Dieťa dosiahne vek na vstup do školy, absolvuje zápis, v prípade potreby a rozhodnutia rodiča aj vyšetrenie školskej zrelosti a potom nastúpi do prvého ročníka alebo ostane ešte jeden rok v materskej škole. Ďalšou alternatívou pre deti s odloženým zaškolením je nultý ročník. Nie je však len akýmsi zduplikovaním toho prvého ročníka, kde sa dieťa veľa vecí naučí a ako prváčika ho čakajú chvíle nudy, veď mnohé z preberaného učiva bude už ovládať? Ktorým deťom je určený?
S touto otázkou som sa obrátila na PhDr. Kornéliu Dibarborovú, detskú klinickú psychologičku.
„Nultý ročník je v odôvodnených prípadoch optimálnym prechodom medzi materskou školou a základnou školou. Odporúčam ho, ak pri vyšetrení školskej zrelosti zistím, že:
- rozumové schopnosti sú normálne, dieťa je emocionálne zrelé, ale zaostáva:
- vo vývine grafomotoriky a zrakovo-motorickej koordinácie – nie je zrelé na výučbu písania,
- v rečovom vývine (nultý ročník v ZŠ pre deti s rečovými poruchami),
- rozumový vývin je na dolnej hranici normy alebo ľahko retarduje – vhodný je nultý ročník v špeciálnej ZŠ,
- rozumový vývin u 5 ročného dieťaťa je vysoko nadpriemerný, je emocionálne i sociálne zrelé a odmieta materskú školu, lebo sa v nej nudí.
Nultý ročník sa v takýchto prípadoch osvedčil oveľa viac ako opätovné ponechanie dieťaťa v poslednom ročníku MŠ, a to aj u detí s mentálnou retardáciou. Po absolvovaní nultého ročníka pozývam deti na opätovnú kontrolu a tá jednoznačne ukazuje, že u došlo k výraznému zlepšeniu všetkých sledovaných parametrov, čo u detí ponechaných v MŠ nepozorujem. Opakovanie posledného ročníka MŠ je vhodné u detí emocionálne a sociálne nezrelých. Úlohou psychológa je poskytnúť rodičom maximum možných informácií, konečné rozhodnutie je však na nich.“
Nulté ročníky nie sú na každej základnej škole. Pri surfovaní po internete som našla web – stránku Základnej školy na Gogoľovej ulici v Topoľčanoch, kde otvorili nultý ročník v školskom roku 2005/2006 ako alternatívnu formu vzdelávania detí nepripravených na úspešný vstup do 1. ročníka základnej školy. Oslovila som pani riaditeľku s prosbou o možnosť uverejniť ich skúsenosť. Mgr. Helena Drevenáková napísala: „Chceli sme vyjsť v ústrety rodičom, ktorí majú dieťa s odloženou školskou dochádzkou. Cieľom prípravného nultého ročníka je vyučovanie netradičnou uvoľnenejšou a priateľskejšou formou bez stresu a poukazovania na chyby a nedostatky. Atmosféra v triede je uvoľnená, pokojná. Menej úspešní žiaci nie sú pod tlakom. Jasne boli stanovené pravidlá správania žiakov a disciplíny. Vyučujúca venovala pozornosť zvládaniu nálad detí a sebakontrole. Dôraz kládla na pozitívne hodnotenie, pocit bezpečia a istoty, nenásilnou formou viedla deti k osvojeniu si školských návykov. Deti mali dostatočný čas aj priestor úspešne zvládať požiadavky na ne kladené, mali záujem dosahovať dobré výsledky, tešili sa dosiahnutým úspechom a pochvalám. Získané pamäťové poznatky a zvládnutie grafických tvarov, matematických pojmov, prirodzené danosti v hudobnej, výtvarnej a pohybovej výchove prezentovali deti na dňoch otvorených dverí za prítomnosti svojich rodičov. Podľa našich skúseností je nultý ročník v základnej škole veľkou pomocou pre deti aj ich rodičov. Získané vedomosti, zručnosti a návyky pomohli deťom bez väčších problémov zaradiť sa do vyučovacieho procesu v 1. ročníku.
