Maľovaním k prvým písmenkám

Lucia Belanová 0

„Dnešné deti sú už od útleho veku obklopené tabletmi, počítačmi, elektronickými hrami a modernými hračkami s množstvom efektov a inými vymoženosťami. Aj napriek tomu stále s nadšením siahajú po pastelkách, vodových farbičkách a hocijakých kusoch papiera, aby strávili čas tvorivou, a pritom „obyčajnou“ aktivitou, akou je kreslenie a maľovanie,“ hovorí doc. PaedDr. Daniela Valachová, PhD. z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Deti a kreslenie

Podľa jej názoru by dôvodom vyššie uvedeného paradoxu mohol byť fakt, že detská kresba je prejavom spontánnosti a prirodzenosti dieťaťa, jeho vlastným výtvorom a stopou, ktorú po sebe vo svete zanecháva. Hoci niekedy tú stopu zanechá na nesprávnych miestach, ako sú nové tapety alebo ockove dôležité dokumenty do práce.

Kreslenie je pre deti veľmi podstatná činnosť a je v našom záujme detskú tvorivosť už od malička podporovať. Pre našich najmenších je maľovanie formou hry, pri ktorej cítia radosť z farebných čiar na papieri. Je to hra, ktorá sa neskôr podľa odborníkov stáva prostriedkom toho, ako dieťa vníma samo seba a prostredníctvom seba pozoruje okolitý svet, kladie otázky a nachádza odpovede.

Obrázky a písmenká spolu súvisia

V roku 2012 uskutočnila docentka Valachová so svojimi kolegami výskum vzťahov písma a kresby na vzorke viac ako 200 detí. Jeho výsledky naznačujú, že medzi detskými obrázkami a prvými písmenami je u detí priama súvislosť. Podľa docentky sú obe formy osobnostného vyjadrenia prepojené: „Písmo z detskej kresby doslova vychádza.

Dieťa začína používať symboly a znaky vo svojich obrázkoch už v skorom veku, bez toho, aby tým niečo sledovalo. Už v prvých čmáraniciach môžeme nájsť náznaky prvých znakov a symbolov, ktoré dieťa používa.“

Deti písmo napodobňujú, obkresľujú, avšak správne tvary sa ešte neučia. To prichádza až v prvom ročníku na základnej škole. Písmo je tak prirodzenou súčasťou ich výtvorov, vzniká spontánne ako dôsledok toho, čo dieťa vníma vo svojom okolí, ako keď sa snaží namaľovať svoju maminku alebo slniečko.

Viesť a podporovať deti v kresbe od mala

Ak budete svoje dieťa už odmalička nenásilne smerovať ku správnym návykom pri maľovaní, urobíte rozhodne dobre, pretože pre budúcich prváčikov to bude jedine výhodou. Je pritom dobré mať na pamäti niekoľko dôležitých atribútov, ktoré môžu mať vplyv nielen na plynulý rozvoj hrubej a jemnej motoriky dieťaťa. V prvom rade je to dostatočne veľký formát papiera, na ktorý dieťa bude kresliť. Ako potvrdzuje docentka Valachová, platí zásada, že čím je dieťa mladšie, tým väčšiu plochu pri kreslení potrebuje.  Nie je vhodné, aby bola menšia ako formát A3. Najlepšie je, ak malé deti maľujú v stoji alebo v kľaku s dostatočným odstupom od kresliacej plochy (vodorovne i zvislo na dĺžku detských paží).

S rastúcim vekom je potom nutné venovať pozornosť správnemu sedeniu, ktoré by si deti postupne a prirodzene mali osvojiť už v materskej škole, aby správnu polohu pri sedení mali pri nástupe do prvej triedy dostatočne zafixovanú.  Dieťa by malo sedieť rovno s vystretým chrbtom a obe nohy by mali byť kvôli stabilite položené kolmo na podlahe. Vzdialenosť medzi okom a obrázkom by mala byť približne 30 centimetrov.

Rovnako dôležité je, aby rodičia poznali a ovládali, ako má vyzerať správny úchop ceruzky a mohli ho tak s dieťaťom precvičovať. Na dostatočne správne držanie pasteliek a ceruziek by mali dohliadať taktiež učiteľky v materskej škole, aby sa tieto návyky plynule preniesli do školských lavíc.

