Nadané

Ahoj, tu je Lexi! 60

Na úvod jedno vážne upozornenie.

Mamičky, svojim deťom sa podľa možnosti vôbec nevenujte. Necvičte s nimi, nemotivujte ich aby začali loziť a chodiť, neveďte ich k samostatnosti, neukazujte im nič zaujímavé, nespievajte im a nečítajte. Nestavajte kocky, nekreslite s deťmi a už nech vás ani nenapadne, aby ste ich niečo učili!

Zdá sa vám, že som práve padla na hlavu a ešte to dostatočne nerozchodila? Máte pravdu. Ale chcela som vám len priblížiť pocit, aký som mala, keď mi kedysi dávno juniorova prvácka učiteľka víťazoslávne oznámila, že všetky juniorove problémy v škole pramenia z toho, že je prezretý, že sme ho predčasne naučili čítať, písať a počítať a že ona teda ešte takého drzého a vychytralého žiaka v prvej triede nemala. A že sme svoje dieťa vychovali k tomu, aby bolo tvrdohlavé, mudrovalo, papuľovalo a nevážilo si autoritu učiteľa.

Vtedy som zostala som ako obarená a keďže som výchovu prvého syna tak fatálne nezvládla, dopriala som si ešte tri ďalšie platné pokusy vychovať konečne nejaké normálne dieťa. Nepodarilo sa. Jediné, o čom som sa presvedčila je to, že deti, ktoré sú iné ako ostatné, to majú ešte stále ťažké.

Povedali by ste si ale čoby, dnes to už neplatí, bola iná doba, dnes sú už učiteľky osvietenejšie a vedia, že deti sú stále šikovnejšie a šikovnejšie. A predsa chápu, že deti od narodenia učíme, rozvíjame, podnecujeme a motivujeme, a ak sme kvalitní rodičia, budeme v tom pokračovať aj naďalej. Nemôžeme sa predsa v jednom momente zastaviť a povedať: „Hop, milé dieťa, doteraz sme ti síce všeličo povysvetľovali a poukazovali a všelijako ťa vzdelali, ale stačilo. Teraz by si síce chcelo zistiť, prečo tatko tak úpenlivo zíza na tie malé klikyháky v knižke a dokonca vie podľa nich aj povedať rozprávku, ale my ti to tajomstvo neodhalíme, veď čo keby si bolo odrazu primúdre? Takže: zastaviť – stáť, namiesto čítania ideme plieskať gumákmi do kaluže a namiesto debaty o funkcii výfuku sa budeme váľať po zemi, kopať a vrieskať, ako píšu príručky že je v tvojom veku normálne.“

Po pätnástich rokoch je tu déja vu. Presvedčila ma o tom pondelková výčitka učiteľky zo škôlky, že náš krpček očarený novozískanou schopnosťou z troch písmeniek poskladať svoje meno, nekreslí to, čo ukladajú metodické pokyny k výtvarnej výchove v MŠ, ale papiere namiesto toho pokrýva farebnými písmenkami. A navyše sa neustále vypytuje na abecedu a pani učiteľka že mu ju má predkresľovať. Na otázku čo mám robiť, keď ho bavia písmenká, mi táto pedagogicky inak primerane vzdelaná žena odporučila abecedu odobrať, písmenká neučiť a nenápadne odviesť pozornosť na želané aktivity. Mala som na jazyku otázku, prečo to nerobí sama, keď mi tak múdro radí, ale prehltla som ju. (Štyri deti vás okrem iného naučia aj mlčať vtedy, keď ide o blbosti a myslieť si svoje namiesto zbytočného konfliktu. )

Výsledok je, že máme doma plnú nástenku farebných písmeniek, napísaných trojročnou ručičkou a každý deň sa nimi nadchýňame. No a čo.

A teraz sa vráťme k pôvodnej téme. Deti sú často šikovné, niektoré až veľmi. Učiteľky často rigidné, niektoré až tupé.

Aké je riešenie?

Niekto ho vidí v oddelení detí od tupých pedagógov a ich umiestnení do špeciálnej školy, kde im dennodenne a dostatočne dôrazne prízvukujú, že deti sú mimoriadne nadané a ich okolie mimoriadne tupé. (Okrem dotyčnej školy pre mimoriadne nadaných, prirodzene. )

Niekto ho vidí v testovaní toľkých vzdelávacích ustanovizní kým nájde tú pravú, až dieťa príde aj o posledného kamoša.

Niekto ho hľadá v umiestnení dieťaťa do elitného súkromného zariadenia, kde je to o tom istom, ibaže za peniaze – ktoré, ako je známe, krivia charakter.

Niekto v alternatívnej škole, kde sú deti považované za až také múdre, že celý vzdelávací proces nechávajú učitelia na nich a iba z diaľky a s tichým obdivom ho pozorujú.

Niekto vidí riešenie v domácej škole, (my sme ju volali pyžamová), kde sú podľa posledných pozorovaní deti šťastné a vzdelané, avšak nepraktické a nesamostatné.

Niekto v zahraničnej, kde hovoria jazykom, ktorým nehovorí rodič, a tak rodičovi namiesto názoru zostáva doslova iba nemý úžas.

Pre koho toto nebolo príliš komplikované a vidí ešte iné možnosti ako dosiahnuť, aby sa nadané deti nezbláznili, sem s nimi. Ďalšie z mojich detí to zjavne o chvíľu bude opäť potrebovať.

Rezignácia sa do nich nepočíta.

Lexi.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Každý rodič môže dať svoje dieťa do školy, do akej chce. Podľa svojho zváženia a slobodnej vôie. Tí, ktorí svoje deti na SPMND nemajú, načo to riešia? Oberajú sa o energiu. Alebo závidia? Asi ano, lebo na Slovensku si už ľudia závidia aj dobrú náládu.

  2. Ucila som na spominanej skole a myslim, ze kto to tam nepozna, nemoze velmi hodnotit. Vobeć nejde o to, deti separovat. Pri sporte a inych druhoch talentu je nam akesi prirodzene davat deti na sportove gymnazia a rozne kruzky. Predsa aby boli medzi najlepsimi, alebo rovnako talentovanymi. Takisto si individualny pristup a podobnu atmosferu zasluzia aj intelektovo nadane deti. Nie su drzane v ziadnej zlatej klietke a uz vobec im nikto neprizvukuje, ze su viac.(za rodicov nerucim, len za ucitelky). Naopak, dba sa na rozvoj emocionalnej inteligencie a socialnych zrucnosti. Uvedomujuc si, ze k tomu, aby bol clovek uspesny nestaci len vysoke IQ. To sa s detmi aj rozobera, velmi otvorene. Ako sami moji ziaci mnohokrat podotkli, nemysli nam to lepsie, ale inak.

    Priala by som vsetkym detom, aby mali take zaujemave vyucovanie a take ucitelky ako je to na 1. stupni SPMND. Neocakavame od nich encyklopedicke vedomosti, ucia sa na hodinach objavovat, spolupracovat, robit vlasntne projekty a hlavne TVORIT. Atmosfera je hrava, tvoriva, kde sa nemusia bat spravit chybu, lebo na tych sa ucime, ani prezentovat svoje vlastne originalne riesenia. A casto sa stane, ze vedia nieco viac ako my, ucitelia. Vyborne, to vitamesmile Doraz sa kladie na tvorivost a nie na to, aby z nich bola chodiaca encyklopedia.

    Takto prebieha vyucovanie vo viacerych triedach. Preto ti, ktori ste tam neboli, nezazili a nevideli a ohrnate noc nad nepoznanym, nepacilo by sa Vam, keby sa Vase dieta tesilo do skoly

  3. Syn končí prvý ročník triedy pre nadané deti a zatiaľ mám až na zopár nepodstatných detailov len dobré skúsenosti. Syn má svojskú povahu, stále potrebuje nové podnety, staré, okukané, opakované veci ho deptajú, často sa „zasníva“, rád hľadá oroiginálne riešenia. Trieda mu „sadla“ hlavne pre individuálny prístup /akceptujúci aj jeho paradoxne pomalé, ale podľa učiteľky veľmi rozvážne tempo/ a veľmi podnetné a stimulujúce prostredie. Navyše má šťastie na učiteľku, ktorá je podľa mňa pedagóg na pravom mieste a deťom naozaj rozumie. Od septembra budeme mať aj dcéru prváčku, ale pri nej váhame, či by sa tento štýl výučby pre ňu hodil, aj keď psychologička ju doporučila. Je veľmi ambiciózna a pedantná, ale skôr emotívna, nemá vzťah k čítaniu /až teraz, v 6. rokoch si sama preslabikuje prvé vety, kým syn plynule čítal očami od 4 rokov/. Odhadujem, že by sa u nej skôr osvedčil klasický, systematický prístup v bežnej triede ZŠ ako možno trochu chaotický, aj keď individualizovaný prístup v triedach pre nadané deti. Inak, myslím si, že mám deti úplne normálne, bystré a že každé dieťa je istým spôsobom nadané, len to treba odhaliť a pomôcť rozvinúť.

