Prečo čítať kojencom dennú tlač a iné rozprávky?

kika/redakcia 2

Na trhu je dnes kníh pre deti od výmyslu sveta: nielen „obyčajné“ obrázkové knižky, máme tu leporelá s látkovými stranami, zo šuštiacich materiálov, gumené do vody, ktoré menia farbu, rozprávajúce, spievajúce, kvíkajúce…

Ale môže to byť hoci aj denná tlač, ktorú mu môžeme recitovať so všetkou vážnosťou. Na to, aby sme dieťaťu vštepili lásku ku knihám, nie je nikdy príliš skoro. S čítaním môžeme smelo začať od kojeneckého veku.

Keď dieťatko knižky nebavia

Čo však s dieťatkom, ktorého knižky jednoducho nebavia? Rodičia sa najčastejšie sťažujú na to, že dieťa pri čítaní nedokáže udržať pozornosť čo len na dve sekundy. Nehovoriac o nejakej spolupráci. Dieťa nechce povedať, čo vidí na obrázku, čo to je, ako sa to volá. Radšej knižku zavrie a odíde preč.

Dá sa to vysvetliť aj tak, že dieťa jednoducho nezaujímajú knihy, má radšej skladanie kociek, autíčka, vláčiky… a načo ho nútiť, keď nám dáva najavo jasný signál, že čítať nechce?

Na druhej strane, zamyslite sa, ako prebieha vaše čítanie. Je plné otázok „čo to je?“ „ako sa to volá?“ „čo to robí?“ V takom prípade dieťa môže bojkotovať knižku preto, lebo si nie je isté. Nevie hneď nájsť správne slovo, alebo nepozná odpoveď, a je mu to nepríjemné.

Logopédi radia vyvarovať sa pri čítaní podobných otázok, aby sa dieťa „nezaseklo.“

Ako „dobre“ čítať

  Ak dieťa má v ruke knižku, je dobré obrátiť pozornosť na to, čo ho zaujíma práve v tom momente. Na to nadviazať, o tom sa rozhovoriť.

 Ak chceme vyvolať nejakú reakciu, skúsme to v duchu „čo myslíš…ako ďaleko môže zájsť toto auto?“ Ak dieťa stále neodpovedá, nevadí. Povedzme napríklad „Poďme sa pozrieť,“ a sami komentujme obrázky, veci, činnosti.

 Ticho dieťaťa nás pri čítaní nesmie odradiť. Ono napriek tomu počúva, čo hovoríme, a to je dôležité. „Rozrozpráva sa,“ keď bude mať celú knižku uloženú v hlave odpredu-odzadu.

Hádam už len nejakým spôsobom strpíme, že čítame stokrát po sebe text, kde prevažuje múúú, búúú a mňauu, hoci by sme asi radšej vyššiu formu literatúry. Raz na to určite príde.

Interaktívna svokra?

 Čo ešte môžete skúsiť, skôr než prejdete k Tolkienovi alebo Dostojevskému, a to vaše dieťa urputne trvá na tom, že čítať nebude ani za svet? Napríklad dať mu do ruky listovať album s fotkami rodinných príslušníkov, od babky cez tetky po domáce zvieratká.

  Využime priestor, ktorý sa nám pri portrétoch milovaných osôb ponúka a s chuťou opisujme, kto to je, ako sa volá, kde má vlasy, prípadne nemá, či sa na obrázku smeje ako slniečko alebo mračí ako…Čítať o svokre, tomu sa už teda povie „interaktívne“ čítanie, že? 

O čom a o kom si čítate s bábätkami vy?

  12 tipov na rozvíjanie reči »»»

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (18 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Vánase dietatko sa naucilo u starkej citat zlavove letaky do supermarketov. Oblubena aktivita je cervenou fixkou kruzkovat, co si kupimesmile)))

    Toto sa rata?

    1. Rata Ja som tak u svokrovcov (kedze nemali ziadnu vhodnu knihu) ucila synovca hladat co kde je, pomenuvat veci, farby, cisla….

Pridaj komentár