Nultý ročník majú aj v Špeciálnej základnej škole a Praktickej škole na Dolinského ul. v Bratislave. Zriadili ho na podnet rodičov, ktorí navštevovali špeciálnopedagogickú poradňu na tejto škole. Tiež je pre deti s odkladom školskej dochádzky odporučeným psychológom.
Mgr. Milena Štrbáková, riaditeľka školy ozrejmuje obsah činnosti detí: „Cieľom je plynulý prechod od hravého „zamestnania“ v materskej škole, resp. doma, k pravidelnej práci na vyučovaní. Činnosť na vyučovaní nie je prísne členená, ale vyučujúci ju flexibilne prispôsobuje potrebám detí a cieľom, ktoré práve sleduje.“
V prípravnom ročníku pracuje s deťmi špeciálny pedagóg a pozornosť venuje:
- rozvoju reči a komunikačných schopností,
- rozvoju grafomotoriky, matematických a všeobecných vedomostí potrebných pre úspešný vstup do školy,
- sociálnemu správaniu sa detí.
Mgr. Milena Štrbáková: „V triede je malý počet detí a pedagóg k nim pristupuje individuálne. V poobedňajších hodinách môžu navštevovať školský klub. Deťom sa priebežne venuje školský psychológ , taktiež môžu využívať služby našej špeciálnopedagogickej poradne. V škole, v prípade záujmu rodičov, pracujeme okrem iného i terapeutickou metódou BIOFEDBACK , ktorá je pre žiakov našej školy zdarma (viď. www.szsdolba.szm.sk).“ Škola nenecháva nič na náhodu a úspešnosť výučby v prípravnom ročníku si sama overuje internými testami. „Robíme ich s deťmi na začiatku a opakujeme pri odchode detí z našej školy – jednoznačne poukazujú na výrazný pokrok. Deti i rodičia spravidla zostávajú klientmi našej poradne i po zaškolení v základnej škole, preto máme veľmi dobrú informovanosť o ich úspešnom napredovaní. Najlepším hodnotením pre nás je fakt, že rodičia prípravný ročník doporučujú svojim známym, ktorí prichádzajú so žiadosťou o zaškolenie svojich detí.“
Zhrnutie na záver:
Ak vám psychológ pri vyšetrení školskej zrelosti odporučí odklad zaškolenia, môžete sa rozhodnúť pre nultý ročník. Poraďte sa však s ním, či je pre vaše dieťa táto forma vhodná. Informujte sa na školách vo vašom okolí, či možnosť pripraviť dieťa na vstup do školy v prípravnom ročníku ponúkajú. Ak máte skúsenosť s nultým ročníkom, ktoré navštevovalo vaše dieťa, pridajte ju do diskusie pod článkom, poradíte tak mnohým rodičom, ktorí nad touto možnosťou uvažujú.
Základná škola, Gogoľova, Topoľčany: www.zsgogolovato.edupage.org
Špeciálna základná škola a Praktická škola, Dolinského, Bratislava: www.szsdolba.szm.sk
foto: ZŠ Dolinského
V Devinskej je tiez Sukromna ZS Finesa, maju vynikajuci 0.rocnik a vlastne cely 1.stupen az po 4.triedu. Otvaraju aj 5.treidu.tentorocny nulty je plny,
deti pokracuju do 1.roc. vsetci, takze je plny aj 1.roc. v buducom sk.r. ,ale do 0. este beru.Je to jedina ITV skola v Bratislave a asi aj na Slovensku.Stale k nim niekto prestupuje zo statnych skol aj sukromnych, napr. z Harmonie.
