Staráme saDenný režim a návyky

10 rád pre chronicky nevyspatých rodičov, ktorých deti sa v noci stále budia

 Anna Veselá   27.10.2020   0

Nie je až takým prekvapením, že 48 percent detí mladších ako tri roky sa budí aj počas noci.

Občasné nočné budíčky sa dajú zvládať, aj keď je na ďalší deň unavená celá rodina. Ak ale ide o pravidelnú záležitosť, potom už ide ruka v ruke s chronickým nedostatkom spánku, teda o problém, ktorý je nutné riešiť.

Shutterstock

 

1. Skorý odchod do postele

Dieťa má najhlbší spánok medzi 8-ou hodinou večer do polnoci. Ak dieťa uložíme do postele neskôr, nebude dostatočne vyspaté a veľmi pravdepodobne sa v noci zobudí. Preto zaveďte doma skorší odchod do postele – okolo 19-tej alebo pol 8.

2. Dôsledná rutina pri zaspávaní

Jednoduchá, ale dôsledná rutina každý večer pred odchodom do postele je niečo, čo najmenšie deti potrebujú. Môže ísť o teplý kúpeľ, rozprávku na dobrú noc, uspávanku. Niečo, čo sa opakuje každý večer a dáva dieťaťu istotu toho, čo bude nasledovať.

3. Nevzdávajte sa poobedného spánku

Toto je jeden z najväčších omylov, ktorých sa rodičia dopúšťajú. Myslia si, že sa dieťa v noci budí preto, lebo nie je unavené, že možno príliš veľa spalo cez deň a potom už nemá potrebu dospať sa v noci. Je to práve naopak.

Deti vo veku dvoch až štyroch rokov potrebujú 10-14 hodín spánku, čo zahŕňa aj denný, resp. poobedný spánok. Ak má vaše dieťa tendenciu preskočiť poobedný spánok, možno trpí chronickou únavou, čo môže mať za následok, že v noci ťažšie spí.

Shutterstock

 

4. Nechajte dieťa, aby cez deň vybilo energiu

Deti potrebujú cez deň veľa fyzickej aktivity, potrebujú sa veľa hýbať, aby dokázali minúť všetky zásoby svojej zjavne nevyčerpateľnej energie.

Ak však dieťa strávilo celý deň v kočíku alebo len zatvorené medzi 4 stenami a moc sa nenalietalo po byte, je pravdepodobné, že sa bude v noci budiť, že spánok nebude pokojný.

5. Dajte dieťatku maznáčika

Môže to byť deka, plyšová hračka alebo hoci aj vaša mikina, čokoľvek, čo dieťa môže utešiť počas noci a pomôcť mu znovu zaspať. Naučí sa ich používať na utíšenie, upokojenie bez toho, aby vás museli zavolať.

6. Nedávajte mu v noci piť mliečko

Ak má dieťa v noci zvyk pýtať si fľašku alebo si vyžaduje dojčenie, je jasné, že má mliečko spojené so zaspávaním, preto ho potrebuje a pýta si ho, keď sa zobudí.

Pokúste sa tento zvyk nočného mliečka zrušiť. Môže vám to však trvať aj niekoľko nocí po sebe, dieťa to určite zo začiatku neprijme s nadšením. V konečnom dôsledku, ak vytrváte, nebude sa v noci budiť na „mliečko.“

Shutterstock

 

7. Nereagujte na každý pokus

Ak sa vaše dieťa zobudí, nebežte za ním automaticky do izby skontrolovať, čo sa deje. Takto si dieťa vypestuje asociáciu zaspávania, pri ktorej rodič pribehne za ním, pohladí ho, zoberie do náručia a bude ju, samozrejme, vyžadovať.

Skúste chvíľu počkať pri dverách, skôr než vojdete dieťaťu do izby. Tak mu dáte príležitosť, aby sa upokojilo samé a znova zaspalo.

8. Čo ak sú to zúbky?

Samozrejme, budú aj noci, kedy vaše bábätko plače, lebo mu nie je dobre, môžu ho bolieť prerezávajúce zúbky a pod., vtedy vás naozaj potrebuje viac.

Predtým, ako si naplánujete, že budete trénovať samostatné zaspávanie, presvedčte sa, či nie je choré alebo sa nehlási nový zúbok. Pretože keď malé bábätká niečo bolí, najviac na svete potrebujú našu útechu.

9. Nie je príliš prepodnetované?

Niektoré malé deti sa v noci budia, pretože nemôžu spracovať všetky udalosti, ktoré sa im prihodili počas dňa. Majú v hlave „pretlak,“ hmýria sa, pochodujú po posteli, nemôžu zaspať. Vtedy pomôže, keď si pred spaním porozprávate, čo ste v ten deň zažili, aby si to dieťa trošku „upratalo“ pred tým, ako zaspí.

Shutterstock

 

10. Čo ak je za tým nejaká zmena?

Ak už vaše dieťa dokázalo prespať bez budenia celú noc a zrazu sa správa ako novorodenec, popremýšľajte, či sa niečo v jeho živote nezmenilo.

Nový súrodenec, privykanie na jasličky, odúčanie od plienok alebo niečo druhé, to všetko môže viesť k regresom. Ak ale pomenujete situáciu, kvôli ktorej sa dieťa cíti ťažko, môžete na tom spoločne s dieťaťom popracovať a spánok sa zase vráti do lepších koľají.

Ak by nefungovala žiadna z týchto rád, porozprávajte sa s pediatrom, ktorý môže zistiť, či neexistujú iné dôvody, kvôli ktorým sa vaše dieťa v noci budí.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
O AUTOROVI

Anna Veselá

Vyštudovala som pedagogiku, ale odkedy som mamou, zisťujem, že sa stále mám čo učiť. Najviac o živote sa učím od svojich detí. Len čo zaspia, už aj píšem :)
Najčítanejšie
Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





Náš TIP

Mikulášska súťaž o balíčky:

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised