Možno ako dôsledok dnešnej doby, kedy vídame skôr dieťa s tabletom, než s kusom papiera a farbičkami, nastáva oneskorovanie vo vývine, resp. opomínanie prirodzených vývinových procesov, ktoré by dieťa zvládlo, keby malo na to príležitosť, vhodný materiál a ponuku zo strany dospelého.
Ako môžete svoje deti podporiť v rozvoji grafomotoriky?
Vek
Názov
Cieľ
Pomôcky
Postup
2-3
Kreslenie do škrobu
Kresliť veľkými grafickými pohybmi. Kresliť prstom línie rôznymi smermi do škrobového podkladu.
Temperové farby, tekutý škrob, výkresy.
Zmiešať škrob s temperovou farbou a pokryť celú plochu výkresu. Kresliť prstom a pozorovať vznikajúce línie.
2-3
Akú stopu majú kolesá?
Správne držať grafický materiál a používať primeranú intenzitu tlaku na podložku. Tvoriť línie rôznych smerov a tvarov.
Temperové farby, baliaci papier, autá
Autíčkom s hrubšími kolesami prechádzať cez zriedenú farbu a pohybovať po celom formáte papiera. Plochu môžeme dotvoriť kolážou, montážou mesta, krajiny a pod.
3-4
Tlač temperou z papierovej matrice.
Používať primeranú intenzitu tlaku na podložku pri používaní rôznych techník.
Pripravené šablóny tulipánov, štetce, výkresy, temperové farby.
Na kartón nakreslíme jednoduchý námet (tulipány) a vystrihneme. Matrice natrieť temperovou farbou hustejšej konzistencie.Výkres priložiť zhora na temperovú vrstvu a tlakom ruky matricu otlačiť.
4
Prepletanie povrázkov cez dierkovaný papier.
Využívať koordináciu zraku a ruky.
Kartónový rámik, dierkovač, prírodný ohybný špagát.
Po obvode rámika urobiť dierkovačom dierky. Cez ne rôznymi smermi preťahovať špagát a pozorovať jeho línie.
4
Vytrhávanie a nalepovanie tvarov.
Posilniť svalstvo rúk, spresniť koordináciu zraku s pohybom ruky.
Výkres, farebný papier, ceruzka, pravítko, lepidlo
Na výšku farebného papiera nakresliť čiary. Po čiarach vytrhávať papierové pásy. Postup zopakovať, tento krát vytrhávať pásy po šírke farebného papiera. Na výkres naliepať pásy papiera do dohodnutého tvaru (rebrík).
5
Muchláž
Posilňovať dominantnú ruku a rozvíjať fantáziu.
Biely papier, ceruzka, pastelky, názor.
Papier pokrčiť do gule a opäť vystrieť. Po vzniknutých líniách na papieri kresliť ceruzkou a hľadať v nich vzniknutý tvar/y. Tie následne vyfarbiť pastelkami a dotvoriť.
5-6
Naša ulica, naše mesto
Poznať, pomenovať geometrické tvary.
Výkresy, suché pastely, temperové farby, geom. tvary z kartónu.
Natrieť výkres suchým pastelom. Vystrihnúť rôzne geometrické tvary z kartónu a natrieť ich temperovou farbou zmiešanou so škrobom a otlačiť na výkres. Detaily dokresľovať pastelom.
Inšpirujte sa: S čím kresliť, maľovať, tvoriť s deťmi.