Komunikujme s deťmi pomocou hlasného čítania

Marcela Maslová 3
Komunikujme s deťmi pomocou hlasného čítania

Tak ako každé dieťa má svoju najobľúbenejšiu hračku, televízny program, sladkosť, či kamaráta v škôlke, malo by mať aj svoju najobľúbenejšiu knihu. Získanie pozitívneho vzťahu ku knihám však zvyčajne nebýva vecou náhody, ale závisí od prostredia, v ktorom dieťa žije a uznávaných hodnôt tých, ktorí sa pohybujú v jeho bezprostrednej blízkosti, teda rodičov. Som presvedčená, že každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie, podľa svojho presvedčenia a hodnotového systému, ktorý uznáva.

Deti napodobňujú dospelých

Ak dieťa žije v prostredí, kde rodičia čítajú, bude ich nasledovať. „Aká matka, taká Katka, aký otec, taký syn.“ Deti prirodzene napodobňujú návyky svojich rodičov, či už dobré alebo zlé. Čítanie je však jedným z najlepších návykov, aký môžu rodičia svojim deťom dať. Tí, ktorí nečítajú, veľa nevedia, pretože najviac vedomostí je v knihách. Čítanie je teda základom akéhokoľvek ďalšieho učenia. Dobrí čitatelia otvoria knihu a v tom momente sa dostávajú do iného sveta, v ktorom prežívajú príbeh spolu s postavami, živo vnímajú množstvo obrazov, zvukov a pocitov, ktoré im čítanie knihy umožňuje. Naproti tomu sú čitatelia, ktorých namiesto spoločných zážitkov s hlavnou postavou príbehu zaujíma hlavne to, koľko strán ešte majú prečítať a prečo je kapitola, ktorú práve čítajú, taká dlhá.

Čítanie je nevyhnutné pre ďalšie úspechy dieťaťa v živote

Súčasná doba poskytuje pre deti množstvo podnetov z rôznych zdrojov, v spoločnosti začínajú prevládať médiá, akými sú videopásky, DVD nosiče, počítačové hry a je viditeľný výrazný pokles záujmu detí o knihy a rast ich problémov s čítaním, zručnosti tak nevyhnutnej pre ďalšie úspechy v učení sa a živote. Rovnako dôležité, ak nie dôležitejšie, ako samotná schopnosť čítať, je chcieť čítať a čítať s porozumením.

Sila hlasného čítania

V USA vytvorili v roku 1983 Komisiu na čítanie, ktorej členmi boli vynikajúce osobnosti z oblasti čítania a vzdelávania. Komisia pracovala celé dva roky a svoju činnosť zhrnula v správe z roku 1985 pod názvom: „Stávame sa národom čitateľov“. Medzi najdôležitejšie závery správy patrí vyhlásenie o hlasnom čítaní: „ Najdôležitejšou činnosťou k získaniu zručností nevyhnutných pre úspešné učenie sa čítať, je hlasné čítanie deťom.“

Aj vám v detstve čítali?

Čo si predstavíte, keď počujete o hlasnom čítaní? Aké zážitky a pocity sa Vám pri tom vybavia v mysli? Prevládajú pozitívne alebo skôr negatívne? Spomeniete si na svoje detstvo a na to, s akým napätím ste počúvali každé slovo čítajúceho a ako sa Vám pred očami odkrývali vzrušujúce a neznáme svety? Alebo Vás prvé napadne, s akým trápením ste slabikovali zo šlabikára, aby ste dostali jednotku alebo včeličku?

Doprajme deťom dostatok radostných skúseností s knihou

Ak chceme, aby sa z detí stali čitatelia na celý život a celoživotní učiaci sa, mali by sme im dopriať dostatok radostných skúseností s čítaním a ukázať im na vlastnom príklade, že čítanie môže byť potešením a zábavou.

Kedy začať?

Najlepšie hneď v rannom detstve. Poviete si, že deti nám tak skoro aj tak nič nerozumejú? To je možné, ale určite nás počujú a neustále sa učia. Inak by sme sa malým bábätkám už od narodenia denne neprihovárali. S hlasným čítaním je to to isté, avšak bohatosť slovnej zásoby, ktorej je dieťa vystavené pri čítanom texte, je ešte oveľa širšia.

Čo nás takáto snaha bude stáť?

Okrem nášho času takmer nič, avšak prínos sa nedá vyčísliť. Niektorí môžu namietať, že knihy sú v súčasnej dobe veľmi drahé. Nezabúdajme však na knižnice. Ročný poplatok pre dospelého je v knižniciach okolo 60 SK, pre deti o polovicu menej. Väčšina z nás si dokáže nájsť čas na pravidelné raňajky, pitie kávy, čítanie novín, sledovanie večerných správ, upratovanie, nakupovanie, či robenie domácich úloh s deťmi, ale mnohí si len s ťažkosťami nájdeme čas na to, aby sme svojim deťom aj čítali.
 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. My sme mali tiez doma prevtelovanie sa do hlavnej postavy pribehu. Dnes ma dcera 6 r. a musim povedat, ze jej to len prospelo. Deti, ktore sa prevteluju pribeh naozaj prezivaju, uchvati ich, podporuje fantaziu, zmysel pre hru a HLAVNE zaujem o literaturu. Zijeme v pomerne konzumnom svete, takze udrzanie fantazie, hry a podpora kreativy u deti je ten najlepsi zaklad, ktory mozme detom do zivota dat. Dcerke som citala knihy vyslovene od babatka, kniha je pre nu darcekom, ktoremu sa uprimne potesi viac ako hracke. Chodime pravidelne do knihkupectva. Uprimne, tesi ma jej zaujem o knihy a hnevam sa sama na seba ked jej nevladzem k voli unave z prace precitat neskor vecer rozpravku.

  2. Nasej skoro 3-rocnej dcere sme sa snazili od mala citat, ale asi tak do roka a pol nemala o knizky vobec zaujem. Potom sa to zlomilo a teraz zvlada aj dlhe a narocne rozpravky. Vzdy je potom nejaky cas hlavnou postavou pribehu, raz bola maxipes Fik, potom zase Snehulienka, Ruzenka…, teraz je bobor Filo. Problem je, ze ju tak musime aj oslovovat a predstavuje sa tak aj cudzim ludom. Nedajboze jej povedat Alzbetka, to nas vzdy opravi. Mate s tym niekto skusenost? Predpokladam, ze je to v tomto veku normalne, ale potesilo by ma, keby sa ozval niekto, kto to ma(l) doma tiez 🙂

  3. Dobry den, tiez dakujem za clanok. Mame 6 mesacnu dceru, ktora zatial knizky len ozuzlava pusinkou, ale trenujeme ritual citania pred spanim alebo pocas obcasneho cestovania. Vyborny typ na rozvijanie komunikacie je Kniha o detskej reci, ktora uz bola na Babetku propagovana.

    Tiez uvitam viac prispevkov na temu citania s detmi. Mne osobne to v zivote velmi prospelo.

Pridaj komentár