K zostrojeniu 3-uholníka vždy potrebujeme poznať aspoň 3 prvky, na základe ktorých vieme útvar zostrojiť. Okrem toho máme na pamäti tieto vlastnosti 3-uholníka: 1. súčet všetkých 3 vnútorných uhlov v 3-uholníku je vždy 180°, 2. a+b>c, a+c>b, b+c>a. Zostrojiť 3-uholník podľa vety SUS znamená, že poznáme dĺžky 2 strán a veľkosť 1 uhla (strana, uhol, strana). V takomto type úlohy je celkom jedno, či je zadaný uhol, ktorý zvierajú známe strany 3-uholníka, alebo je zadaný uhol, ktorého druhé rameno nepoznáme. K vypracovaniu úlohy budeme potrebovať tieto pomôcky:
• obyč. ceruzku s tvrdou tuhou (č. 3 alebo 4) na pomocné čiary
• pravítko
• kružidlo s tvrdou tuhou na pomocný oblúk
• uhlomer na určenie uhla
• obyč. ceruzku s mäkkou tuhou (č. 1 alebo 2) na vytiahnutie hotového 3-uholníka
Príklad:
Zostroj ▵ ABC so stranami /AB/=7 cm, /BC/=6 cm, α=45°.
dané:
1. Najprv urobíme matematický zápis všetkého, čo jednoznačne poznáme. Podčiarkneme a pod čiaru si zapíšeme, čo máme urobiť.
/AB/=7 cm
/BC/=6 cm
α=45°
___________
▵ ABC
náčrt:
2. Voľnou rukou si načrtneme 3-uholník, ktorý máme zostrojiť a farebnou ceruzkou si zvýrazníme, čo poznáme. (V prípade rovnoramenného 3-uholníka obe ramená označujeme rovnakým písmenom – zvyčajne r, čím dávame najavo, že sú rovnaké, 3. stranu označujeme z ako základňa. V prípade rovnostranného 3-uholníka všetky 3 strany označuje rovnakým písmenom, zvyčajne a, čím dávame najavo, že všetky strany sú rovnaké, označujeme farebne aj všetky 3 vrcholové vnútorné uhly, ktorých veľkosť je 60°. V prípade pravouhlého 3-uholníka farebne zvýrazníme aj pravý uhol, čím dávame najavo, že je to známy prvok 3-uholníka.)
rozbor:
3. V rozbore úlohy sa zamyslíme, čím začneme a ako budeme pokračovať. Všetko si starostlivo zapisujeme v bodoch a súčasne kreslíme voľnou rukou.
1. začnem od AB=c=7 cm – načrtneme úsečku AB
2. hľadaný bod C, C∈k(B, /BC/=a=6 cm)∩→AX(/∢BAX/=α=45°) (Zápis sa číta takto: bod C patrí prieniku kružnice k so stredom v bode B a polomerom a=6 cm a polpriamke AX so začiatkom v bode A, pričom veľkosť uhla BAX je α=45°.) – načrtneme polpriamku a kružnicový oblúk, vyznačíme prieniky – body C1 a C2 a spojíme všetky body na ▵ABC1 a ▵ABC2.
postup konštrukcie:
4. Do postupu konštrukcie zapíšeme v bodoch všetko presne tak, ako to postupne budeme rysovať. Nič nevynecháme! (Predstav si, že podľa tvojho postupu budú robiť ľudia, ktorí nevedia čítať tvoje myšlienky.)
Keď si postup podrobne zapíšeme a následne aj presne dodržíme, narysujeme správny výsledok.
1. AB; /AB/=c=7 cm
2. k; k (B, c=6 cm)
3. →AX; →AX(/∢BAX/=α=45°)
4. C; C∈k(B, c=6 cm)∩→AX(/∢BAX/=α=45°)
5. ▵ABC
konštrukcia
5. V tomto bode úlohy presne podľa postupu konštrukcie tenkými čiarami narysujeme 3-uholník. Rysuje presne podľa napísaného postupu. Všetko robíme tenkými pomocnými čiarami – tvrdou ceruzkou č. 3 alebo 4. Línie ťaháme dostatočne dlhé, kružnicové oblúky sa musia pretínať s priamkami, aby sme sa neukrátili o nejaké ďalšie možné riešenie.
Hotový výsledok obtiahneme mäkkou ceruzkou č. 1 alebo 2 pre zvýraznenie.
Nezabudni, že pri konštrukčných úlohách je najdôležitejšia presnosť!
skúška správnosti:
6. Preveríme si meraním, či sa niekde nestala chyba a či sú dodržané všetky podmienky zadania. Pravítkom odmeriame všetky dĺžky strán a výsledky merania zapíšeme. Nemeriame prvky, ktoré neboli zadané, lebo ich nemáme s čím porovnať. Skúška správnosti sa nerobí pre spokojnosť učiteľa, ale pre istotu toho, kto úlohu riešil.
/AB/=7 cm
/BC/=6 cm
/∢BAC/=α=45°
záver:
7. Do záveru úlohy celou vetou napíšeme počet riešení v rovine alebo polrovine a vymenujeme ich.
Úloha má 2 riešenia v polrovine ABC: ▵ABC1 a ▵ABC2.
Poznámka na záver: pri písomných prácach a školských úlohách má zväčša každá časť príkladu svoje bodové ohodnotenie, preto je dobré nič neodfláknuť a všetko podrobne čitateľne zapisovať (aj prípadné bočné výpočty, aby učiteľ videl, akými postupmi žiak dospel k nejakému výsledku).
konečne tomu chápem díki
super stránka zajtra skúšanie z matikyjavascript:dosmilie(‘‘)tak sa mi to hodíjavascript:dosmilie(‘‘)
super stránka zajtra skúšanie z matikyjavascript:dosmilie(‘‘)tak sa mi to hodíjavascript:dosmilie(‘‘)
Veľmi pekne a prehľadne spracované.
Ďakujem veľmi pekne.
V postupe bod 4. C; C∈k(B, c=6 cm)∩→AX(/∢BAX/=α=45°) nemá byť strana c ale a
to iste aj v bode 2…
No konečne tomu kusok rozumiem bude sa mi to hodiť na zajtrajšok
Dakujem, uz som to torochu pochopil
Ahoj Evča velmi si mi pomohla s konštrukciou trojuholnika…je tu niekde aj konštrukcia rovnobežnika ak hej prosím ta pošlite mi link… ďakujem
ja chápem a som rád lebo mam zajtra veľkú písomku z matiki
ja som v tedy nebola v skole asi preto to neviem inač som dobra v matikee
stále nechápem ale nevadí :*
Prene tak je to zle :/
Dakujem , už som to konečne pochopila ))
Toto čo si predviedol/a nie je konštrukcia podľa vety sus !!! Ak konštruujeme trojuholník podľa vety sus poznáme 2 strany a uhol nimi zovretý ! tak to zmažte alebo doplňte si informácie a opravte. Ďakujem za pochopenie.
Jéj ďakujem je to super už som aspoň trošku začala tomu chápať 🙂 Naša učiteľka nam povedala iba ako spravíme náčr a postup konštrukcie a ostatok sme mali na Dú 🙂