4 aktivity pre rozvoj zmyslovej hry

Mária Kopčíková 0

To, že hra je pre dieťa nielen zábavka, ale sa počas nej veľa učí, je známe. Je fajn, pokiaľ sa do hry dieťaťa dá zapojiť čo najviac zmyslov. Je to dobrý spôsob, ako si dieťa uchová informácie, ktoré z hry získalo.

Čím viac zmyslov sa zapojí, dieťa ich použije, tým viac nervových spojov sa vytvorí v jeho mozgu. Spojov, vďaka ktorým si dieťa vybaví informácie neskôr.

Zmyslová hra – čo to je?

V princípe je to hra, v ktorej deti objavujú súvislosti svojimi zmyslami. Nestačí dieťaťu povedať, že vec funguje takto a takto. Dieťa si ju potrebuje vyskúšať, zažiť – ohmatať, ovoňať, ochutnať …

My dospelí mu na takúto hru musíme vytvoriť vhodné podmienky a ideálne využiť jeho senzitívne obdobia – teda čas, keď je dieťa zrelé a pripravené práve na istý druh činnosti. Ak napr. zistíte, že dieťa opakovane vysýpa hračky, kocky zo škatule, môžete ho nechať vysýpať, presýpať ryžu, strukoviny, krupicu … je to preňho úplne iný materiál, úplne iný pocit.

Áno, zmyslová hra je obvykle hra „špinavá“ a treba s tým rátať. A treba samozrejme dieťaťu robiť i dozor – či supervízora, nazvite si ako chcete, proste treba naňho dávať pozor.

Čo sa deti pri zmyslových hrách naučia?

Nuž, všeličo. Napr.:

  • Trénujú a vyvíjajú sa svaly rúk,
  • Zlepšuje sa koordinácia oko – ruka,
  • Naučia sa pracovať s lyžicou – naberať, obracať, miešať …,
  • Učia sa názvy materiálov a pomôcok,
  • Učia sa pomenovať rôzne tvary – okrúhle, špicaté, rovné,
  • Deti sa učia zdieľať svoje pocity, dojmy, zážitky,
  • Trénujú si odhad,
  • Cibria svoju schopnosť triediť a zoraďovať.

A čo zmysly pri zmyslovej hre?

Zvuk – sluch: zvuk prelievania a presypávania môže byť veľmi upokojujúci. Zároveň však „senzorické krabice“ (viď ďalší text) môžu byť veľmi hlučné – ak v nich napr. dieťa trasie kukuricou alebo inými strukovinami.

Dotyk – hmat: textúra – štruktúra rôznych materiálov je pre deti veľmi lákavá. Radi do rôznych materiálov zaboria ruky – piesok, blato, zmrzlina, voda, kaša, hlina, korálky, lentilky …

Chuť – najmä pre najmenšie deti je fajn, pokiaľ sa senzorické škatule občas naplnia niečím, čo je jedlé, čo sa dá ochutnať – napr. želé, puding ..

Vône, zápach – čuch – niektoré materiály majú špecifickú vôňu sami o sebe, inde môžete pridať a experimentovať napr. s éterickými olejmi, koreninami (zázvor, škorica). Deti môžu ovoniavať napr. so zaviazanými očkami.

Zmrzlinová plastelína

Leto je ideálne na prácu s takouto „plastelínou“. Môžete sa dohodnúť, aké chute si pripravíte, zmrzlinu vyrobiť alebo kúpiť.

Zmrzlinu deti môžu naberať a servírovať, ozdobiť drobnými kúskami (čokolády, oblátok ..) – je to výborné na jemnú motoriku.

Senzorické vrecúška

Sú výbornou pomôckou pre hru s deťmi a je to hra „bez špiny“. Sú zároveň dobrou hračkou pre deti, ktoré ešte stále veci dávajú do ústočiek. Môžete si ich poľahky vyrobiť niekoľko a dieťaťu ich dávať na striedačku. Deti ich môžu stláčať, prehadzovať v ruke, skúmať, čo obsahujú …

Morské vrecúško

Na výrobu potrebujete:

  • Pevné vrecúško so „zipsom“ – má napr. IKEA,
  • Modrý sprchovací gél,
  • Drobné plastové morské figúrky,
  • Mušle,
  • Lepiacu pásku.

Do vrecúška dajte sprchovací gél, pridajte figúrky a mušle. Vrecko pevne uzatvorte a okraje prelepte lepiacou páskou.

Senzorická škatuľa – kvetinová záhrada

Použijete:

  • Väčšiu, najlepšie plastovú škatuľu,
  • Tmavý piesok, ryžu, čierne fazule,
  • Malé drevené kvetináčiky,
  • Malé kvety,
  • Malé záhradnícke náčinie,
  • Drobné kamene.

Dieťaťu môžete ukázať, čo všetko sa dá v škatuli robiť – ako s drobnými predmetmi narábať. Ale potom ho nechajte hrať sa samé – môže piesok z kvetináčov presýpať, kvety sadiť, zalievať vodou… Môže sa vás pýtať na to, čo nevie, čomu nerozumie …

Zmysly máme aj na nohách!

Na nôžky netreba zabúdať. Pozrite sa, čím disponuje vaša kuchyňa, resp. domácnosť. Vyberte niečo ako napr. plech na mufiiny, silikónové formy na drobné pečivo, tvorítko na kocky ľadu, handru na dlážku …

Samozrejme, musíte dbať na bezpečnosť. Všetky tieto veci poukladajte na dlážku tak, aby sa nešmýkali, napr. na koberec. Deti po týchto predmetoch môžu chodiť, keď sa budú cítiť isto, tak aj so zaviazanými či zavretými očami. Je to výborné na udržiavanie rovnováhy.

Okrem toho deti môžu opisovať, čo cítia – chlad, teplo, ako na nich pôsobia rôzne materiály – kov, plast, silikón.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár