Dôležité je tvorenie, nie jeho výsledok

Ľ. Hrabovcová 0
Tvoriace dieťa
isifa

Deti vo veku od jedného do troch rokov berú výtvarnú činnosť ako spôsob objavovania okolitého sveta a zároveň ako zaujímavú a podnetnú hru. Oveľa viac sú zaujaté vlastným procesom tvorby ako jej výsledkom. Malé dieťa počas výtvarnej činnosti niečo nové vytvára, skúša a objavuje. Občas prežíva pocity radosti, že mnohé veci dokáže, a niekedy naopak sklamanie, že sa mu nedarí tak, ako by si prialo. Napriek tomu sa jedná o dôležité skúsenosti na jeho ceste za poznaním. Pre dieťa sa nič nemení, či už vytvorí spleť čiar, farebných škvŕn alebo dielo vhodné na výstavu. Je to len výsledok zábavného výtvarného procesu, nie však hlavný dôvod, prečo tvorí.

Predstavu, že proces tvorby je dôležitejší ako jej výsledok, je dobré v deťoch podporovať. K tomu, aby sa deti cítili pri výtvarnej činnosti uvolnené, vám pomôžu poznámky typu:

  • Povedz mi niečo o tom, čo kreslíš, maľuješ, modeluješ …
  • Baví ťa to?
  • Vidím, že používaš veľa farieb.
  • Ako na teba pôsobia, čo si namaľoval/a? Aký máš z toho pocit?
  • Pozri sa na tú jasno žltú!
  • Vidím, že si vytvoril/a svoj vlastní odtieň hnedej.
  • To sa ti naozaj podarilo!

Výtvarná činnosť umožňuje malým deťom skúmať a objavovať okolitý svet. Niekedy môžu pri tvorbe prežívať nové zmyslové zážitky, napríklad keď ponoria prsty do šmykľavej chladivej farby. Niekedy je výtvarná činnosť plná prekvapení, keď napríklad dve farby splynú a vytvoria novú alebo beztvaré modelovacie cesto náhle získa tvar. Deti sa môžu pri práci i trochu „vyblázniť“; nieje predsa lepšia zábava ako hodiť guľu z cesta po kamarátovi. Dospelý by mal zaistiť zaujímavé materiály a poskytnúť priestor k ich vlastnej tvorivosti. Musí však byť stále v strehu a v prípade potreby vhodne zasiahnuť. S niektorými činnosťami a materiálmi potrebujú deti väčšiu pomoc, no napriek tomu by dospelý nemal vytvárať vzory, podľa ktorých deti kreslia, maľujú alebo modelujú. Príliš sa tým obmedzuje ich vlastná fantázia a z tvorby sa vytratí moment prekvapenia.

Cynthia Willmart hovorí o svojej skúsenosti s výučbou výtvarnej výchovy malých detí:

„V mojej triede sa venujú dvoj- až päťročné deti výtvarnej činností hlavne pre radosť, výsledok nieje taký dôležitý.

Ešte pred pár rokmi som s deťmi robila výtvarné projekty a učili sme sa rôzne techniky. Ale potom som o tom premýšľala a rozhodla som sa pre nový pedagogický prístup, keď je na prvom mieste proces tvorby. Výtvarnú miestnosť sme naplnili všetkými možnými materiálmi — sú tu papiere rôznych druhov a farieb, lepidlá, rôzne druhy farieb, kriedy, pastely, látky, šnúrky, nožnice a tiež prírodné materiály (listy, suché kvety, piesok). Zhromaždili sme aj mnoho potrieb vhodných na koláž — kartónové rolky rôznych veľkostí, papierové krabice od potravín, staré obálky, pohľadnice, propagačné letáky atd. S takouto rôznorodou zásobou materiálov sa tvorí skutočne mimoriadne dobre. Výtvarná výchova je zrazu skutočná zábava. Občas deti chcú vytvoriť pekný obrázok pre mamu alebo ocina k sviatku, ale stále to môžu urobiť svojim vlastným spôsobom. Proces tvorby je pre malé deti skutočne oveľa dôležitejší ako jej výsledok a pre učiteľa je takýto prístup tiež oveľa zábavnejší.“

Viac v knižke MaryAnn F. Kohlovej – Výtvarné činnosti pro malé děti
(Rozvíjíme šikovnost a tvořivost dětí od 1 do 3 let), vydavateľstvo Portál.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 2,70 z 5)
Loading...

Pridaj komentár