Ako náhle sa batoľa naučí chodiť, nie je cesty späť. Veľmi pravdepodobne bude dieťatko chcieť túto novonadobudnutú zručnosť trénovať a trénovať. Poskytnite mu veľa možností, aby mohlo byť aktívne – ale v bezpečnom prostredí.
Deti v tomto veku milujú napodobňovať dospelých, najmä keď sa venujete nejakým domácim prácam. Radi budú pravdepodobne s vami „vysávať“, žehliť, variť … Preto sa aj radi zahrajú s nejakým kuchynským náčiním, buď reálnym alebo „hračkárskym“.
Aké hračky deti v tomto veku ocenia?
- Pestrofarebné guľôčky/loptičky,
- Kocky a stohovacie hračky,
- Hrubé voskovky alebo fixy,
- Veku primerané figúrky zvierat alebo ľudí,
- Autíčka a vláčiky,
- „Tvarové triedičky“ – vkladačky, hračky s kolíkmi – napr. na zatĺkanie,
- Jednoduché puzzle.
Ako sa hrať s ročnými deťmi?
Ak by ste náhodou nevedeli alebo boli na pochybách, ponúkame rôzne variácie, ktoré môžete vyskúšať:
Týmto podporíte rozvoj reči – pretože deti sú schopné rozumieť reči a jazyku dlho predtým, než sami začnú rozprávať . Ak budete na dieťa rozprávať a používať rôzne opisy, pomáhate mu jednak porozumieť, jednak rozširujete jeho pasívnu slovnú zásobu.
Čítajte spolu. Dieťa môže s vami sledovať text a ukazovať na veci/ľudí/zvieratá na obrázkoch v knižke a postupne ich aj pomenovávať. Recitujte dieťaťu básničky, rýmovačky,. Čím viac reči – hovoreného slova od vás dieťa počujte, tým väčšia šanca, že bude mať bohatú slovnú zásobu.
Hovorte s dieťaťom o veciach, ktoré robíte, pomenovávajte ich, napr.: „Idem naložiť prádlo do práčky, aby bolo čisté a voňavé. Pomôžeš mi prosím?“ Komentujte – popisujte, čo vkladáte do práčky, vyberáte z umývačky, proste akékoľvek bežné činnosti dňa.
Pýtajte sa dieťaťa na jednoduché veci a počkajte si na jeho odpoveď – akokoľvek jednoduchú, spočiatku vyjadrenú i len ukázaním na danú vec, či daným smerom, napr.: „Ktorú knižočku sme si pred spinkaním čítali? Prinesieš mi tú knižočku? .. Áno, túto knižočku o zvieratkách sme si čítali.“
Používajte prídavné mená pomenúvajú farbu, veľkosť alebo tvar, ak hovoríte o nejakom predmete. Namiesto „prines si pohárik“ povedzte „prines si ten modrý pohárik.“
Týmto podporíte rozvoj zmyslov dieťaťa – pretože deti zmyslami objavujú svet. Ak dieťa poznáva svet zmyslami, podporuje to vývin jeho mozgu vytváraním nových neuronálnych spojov v ňom. Ponúknite deťom preto rozmanité materiály, chute, vône, zvuky ….
Pripravte si rôzne materiály, čo doma nájdete – od hodvábneho papiera až po brúsny papier. Nemusíte mať len desať knižiek, ktoré obsahujú tieto rôzne látky – materiály. Dom vám toho určite poskytne mnoho. Nech si ich deti „ošahávajú“, stískajú, naťahujú, šúchajú o líce, ruku …Vy im popisujte, čo asi môžu cítiť – napr. Tento papier je veľmi jemný a potichu šuští, táto páska je lepkavá, lepí sa nám na prsty…
Pripravte si rôzne vankúše, prikrývky – bavlnené, plyšové, „kobercoidné“ … Nechajte dieťa, aby sa v nich váľalo, aby po nich chodilo, chytalo ich do rúk. Spýtajte sa ho, čo sa mu páčilo najviac.
Dovoľte dieťaťu, aby mohlo maľovať s prstami s rôznymi materiálmi, nielen s farbami. Napr. taká holiaca pena je skvelá. Dobre použiteľný je aj puding alebo šľahačka, o piesku ani nehovorím …
Koordináciu a sluchové vnímanie podporíte tak, že s dieťaťom budete hrať na hudobné nástroje – lyžice, varechy a panvice, bubienky, rachotítka – do plastovej fľaše nasypané strukoviny … Vyludzujte zvuk tichý i hlasný, tešte sa z toho a povzbudzujte dieťa, aby sa so zvukmi hralo tiež. Keď sa s nimi oboznámi, môžete postupne ísť za stenu, za kreslo, proste tak aby vás dieťa nemalo na očiach a volať dieťa, aby išlo „za zvukom“.
Porozumenie smeru a rozvíjanie pamäte podporíte tým, že sa budete hrať hru „choď a dones“. Povedzte dieťaťu „dones svoje topánočky“, „choď do kuchyne a prines biely vankúšik“, „pozri sa hore a podaj tú knižku, ktorá je na stole“. Postupne pridávajte pojmy ako hore-dole, vpredu-vzadu, vľavo-vpravo. Pre väčšiu zábavu môžete pridať aj pokyny typu „podaj si ponožky a daj si jednu na hlavu“.
Udržanie pozornosti, učenie a aktivity, ktoré vyžadujú viacej krokov podporíte napr. hrou s hracím tunelom alebo veľkou škatuľou, z ktorej urobíte tunel. Použite puzzle alebo rôzne hračky, ktoré sa skladajú z viacerých častí. Jednu časť puzzle alebo stohovateľnej hračky dajte na jednu stranu tunela, zvyšok na druhú stranu tunela. Dieťa sa k časti hračiek dostane len tak, že prejde cez tunel tam a späť. Musí byť pozorné, vedieť, ktoré časti potrebuje do skladačky. A musí byť tiež trpezlivé, aby skladačku nakoniec dokončilo.
su rozny tipy ako sa hrat s takto malymi detmi. Odvyja sa to aj od hračky. Su hračky, s ktorymi sa vedia hrat aj sami.