Tak sú, či nie sú autosedačky povinné?

MikSa 25
Dieťa v aute

Začiatkom mája sme uverejnili sériu článkov na tému povinných autosedačiek. Nie len u nás, ale aj v iných médiách stále prebiehajú búrlivé debaty o tom, či vlastne sedačky naozaj povinné sú, a ako máme túto novú právnu úpravu chápať. Dnes Vám ponúkame aktuálny rozhovor s

p. Ing. Štefanovi Pristašovi, vedúcim oddelenia Bezpečnosti cestnej premávky, MDPT SR.

1. Sú alebo nie sú na Slovensku autosedačky zákonne povinné?

Nariadenie vlády SR č. 201/2006 Z. z. hovorí o technických požiadavkách na bezpečnostné pásy a zadržiavacie systémy motorových vozidiel. Používanie detských zadržiavacích zariadení nariadenie vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórii, stav v tejto veci je nasledujúci:

MDPT SR ako gestor sa po zvážení a vyjadrení Sekcie – Inštitút aproximácie práva Úradu vlády SR a Legislatívnej rady vlády SR rozhodol pre implementáciu smernice Rady 91/671/EHS v znení neskorších úprav do národného práva formou nariadenia vlády SR. Nakoľko nedošlo k novelizácii zákona NR SR č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, predmetný návrh nariadenia vlády SR je

prispôsobený tak, aby nebol v rozpore s citovaným zákonom.

2. Čo ak má rodina tri a viac detí, ako sa vysporiada s povinnosťou používania detských zadržiavacích zariadení?

Smernica Rady 91/671/EHS v znení neskorších úprav, ako aj pripravený návrh nariadenia vlády SR, umožňuje v prípade, ak sú vo vozidle umiestnené dve detské zardržiavacie zariadenia na zadných sedadlách a nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretieho detského zadržiavacieho zariadenia, že dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako 150 cm bude pripútané bezpečnostným pásom.

Zároveň smernica Rady 91/671/EHS v znení neskorších úprav a v pripravenom návrhu nariadenia vlády SR počíta aj s tým, že ak vozidlo nie je vybavené detským zadržiavacím zariadením, alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, môže byť dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútané na zadných sedadlách vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené.

Toto vysvetlenie (z praktického hľadiska najmä jeho druhá časť) je aplikovateľné aj pre prepravu detí v taxíku.

Návrh nariadenia vlády SR o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií s ohľadom na bezpečnosť cestnej premávky spĺňa podmienky ustanovené v smernici Rady 91/671/EHS v znení neskorších úprav, čo konštatovala aj Európska komisia oslovená Stálou misiou SR v Bruseli. Slovenská republika zároveň v rámci svojho návrhu uplatnila možné výnimky, ktoré smernica Rady 91/671/EHS v znení neskorších úprav ponúkala. Predmetný návrh prerokuje Legislatívna rada vlády SR .

3. Ako to bude riešené pri cestovaní v MHD?

V MHD autosedačky nebudú povinné.

4. Aká bude výška pokút v prípade nedodržania tohoto nariadenia?

Odpoveď na túto otázku nespadá do kompetencie MDPT SR.

5. Prečo sa uprednostňuje pripútanie detí v autosedačkách v protismere jazdy?

Ide predovšetkým o hľadisko bezpečnosti dieťaťa (najmä umiestneného v tzv. vajíčku). Dôležité je podotknúť, že v tomto prípade musí byť vyradený z činnosti airbag.

6. Do akých skupiny môžeme autosedačky zadeliť a čím sa jednotlivé skupiny navzájom odlišujú? Rozhoduje o použití autosedačky aj vek alebo len výška a váha dieťaťa?

Detské zadržiavacie zariadenia z hľadiska hmotnosti dieťaťa sa členia do týchto skupín:

  1. skupina 0 pre deti s hmotnosťou do 10 kg,
  2. skupina 0+ pre deti s hmotnosťou do 13 kg,
  3. skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg,
  4. skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg,
  5. skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg.

Detské zadržiavacie zariadenia uvedené v odseku 1 sa rozdeľujú do nasledovných tried:

a) zabudované zariadenia pozostávajúce z kombinácie popruhov alebo ohybných častí s poistnou prackou, nastavovacím zariadením, upevňovacím kovaním a v niektorých prípadoch s prídavnou sedačkou alebo ochranným nárazovým štítom, prispôsobenými k upevneniu vlastným integrálnym popruhom alebo popruhmi,

b) nezabudované zariadenia pozostávajúce z čiastočného zadržiavacieho

zariadenia, ktoré keď je používané spoločne s pásom pre dospelých, ktorý obopína telo prepravovaného dieťaťa alebo zadržiava zariadenie, v ktorom je prepravované dieťa umiestnené, vytvára kompletné zadržiavacie zariadenie.

7. Ktoré typy autosedačiek sú u nás schválené? Treba si kupovať „značkové“ autosedačky alebo stačia aj tie zo supermarketov, resp. z druhej ruky?

Detské zadržiavacie zariadenie musí byť schválené podľa osobitných predpisov:
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2006 Z. z. o technických požiadavkách na bezpečnostné pásy a zadržiavacie systémy motorových vozidiel. Vyhláška Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 176/1960 Zb. o Dohode o prijatí jednotných podmienok pre homologizáciu (overovanie zhodnosti) a o vzájomnom uznávaní homologizácie výstroja a súčastí motorových vozidiel.Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 245/1996 Z. z. ( EHK č. 44, pozn.autorky, t.j. norma ECE R 44) o uskutočnení notifikácie sukcesie Slovenskej republiky do Dohody o prijatí jednotných podmienok pre homologizáciu (overovanie zhodnosti) a vzájomnom uznávaní homologizácie výstroja a súčastí motorových vozidiel.)

Závisí na spotrebiteľovi, akú a kde si autosedačku kúpi, dôležití je, aby bola schválená

8. Koľko detí sa teda môže bezpečne prevážať v jednom aute?

Sociálne hľadisko je tiež dôležité… Jednou jeho stránkou je finančné krytie rodinných výdavkov a v tejto súvislosti Vám odporúčame obrátiť sa na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktoré má v pôsobnosti sociálnu pomoc. Druhou jeho stránkou je eventuálna liečba následkov zranení pri dopravných nehodách často končiace trvalou invaliditou. Do pozornosti dávame tú skutočnosť, že zavedením používania bezpečnostných systémov vozidla sa sleduje zníženie počtu zranení a úmrtí pri dopravných nehodách. Nepripútaní účastníci dopravnej nehody sú vystavení veľkému riziku úmrtí ale aj trvalému poškodeniu zdravia, dlhodobej liečbe a pod. Aj z tejto strany je potrebné vnímať spoločenské opodstatnenie zavedenia predmetnej povinnosti.

Napr. v roku 2004 zo 69075 vodičov v osobnom automobile pripútaných bezpečnostným pásom usmrtených len 100 a zo 7890 vodičov v osobnom vozidle nepripútaných bezpečnostným pásom bolo usmrtených až 56 osôb.

Na používanie bezpečnostných pásov bola osobitne zameraná celoslovenská dopravno-bezpečnostná akcia Policajného zboru v období od 23. januára 2006 do 28. februára 2006. Počas týchto dní bolo zistených spolu 29 483 dopravných priestupkov za nepoužitie bezpečnostných pásov.

Zároveň dávame do pozornosti, že z hľadiska obsaditeľnosti vozidiel je každé vozidlo typovo schválené pre určitý počet osôb a tento údaj je uvedený aj v Osvedčení o evidencii vozidla. Počet bezpečnostných pásov umiestnených vo vozidle zodpovedá tomuto údaju a s prihliadnutím na bezpečnosť cestnej premávky je nežiaduce, aby bola obsaditeľnosť vozidla prekročená.

9. Je povolené používať autosedačky so staršou normou (staršou homogizáciou) ECE R 44/02 resp. 03, ak najnovšia norma je 04? Môžu sa používať autosedačky aj bez tejto normy?

Autosedačka musí byť schválená (pozri odpoveď vyššie).

Pozn. autorky: V členských štátoch EU sa norma ECE R 44/02 už neodporúča, norma ECE R 44/03 sa akceptuje, ale pritom sa zdôrazňuje, že norma 04 spĺňa vyššie bezpečnostné kritériá ako predchádzajúce.

10. Existuje momentálne na Slovensku nejaká osveta, brožúrka alebo webstránka o používaní autosedačiek vydaná MDPT SR?

Zatiaľ bohužiaľ nie. O niečom uvažujeme, uvidíme ako sa nám to podarí.

Za (virtuálny)rozhovor a poskytnutie aktuálnych informácií ďakujem p. Ing. Štefanovi Pristašovi, vedúcemu oddelenia Bezpečnosti cestnej premávky, MDPT SR.

MikSa

Považujete tieto a podobné otázky za dôležité, a chcete sa v oblasti „rodičovstva“ lepšie orientovať? Objednajte si našu knižku PRÍRUČKA PRE RODIČA ZAČIATOČNÍKA, ktorej spolutvorcom je aj autorka tohto článku. Prichádza na trh vo svojom aktualizovanom vydaní a aktuálnou legislatívou k 1.1.2007.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (2 hlasov, priemerne: 3,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. vlastnim skodu 120 L a v zadu nie su bezpecnostne pasy, co v tomto pripade , ked idem na aute prec mam moje dve deti nechat kvoli tomu doma , ze dozadu nemozem umiestnit autosedac ku lebo ju nemam nijako uchytit.

    jedno dieta ma 4 roky a druhe diete 2 roky: mozem ich vozit v aute aj bez autosedacky

  2. Zdravim…. chcel by som sa spytat, ako to je s telesne postihnutymi?…. mam totiz vysku pod 150 cm, ale nemozem byt kvoli postihu priputany… Napiste mi dakto, co ja mam robit…

  3. ‚Super‘ nariadenie vlady, v ktorom chyba zasadna informacia, a to ze toto plati pre deti DO 36kg a DO 150cm… Oni vydali nariadenie iba do 150cm, ale sedacky sa vyrabaju IBA do 36kg, teda ked ma dieta 149cm a vazi 37kg, zakon mu nariaduje pouzit autosedacku, ale taka neexistuje…

  4. Tak teraz potrebujem vedieť, či sú povinné autosedačky v taxíku alebo nie? Pracujem ako tavikár a neviem, ci si ju mám kúpiť a namontovať alebo nie. A kto mi ju preplatí ak ju budem potrebovať. Ďakujem.

  5. Jasne ze moze byt umiestnena vpredu, ale len vtedy, ak su predny a bocny airbag spolujazdca deaktivovane…

    A policajt nech si da sam sedacku na zadne, no na druhej strane ma pravdu, je to pre dieta predsa len trosku bezpecnejsie ak by doslo k nehode…

  6. neviem ale ja som si vzdy myslela ze na predne sedadlo mozes dat jedine autosedacku pre mimino do 9kg, ktore sa umiestnuje v protismere jazdy a musis mat auto na ktorom bud nie je airbag pre spolujazdca alebo ho mozes vypnut – na modernejsich autach je mozna aj tato volba – potom ale ked prejdes na vacsie sedacky tie uz musia byt umiestnene vzadu – ak mas len jedno dieta tak je najlepsie ho dat do prostriedku aby si nan videl.

  7. neviem ale ja som si vzdy myslela ze na predne sedadlo mozes dat jedine autosedacku pre mimino do 9kg, ktore sa umiestnuje v protismere jazdy a musis mat auto na ktorom bud nie je airbag pre spolujazdca alebo ho mozes vypnut – na modernejsich autach je mozna aj tato volba – potom ale ked prejdes na vacsie sedacky tie uz musia byt umiestnene vzadu – ak mas len jedno dieta tak je najlepsie ho dat do prostriedku aby si nan videl.

  8. neviem ale ja som si vzdy myslela ze na predne sedadlo mozes dat jedine autosedacku pre mimino do 9kg, ktore sa umiestnuje v protismere jazdy a musis mat auto na ktorom bud nie je airbag pre spolujazdca alebo ho mozes vypnut – na modernejsich autach je mozna aj tato volba – potom ale ked prejdes na vacsie sedacky tie uz musia byt umiestnene vzadu – ak mas len jedno dieta tak je najlepsie ho dat do prostriedku aby si nan videl.