  4. moja dcera ma teraz dva roky a tri mesiace, pracujem od jej 18 mesiacov nastastie iba v skole som ucitelka matematiky, nevedela som s nou vydrzet lebo nemohla som s nou chodit von, stacilo aby sa na nu niekto pozrel, prihovoril nedaj boze dotkol, mala uplne zachvaty zlosti a vykrikovala: daj mi pokoj… a tak dalej.. rovnako stare deti moc nezniesla ak sa k nej priblizovali a stale som sa snou musela rozpravat vsetko jej vysvetlovat co ako preco robim… tak je to doteraz.. moja mama ma take minijasle /3-4/ deti a ona tam stale rada chodila, otec je na dochodku a ona mi kazde rano plakala ze tam chce ist.. tie deti celkom zvladala ak sa k nej moc nepriblizovali a teraz takmer po deesiatich mesiacoch mozem povedat, ze to bolo dobre, omnoho lepsie si vychadza s ludmi /s istymi obmedzeniami/ ma hrozne rada starsie deti, obcas ked je prilezitost napr. MDD, vylet zoberiem ju k prvkakom… cele doobedie ju nevidim.. ona si sadne do lavice, robi s nimi, starsie deti sa jej velmi pacia… /skolaci/ vtedy ked som sa rozhodovala ci ist robit, mala som za sebou a aj pred sebou vela noci, ked sa o 2-3 rano zobudila a chcela sa hrat s pisacim strojom a tak bola a je narocna stale sa nieco pyta ale aj moja mama sa jej velmi venuje poobede si snou pise do pisaniek ma slabikar, pocitaju, proste robia to co prave chce. ja si robim propri robote FEI a robotu beriem ako relax…

  5. BABULA uplne chapem tvoje pocity. Moja dcerka sa naucila abecedu vo veku asi troch rokov a ked sa mi narodil syn, precitela som mu versovanu rozpravku asi tri krat pri postielke.Mala 120 versov.Zostala som v soku ked sa moja mala posadila ku postielke a s krasnym prednesom mu to cele odrecitovala. Zacala citat a od 3 a pol roka sa topi v knihach. Zostalo jej to dodnes…Je schopna citat si aj pri obliekani, jedeni , od 5 rokov chodi pernamentne do kniznice. Precita niekolko knih denne. Momentalne ma 12 rokov, navstevuje skolu pre nadane deti a som rada, ze je tam. Pise basne, rozpravky a pribehy, recituje ne sutaziach, navstevuje ZUS literarno dramaticky odbor.V kazdom pripade by si ju mala podporovat v tom co ju bavi a dat ju vysetrit v psychologickej poradni. Je vysoko pravdepodobne, ze patri do skupiny nadanych deti a moje skusenosti su tie, ze normalna skola nedokaze chapat potreby tychto deti. Potvrdilo sa mi aj to, ze tieto deti su proste ine aj v svojom spravani , citeni a mavaju rozne problemy, ktore sa musia riesit aj s psychologom.

  6. Silvia, lenze peniaze nie su, lebo nie je spolocensky tlak na to aby boli skoly lepsie. Ludia nadavaju na skolstvo a ucitelov, ale nechcu urobit tlak na zmenu. Pretoze sa vlastne tvaria, ze im to vyhovuje ako to je. Ze im staci, ked ich dieta nejako preskace cez tie skoly. Zaroven maju strach, ze sa to negativne obrati proti ich detom a hlavne proti ich penazenkam. Tohto strachu sa drzia politicke strany, ktorym nejde o buducnost spolocnosti, ale len o tie percenta. A tak sa stane, ze spoplatnenie vysokeho skolstva, ktore je nevyhnutne na zmenu, sa neuskutocnilo. A tak sa stalo, ze celostatne maturity sa niekto snazil bojkotovat, a ludia sa tesili, ze to nevyslo. Co myslite. preco riaditelia strednych skol tak velmi bojovali proti tym maturitam ? Len a len preto, ze sa bali porovnania s ostatnymi skolami.

    Ta maturita ukazala este jednu zaujimavost, ze bratislavske skoly sa neumiestnili na poprednych miestach. Jednym z dovodov, podla mna je, ze mimobratislavske mesta neponukaju pre mladych ucitelov vela financne motivujucich pozicii, a tak sa mnohi sikovni aj stanu ucitelmi, ked chcu zostat v tom meste.

  7. Ahoj Don, aj ja ucim matiku Do skolstva som sa vratila zo sukromnej firmy, lebo mam male dieta a chcem sa jej venovat naplno a praca v skolstve mi to scasti dovoluje :o) Plne suhlasim s tvojim nazorom, len neviem, preco stale sa len lutujeme, inde by uz ucitelia davno strajkovali a my sa radsej zamestname inde, kde mozno nemozme naplno rozvinut na se skvele pedagogicke schopnosti :o( Aj teraz, co Fronc chce pritiahnut mladych ucitelov – vsade vykrikuju, ako nam vela prida, ale to uz nikto nevie, ze nam nedaju osobne, nezaplatia zastupovane hodiny a budeme mat vlastne rovnaky plat ako doteraz. Pretoze nie su na zvysovanie platov prostriedky!!!!

    Sisa

  8. Lexi, ti ludia tu su ! Aj ja ako vystudovany ucitel matiky, viem o mnohych, ktory boli kreativny, flexibilny, ludsky. Vedeli zaujat a presadit sa. A v tom je problem, pretoze sa presadili inde, kde im poskytuju lepsie podmienky. Pri velkej neskromnosti sa aj ja zaradim medzi nich.

    Niekto si povedal, ze kaslat na peniaze, idem robit svoje povolanie. Lenze popri zavistlivych kolegoch az po arogantnych rodicov sa ti to zhnusi. A to nehovorim o celospolocenskej klime, kde ked sa ucitelia stazovali, ze maju male platy, tak boli ohlasy, ze ich maju primerane, lebo malo hodin pracuju v pomere na robotnikov, uradnikov. A este k tomu maju dva roky prazdnin. A najviac sa mi pacil ohlas, ze takym ucitelom aky ucia by plat urcite nezvysili (pri tom boli vymenovane tie najhorsie pripady). Tento ohlas je protichodny, lebo ucia a budu ucit uz len to najhorsie, co sa inde neuchytilo, alebo altruisticky fanatici alebo dochodcovia.

    Treba zvysit uroven ucitelov, treba im dat primerane podmienky. To je o peniazoch, ktore nech mi nikto netvrdi, ze nie su. Potom budu ucit a vychovavat aj ludia co to vedia. Potom sa vrati ucta k ucitelskemu uradu, spolocensky respekt.

    Treba urobit reformu, ktorej dosledkom bude hodnotenie ucitelov podla celostatnych vysledkov ich ziakov, podla odozvy ziakov a rodicov, … . A ked budu podla tohto hodnotenia napokon aj ohodnoteny platovo, to bude motivacia. Lenze to by sme nemali zit na Slovensku, kde kazdy kazdemu chrbat kryje.

  9. Pripajam sa do diskusie ako totalny teoretik, dcerka je este mala. Ale mame v rodine chlapca, ktory chodi na Teplicku a nemam z tej skoly dobry pocit. Ale tiez si myslim,ze normalna skola by mu tiez nesadla. Niektori ste pisali, ze ake je to super, ze deti nemaju ulohy, ok uznavam, avsak mama tohoto chlapca sa stazuje, ze absolutne straca kontakt s tym, co sa v tej skole deje. Stalo sa to, ze chlapec stale tvrdil, ze nic nemaju, nic netreba a az po pol roku rodicia na rodicku zistili, ze ulohy mali a ucitelka mu stale davala poznamky, cierne body ci take nieco, ale rodicia sa nemali sancu to dozvediet, lebo nemaju tusim ziacke knizky a ked jeho mama namietala, ze by ta ucitelka mala rodicov nejako inak upozornit ked je situacia taka zla, tak jej bolo povedane, ze oni deti povazuju za rozumne bytosti, ktore si zodpovednost musia uvedomit same ! To bolo v prvej alebo druhej triede !!! Nuz neviem, aj ked ma dieta vysoke IQ, je to stale dieta a nehovorim, aby mali tvrdy rezim ale podla mna takymto pristupom ich este viac izoluju od ostatnych “normalnych“ deti, vstepuju im, ze su ini, dokonca lepsie, nadradenejsi ako ostatni z okolia a to ma dost znechucuje. Poznam zbezne este jedneho chlapca z tejto skoly, je iny ale aj u neho vidiet podobne crty ako u tej mojej rodiny, a vsetko sa to toci okolo toho isteho – istej nadradenosti nad ostatnymi. Tak fakt neviem, co si mysliet.

  10. Neviem, ci je na Slovensku bezne, aby deti ako 4-5 rocne bezne citali, 5 rocne este ako tak, ale nepoznam ziadne 4 rocne dieta v svojom okoli, ktore cita.

    Moja dcera cita od 3,5 roka, ale nema IQ 152, tak dat ju do spec. skoly alebo nie?

  11. Susanna, s tým písaním mi hovoríš úplne z duše! U nás sa s tým detičky moria práve v období, kedy ešte nemajú všetky dokončené vývoj jemnej motoriky a paradoxne keď sa okolo 8. roku dokončí, nechajú ich písať ako chcú a písanie sa už nehodnotí. Preto mnohí rodičia práve kvôli písaniu (!) odkladajú deťom školskú dochádzku a zbytočne, rozumovo sú tie deti úplne perfektne pripravené. Tie príklady s písaním, matematikou atď. čo píšeš sú výbornou ukážkou individuálneho prístupu – hociktorá učiteľka by to mohla prevziať hneď zajtra a nepotrebujú na to ani extra peniaze, ani odseparovať deti podľa pochybnej hodnoty IQ
    Don, len kde sú tí ľudia? Ak ich budeš hľadať na pedagogických fakultách, budeš hľadať márne. So zopár absolventkami som mala tú česť a nijaká sláva to nie je. Čo šikovnejšie ani neuvažujú o učiteľskej kariére a tým ostatným by skôr bolo treba zabrániť postaviť sa za katedru.

  12. Montessori pedagogika je len jedna, ale ucitelov vela, aj takych, co sa hraju na MOntessori ucitelov. Zakladna teza tejto pedagogiky je, nauca ma to avladnut samemu, alebo dopomoz mi k tomu. Je to o samostatnosti a vychove. k nej. Alsiou tezou je, ze dieta sa rychlo uci to, co ho bavi. a deti dozrievaju rozlicne, niekotre maju jemnu motoriku skor vyvinutu ako hrubu a naopak. starsi syn ma veeelmi rozvinutu hrubu motoirku, ale jemnu- nikdy som ho nemohla donutit kreslit, modelovet, vystrihovat. To ho taaak nebavilo. Ked zacal v skole, zacali s pisanym pismom. Neuci sa to bezne v inych skolach, ale tu ano. Neslo to, a neslo to. plac, hnev, …. Po 4 mesiacoch sme povedali dost. a zacal pisat tlacenym ako ostatne deti. V druhej triede to snim ucitelka znovu skusala a prekvapko: David sa naucil pisat pisanym za 2 meisace. Prosne, dozrel na to. Aj v stvrtej triede pise ako jeden z mala pisanym a kazdy ho chvali, ze pekne… Alebo citanie: deti vedia, ked skoncim tretiu triedu, musim vediet citat tak a tak. ALE: ci to avladne v prvej, druhej, alebo v tretej za dva

    tyzdne, to je vedlajsie. Moja mama tiez porovnavala svoje vnucata: aTana uz pekne pise, a nas David nic. Lebo my sme nauceani, ze vsetky deti musia vsetko robit rovnako. Lexi, dobra otazka, preco sa nejdu pozriet vonka, ako sa veci robia?Vies, tazko psi je priznat, ze niekto moze robit nieco lepsie. Hned sa ukaze na financie. Ale, ono je v prvom rade o ludoch, presne ako napisal Don.

  13. Mam syna, ktory je druhak na Teplickej. je to normalny zdravy chalan, ktorý má rád futbal, rad bicykluje, korculuje… V skolke nikdy nechcel byt a vsetci hovorili, ze ja robim chybu, lebo je naviazany na mna. Skoro hovoril a ako predsolak uz cital, ale v mojom okoli je vela takych deti, nemyslim ze je to dnes vynimocne. Chceli sme ho dat na bilingualnu skolu a tak som zasla za psychologickou ohladom skolskej zrelosti a odporucenia na narocnejsiu skolu. Ta mi ale povedala ze ma IQ 152 a odporucila mi skolu na Teplickej. Ked som sa zacala zaujimat o tuto skolu, stale som mala pocit ze moj syn tam nepatri. Nie je genius, nesedi celý deň v encyklopediach a ani nema nezvladnutelne chovanie( aspon tak prezentovali tieto deti). Na prijmacky som isla este stale nerozhodnuta, ci ho tam chcem dat. Riaditeľka nemala na mna cas a ked mi prisiel papier ze je prijatý, tak som tam zavolala, ze ho tam nedam. Chcela som aby mal normalne detstvo a nemal problemy so zvladnutim skoly. Telefon ale zdvihla zastupkyna a povedala mi , ze moj syn urobil prijmacky ako jeden z najlepsich a ze tu skolu urcite zvladne. Tak je tam a okrem nazvu tej skoly nemam najmensie vyhrady k vyuke. Je ich v triede malo, ucitelkam tykaju, maju anglictinu od prveho rocnika, nemaju takmer vobec klasicke domace ulohy a teraz v druhom rocniku maju casto nepovinne – najst zaujimavosti o niecom. Vobec nenosi domov knihy a zositz, lebo ich maju v skole a nemam s nim ziadne starosti. Syn je spokojny a ja tiez.

  14. Co sa tyka Montessori pedagogiky, tiez poznam dve deti, ktore navstevuju Montessori skolu v BA a chlapec tretiach len slabikuje a dievcatko na konci prvej triedy nevie vsetky pismena… takze neviem ci tu je ina montessori nez vo svedsku??? Ja osobne som velmi vdacna, ze nase skolstvo poskytuje moznost alternativy.. vzdelavania pre mimoriadne nadane deti… citala som na tuto temu uz vela prispevkov, ale ziadny z vas si zatial nespomenul na deti ktore by by sme bez specialneho pristupu skresali v tom lepsom pripade na priemer alebo az na podpriemer… co robit s dievcatkom, kotre v 20 mesiacoch poznalo celu abeceu geometricke tvary, v dvoch rokoch a dvoch mesiacoch sa intezivne zaujima a pozna planety, spocita predmety do pat aj odpocita, napocita mechanicky do dvadsat, stale sa pyta Preco a Co je tam napisane, pise niektore pismena a este vela inych veci ale zase nemozem s nou prejst pod orechom tie napadane “ sulance“ su podla nej cerviky, stale si predstavuje ze je niekot iny ak ju podla toho neoslovite tak sa hneva nastastie odkedy ju opatruje moja mama /ma minijasle/ uz nema taku fobiu z ludi… neviem si predstavit ze by som ju dala do klasickej skolky je velmi narocna stale sa pyta ale inak je samostatna, hygienicke navyky, jedlo obliekanie… ja sama som s nou nevedla doma vydrzat a isla som radsej robit… rovnako stare deti odmieta a aj niektorych dospelych/z neznamych dovodov/

  15. Psychlogicka na skole mojho synovca vysvetluje jeho rodicom, aky je hyperaktivny a nezvladnutelny.Moju 75 rocnu babku byvalu ucitelku 1.stupna, to uplne vytaca, pretoze ta psychologicka nemusi toto omielat rodicom, ale je tu na to, aby pripravila ucitelke nejaky plan ako zvladnut to dieta. Lenze to by mala byt ina psychologicka a ina ucitelka. Je to o ludoch. Babku spominam preto, lebo mi vravela ako ona zvladala taketo situacie, ako pisala na papieriky zaujimave ulohy a davala ich na okno. Mala taku dohodu s detmi, ze cez hodinu, ked sa nudili, mohli sa zdvihnut a vybrat si nejaky papierik. Potom po vyucovani to spolu rozoberali. Chcem tym poukazat na to, ze zalezi len od ucitela a nie na metode.

    Riesenim je vychovat dobrych ucitelov, dat im kvalitne podmienky adekvatny plat. Ale to je utopia, aj ked NECHAPEM PRECO .

    Susanna, paci sa mi ako si to vystihla, ze su specialne deti a sikovnejsie deti. A je divne aby sa o sikovnejsie deti staralo ako o specialne.

  16. Susanna, položila som tú otázku preto, lebo ma zaujím ako to beží vo Švédsku v „normálnych“ školách s deťmi, ktoré sú schopné absorbovať viac učiva, než ostatné a ako sa prejavuje individuálny prístup k nadanému dieťaťu. Takže si mi na to perfektne odpovedala tým, ako sa Tvoj syn v normálnej škole venuje matematike.
    Ja si myslím, že mnoho vecí by sa vyriešilo, keby sa reformátori školstva trochu poobzerali po Európe, v mnohých krajinách to funguje lepšie ako u nás a aj to, čo hovoríš o systéme švédskeho školstva by sa dalo zaviesť s úspechom aj tu.
    Pokiaľ ide o Montessori pedagogiku – to, čo o nej píšeš ma prekvapilo. U nás sú tieto škôlky a škola synonymom skôr nenáročného, trochu chaotického a príliš voľného alternatívneho prístupu k deťom. Kamarátka, ktorej dcéra prešla škôlkou a prvým stupňom ZŠ Montessori tvrdí, že v škôlke absolútne nerozvíjali čítanie ani matematiku, a že dokonca ani na konci tretej triedy ešte niektoré deti nevedeli poriadne čítať. Dcéru dala preč, pretože sa nenaučila učiť, nerobila si úlohy a nebola schopná spolupracovať. Ten rozdiel nechápem – existujú rôzne metodiky Montessori?

  17. Lexi, trochu som nerozumela Tvojej otazke? Skus este raz….

    Myslim si, ze sa tu miesaju dva pojmy. Deti specialne- ktore maju specialny zaujem o nejaku cinnost, kotra nie je taka typicka pre vekovu skupinu a deti vseobecne nadane, ktore vynikaju logickym myslenim a ucenim, lahko a rychlo a vssetko. Specialne skoly by mali byt pre specialne deti, velakrat tieto deti nie su nadane na ine veci a castyo maju socialne problemy. ale mat skolu pre deti, kotre „sikovne “ v skole a lahko sa ucia ? Neviem…. Uz som to tu pisala , ze pisat a pocitat a citat v 4-5- rokoch nie je nic mimoriadne, vo Svedsku to robi polovicka deti, kotre sa ucia MOntessori pedagogikou, pretoze dieta je na tieto cinnosti najviac otvorene a vnimave prave okolo toho 4. roku zivota. Neviem, ako by to malo fungovat na Slovensku, som fakticky rada, ze zijem vo Svedsku a nemam taketo starosti. Moje deti by podla toho co tu citam mali byt specialne nadane. synator v 4. tirede- ucitelka nam povedala, ze ma vysloveny talent na matematiku, ma vysoko rozvinute logicke myslenie, a riesia to tak, ze si robi matematiku v svojom tempe, to znamena, ze robi 6. triedu. Obidvaja vedeli nasobilku v prevej triede a plus, minus do 1000 v prvej triede. Je to normalne? Podla mna ano. su sikovni, to je vsetko. a este jedna vec. Vo Svedsku nie su ziadne skoly pre nadane deti, su skoly – od 7. triedy sportove, s rosirenou matematikou atd. ALE z principu, ziadne , co rozdeliuju deti podla IQ.

  18. hehesmile) si ma pobavila smile)) tiez som v siedmych rokoch citala troch patracovsmile))) a v deviatich som mala precitanych 200knih-. to bol jeden plny citatelsky preukazsmile a vzdy som v skole vyrusovala, lebo som dakym nedopatrenim uz v siestich rokoch ovladala ucivo 1-2 triedy ZS. A problem mojej detskej duse bol, ze namiesto pochvaly a uznania som bola neustale „pucovana“ ze vyrusujem..Inak som bola uplne normalne decko, akurat mi vsetky skoly az po VS isli akosi sami …Dnes s udivom pozeram ako moj 17 mes. syn ozopakuje uplne kazde slovo, komunikuje a snazi sa o prve trojslovne vetickysmile hovori, ze Toyota je Landcruiser a Tiger Woods hra golf smile))..nuz uvidime, kam to az dopracujeme pri zvladani jeho nadania – minimalne verbalneho smile

  19. Mňa by zaujímalo, čo s takým dieťaťom neskôr, po skončení „špeciálnej“ školy. Pred chvíľou som niekde dočítala, že na slovensku je 1800 detí zaradením do takýchto tried. Ale existuje iba jedno gymnázium, v Bratislave.

    Kam s nimi,na bežné gymnázium? Nemajú už vedomosti, ktoré by im kľudne umožnili maturovať? Vynechať niektoré triedy a začať skôr študovať vysoku školu? Prečo? Preto, aby sa skôr zaradilo do pracovného procesu smile)))? Alebo študovať niekoľko škôl? Ako sa zaradiť? Alebo presnejšie, kam sa zaradiť?

    Zaujímavé je, že na teplickej je iba štvrtina dievčat. Nie preto, lebo by boli menej inteligentné. Ale jednoducho preto, lebo sa dokážu lepšie prispôsobiť bežnej škole.

  20. Ano Don, máš pravdu, nerada diskutujem v teoretickej rovine. Veľmi dobre si uvedomujem aj negatíva našej školy. Myslím, že sa nejedná o utajovanie, ale skôr o zanedbanie tejto stránky. Ja tiež nie som za zatváranie a izoláciu akýchkoľvek ľudí. Ale tiež mám pocit, že deti majú právo na vzdelanie v rámci svojich schopností. Bolo by nádherné, keby rôzne deti mohli chodiť spolu do školy, boli motivované a vzdelávané na základe vlastných potrieb a učitelia by sa im venovali takmer individuálne, aby v nich podporili to najlepšie. Lenže v dnešnej dobe je to jednoducho utópia a tak som si našla to, čo som považovala za daných možností za najlepšie. Ale don bojuj! Držím Ti palce a ak sa Ti aspoň trochu podarí pohnúť s tým kolosom, bude to skvelé. Mne totiž zostávajú sily akorát na to, aby som vybojovala nejaký priestor pre svoje deti.

    aaliana

  21. Lexi, to som nevedel, ze tie skoly sa tak utajuju. Ja mam v sebe napriek optimizmu akusi potrebu spochybnovat vsetko co sa len da. A k Teplickej nemam oblektivnu vyhradu, len intuitivne citim, ze tam nie je nieco v poriadku. Mozno ma k tomu podnietili ludia co tam silou mocou chcu dostat svoje deti, nedbajuc na predpoklady ich deti a bez zamyslenia aky dopad moze mat takyto sposob vyucovania na ich deti. V tomto sa budem sporit s Aalianou, ktora si mysli, ze mi uz len ten nazov pije krv, a pritom si ja myslim, ze bez pochybnosti veri, ze ta skola je to najlepsie co moze byt.

    Aaliana, este ma napadlo, ze prave komunisticky socializmus nas delil na triedy a snazil sa izolovat vycnievajuce skupinky. Prichadzam k tomu nazoru, ze to nie je spravne, tak ako by sme mali prijat postihnute deti do spolocnosti, tak by sme mali zvladnut aj existenciu 5% mimoriadne nadanych deti. Prave v tej totalitnej dobe sme sa zatvarali do bytov, kde nas nezaujimali ostatni, len sme mali vyhradenu skupinku priatelov. Lenze teraz zijeme v otvorenej spolocnosti. Zaciname si upratujeme aj spolocne priestory a zacinaju nas zaujimat aj ludia okolo nas. A preto potrebujeme sa vediet pohybovat v sirokych socialnych vodach.

    Uznavam vsak, ze mozno sa miname v tom, ze ja hovorim ako by to malo byt, kam by sme mali smerovat, co by sme mali ziadat. A ty mozes hovorit o tom ako zvladnut situaciu pre svoje dieta prave teraz.

  22. Lexi, to som nevedel, ze tie skoly sa tak utajuju. Ja mam v sebe napriek optimizmu akusi potrebu spochybnovat vsetko co sa len da. A k Teplickej nemam oblektivnu vyhradu, len intuitivne citim, ze tam nie je nieco v poriadku. Mozno ma k tomu podnietili ludia co tam silou mocou chcu dostat svoje deti, nedbajuc na predpoklady ich deti a bez zamyslenia aky dopad moze mat takyto sposob vyucovania na ich deti. V tomto sa budem sporit s Aalianou, ktora si mysli, ze mi uz len ten nazov pije krv, a pritom si ja myslim, ze bez pochybnosti veri, ze ta skola je to najlepsie co moze byt.

    Aaliana, este ma napadlo, ze prave komunisticky socializmus nas delil na triedy a snazil sa izolovat vycnievajuce skupinky. Prichadzam k tomu nazoru, ze to nie je spravne, tak ako by sme mali prijat postihnute deti do spolocnosti, tak by sme mali zvladnut aj existenciu 5% mimoriadne nadanych deti. Prave v tej totalitnej dobe sme sa zatvarali do bytov, kde nas nezaujimali ostatni, len sme mali vyhradenu skupinku priatelov. Lenze teraz zijeme v otvorenej spolocnosti. Zaciname si upratujeme aj spolocne priestory a zacinaju nas zaujimat aj ludia okolo nas. A preto potrebujeme sa vediet pohybovat v sirokych socialnych vodach.

    Uznavam vsak, ze mozno sa miname v tom, ze ja hovorim ako by to malo byt, kam by sme mali smerovat, co by sme mali ziadat. A ty mozes hovorit o tom ako zvladnut situaciu pre svoje dieta prave teraz.

  23. Škola má stránku: http://www.aslan.smnd.sk Mám ovšem pocit, že je to príliš všeobecné. Raz do roka robia deň otvorených dverí a neviem ako teraz, ale kedysi nebol problém sa v škole zastaviť a porosprávať sa s riaditeľkou alebo zástupkyňou. Ale to budú tiež vlastne subjektívne názory, lebo škola sa chce predať. Okrem toho škola raz do roka organizuje medzinárodnú konferenciu s problematikou nadaných detí (teda aspoň to tak bývalo). Priznám sa, že časy, keď som sa tomu venovala už minuli, mám dievky vcelku veľké.Ak by mal niekto záujem, môžem napísať moje pozitívne aj negatívne postrehy.

     

    aaliana

  24. Prepáč, možno to vyznelo inak, ako to bolo myslené. Trochu ma napadlo, že to IQ som nemala spomínať, ale naozaj som chcela zdôrazniť, že dievky ešte na tom nie sú tak hrozne, t.j. nie je až tak vysoké. Smola, možno sa nepochopíme. Inak moje deti svoje IQ nepoznajú, pretože som mala pocit, že to nie je podstatné. A vlastne mám šťastie, že nemám až tak šikonmé deti, aby boli problémové.

    Druhá vec: Nie to nemyslím vážne, ja som to nenapísala, čítaj pozornejšie.Nemám pocit, že by malo zmysel sa obhajovať, že sa s robotníkmi rozprávam úplne normálne, že tu máme skvelého poštára a veľmi milé predavačky. Na čo? Aj tak si z toho vyberieš, čo budeš chcieť. Chcela som len povedať, že či chceme, alebo nie, nakoniec si vždy okolo seba vytvoríme komunitu ľudí, ktorí sú nám blízky a fakt pre mňa nie je dôležité, či je tam široký sociálny záber. Nikdy som sa nehrala na niečo viac, ale to musia zrejme posúdiť ľudia, ktorí ma poznajú.

