Keďže sa profesionálne venujem aj deťom, najmä predškolákom, často sa stretávam s tým, že deti ešte v tomto období nemajú správny úchop písadla (farbičky, ceruzky) a nie sú dostatočne pripravené na to, aby zvládli bez problémov nácvik písania v prvej triede.
Shutterstock Možno ako dôsledok dnešnej doby, kedy vídame skôr dieťa s tabletom, než s kusom papiera a farbičkami, nastáva oneskorovanie vo vývine, resp. opomínanie prirodzených vývinových procesov, ktoré by dieťa zvládlo, keby malo na to príležitosť, vhodný materiál a ponuku zo strany dospelého.
Vývin uchopovania u dieťaťa Správny vývin grafomotoriky nezačína samozrejme v predškolskom veku , ale kdesi oveľa skôr. Povedzme si, aká je približná schéma vývinu uchopovania predmetov do ruky a následne vývin uchopovania a držania ceruziek:
2 – 4. mesiac – dieťa uchopuje predmety náhodne , keď je pod hrazdičkou, občas náhodne buchne do hrkálky. Ku koncu toho obdobia vidíme začiatok cieleného uchopovania.
4 – 6. mesiac – objavuje sa dlaňový úchop.
11 – 13. mesiac – pinzetový úchop , dieťa používa na uchopovanie palec a ukazovák (váš lezúň vám môže pinzetovým úchopom dôsledne vyzbierať všetky drobné špinky z koberca či podlahy …).
Dlaňový úchop. Shutterstock 16 – 18. mesiac – objavujú sa prvé, skôr náhodné skúsenosti s kreslením, deti experimentujú. Dieťa uchopí písadlo do dlane – dlaňový úchop s palcom hore alebo dole . Zovretá ruka je zväčša kolmo na podložku a pohyb vychádza z lakťa a ramena. V tomto období je to úchop fyziologický, pretože dieťa ešte neovláda jemnú motoriku prstov.
S pribúdajúcim vekom a skúsenosťami sa tento úchop mení a prechádza do úchopu prstového.
18 – 24. mesiac – dieťa je schopné koordinovaných pohybov, robí prvé cielené pokusy o zanechanie stopy.
Hrstičkový úchop. Shutterstock 2 – 3 roky – v tomto období obvykle začína intenzívne kreslenie. Pohyby sú viacej koordinované. Pastelku dieťa uchopuje do prstov – tzv. hrstičkový úchop. Podieľajú sa na ňom štyri prsty – všetky okrem malíčka. Prsteníček ceruzku podopiera.
U detí, ktoré takto začnú držať ceruzku, je potrebné nastaviť a fixovať správny štipkovitý úchop . Nie všetci rodičia, ani pedagógovia v materských školách motivujú dieťa k správnemu úchopu, preto veľa školských detí používa ešte stále hrstičkový úchop.
3 – 4,5 roku – pri kreslení prevládajú plynulé pohyby, písacie náčinie drží dieťa v prstoch. Práve v tomto období sa môžu objavovať nesprávne úchopy, ktoré sa fixujú. Pri fixácií nesprávneho úchopu dochádza k patologickému vývinu grafomotoriky.
4,5 – 5 rokov – dieťa kreslí známeho hlavonožca, dokáže spojiť dva body a nakreslí kríž. Utvrdzuje sa štipkovitý úchop, ktorý je nevyhnutný pre písanie a je súčasťou školskej zrelosti dieťaťa. Mal by sa objaviť najneskôr v 5. roku, aby sa mohol začať fixovať.
5 – 6 rokov – dieťa sa zdokonaľuje v kresbe, začína kresliť príbehy, deje, v kresbe vyjadruje najmä svoj vnútorný svet.
Ako deti podporovať V prvom rade musia mať vôbec priestor na to, aby nejakú ceruzku, či farbičku do ruky chytiť mohli a mohli s ňou experimentovať.
Okrem samotného trénovania grafomotoriky , je kresba pre deti vyjadrovacím prostriedkom, postupne, ako sa budú zdokonaľovať, do nej prenesú svoje snenie, prežívanie, nápady …
Ceruzka už od prvých narodenín Dieťa vie ceruzku chytiť do ruky niekedy okolo prvých narodenín, určite medzi 1. – 2. rokom. Trénuje sa koordinácia oko – ruka, oko sleduje ruku kresliacu bodky, čiary a pod., a preto sú čiary prerušované.
Dieťa má radosť z toho, že vidí stopu zanechanú na papieri (alebo kdekoľvek inde, na chodníku, na stene …).
Shutterstock Ak mu chcete pomôcť trénovať koordináciu pohybov, môžete:
maľovať rukami, prstami – prstových farieb je dosť, v rôznej kvalite a cene, skúsiť môžete aj domáci recept , alebo použite vodové či temperové farby. Prstomaľba je jednou z najefektívnejších techník, podnecuje tvorivosť a zvedavosť, rozvíja jemnú motoriku dieťaťa.
Farby môže nanášať končekmi prstov, celou dlaňou, môže bodkovať, natierať, robiť krúživé pohyby. Najlepšie sa pracuje na veľkej ploche, na podlahe, na baliaci papier, alebo proste na veľké hárky papiera.
Hmatové vnímanie pri maľovaní uvoľňuje napätie, ktorého sa cez deň môže nahromadiť dosť.
Shutterstock ponúknite dieťaťu farbičky, ktoré mu padnú do ruky Mali by byť hrubé (priemer 14 mm) a trojhranné. Je jedno, či sú vo klasické farbičky, alebo voskovky. Nech vám ich nie je ľúto, ak ich dieťa poláme – pracuje s nimi a učí sa. Pokiaľ silnejšie pritlačí na podložku, k polámaniu dôjde veľmi ľahko.
Shutterstock pracujte s rôznymi papiermi – farebné, vlnkovité, drsné, šušťavé. Aj to rozvíja cit dieťaťa.
dajte rúčke spoznávať rôzne materiály hrabte sa v piesku, prekladajte kamienky z kôpky na kôpku – dieťa stále trénuje jemnú motoriku a pohyb prstov!
Shutterstock Pri akejkoľvek práci by ste mali mať pripravené vhodné prostredie, na sebe a dieťati oblečené staré háby, a mať troška nadhľad nad prípadne zamazanou stenou, alebo kusom nábytku …
Nechce sa mu? Možno chce pri tom vás Niektorým deťom sa v tomto veku proste kresliť, čarbať nechce. Netreba ich nútiť, ale je dobré vytvárať vhodné podmienky a ponuku. A samozrejme robiť to s nimi.
Nestačí len položiť pred dieťa kopu materiálu, aby si s tým poradilo. Zväčša akoby nevie, čo s tým. Vy mu to môžete ukázať a sprevádzať ho na tejto čarovnej ceste objavovania a učenia sa.
Loading...
Krásny článok…pracovali sme s dcérou podobne, v roku a pol namaľovala vodovými farbami svoju prvú postavičku a odvtedy kreslí, maľuje, vyrába kreatívne veci takmer stále…napriek tomu však nedrží pero úplne správne, aj keď píše pekne…hm