. Čítanie je pritom jedna z možností.
Spoločný čas strávený nad knihou pomáha hru rodičovi štruktúrovať a podporuje tak vzájomný vzťah rodiča s dieťaťom. Ako odmalička pestovať vzťah najmenších ku knihám?
Zásobte sa interaktívnymi knihami pre deti mladšie než 2 roky
Rôzne otváracie, vyťahovacie knihy a knihy s textúrami (rôznych materiálov) sú skvelé pre menšie deti, ktoré majú krátku kapacitu udržania pozornosti. Práve tieto knihy deti dokážu zaujať na trocha dlhší čas a otvárajú tak deťom dvere k rôznym iným knihám vo vyššom veku.
Predtým, než ponúknete vášmu dieťatku naozajstnú ilustrovanú knihu, určite ho preveďte najskôr „čítaním“ a listovaním interaktívnej knihy.
Čítajte bohato ilustrované knihy
Najmenej užitočné knihy pre deti do 5 rokov sú tie, ktoré majú jednu veľkú fotku a minimum textu. V porovnaní s ilustrovanými knihami nevyvolajú toľko konverzácie s dieťaťom. A tá je pritom pre detský vývin veľmi dôležitá.
Zdieľajte aj to, čo je zrejmé (pre vás)
Prečítajte meno autora knihy, ukážte svojmu dieťaťu ako držať knihu. Ukážte, ako čítame vety – zľava doprava. Ukážte, ako otáčame strany v knihe. Ak dieťa pozná tieto základné kroky, bude preňho jednoduchšie v neskoršom veku čítať nezávisle, bez vašej prítomnosti.
Prečítané preneste do bežného života
Ak čítate napr. o dievčatku, ktoré išlo nakupovať do potravín, zapojte svoje dieťa do rozhovoru o tom, aké to bolo, keď ste vy boli spolu nakupovať. Pýtajte sa otvorenými otázkami ( (kto, čo, kde a prečo), aby ste rozpriadli s dieťaťom dialóg. Toto pomáha deťom lepšie sa zapamätať obsah knihy, ako aj upevniť nové slová. Využívajte túto techniku u batoliat, okolo 3. roku života a neskôr.
Pýtajte sa otázky založené na ilustráciách
Deti rozširujú svoju slovnú zásobu najviac medzi 16. – 24. mesiacom. Prvé a najjednoduchšie slová sa učia práve z knižných ilustrácií – sú to podstatné mená, ako pes, či strom.
Ak vidíte v knižke na obrázku psa, pýtajte sa svojho dieťaťa: „Vidíš psíka?“, „Akej farby je ten psík?“, „Čo ten psík robí?“ Toto základné poznanie podstatných mien pomáha deťom pridať si rýchlejšie do slovnej zásoby ostatné slová. Čoskoro sa „pes“ zmení na „hnedý pes“ a potom na „hnedý pes beží“.
Pri čítaní objímajte svoje dieťa v náručí
To pomáha vášmu dieťaťu spájať si čítanie s pocitom komfortu, s niečím príjemným. Niekedy neskôr to dokonca môže pomôcť vášmu dieťaťu cítiť sa istejším pri hlasnom čítaní.
Použite čítanie na podnietenie konverzácie
Nie je dôležité, aby ste dočítali knihu dokonca. Čo je dôležitejšie, je debata, ktorú nad knihou môžete mať s vašim dieťaťom. Rodič, ktorý donekonečna ochotne odpovedá na otázky dieťaťa, mu pomáha rozvíjať jeho poznávacie schopnosti. Pýtajte sa otázky vyplývajúce z ilustrácií a potom nechaje váš dialóg voľne plynúť.
Neváhajte napodobňovať rôzne zvuky či hlasy
Vrrrr!, Bang! Mú! Niekedy nás použitie zmenených hlasov, či rôznych zvukov privádza do rozpakov. Ale vaše dieťa ich potrebuje počuť a potrebuje i vás vidieť v tejto „bláznivej“ role. Táto zmes zvukov a hlasov poslúži ako cesta ku získavaniu gramotnosti dieťaťa. V budúcnosti totiž pomôže vášmu dieťaťu rozoznávať rôzne fonémy (hlásky). Dobré rozlišovanie foném (fonematické uvedomovanie) pomáha dieťaťu hovoriť jasne a čisto slová, písať i čítať.
Používajte ilustrácie na ukazovanie farieb, tvarov a počítanie
Naučiť sa počítať je pre dieťa rovnako dôležité ako naučiť sa čítať. Je jedna vec, že dieťa sa naučí spamäti počítať od 1 do 10. Iná vec ale je, prepájať toto naučené mechanicky s reálnym životom, iné je pre dieťa pochopiť tvary a počty v reálnym situáciách.
Využite teda ilustrácie v knihe na otázky: „Koľko jabĺčok je v košíku?“, „Kú farbu majú kuriatka?“, „Čo iné na obrázku má takú istú farbu ako kuriatka?“. Tieto otázky pomáhajú deťom pochopiť čísla, počet a iné predmatematické vzťahy. Ak ich dobre zvládnu, bude pre nich jednoduchšie riešiť skutočné matematické operácie v neskoršom veku.
Inšpirujte sa: Ako hrou podporiť matematické predstavy detí?
Nechajte vaše dieťa byť vodcom pri čítaní
Ak budete dieťa nútiť sedieť a čítať, pravdepodobne začne čítanie vnímať ako trest. Nasledujte radšej pozornosť vášho dieťaťa, rešpektujte ju. Ak dieťa stratí o knihu záujem, môže si chcieť pobehať po miestnosti, ale o chvíľu sa zase môže ku vám a ku knihe vrátiť.
Nevzdávajte sa, ak dieťa od vás odbehne. Môžete si akoby čítať a komentovať knihu pre seba. Pomerne často takáto reakcia rodiča dieťa zaujme a práve kvôli nej sa ku knihe vráti, pretože je zvedavé, čo sa bude diať ďalej.