    Ano, každý sme iní a preto som rada, že táto škola existuje, lebo v nej to akceptujú. Keďže systém bežného školstva sa mi nepáči a asi sa hneď tak nezmení, vybrala som si lternatívu, ktorá mi vyhovovala. Zaujímalo by ma, či o tej škole vieš aj niečo konkrétnejšie, alebo Ti pije krv ten názov?

  25. Don, indukcie neboli mojou silnou stránkou a politizovať nechcem. V princípe nepovažujem vývoj nášho školstva za dobrý, aj keď aké také ostrovčeky pozitívnej energie sa ešte kde tu nájdu. Systém zlučovania škôl a tlaku na učiteľov spolu s nedostatočným ohodnotením a stále menšími materiálnymi možnosťami škôl však potápa aj tie ostrovčeky. Vidím cestu skôr v europeizácii vzdelania detí. Čo sa týka tejto „nechcenej“ úlohy ŠpND – teda ukázať nám, ako by to malo byť, OK beriem. To by však systém práce v tomto type škôl nesmel byť tak starostlivo utajovaný. Kým niektoré bežné školy majú zverejnené a dostupné aj štandardy pre jednotlivé ročníky, učebné plány, aj sumy hodín pri jednotlivých predmetoch, dokonca aj vzorové previerky, všimni si, že u ŠpND sa k tým info nedostaneš. Ak sa mýlim, ukážte mi, kde sú zverejnené. Tak skade sa mám poučiť? Zo subjektívnych názorov jednotlivých rodičov, ktorí tam deti majú? Taký istý subjektívny názor môžu mať aj rodičia ktorí tam deti nemajú. Kde nie sú objektívne informácie, niet čo hodnotiť.
    Evča, tento šlabikár (podľa mňa SLABIKÁR, stále nemôžem vystáť to Š) by mal byť normálne v predaji v kníhkupectvách, v Bratislave trebárs vedľa Reduty. Má 2 časti, je vo formáte A4.

  26. Lexi, preco si nemyslis, ze sa to casom utrasie k lepsiemu, ked uz sama spominas skoly (ucitelov), kde tu uz trocha funguje. Je pravdou, ze ked to tu bude dokonale, tak uz nie pre nase deti. Aj ked pre ten optimizmus je vzdy moznost omladit svoje potomstvo kvantitativne.

    Kedze plati premisa, ze je to lepsie ako bolo, tak indukciou sa stale blizime k tej dokonalosti. A som presvedceny, ze tlak spolocnosti, teda nas, urcite pomoze urychlit tento proces. Ostatne aj tie „SPMND“ a ich pristup k detom, ktory by nemal byt urcujucim len na tento typ skol, urobili velku sluzbu v ukazke, ze sa to da aj takto a ze mozme a mame ziadat lepsie podmienky, lepsi pristup.

  27. Lexi, preco si nemyslis, ze sa to casom utrasie k lepsiemu, ked uz sama spominas skoly (ucitelov), kde tu uz trocha funguje. Je pravdou, ze ked to tu bude dokonale, tak uz nie pre nase deti. Aj ked pre ten optimizmus je vzdy moznost omladit svoje potomstvo kvantitativne.

    Kedze plati premisa, ze je to lepsie ako bolo, tak indukciou sa stale blizime k tej dokonalosti. A som presvedceny, ze tlak spolocnosti, teda nas, urcite pomoze urychlit tento proces. Ostatne aj tie „SPMND“ a ich pristup k detom, ktory by nemal byt urcujucim len na tento typ skol, urobili velku sluzbu v ukazke, ze sa to da aj takto a ze mozme a mame ziadat lepsie podmienky, lepsi pristup.

  28. Prosím ťa, kde sa dá kúpiť ten šlabikár od L. Virgovičovej? V googli mi našlo len 2 položky o ňom, ale ja by som ho chcela pre syna. Veľmi ho zaujímajú písmená a môj starý šlabikár je už celý zničený. Vdaka za radu.

  29. LEXI, vdaka za vysvetlenie, som uz viac v obraze, co sa tyka „normal“ ZS.

    Mohli by napisat aj ine mamy, kt. maju dieta na SPMND aG. Nasa mala neptri medzi geniov, takze by kludne mohla byt v normal.skole, ale tiez sa mi paci ten system SPMND-referaty, projekty-to by ju isto bavilo, uz teraz zhotovuje rozne knizky, vcera pisala rymy, z nicoho nic si pisala slova,kt. sa rymovali…

    Mate niekto maleho knihomola??

  30. Babula, možno je Tvoj pohľad na prvú triedu bežnej školy trošku skreslený.
    Sú školy (netvrdím, že všetky!), kde to ide v prvej triede oveľa rýchlejšie kde sa počíta s tým, že deti písmenká vedia, majú aj základy rátania a základy čítania. Podľa Virgovičovej Šlabikára všetkými písmenkami vo všetkých 4 podobách (teda 25 x 4 tvary) dokážu deti prejsť počas prvého polroka, čítajú aj nečitatelia už po 3 mesiacoch!!! Od spojenia dvoch hlások sa s nimi dajú robiť diktáty, od začiatku tvorby slov existujú zábavné úlohy. K tomu prirátaj v matematike počítanie do 20 s rozkladmi, rôzne variácie na sčítanie a odčítanie, slovné úlohy, základy matematickej abstrakcie a 5 hodín jazyka týždenne.
    V dobrej škole to môže ísť veľmi rýchlo a aj relatívne náročne už len podľa normálnych osnov a metodiky, nehovoriac už o tom, ak sa je učiteľka schopná venovať aj deťom, ktoré zvládnu viac!
    ŠpND je v rámci svojich osnov a metodiky trochu tajnostkárska (mrk na web), a tak neviem porovnať, či prváci v ŠpND majú naozaj toľko toho viac, ako prváci v dobrej, bežnej ZŠ – snáď nám to tu osvetlia mamičky, ktoré tam deti reálne majú.
    Ale je 5% populácie s rozsahom VYSOKO VYSOKO nadpriemer, tam nie je o čom diskutovať, tak ako geniálni klaviristi potrebujú osobitnú výuku úplne odlišnú od normálu a geniálne gymnastky svoju vlastnú (najlepšie ruskú) trénerku, tak sú na tom aj geniálne deti.
    Ak je malá v tých cca 5%, nie je čo riešiť.

  31. Lexi, ale hej, myslím, že keby bola alternatívna škola, kde by sa deťom takto venovali, kde by nemuseli toľko memorovať a pracovali samostatne, kľudne by som ich tam dala. Moje dcéry nie sú až také hviezdy, majú IQ okolo 140, takže by sa zrejme zvládli zaradiť do normálnej školy. Vieš lenže monitory napríklad pre mňa vôbec nie sú meradlom, je tam príliš veľa namemorovaných znalostí. Mne sa veľmi páči, že dievky robia od prvej triedy ročníkové práce (naozaj na úrovni), referáty a slohy. Zúčastňujú sa literárnych aj matematických súťaží a uvedomujú si, že je okolo nich kopec ďaleko šikovnejších detí a to ich vcelku drží pri zemi. Na dôležité predmety sú delené na skupiny podľa svojich schopností a tak nemám starosť, že by sa nudili, alebo nestíhali. Ak by mi takéto možnosti ponúkala škola v našej štvrti, neváham. Myslím, že je to systém, ktorý by som rada dopriala každému dieťaťu.

    Okrem toho tá staršia je naozaj mimoriadne schopná v matematike a ja som veľmi rada, že sú tam ešte dvaja chlapci lepší ako ona, takže nie je brzdená a fakt by jej žiadny krúžok nedal to, čo jej dajú tu.

     

    aaliana

  32. 😉
    aaliana, spýtam sa ťa to, čo som sa pýtala Zuzi: myslíš si, že to pokojné detstvo by nemali Tvoje dcéry aj v inej, dobrej škole? Don, vďaka za kompliment, užijem si ho, aj keď „trochu klameš“ :-))) EvaZ, toto JE NAOZAJ problém. Riešenie neviem a nemyslím si ako Don, že sa to časom „utrasie“.
    Ale nie je to tak na všetkých školách (to už mám zmapované na vlastných deťoch aj tých spriatelených) a nie je to ani regionálny problém. Keď som si pozerala výsledky z MONITORu a z písomných maturít, na prvých miestach boli mimobratislavské školy a jedna z najlepších bratislavských bola na konci prvej desiatky. A tie výsledky sa mi zdali byť veľmi vyrovnané. To znamená, že vo viacerých mestách sa asi dajú nájsť dobré školy.
    Dandy, ak Ti nadhľad z tejto výšky nestačí, je mi ľúto ale vyššie lietať neviem a aj krídla by mi asi ako tomu Ikarovi zhoreli z prílišného sebavedomia. Ale budem rozmýšľať o štýle, akým sa vyjadruješ – tam niekde vidím dôvod, prečo mimoriadne bystré deti neseparovať a učiť súcitu, ľudskosti a pomoci iným.

