Cvičme v rytme!

Mária Kopčíková 0

Keď sa nám rodili v našom kolektíve kamarátok deti, ako automaticky sme po istom čase začali hľadať nejaké aktivity pre ne, pre seba a s tými prvými deťmi (páč keď máte následne deti dve či tri, už vám príliš veľa času na takéto zábavky neostane :-)) sme začali chodiť cvičiť.

Boli to prvé cvičenia v Bratislave, veď už je to takmer 11 rokov (inak konkrétne toto „cvičiace miesto“ funguje doteraz a na kvalite len pridáva). Odvtedy sa ako huby po daždi objavili rôzne cvičiteľky a rôzne „gymy“, s rôznou náplňou, niekedy s veľmi diskutabilne kvalifikovanými ľuďmi, ktorí cvičenie vedú.

A je to vôbec potrebné, chodiť s deťmi niekam cvičiť?

Stručne by som mohla odpovedať, že áno. Nie striktne, v rovine, že každý MUSÍ, ale príde mi to dobrý spôsob socializácie maminy i dieťaťa, plus pridanou hodnotou je, že ak cvičenie vedie kvalifikovaná cvičiteľka, usmerní vás pri manipulácii s vašim bábätkom a podporí v stimulácii jeho psychomotorického vývinu.

Vidím v tom veľký potenciál, aby sa maminy naučili správne nosiť či dvíhať svoje deti, aby následne zbytočne nemali problém napr. s asymetrickým svalovým tonusom. Vidím to vo svojej praxi často, že problém dieťaťa v podstate „spôsobia“ rodičia tým, ako s ním narábajú.

Kvantita neznamená kvalitu

Neznamená to však, že s vaším dieťatkom musíte byť každý deň na nejakej rozvojovej aktivite. Ako som už vyššie spomenula, je ich v posledných rokoch ako maku, najmä vo väčších mestách. Lákajú vás na všeličo, ale je dobré si uvedomiť, čo vlastne od cvičenia chcete a čo môžete očakávať.

Úlohou rodičov je vytvoriť a zabezpečiť podmienky pre zdravý vývin dieťaťa. To pre mňa znamená asi toľko, že by rodičia mali byť:

  • zorientovaní v tom, ako vývin dieťaťa prebieha,
  • čo by približne v akom vekovom období malo zvládnuť,
  • ako ho v zdravom vývine podporiť – čo robiť a čomu sa naopak vyhýbať (urýchľovanie vývinu, predčasné posádzanie, používanie nevhodných pomôcok …).

Ak toto rodičia ovládajú, veľmi dôležitá je pre dieťa stimulácia v každodenných bežných činnostiach a aktivitách (koľkokrát zodvihnete vaše dojča, aby ste ho nakŕmili, prebalili, obliekli? – toľkokrát to môžete urobiť zle a fixujete u dieťaťa nesprávne nervové spoje).

Na to, aby ste sa naučili, ako správne s dieťatkom „narábať“ a ako ho podporovať v tom „zdravom“ môže dobre poslúžiť to, ak sa nejaké cvičenie pre mamičky s deťmi vyberiete a necháte si poradiť. Alebo samozrejme je tu možnosť samoštúdia – moja skúsenosť však hovorí o tom, že je úplne iné pozrieť si video na youtube a iné mať šancu 8 x 45 minút sledovať lektorku a byť ňou usmernená, ako to treba správne robiť a kde osobne robím chyby ja.

Napriek tomu, že si myslím, že cvičenia sú fajn, nemusí ich dieťa navštevovať niekoľko. Skôr je vhodné si vybrať jednu aktivitu, v jednom zariadení a tam pokračovať do vyššieho veku dieťatka – pretože jednotlivé programy sú prispôsobené veku a schopnostiam detičiek.

Nedá mi, aby som neupozornila na kvalitu cvičení. Ja osobne to mám tak, že v rámci Bratislavy by som rodičov poslala len a dve miesta, kde sa s deťmi cvičí. Vždy si overte vzdelanie lektorky/lektoriek, ak má niekto víkendový kurz, zrejme nebude tak fundovaný ako človek, ktorý sa pohybovému vývinu detí venuje niekoľko rokov a má za sebou aj niečo iné než len pár odcvičených hodín a niekoľko naučených riekaniek.

Dôležitý je rytmus

Rytmus deťom do života vnáša bezpečia, istotu, pokoj. Rytmom je to, že dieťa nejako dýcha, nejako spí, papá. Rytmické je opakovanie nejakých činností – vytvorenie istej rutiny. Pre dieťatko môže byť rytmické aj to, že každý pondelok dopoludnia spoločne s mamkou vyrazia spolu na cvičenie.

Tak uvidí to isté prostredie, tú istú cvičiteľku, tie isté deti a maminy. Väčšina detí reaguje dobre a v takomto minikolektíve sa dobre adaptuje. Prináša mu to aj osoh istej formy socializácie a spoznávania reakcií iných detí a iných dospelých.

Kedy s cvičeniami začať?

S cvičeniami sa obvykle začína po 3. mesiaci. Vtedy by už dieťa malo vedieť držať hlavičku.

Základným princípom cvičenia s malými deťmi v dojčenskom období je podnecovať ich pohybovú aktivitu na základe stupňa psychomotorického vývinu. To by malo platiť pri akomkoľvek type cvičenia – či už v telocvični alebo v bazéne.

To, čo sa na hodinách deje, je najmä o cvičení sprevádzanom riekankami a pesničkami. Cvičiteľky obvykle využívajú rôzne pomôcky, lopty, stuhy, hudobné nástroje.

Pesničky a riekanky tiež majú svoje opodstatnenie. Rozširujú u detí slovnú zásobu, pomáha vnímať rytmus reči, jej melódiu i rozdeľovanie slov.

Toto všetko – ak to s ním budúc rodičia dostatočne opakovať aj vo vyššom veku – napomáha príprave dieťatka na to, aby sa raz bez problémov naučilo čítať a písať. Veľmi prenesené súvislosť s cvičeniami pre deti? Verte, že nie je. Presne toto je o sluchovej pamäti, o rytmizácii, ktoré dieťa raz bude veľmi potrebovať.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár