O krste v katolíckej cirkvi

KN krátené, MikSa 7
foto:rodina.kbs.sk

Krst

je jednou zo siedmich sviatostí, ktoré Pán Ježiš ustanovil ako prostriedok spásy. Sviatosti nás uvádzajú do nadprirodzeného života, do stavu Božích detí.

Je to nadprirodzená skutočnosť, ktorá presahuje naše zmyslové poznanie.

Poznáme ju len na základe viery v Kristove slová.

Sviatosti

sú aj dobrom pre pozemský život. Dodávajú nám sily, aby sme mohli žiť podľa evanjelia. Sviatosti sprostredkúvavajú pomáhajúcu milosť, posväcujú milosť, robia nás šľachetnejšími, aby sme aj tu na zemi prežili život čo najšťastnejšie a dosiahli večný život. Treba však s milosťou spolupracovať, otvoriť si srdce a prijať výzvy, ktoré sviatosti prinášajú.

Prvou a najpotrebnejšou sviatosťou je krst

brána k ostatným sviatostiam. Kto nie je pokrstený, nemôže platne prijať ani ostatné sviatosti. K spáse je krst nevyhnutný, lebo dáva prvú posväcujúcu milosť a začleňuje nás do Krista. V nadprirodzenom zmysle nás posväcujúca milosť spojila s Kristom a pomáhajúca milosť nám dáva silu prinášť ovocie dobrých skutkov.

K platnosti krstu pri poliatí vodou treba povedať slová: „(Meno), ja ťa krstím v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“

Podmienečný krst

V prípade, že sa novorodenec nachádza v takom stave, že nevieme iste či žije alebo je už mŕtvy (v nebezpečenstve smrti), môže ho vyššie spomenutými slovami a vodou pokrstiť aj veriaci – laik pod podmienkou „Ak žiješ, ja ťa krstím….(podmienenčný krst)“. V prípade, že dieťa nezomrie, kňaz už krst neopakuje, doplní len sprievodné obrady.

Sviatosti sú prostriedky spásy len na tomto svete, teda iba pokiaľ človek žije. Po smrti, keď už duša nie je v tele, sviatosti nemajú účinok, preto ich ani nesmieme udeľovať.

Ak je dieťa už jednoznačne mŕtve, vtedy ho už nemožno pokrstiť. Mŕtve dieťa odporúčame Božiemu milosrdenstvu. Dňa 19.4. 2007 Svätá stolica vydala dokument o nádeji spásy pre deti, ktoré zomreli bez krstu. Nehovorí sa tu o istote ako pri krste, ale o nádeji, ktorá je podložená mnohými argumentami. Isté je, že zatratený bude iba ten, kto vedome odmietal Boha.


Uverejnené s dovolením šéfredaktora KN Ivana Šulíka: Katolícke noviny, 3/2010 z dňa 24.1.2010, Možno v nemocnici pokrstiť aj mŕtveho novorodenca? Odpovedá: Mons. František Tondra, predseda subkomisie pre bioetiku teologickej komisie KBS, upravené a krátené – MikS.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 3,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. pehava, ja sa nechcem hádať, ale rada by som videla tu časť z písma kde Ježiš káže krstiť malé deti. V Skutkoch apoštolov, kde Filip pokrstil kráľovského dvorana je citujem: 8:35-39 35 Vtedy Filip otvoril ústa a počnúc týmto miestom Písma, zvestoval mu Ježiša. 36 Ako šli cestou ďalej, prišli k akejsi vode. I prehovoril eunuch: Ajhľa, voda! Čo mi prekáža dať sa pokrstiť? 37 [Filip mu povedal: Ak veríš z celého srdca, môže sa stať. A (eunuch) odpovedal: Verím, že Ježiš Kristus je Syn Boží.] 38 Nato kázal zastaviť voz a obaja, Filip a eunuch, zostúpili do vody; i pokrstil ho. 39 Keď vystúpil z vody, Duch Pánov uchopil Filipa, a eunuch ho viac nevidel, ale rozradostený šiel svojou cestou.

     

    čiže najprv uveril a potom sa dal pokrstiť, uvereniu predchádza pokánie, obrátenie a potom krst. Malé deti nemôžu uveriť

     

    Rimanom 6:3-1, najprv musí človek Ježiša prijať (učiniť pokánie) a potom sa dať pokrstiť.

    1. spasený človek nemôže urobiť nič viac aby ho mal Boh radšej a nič menej aby ho mal Boh menej rád. Pápež? kde je v Biblii spomenutý Pápež? Biblia veľmi jasne hovorí o riadení cirkvi, o funkciách. Výraz „kňaz“ je prebratý zo židovského náboženstva rovnako ako oltár, kadidlo. (Hebrejom 8:4). V Biblii sa takisto nespomina spoved,Boh hovori – obet zmierenia je Kristus sám, on odpúšťa hriechy – 1.Jána 2:1-2
      Rímsky katolicizmus nie je kresťanstvo

  2. Nemyslim, si zeby deti vynechavali. A myslim si, ze v case prenasledovania Cirkvi, ked ich hadzali levom, zabijali kde sa dalo,a ked boli rozne choroby, rodicia dali deti pokrstit, aby boli spasene. Verime, ze krstom sa zmyva dedicny hriech….s tym bude vsetci suhlasit. Ak by zomrelo nepokrstene dieta, s dedicnym hriechom, co je s nim? Ak Jezis je svetlo a niet v nom ziadnej tmy, ako moze byt niekto v nebi s dedicnym hriechom? Mozme ho len odporucat Boziemu milosrdenstvu.

  3. Váš komentárLindaN plne súhlasím ľudia bludia lebo nepoznajú písma a nemajú známosť, lebo boli tak vedení.Preto ľudia bludia a niekto sa za to raz bude zodpovadať. smile zwinker smile

  4. LindaN, tiez plne suhlasim. Nijaka sviatost nemoze nikomu zarucit spasenie. Tiez si nemyslim, ze spominany clanok je vhodny na uverejnenie. Jeho nazov je krst, ale mal by sa skor volat krst v katolickej cirkvi. Nie je objektivny a ani celkom pravdivy.

  5. suhlas s LindouN….

    Pehava, tu nejde „o dohadovanie sa o svojej pravde“, ale o FAKTY z Bozieho Slova…. na tom vsak mnohym katolikom pravdepodobne nezalezi, dolezitejsie je pre nich to, co ustanovi „Svata stolica“….

    a prave preto sa ozyvame aj my, ktori z Bozej milosti mohli uvidiet viac, aby aj prave ti sudni ludia mohli mat moznost sa rozhodnut.

  6. Ježiš neustanovil žiadne sviatosti na spásu. Prečítajte si skutky aspoštolov, najprv uverili a potom sa dali pokrstiť, krst malých detí nie je v súlade s Ježišovým učením, krstu predchádza pokánie a následné uverenie, rozumová vyspelosť, u takýchto malých detí nenadobúda význam.

    sviatosti sú výmysel RKC, ani v Starom ani v Novom zákone o nich nie je ani čiarka.

    efezanom 2:8-9 Lebo milosťou ste spasení skrze vieru. A to nie sami zo seba; je to dar Boží; nie zo skutkov, aby sa nikto nechválil.

Pridaj komentár