Ako správne držať ceruzku?

Správny úchop definuje docentka Valachová nasledovne: „Základom správneho držania ceruzky či pastelky je úplná voľnosť svalstva hornej končatiny. Ceruzku držia prvé tri prsty dominantnej ruky – palec, ukazovák a prostredník. Palec je mierne ohnutý a pridržuje ceruzku z pravej strany zhora. Ukazovák by mal prečnievať nad palcom a smerovať k hrotu. Prostredník ho pridržuje z pravej strany prvým článkom. Posledné dva prsty sú mierne ohnuté dovnútra dlane a ľahko sa dotýkajú.“

Pre najmenšie deti postačia široké pastelky, kriedy alebo pevné voskové pastelky, ktorými budú s radosťou zanechávať odtlačky svojho tvorivého ja všade, kam dosiahnu a pripravia tak svojim rodičom chvíle veľkého nadšenia i mierneho zdesenia z počmáraných stien.

V každom prípade je potrebné pri vedení malých maliarov postupovať pomaly, trpezlivo a s láskou, čo sa neskôr pozitívne zúročí pri prvých školských pokusoch čerstvých prváčikov.

Pätoro rád pre jednoduchšiu cestu od maľovania ku správnemu písaniu

Povzbudzujte svoje dieťa hravým spôsobom

Rodičia, podporujte jemnú motoriku svojich detí už odmalička napr. triedením tvarov, kreslením alebo vedomostnými hrami. Všetky tieto aktivity trénujú pohyby, ktoré deťom neskôr pomôžu pri písaní. Ideálne je použitie farebných pasteliek s mäkkou, širšou stopou a veselých omaľovávaniek.

Doprajte deťom priestor pre ich tvorivú činnosť

Nestačí deti iba chváliť za to, čo nakreslili alebo s akou presnosťou odkreslili tvary či vyfarbili omaľovávanku. Rovnako dôležité sú i plynulé pohyby rukou a súvislé tvary. Dajte deťom slobodu k samostatnému rozvoju a kreativite – napr. kreslenie slučiek prispieva k plynulým pohybom pri písaní.

Nechcite toho od svojho dieťaťa príliš veľa

Berte vždy do úvahy schopnosti svojich detí. Nezaťažujte ich tvarmi, ktoré sa dajú príliš ťažko nakresliť. Vedie to k frustrácii a deti z tejto činnosti nebudú mať radosť. A práve potešenie je predsa tým najdôležitejším motivačným faktorom. Pokiaľ si dieťa neobľúbi kreslenie, bude náročné ho nadchnúť pre písanie.

Všimnite si spôsob, akým dieťa drží pastelku

Keď deti začínajú kresliť alebo písať, rodičia by mali sledovať spôsob, akým pastelku či ceruzku držia. Ruka by mala byť uvoľnená, pretože kŕčovité držanie ceruzky zabraňuje plynulým pohybom. Napätie a príliš silný stisk sú pre ruky veľmi únavné. Kŕčovité držanie pastelky je taktiež znamením toho, že sa dieťa snaží byť príliš precízne.

Skúste dieťa opraviť, ukázať mu a vysvetliť úchop, ideálne mu kúpte pastelky, ktoré ho intuitívne navedú ku správnemu úchopu. Vhodné sú v tomto prípade pastelky radu STABILO EASYcolors, ktoré vďaka vyhĺbeným žľabom podporujú správny úchop a navyše berú ohľad na pravákov i ľavákov.

Vráťte sa k dobre známym tvarom

Dôverne známe tvary sa môžu stáť dobrou predlohou pre niektoré podoby písmen. Mnoho písmeniek môže byť vytvorených z tvarov, ktoré sa už dieťa naučilo. Napr. písmeno O má rovnaký tvar ako veľkonočné vajíčko, tlačené P môže byť čiara a polovica balóna. Písmena tak prestávajú byť vďaka týmto obrazovým pomôckam abstraktné a namiesto toho sú zrozumiteľné prostredníctvom ich spojenia s dobre známymi predmetmi.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 4,70 z 5)
Loading...

Pridaj komentár