  9. neviem ale ja som si vzdy myslela ze na predne sedadlo mozes dat jedine autosedacku pre mimino do 9kg, ktore je sa umiestnuje v protismere jazdy a musis mat auto na ktorom bud nie je airbag pre spolujazdca alebo ho mozes vypnut – na modernejsich autach je mozna aj tato volba – potom ale ked prejdes na vacsie sedacky tie uz musia byt umiestnene vzadu – ak mas len jedno dieta tak je najlepsie ho dat do prostriedku aby si nan videl.

  10. neviem ale ja som si vzdy myslela ze na predne sedadlo mozes dat jedine autosedacku pre mimino do 9kg, ktore sa umiestnuje v protismere jazdy a musis mat auto na ktorom bud nie je airbag pre spolujazdca alebo ho mozes vypnut – na modernejsich autach je mozna aj tato volba – potom ale ked prejdes na vacsie sedacky tie uz musia byt umiestnene vzadu – ak mas len jedno dieta tak je najlepsie ho dat do prostriedku aby si nan videl.

  11. neviem ale ja som si vzdy myslela ze na predne sedadlo mozes dat jedine autosedacku pre mimino do 9kg, ktore sa umiestnuje v protismere jazdy a musis mat auto na ktorom bud nie je airbag pre spolujazdca alebo ho mozes vypnut – na modernejsich autach je mozna aj tato volba – potom ale ked prejdes na vacsie sedacky tie uz musia byt umiestnene vzadu – ak mas len jedno dieta tak je najlepsie ho dat do prostriedku aby si nan videl.

  12. Ako je to s umiestnením detskej sedačky do 13kg, ktorá sa pripína proti smeru jazdy na prednom sedadle? Môže alebo nemôže byť umiestnená vpredu? Myslím si, že je pre dieťa aj vodiča lepšie, keď na seba vidia a vodič sa nemusí otáčať aby na dieťa videl. Opačný názor mal však dopravný policajt, ktorý ma nútil sedačku preložiť na zadné sedadlo, čo sa mi zdá hlúpe.

  13. mi pripada tato diskusia uplne o nicom – moje dieta este nie je ani na svete a ja uz mam objednany kocik ktory ma aj autosedacku pre mimino – je to proste tak prirodzene ako ked si sadnem do auta a prve co urobim je ze si dam pas. vzdy ked vidim malinke deti ako sedia na prednom sedadle s hrdou maminkou alebo s kymkolvek – spomeniem si na jedneho mojho profesora, ktory nam povedal – no jasne maminky si pekne nesu pred sebou zivy airbag – a nie je mi viac treba. tiez ked vidim decka ako skackaju na zadnych sedadlach alebo su postavene medzi vodicom a splujazdcom mi prechadza mraz po chrbte – rodicia este v zivote nevideli tie nadherne zaznamy s crash dummies – ked nepriputana figurina preleti prednym sklom a ostane lezat niekolko metrov pred autom????? co stoji viac zdravie a zivot mojho dietata alebo ta sprosta autosedacka ( s prepacenim)

  14. Dnes som nasla v inzercii Hypernovy, ze sedacka od 9 do 36 kg stoji priblizne 2 300 Sk.Taka velka polozka pre taxisluzbu? ???

  15. Prosim Vas sedacky su povinne v zahranici uz z prevozu novorodenca z nemocnice a bez sedacky ani na krok. Ziadne zabalenie do perinky do sedacky a hotovo. Ja zijem vo Velkej Britanii uz sedem rokov a este som v zatial nevidela dieta v aute bez sedacky. Ja nepochopim rozmyslanie nasich politikov. Ja si neviem predstavit moje deti bez sedacky a pasov. Ked ja som bola mala tak si pamatam ako sme my vystrajali na zadnych sedadlach auta a to sme nesedeli ako pat penazi. V starych skodovkach ani pasy neboli. Hrozne. Kazdy sa teraz hada ci su povinne ci nie. ANO su povinne aj bez hlupeho zakona. Najdolezitejsia je bezpecnost dietata nie prezidentove podpisy zakonov. Som uplne zhrozena. Ked chodim domov na slovesko tak si so sebou nosim svoju sedacku.

  16. Nie sú povinné. Je to jasné zo správ, ktoré boli zverejnené 25.5. Citujem z denníka Pravda: „Ministri sa totiž rozhodli, že nebdú zavádzaním povinných autosedačiek krátko pred voľbami siahať hlbšie do peňaženiek vodičov.“ Namiesto slova vodičov tam samozrejme môžeme dať voličov. Teda politici sa boja, žeby stratili hlasy nepopulárnym opatrením. Typické Slovensko…

  17. Nerozumiem, preco by v taxikoch nemuseli byt sedacky?Su snad nejako inak super bezpecnostne vybavene proti nehode a zachrania deti? Ide iba o financnu stranku, a taxisluzby nie su ochotne investovat ani korunu naviac. Pritom ide o sumu 6 000 Sk,ktoru by stacilo investovat do jedinej autosedacky od 9 mesiacov do 12 rokov.Vajicka si kazdy nosi s dietatom a su lahko prenasatelne, zatial co vacsie sedacky si nemozeme zobrat do vlaku, alebo do lietadla…Stoji to za zamyslenie.Ved kazdy sa aspon raz ocitne v situacii, ked musi vyuzit i sluzby taxisluzby . Radsej by som si priplatila alebo pockala dlhsie, aby mi taxik prisiel s autosedackou, ako by som dieta nechala volne poletovat na zadnom sedadle. Ved naraz pri nehode netrva 20 minut , ale iba stotinu sedundy, preto vysvetlenie taxikarov, ze “ ved ideme iba kusok“ je nenormalne a nepochopitelne. Naviac, ak maju na zadnych sedadlach vzdy skryte pasy.Viete mi niekto vysvetlit z akych dovodov ich maju ukryte???Ja tomu nerozumiem.

  18. A nieje to jedno?Podľa mňa, nech si vozia ľuda deti aj v kufri auta-moje deti budú pripútané v autosedačke.

  19. Pokial je nieco zverejnene v Zbierke zakonov, tak ako je zverejne Nariadenie vlády SR z 29. 3. 2006 (vid link v clanku), tak to nadobudza platnost dnom zverejnenia. Nariadenia vlady Prezident SR nepodpisuje. Spominane Nariadenie vlady prebera iba pravidla europskych noriem o pouzivani bezpečnostnych pásov

    a zadržiavacich systémov motorových vozidiel (napr. detske sedacky).

    Pravda je taka, ze sedacky nie su povinne.

    Pablo, Tvoje vyjadrenia o legitimnosti vlady k tejto teme nepatria, je to len pokus o dehonestovanie niekoho s kym nesuhlasis. To si nechaj na ine forum.

  20. Vami uvedené Nariadenie vlády SR č. 201/2006 Z. z. ako je uvedené už v jeho názve pojednáva o „technických požiadavkách na bezpečnostné pásy

    a zadržiavacie systémy motorových vozidiel“

    V žiadom prípade však nehovorí o povinnosti ich používať. Takže momentálne na slovensku neexistuje žiadna právna úprava ktorá by ukladala povinnosť používať detskú autosedačku.

    Ja mam male dieťa a sedačku používam, nepotrebujem na to žiadne nariadenie tejto nelegitímnej vlády či parlamentu.

  21. Chcela by som reagovat na túto horúcu tému: Nech to dopadne tak,či tak myslím si že zodpovednosť za dieťa nesú ich rodičia a je iba na nich ako budú postupovať.Myslím , že autosedačka by mala byť v každom prípade,deti by nemali sadať do auta bez toho aby neboli pripútané.Je mi zle ked vidím celkom male deti len tak usadene na zadnom sedadle, nie to este na prednom sedadle -aká je to zodpovednosť???Mám známu ktorá mala autohaváriu,a dieta bolo našťastie pripútane v riadnej autosedačke , nechcem si ani predstaviť čo by sa bolo stalo keby bolo len tak usadené na zadnom sedadle….

    Preto rodičia nečakajte na to či to bude schválené,alebo nie tie peniaze minuté za kúpu autosedačky Vám stoja zato……..

Pridaj komentár