Webova stranka je http://www.skolafinesa.sk
Ja som prave zapisala mojho do pripravky na ZS Jelenia, je to pod stanicou. Zda sa mi uplne super, ale niektori mi radia este ho nechat v skolke a fakt sa neviem rozhodnut. Povedala som si, ze pockam do augusta a uvidim kde zacne novy skolsky rok. Ale v skole sme sa s muzom boli pozriet pred zapisom 2x a velmi sa nam pacila, aj ten pristup vsetkych ludi s ktorymi sme hovorili – cez zastupkynu riaditelky, logopedicku, ucitelky. Z vyucovacieho procesu teda nemam skusenosti, ale ludia a pristup skvely, prostredie menej, ale robia co mozu, budova totiz nie je ich. najdete ich na nete…
Moja dcera chodi do 0.roc. este nema ani 5 rokov, v skolke sa nudila, rada nasledovala deti, kt. robili nieco zaujimave, teda hlavne zle, vzdy sa pridala ku chalanom a niekde liezla, bila sa a pod. Proste tahali ju negativne priklady, museli sme to zmenit, videli sme, ze sa uci rychlo, ale chcelo to spravne smerovanie. Nasli sme pre nu dobru skolu, je sice sukromna, ale nie je to az take zavratne drahe, stoji Skk 4500 na mesiac vratane kruzkov, skola sa vola Harmonia a je na Batkovej ulici v Dubravke. Moje dieta je tam spokojne, je dokonca chvalene za aktivitu a dobre spravanie, mam dojem, ze jej osobnost sa zacala rozvijat velmi spravnym smerom vdaka velmi dobrym ucitelkam a zaujimavym pomockam, za necely rok sa naucila pisat, citat, pocitat, vie cosi aj z anglictiny, ma konstruktivne napady, vela si kresli a hra sa, vie sa sustredit na cinnosti, neda sa to porovnat s tym akym smerom sa uberala v skolke pred rokom. Vrelo odporucam 0. rocnik na tejto skole, ma to aj pokracovanie do 4.rocnika.
Dobrý deň,
chcela by som sa informovať, ktoré základné školy v Starom meste majú nultý ročník, nakoľko syn sa narodil v lete.
Patrícia
Dobrý deň,
mám synčeka, ktorého uvažujem dať do nultého ročníka, nakoľko sa narodil v lete. Chcela by som info, ktoré školy v starom meste majú nultý ročník.
Ďakujem
Chcem sa opytat, ci po nultom rocniku dieta automaticky pokracuje prvym rocnikom na skole, kde navstevovalo nulty rocnik, alebo je to na rozhodnuti rodica.
Dalej by ma zaujimalo, co sa deti v nultom rocniku ucia.Neprekryva sa ucivo s prvym rocnikom? Su nejake schvalene osnovy pre nulty rocnik z Ministerstva skolstva?
Mam syna, ktory sa narodil v lete, ale navstevuje alternativnu skolku, kde nehrozi nejaka stagnacia, pretoze tam maju individualny pristup a vsetky deti su v jednej skupine.Zvazujem vsak vytvorenie nejakeho prechodu medzi skolou.
Dakujem za reakcie.
g.
Ja som synčeka dala do nultého ročníka na odporúčanie psychologičky. Pravdu povediac dovtedy som si myslela, že je určený najmä pre rómske deti.
Synček má ADHD syndróm, poruchy jemnej a hrubej motoriky. Nultý ročník mu jednoznačne pomohol, aj keď samozrejme ešte nie sme “za vodou”. Dovtedy mi absolútne odmietal kresliť, teraz celé dni prekreslí. Bála som sa, že sa nikdy nenaučí písať, ešte v septembri kreslil len hlavonožcov, teraz začína písať prvé písmenká.
Naučil sa, že nemôže rozprávať, kedy sa mu zachce, musí vydržať na záchod…
V triede je ich deväť a aj keď má každé dieťatko iný problém (zdravotné, rečové problémy, sociálne slabšie prostredie a tá hyperaktivita) pani učiteľka to bravúrne zvláda.
Nulty rocnik maju aj na ZS Zitavska v Bratislave. http://www.zszitavskaba.edu.sk