Milá mamička, vaše dieťatko má 9 mesiacov.

Výživa
Dieťatko v tomto čase už zrejme prijíma väčšie množstvá „tuhej stravy“, teda okrem mliečnej časti dostáva aj tú nemliečnu. Obvykle v tomto čase podávame dieťaťu päť nemliečnych jedál denne.
- Na raňajky kašu s ovocím, pečivo či chlieb s nátierkou.
- Na desiatu ovocie.
- Na obed mäsovo-zeleninovú polievku zahustenú cestovinou, ryžou, pohánkou …
- Na olovrant ovocie alebo zeleninové smoothie.
- Na večeru kašu.
Ako vaše dieťatko rastie
- Ak detičky vedia liezť po štyroch, nebýva pre ne ťažké sadnúť si. Správny sed by mal byť s rovným chrbátikom. Niektoré deti radi sedia na pätách, kedy majú jednu nohu natiahnutú dopredu a druhú pokrčenú. V 9. mesiaci dieťa už vie sedieť a môže sa v sede predkláňať, ukláňať, otáčať a pod. bez toho, aby spadlo.
- Podliezaním, preliezaním, vyliezaním a zliezaním si veľmi výdatne precvičuje celé telo. V tomto období je potrebné dopriať dieťaťu čo najviac spontánneho pohybu vo voľnom priestore.
- S oporou sa dieťa udrží v stoji. Prípadne sa samé pridŕža a prešľapuje na mieste. Podporte dieťatko: keď stojí môžete dať hračku vedľa neho a nechajte ho, aby si hračku zobralo samo. Uľahčite mu tento cvik tak, že mu prisunieme krabicu a na ňu položíme hračku.
Čo dieťatko vníma
- Keď sa dieťatko hrá s hračkou, dotýka sa aj rôznych detailov na hračke.
- Deti už dokážu uchopiť hračky bez problémov a v rôznych polohách – na chrbátiku, brušku, v stoji, či v sede.
- Pohyby ručičiek sú už presne cielene a dieťatko uchopuje predmety špičkami prstov, kedy je palček čiastočne v opozícii oproti ostatným prstom.
- Podporte dieťatko a pomôžte mu pri rozvíjaní skúseností a myslenia:
- Dieťatku môžete jednoducho predmet alebo hračku pred neho predložiť. Dieťatko s ním manipuluje a svojím experimentovaním objavuje špecifickú vlastnosť predmetu.
- Druhá možnosť je pasívny pohyb, napr.: zoberieme dieťatko za rúčku v ktorej drží napríklad lyžičku a pomiešame ňou v hrnčeku. Očakávame, že nás dieťatko bude napodobňovať podobným pohybom.
- Dieťatku môžete jednoducho predmet alebo hračku pred neho predložiť. Dieťatko s ním manipuluje a svojím experimentovaním objavuje špecifickú vlastnosť predmetu.
- Druhá možnosť je pasívny pohyb, napr.: zoberieme dieťatko za rúčku v ktorej drží napríklad lyžičku a pomiešame ňou v hrnčeku. Očakávame, že nás dieťatko bude napodobňovať podobným pohybom.
- Dieťa už dokáže položiť cielne predmety na podložku, na stôl, či zem. Veľmi obľúbenou činnosťou je vyprázdňovanie krabíc a vhadzovanie do nich. Každým dňom je dieťatko šikovnejšie a aj táto hra je pre neho dobrodružstvom. Keď dieťatko pustí jednu hračku, uchopí druhú. Rado hračky hádže a pozerá sa ako padajú na zem.
- Vaša ratolesť vás rada pozoruje pri rôznych domácich prácach, ktoré mu budú slúžiť ako námety na hry v neskoršom období.
- Dieťatku môžete jednoducho predmet alebo hračku pred neho predložiť. Dieťatko s ním manipuluje a svojím experimentovaním objavuje špecifickú vlastnosť predmetu.
- Druhá možnosť je pasívny pohyb, napr.: zoberieme dieťatko za rúčku v ktorej drží napríklad lyžičku a pomiešame ňou v hrnčeku. Očakávame, že nás dieťatko bude napodobňovať podobným pohybom.
Ako dieťatko komunikuje
- V tomto období stále viacej môžete sledovať to, že dieťa viacej a viacej rozumie reči.
- Ak ste sa doteraz s dieťaťom hrali, pomenovávali mu predmety a činnosti, pravdepodobne teraz začne prepájať svoju aktivitu s pomenovaním, napr. ak poviete „ukáž, kde je lampa“ – dieťa na ňu ukáže.
- Zatiaľ čo pred nedávnom sa oboznamovalo s hrou na ťapy – ťapy teraz by ju malo ovládať. Tiež vie ukázať pá – pá apod.
- Dieťato by mohlo mať dobre rozvinutú pasívnu slovnú zásobu – teda slová, ktorým rozumie.
- Aktívna slovná zásoba sa vyvíja pomalšie – niektoré deti dokážu vysloviť určité hlásky v spojitosti s určitou situáciou alebo objektom, iné vyslovujú a duplikujú slabiky napr. ma-ma, ta-ta…
- Neustále sa učí nové a nové zvuky, napr.: „vvv, tt, dd“ a kombinuje ich s ostatnými, ktoré sa naučilo predtým.
Potreba spánku
- Dieťatko medzi 9. – 12. mesiacom prespí celkovo asi 14 hodín. Často v tomto veku už spí cez deň len dva razy.
- Niekedy sa v tomto čase môže u detí vyvinúť tvz. separačná úzkosť (strach z odlúčenia), čo môže byť dôvodom pravidelného a častého nočného budenia. Obmedzte nočné aktivity na nevyhnutný čas a nutné úkony.
- Časté nočné budenie je pre niekoho problém. Ako to vidia iní?
Mohlo by vás zaujímať
- Možno začínate riešiť isté výchovné zásady. V tomto veku dieťaťa je celkom fajn sa zorientovať v názoroch a odporúčaniach odborníkov a urobiť si v tom pre seba jasno, čo a ako chcete. Dôležitá je dôslednosť a jednotnosť oboch rodičov.
- Inšpirovať sa môžete aj u nás:
- Veľké prehry sú poskladané z malých naúspechov
- Pochvaly a tresty
- Biť či nebiť?
- Deti potrebujú hranice
- Veľké prehry sú poskladané z malých naúspechov
- Pochvaly a tresty
- Biť či nebiť?
- Deti potrebujú hranice
Veľa informácií naraz?

Povieme vám to presne vtedy, keď to budete chcieť počuť.
Vypýtajte si zasielanie osobného mejlíku podľa veku vášho bábätka.