  33. Ahojte, napisala som dlhy prispevok, neslo mi to odoslat a vyhodilo ma, je to normalne????

    LEXI: Mala chodi od 4 r.do skolky, mala adptacne problemy takeho charakteru, ze jej nebolo smutno za mnou, ale mala „problem“ s detmi, kolektivom, hoci na materskej chodilo k nam vela deti. Takze jej najlepsou kamoskou sa stala milovana pani ucitelkasmile Chodila stale za nou, bolo to komicke. Teraz ma uz aj kamosky, ale viac si rozumie s chlapcami. Na karnevale problem nemala, na besiedke sa ale tvarila, ze ju to velmi otravuje takto na povel recitovat a spievat. Talent na sport nema, radsej si 3h. cita ako sa bicykluje.

    ROMANCA: SPMND nie je moja modla, ale vychodisko zo situacie. TY by si dala svojjo prvacika,kt.by uz 3 roky plynulo cital do skoly, kde sa ucia pismenka?? O prijati na tieto skoly nerozhoduju peniaze anii moja vola, alôe TESTY. Mne by ani na um nenapadlo, ze budem mat take dieta a nemysli si, ze sa tym vsade chvalim. Vzdialenost skoly u nas nehra rolu, lebo sme mansie mesto a skola je dokonca blizko nasej skolky, takze sme radi.

    AALIANA: Bravo! Suhlasim s kazdym Tvojim slovom. NAsa „mala“ sa zacala pytat na smrt, ma uplne ine „problemy“ ako jej rovesnicky, tieto deti maju ohromnu fantaziu.

  34. aaliana, odpoviem ti v rovnakom duchu. Vam pride opravit vodovod Phdr., Judr., xy, Csc. … . Ludi co maju pred menom len Ing, ci Mgr. ani nepozdravite? Ak nedajboze musite ist autobusom, tak vojdete len dverami kde je napisane “ Len pre IQ > 140 „. Mate susedov len inteligentov .

    Dieta nepustite sa hrat von s ostatnymi detmi, lebo by sa mohlo nakazit a znizit si kôcient? Alebo ak pride na pieskovisku ine dieta, tak mu najprv urobis narychlo test, ci sa moze hrat s tvojim geniusom.

    To snad nemyslis vazne?

    Praveze ludia nie su si rovny, ale kazdy vie nieco a kazdy ma tu svoje miesto. A mozno zazijes sok, ked sa raz porozpravas s nejakym smetiarom, ci robotnikom a prides na to, ze ten clovek ti moze nieco dat, ze moze byt pre teba prinosom ho poznat.

  35. don, predpokladám, že v rámci rozšírenia svojho pohľadu na sociálnu sféru po práci v kancelárii odchádzaš ešte niekam medzi robotníkov na stavbu alebo do krčmy, aby si nebol separovaný a izolovaný. Alebo sa ako my ostaní pohybuješ len medzi priateľmi, ktorí Ti vyhovujú sociálne i intelektuálne. Všetci riaditelia aj smetiari sú vpodstate izolovaní a nikto ich nechce integrovať. Ale dobre, takže v rámci socialistického, všetci sú si rovní, dajme do jednej triedy deti s IQ od 50 do 150, aby sa sociálne zaradili a potom keď tam zabijú tých 6 hodín svojho života, tak im doprajme doma alebo v rámci krúžkov to, čo naozaj potrebujú… To myslíte vážne?

    aaliana

    PS: Zdravím Katarínu do Senca.

  36. Lexi, paci sa mi to. Naozaj je problem, co s mimoriadne nadanym dietatom. Dat ho do specialnej skoly pre nadane deti, alebo do normalnej, kde sa pocty v triedach neunavne stupnuju k „socialisticky“ vysnivanej 35tke? Nie kazdy ma moznost, dat dieta do triedy ci skoly pre nadane deti. Jednak preto, ze nie kazdy byva v meste, kde takato moznost je, a aj ked so mnou mnohi rodicia nebudu suhlasit, dat 7rocne dieta do internatu len preto, ze je nadane sa mi zda za usi pritiahnute a to iste s vozenim dietata do neviemkolko vzdialeneho mesta, kde takato skola je. Je to smutne, ale je to tak. Takze v tom pripade radsej volim normalnu skolu. V dedinskych je deti malo, tam by sa mu aj dalo venovat individualne – ale…nie vzdy sa najde ochotny pedagog. Suhlasim s EvouZ, ze na Slovensku je pre taketo deti nie prave najlepsia situacia ( Aj ked mnohi rodicia si myslia, ze ich dieta je neviemako mimoriadne nadane, ale myslia si to len oni. Vidia sa v dietati, vyzdvihuju ho na piedestal a pritom pri IQ testoch to dieta dosahuje priemer, prinajlepsom lepsi nadpriemer a je to celkom obycajne dieta ako kazde druhe. *Tym sa nechcem dotknut tych, ktori taketo deti naozaj maju, takze mi to prepacte.*). Tiez som za to, ked uz taketo nadane dieta navstevuje obycajnu skolu, aby v popoludnajsich hodinach navstevovalo kruzky a odbory, ktore ho bavia a prinesu mu informacie po ktorych bazi. Vela mladych ucitelov je pristupnych a tvorivych, tak by som sa skusila s nimi porozpravat a hladat riesenie.

  37. Lexi, este jeden kompliment : Titulku som zacal citat az ked si tu zacala prispievat. (trochu klamem)

    aaliana, Pekne tu rozpisujes traumy „mimoriadne nadanych“ deti v nasom postsocialistickom skolstve. Suhlasim s tebou, aj ked si myslim, ze zalezi najme na ucitelovi. Problem je, a ten akosi nechcete vidiet, ze nevieme ake dosledky budu mat taketo separovane skoly. Mozeme len odhadovat a az cas ukaze (niekomu ani ten nie), kto mal pravdu.

    Ja si myslim, ze abicioznejsi pripadne majetnejsi rodicia si presadia dieta na takej skole, pricom ich dieta nemusi dosahovat uroven ostatnych deti, co moze byt frustrujuce. Dalsim problemom moze byt separacia, resp. zuzeny pohlad na socialnu sferu. Udrziavanie deti v bavlnke. Pretoze na svoj rozvoj, musi dieta prekonavat prekazky. A toto plati aj pre socialnu oblast. A dieta by sa malo rozvijat rovnomerne, teda aj socialne.

    Toto je len moj slepy pohlad, ale je viacero ludi, ktorym sa az tak moc nepacia SPMND aj ked je ich mozno mensina.

  38. Sama som (asi pred 25 rokmi) chodila prvych 5 rokov do „normalnej“ skoly u nas na sidlisku. Vraj po skole von s kamaratmi, ale s ktorymi, ked „decka“ okolo nezaujimalo to, co mna. Nasi ma dali aspon na hudobnu a potom na anglictinu, tak nejaky program bol. Potom som sla do vyberovej skoly pre deti nadane na matematiku (vsetko v BA) – to bolo skvele, konecne normalni ludia, po skole sme boli spolu vonku, viedli dlhe diskusie,s kamaratkou sa navstevovali a robili chemicke a fyzikalne pokusy, a hlavne v skole bol frajer ten, co vedel a nie, ten co nevedel len bol najdrzejsi v triede. Ak mate to stastie, ci smolu, ze mate nadane deti, doprajte im zazitok zo vzdelania.

  39. Tak by som sa dovolila nesúhlasiť s tým posledným, v článku povedaným. Nepáči sa mi, že považuješ napr. školu pre nadané deti za niečo dehonestujúce, ani domáce školstvo nie je o nesamostatnosti, zhadzuješ niečo, o čom asi moc nevieš… po 1/ všetko je o ľudoch. Tak ako priblblá učiteľka môže byť na normálnej škole, môže byť VŠADE. To je fakt. Ja osobne mám ale super skúsenosť so školou pre Nadané deti , konkrétne ERIN v Trenčíne, lebo učiteľka je vynikajúca a venuje sa podľa mńa veľmi a dostatočne. A neviem si predstaviť svoju dcéru s jej povahou niekde medzi 25 deckami a učkou 30 rokov útrpne učiacu tých čím ďalej horších výrastkov, ako sa znášajú.. záverom by jeden z nich skončil na psychine… a poznám aj deti doma učené – sú dobre pripravené na život – v uhle pohľadu svojich rodičov.

    Tak ako tvoje v tvojom uhle.

    Skús nájsť pre svoje dieťa alternatívu, lepšie ako ho nechať trpieť pri ťapše, ktorá nevie objaviť krásu detskej bytosti, byť vyspelejšej než píšu tabuľky.

    Prajem ti úspech a hlavne väčší nadhľad.

  40. Ano nase skolstvo je zalostne. Tiez mam za sebou pedagogicku prax a mozem povedat, ze pripravy som si robila poctivo na kazdu hodinu nove. Vzdy som mala pripravene aj cosi pre tych sikovnejsich, nieco nezvycajne a „ine“ nez bezne preberane ucivo. Ale napriek max. snahe moje hodiny zdaleka nevyzerali tak, ako by som chcela. Jednak preto, ze pri 36 detoch v triede je individualny pristup prakticky nemozny. Jednak preto, ze z roka na rok je to horsie a horsie a skola je ovela viac o vychove nez vzdelavani. Ak z tych 36 deti nema 10 absolutny zaujem o ucenie, lebo ocko je uspesny podnikatel a buducnost dietata dopredu zabezpecena, na chodbe sa ohadzuju 500 korunackami a zasadne su ochotni komunikovat len so „seberovnymi spoluziakmi“, ostatni su im na posmech. Na vychovu tohto dietata nemaju rodicia cas a mne povedia, nech to skusim ja, lebo oni si uz nevedia rady (a ja mam 45 minut a 36 deti a ucivo, kt.MUSIM prebrat). Tieto deti max, vyrusuju a clovek ich nevie nicim zaujat. Dalsich 5 sa nimi necha strhnut. Inych 10 deti bojuje kazdy den doma s tyranim a alkoholizmom, nezamestnanostou rodicov a zalostnymi fin. pomermi, jednoducho maju kopec dolezitejsich problemov nez je ucenie a tak ich tiez zaujmete len velmi tazko. Kolko ich teda ostava co sa chcu nechat motivovat a nieco sa naucit? Naozaj je na „normalnych ZS“ zalostna situacia pre (nadane) deti, stracaju sa v dave inych problemov. Nase skolstvo toho potrebuje vela pomenit, ale malo by zacat poctom ziakov v triedach.

  41. Ano nase skolstvo je zalostne. Tiez mam za sebou pedagogicku prax a mozem povedat, ze pripravy som si robila poctivo na kazdu hodinu nove. Vzdy som mala pripravene aj cosi pre tych sikovnejsich, nieco nezvycajne a „ine“ nez bezne preberane ucivo. Ale napriek max. snahe moje hodiny zdaleka nevyzerali tak, ako by som chcela. Jednak preto, ze pri 36 detoch v triede je individualny pristup prakticky nemozny. Jednak preto, ze z roka na rok je to horsie a horsie a skola je ovela viac o vychove nez vzdelavani. Ak z tych 36 deti nema 10 absolutny zaujem o ucenie, lebo ocko je uspesny podnikatel a buducnost dietata dopredu zabezpecena, na chodbe sa ohadzuju 500 korunackami a zasadne su ochotni komunikovat len so „seberovnymi spoluziakmi“, ostatni su im na posmech. Na vychovu tohto dietata nemaju rodicia cas a mne povedia, nech to skusim ja, lebo oni si uz nevedia rady (a ja mam 45 minut a 36 deti a ucivo, kt.MUSIM prebrat). Tieto deti max, vyrusuju a clovek ich nevie nicim zaujat. Dalsich 5 sa nimi necha strhnut. Inych 10 deti bojuje kazdy den doma s tyranim a alkoholizmom, nezamestnanostou rodicov a zalostnymi fin. pomermi, jednoducho maju kopec dolezitejsich problemov nez je ucenie a tak ich tiez zaujmete len velmi tazko. Kolko ich teda ostava co sa chcu nechat motivovat a nieco sa naucit? Naozaj je na „normalnych ZS“ zalostna situacia pre (nadane) deti, stracaju sa v dave inych problemov. Nase skolstvo toho potrebuje vela pomenit, ale malo by zacat poctom ziakov v triedach.

  42. Naši známi sa ozaj dlho trápili so svojou mimoriadne nadanou dcérou. V 10 rokoch prepadla silnej depresii, lebo nevidela východisko, kam pôjde na školu dalej a ako medzi obyčajných žiakov, ked skočí ZŠ pre nadané deti, ak táto zatiaľ neposkytuje aj nadstavbu. Bolo to pár rokov dozadu, ked povznikali ZŠ PMND, ale fakt nebolo možné pokračovať na SŠ PMND, lebo neboli. Malá sa napokon liečila na psychiatrii. Trápili ju globálne problémy, ktoré sa riešia na najvyšších úrovniach sveta a stratila chuť žiť.

  43. Neuveríte, ale aj ja sa mám čím pochváliť: individuálnym prístupom k nadanému decku počas socializmu: so všetkou neskromnosťou o sebe tvrdím, že mi vždy šla slovenčina a na väčšine hodín som sa nudila a vystrájala. Tak mala ku mne učiteľka individuálny prístup: nasekala mi 2x viac rovnakých úloh ako mojim priemerným a obyčajným spolužiakom. A bolo po talente. Nabudúce som sa už nudila potichu.
    Teraz ešte nemám školopovinné dieťa, ale mám krátku učiteľskú prax a viem zhruba, čo je v silách pedagóga. Už vopred si brúsim zuby a trénujem karate smile), ak na moje deti učiteľky budú uplatňovať staré socialistické metódy vtláčania do priemeru a budú odmietať aplikovať poznatky získané na VŠ aj v praxi. A deti dám len do normálnej najbližšej školy, potom neskôr sa uvidí.

  44. Prepáč romanca, ale mám pocit, že nevieš o čom píšeš. asi si nikdy nevidel dieťa, z ktorého sú v bežnej škole nešťastní, ktoré sa nevie zaradiť a vôbec nechápe prečo sa jeho osemroční spolužiaci nechcú rozprávať o programovaní v C++. Tu nie je reč o šikovných deťoch, ktorým to ide v škole ľahko a robia rodičom radosť úhľadnými zošitmi a jednotkami. Tu ide o deti, ktorým je fuk, či si oblečú nohavice zipsom dozadu, ktoré čítajú troch pátračov keď sa ostatné deti učia písmená, ktoré meditujú nad tým ako vlastne pracuje turbína, keď spolužiaci kopu do papierovej gule v triede. Tie deti sú čudné a nevedia sa zaradiť, nemajú v triede žiadneho kamaráta a učiteľky sú spokojné keď sa ich zbavia. To sú deti, ktorých rodičia boli často zúfalí, keď dieťa potrebovalo v troch rokoch spať max. šesť hodín denne a prepadalo depresiám z problémov, s ktorými sa ich mozog nedokázal vysporiadať. Poznám ľudí, ktorí by boli veľmi radi, keby ich dieťa bolo mierne nadpriemerné namiesto IQ 168 a dúfajú, že sa im podarí to zvládnuť tak, aby sa nejako uplatnilo v živote. Myslím, že si v živote nevidel takéto dieťa, často majú aj poruchu pozornosti, LMD, alebo sú strihnutí autizmom. Buď vďačný za svoje šikovné dieťa.

     

    aaliana

  45. Ahoj Lexi ! V prvom rade sa ti chcem ospravedlnit.Ked si pisala este prvy clanok (Ahoj tu Lexi ) tak som do diskusie napisala ze si blazniva Anka o ktorej sa pisalo v jednom clanku „na piesku“.Tvoje clanky su naozaj super,poucne aj zabavne.Citala som ich vsetky a tesim sa na dalsie.S pozdravom ostava verna citatelka babetka Martina („Nicole“).

  46. Lexi, mám pocit, že to sú teórie. Individuálny prístup v normálnej škole nedosiahneš, lebo tam nikdy nebude 15 detí a učiteľky ochotné pripravovať sa na každú hodinu. Mám dve dcéry, ktoré už dosť dlho chodia na ŠPMNDaG. Nie sú namyslené, ani povýšené a vcelku sa zdráhajú hovoriť názov školy (škola je skvelá, len názov sa celkom neutrafil a dráždi). Ja mám skúsenosti s normálnym školstvom odkiaľ som vyšla pri svojej dosť vysokej inteligencii a dyslexii zakomplexovaná a ušliapnutá a to, že nie som blbá som pochopila až na vysokej škole. Svojim deťom som dopriala pokojné detstvo. Túto školu doporučujem najmä v prvých štyroch ročníkoch, ale samozrejme je to debata na dlhšie. Dokonca aj ústav detskej psychológie a patopsychológie táto téma rozdelila na dva tábory. Takže, keďže vychádzame z daného stavu nášho školstva, ja som za alternatívy. Videla som dosť detí, na ktorých sa bežné školstvo podpísalo a potom sa to žehlilo na ŠPMNDaG.

    A ešte dačo, tie deti, neuveriteľne povýšené a hrdé na svoju „inteligenciu“ neboli naočkované na škole, ale z domu. Škola Ti z normálneho decka namysleného horenosa neurobí.

    aaliana

  47. ja si myslim, ze SpMND je len modlou rodicou, co si myslia ze ich deta je najlepsim a najnadanejsim na svete. a ako citam, tieto diskusie tak je ich teda naozaj dost. ved ktoreho rodica by nepotesilo, keby jeho dieta prijali do SpNMD? ved predsa mimoriadne nadane dieta nemozu mat hlupi rodicia, vsak ano. aj ja si myslim, ze nasa dcera je ta najnadanejsia na svete. potom vznikaju extremy ako vlacit prvacika kazdy den 2 hodiny z jedneho konca blavy na druhy, kedze je teda mimoriadne nadany. skody, ktore na jeho socialnom vyvoji sposobi, ze nebude mat kamratov, s ktorymi sa bude hrat po skole alebo zabity cas, ktory sa radsej mohol hrat uz nikto neberie na vedomie. to nehovorim o vplyve narocnej logistiky takehoto pripadu na celu rodinu a rodinnu pohodu. ale hlavne ze dieta je mimoriadne nadane …

    samozrejme, treba si vybrat dobru skolu v okoli, nie hocijaku ale myslim, si ze v tomto veku postacuje dobra obycajna zakladna skola a individualny pristup rodica. mozno je to len moja vyhoda ako pedagoga, ze si verim, ze si z niektorymi vecami poradim ale vacsi doraz by som kladol na aktivity nad ramec skoly – dobry kruzok, zaujimave pobyty cez prazdniny a podobne na rozvoj talentu a nadania dietata ako je navsteva SpMND.

  48. Zuzi, už sme tu o tom niekde diskutovali, myslím, že v diskusii pod mojím prvým textom. Ale ako vieš, že rovnaké úspechy, najlepšieho kamaráta a radosť z učenia by nezískal syn aj v klasickej škole?

  49. Babula, ja zasa súhlasím s Tvojím manželom. Naozaj opakujem, že nie som odborník na tieto deti. Iba poviem moje skúsenosti: sú rôzne typy nadaných detí, IQ nepovažujem za rozhodujúce. Rozhodujúca je podľa mňa kombinácia intelektu, vlastností a sociálnych zručností. Sú mimoriadne nadané deti s prispôsobivou povahou, sú aj také, ktoré sa nedokážu prispôsobiť iným deťom a ak nemajú pomoc u pedagóga, ostatné deti ich začnú vytesňovať. (Určite si to čítala v knižke o Nadaných deťoch od J.L.) Ak je dieťa mimoriadne nadané, nadanie sa obvykle prejavuje nerovnomerne – v niečom dieťa významne vyniká, v iných oblastiach je na úrovni iných detí. Toto všetko by bolo dobré u dcérky zvážiť. Ak nemá problémy s inými deťmi, bolo by dobré hľadať najlepšiu možnú bežnú školu a vopred konzultovať individuálny prístup. Aspoň na tie prvé 4 roky – potom je už možností viac. Na pomoc si môžeš vziať aj psychologičku, určite budeš dávať testovať dcéru na IQ a školskú zrelosť. Neviem, či tvoja dcéra chodí do škôlky a aké má vzťahy s deťmi, ale bolo by dobré zvážiť aj to, kam ide „najlepšia kamoška“. Citovú podporu prváci veľmi potrebujú, možno viac, ako náročné vzdelávanie :-).

  50. Suhlasim s tym, co bolo napisane. Len skoda, ze je to teoria a zatial len utopia. Beznych skol s individualnym pristupom sa tak skoro fakt nedockame a mne SPMND mi vysla pre mojho syna ako najlepsia alternativa.

  51. Pisem este raz, neslo to odoslat. LEXI-uplne s Tebou suhlasim, aj ja by som volila skolu „normalnu“, kde hladia aj na individ.potreby, ale zial, take nejestvuju. Manzel nesuhlasi so skolou pre mim.nad. deti, hoci ma mala IQ 135 a v nasom meste taka skola je. Ale co by robila v prvej triede? Ucitelka by nemala cas davat jej ulohy navyse, venovala by sa slabsim. FAkt neviem, kde ju o rok zapiseme. S kruzkami suhlasim, boli sme na talentovkach do LSU- vytvarny odbor, beru az od 6r.ale robia aj vynimky. Stale si nieco pise, maluje, kresli, vie sa dlho sustredit, aj 2h. o nej nevieme…

  52. Naozaj velmi zaujimave a trefne. Tiez mam podobny „problem“. O skole pre mimoriadne nadane deti na Teplickej ul. v Bratislave viem, ale syn ma len 3 roky a od septembra ho chceme dat do skolky. Takze by som skor potrebovala nejaku dobru skolku pre mimoriadne nadane deti v Bratislave. Viete niekto o takej? Tiez mam obavu z toho, ze jeho zaujem o vsetko mozne bude pokladany za „nenormalny“. Uz som sa stretla s tym, ze mamicke skolkarky, ktora velmi rada cita knizky ucitelka v skolke povedala, ze jej dcera nie je normalna a mala by ju zobrat k psychiatrovi. A tiez mi uz viac ludi povedalo, ze budeme mat s nasim synom velke problemy, lebo je prilis sikovny. Tak co si uz ma o tom clovek mysliet? Budem vdacna za akekolvek informacie o moznostiach alternativneho vzdelavania v predskolskom aj skolskom veku dostupne v Bratislave (skolky, skoly, ale aj kruzky a pod.).

  53. Ahoj, teším sa, že ešte niekto číta aj normálne texty :-)))
    SUSANNA, je to zaujímavé porovnanie. Ak môžeš porovnať konkrétnejšie – v čom vidíš individuálny prístup v normálnej škole? Lebo tam niekde ja vidím tiež riešenie situácie.
    DON, teším sa, že Ťa vidím aj tu, myslela som, že na titulku ani nechodíš :-))), pokiaľ ide o Tvoje normálne deti, je šťastie keď máš overené dobré učiteľky a vzdelávacie ustanovizne, kde Tvoje deti vyrastajú vyrovnane. Žiaľ, je stále viac detí, ktoré sa z normálu tým či oným smerom vychyľujú. Separovať ich považujem za nedobré, ale pri normálnom školskom režime trpia. Kým naše deti vyrastú, riešenia sa asi nedožijeme, lebo namiesto toho, aby mali učitelia menej detí, školy sa zlučujú a nadbytočné zatvárajú. A k tej „hašterivosti“ – veď robím, nevidíš? :-))) BABULA, ja nemám patent na nadané deti, ale práve takéto extrémne nadané deti ako je Tvoja dcéra potrebujú absolútne individuálny prístup – ale bez nálepkovania, škatuľkovania a separovania. To si myslím, že im ŠpND neposkytne.
    Mne by sa pre mierne nadpriemerných najviac páčila normálna škola, kde by išli deti spolu aspoň 6 rokov, učili by sa pomáhať slabším, rešpektovať iných a ich pavahu aj intelekt. To všetko s individuálnym nastavením výuky podľa schopností detí – ak je niekto dobrý v matematike, pridať mu možnosti, podnety a otvoriť mu dvere k vyššiemu levelu. Ak v inom predmete – umožniť mu nadstavbu a ostatné predmety rozvíjať adekvátne k štandardným požiadavkám.

  54. Lexi, klobuk dole . Paci sa mi ako pises, ma to uroven a zaroven vies v kratkej vete trafit do cierneho. (Kiez by som sa aj ja vedel tak vyjadrovat).

    Pekne si vystihla traumu nasho skolstva, ono sa to utrasie, ale zatial sa mozme bavit (alebo aj nie) nad vykyvmi ktore nas obklopuju.

    Ja mam normalne deti. Syn ide do skoly a nevie este citat. Vie sa len podpisat a zaujimaju ho take normalne veci primerane jeho veku. O ake mam stastie. Dam ho do normalnej skoly, kde sa budem snazit o to, aby dostal normalnu ucitelku. Moje deti maju nadania a talenty, ale k mojej radosti, take normalne. V nasej skolke su normalne ucitelky, ktore maju nase deti normalne radi a aj sa na nich vedia normalne nahnevat.

    Problemy so skolami vzdy boli aj budu, niektore zostavaju, ine sa pretransofrmuju podla poziadaviek doby. Netreba len podlahnut panike.

    Ale chcel som ti len vzdat obdiv, k tomu ako pekne pises, ale nemozem si nechat ujst moznost a nerypnut do teba. V priruckach o vychove nas ucia, ze zlostne a hasterive deti mame zaujat niecim inym a dat im zmysluplnu robotu. Uz mam (aj pri vychove svojich deti) skusenost, ze to pomaha, dokonca tou robotou aj urobia nieco vynimocne. A ako sa zda, neplati to len na deti.

  55. Vdaka za temu, vsetky nazory sa mi zidu, lebo sami bojujeme s touto temou.Lexi, Tvoje dieta chodi na „normalnu“ ZS? Vsetci, co maju dieta v SpMND si to nevedia vynachvalit, malo deti v triede, individ.pristup, ziadne ulohy. Moje dieta sa tiez vymyka priemeru, od 3,5 roka plynule cita a nikto nam nechcel verit, ze sme ju to nenaucili MY! Dnes ma 4,5 roka, pise vety, cita knihy urcene 10 rocnym detom a najnovsie ju bavi ucit sa latinske nazvy zvierat. Kde ju dat do skoly? Poradte.

  56. Podarene, Lexi, velmi podarene!!!! Len zbieraj tieto fejtony a uz sa tesim na knizku ,niekedy nabuduci rok, nie? To by bolo citanie na dlhe chvile!!!

    Teraz vazne, podla Montessori pedagogiky su deti najzvedavsie na pismenka prave okolo toho stvrteho roku a vtedy sa velmi lahko a rychlo ucia citat a pisat. A samozrejme sa dieta rychlo uci to o co ma zaujem.Asi polovica deti z materskej skolky montessori- vie plynyle citat a pisat ked idu do skoly. Len dokedy to potrva kym v skolach na Slovensku sa naucia individualnemu vedeniu ziakov- individualny pristup?

Pridaj komentár