Edukačné hračky – nenaleťme reklame

Mária Kopčíková 3

Keď som kedykoľvek išla navštíviť priateľov, ktorí mali malé deti, rada som im ako darček doniesla hračku, resp. niečo, s čím sa mohli zabaviť. Obvykle si zo mňa rodičia robili žarty, že teta psychologička doniesla „edukačnú hračku.“

Nuž áno, mala som rada a stále mám hračky, ktoré sú z tejto kategórie, ktoré môžu dieťa rozvíjať a ktoré vydržia (narábanie dieťaťa, pády, hody, intenzívne používanie …).

Plné obchody hračiek

Hračiek sú plné obchody. Minule som sa snažila kúpiť niečo pre polročné dieťatko. Stála som medzi regálmi blikajúcich, pískajúcich, vrčiacich, pištiacich „rozvojových hračiek.“ A nevedela som nájsť niečo, čo by som bola ochotná tomu dieťatku dať do ruky.

Mám dojem, že často krát sa za edukačnú hračku považuje to, čo má akoby najviac funkcii, čo vyzerá, že sa s tým „dá robiť veľa vecí.“ Nie je to však vždy tak.

„Edukačná“ hračka môže byť aj obyčajný plyšák.

V posledných rokoch sú rodičia i vychovávatelia citlivejší k skutočným potrebám detí a výrobcovia sa snažia reagovať na ich predstavy a očakávania. Veľmi často tak pri prezentácii svojich výrobkov používajú označenie „edukačná hračka.“

Tieto hračky sú obvykle drahšie, než iné. Častokrát je to však len marketingový ťah a benefity, ktoré by mala takáto hračka dieťaťu priniesť – v porovnaní s lacnejšími, jednoduchšími hračkami, sa ani nepreukážu.

Dôležité zároveň je, aby sme ako rodičia či vychovávatelia vedeli, ako sa s deťmi hrať. A že by sme pri hre mali byť pre dieťa prítomní – najmä malé deti sa nevedia zahrať sami.

 

Aká je to edukačná hračka?

Niekto by namietal, že za edukačnú môžeme označiť akúkoľvek hračku. Je to však veľmi široká definícia.

Rozdiel medzi „hračkou“ a „edukačnou“ hračkou spočíva v skutočnej hodnote hračky. Tá edukačná by mala vzdelávať.

  • Mala by dieťaťu umožniť niečo sa naučiť, podporovať intelektový, emocionálny či telesný vývin.
  • Mala by dieťaťu umožniť rozvíjať jeho konkrétne zručnosti.

Zásadný rozdiel teda je vo vývine dieťaťa, ktorý je spojený s interakciou s takýmito hračkami.

Edukačná hračka by mala byť navrhnutá tak, aby podporovala primerané vývinové míľniky v rámci príslušnej vekovej skupiny.

Stačia aj obyčajné kocky

Pre malé deti môžu byť napr. obyčajné drevené kocky dobrým východiskovým bodom, aby začali chápať príčinu a následok – napr. drevená kocka padá a zastaví ju až nejaký povrch, kocky uložené na seba padnú, ak ich nepostavíme v správnej pozícii.

S pomocou kociek deti tiež trénujú základnú koordináciu oko – ruka a tiež svoju trpezlivosť, schopnosť vydržať pri jednej činnosti.

Väčšie detičky – škôlkari – môžu veľa získať z hry so stavebnicami (napr. s Legom) alebo obyčajnými puzzle. Majú šancu zlepšovať koordináciu oko – ruka, či pochopiť priestorové vzťahy.

Shutterstock

Čo teda robí hračku edukačnou?

Je to akási pridaná hodnota. Už sme povedali, že v podstate každá hračka má šancu byť edukačnou, no nie každá sa ňou naozaj stane.

Napríklad puzzle – pomáhajú dieťaťu trénovať priestorovú predstavivosť. No ak sú to navyše puzzle, kde dieťa musí priraďovať číslo určitému množstvu (cukríkov, lôpt, bábik …), tak puzzle navyše podporujú matematické predstavy dieťaťa. To je tá pridaná hodnota.

Podobne napr. prstové bábky. Sami o sebe sa za edukačnú hračku považovať nemôžu. Ak sa však jedná o set bábok, s ktorým sa dá zahrať tradičná rozprávka, tak pravdepodobne tou edukačnou hračkou už sú.

Samozrejme, existuje veľa hračiek, ktoré nenazývame edukačnými. No ak je hra s nimi „facilitovaná“, podporovaná, ak deťom ukážeme, čo sa s nimi dá robiť, keď deti vedia s nimi „prežívať“ bežné životné situácie a učiť sa tak napr. rôzne prvky sociálneho správania – zrazu sa kategória hračky zmení na „edukačnú“.

Medzi takého hračky patria napr. plastové potraviny, jedlo, kuchynka, pultík s náradím, sety vláčikov, domov a postáv, maňušky, niektoré bábiky.

Vyberáte hračku pre svoje dieťa?

Ak mu chcete kúpiť nejakú z kategórie tých edukačných, skúste si vopred odpovedať na tieto otázky, aby ste vybrali správne:

  • Aké oblasti umožní táto hračka môjmu dieťaťu zažiť, vyskúšať si, zdokonaliť?
  • Aké rôzne zručnosti bude moje dieťa potrebovať/ bude si ich musieť osvojiť, aby sa mohlo s touto hračkou hrať?
  • Existujú rôzne spôsoby, ako moje dieťa môže hrať s touto hračkou alebo je to len hračka „na jedno použitie“?
  • Vydrží môjmu dieťaťu táto hračka na dlhšie obdobie? Na niekoľko rokov? (niektoré hračky naozaj s deťmi rastú – napr. spomenuté kuchynka, moderný PetShopáci, samozrejme LEGO,  drevené stavebnice …).
  • Z akého materiálu je táto hračka – je odolný a trvanlivý, nemôže sa moje dieťa na ňom zraniť?
  • Bude hračka podporovať kreatívne myslenie?

Spracované s použitím: littlesheep-learning.co.uk, learnwithplayathome.com.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 4,40 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Komentáre k článku

Pridaj komentár