Hra v piesku je pre deti zaujímavá, lákavá. Rozvíjajúca. A napriek tomu veľa rodičov pieskoviská obchádza. Rodičia nemajú radi piesok, lebo špina, exkrementy, nedostatočná hygiena…
Pokiaľ máte problém s pieskom na verejnom pieskovisku, môžete malé pieskovisko zrealizovať na záhrade vášho domu. Prípadne kúpte krabicu (obyčajnú priehľadnú plastovú) a urobte deťom malé pieskovisko doma. Prečo? Lebo deti práve takúto hru potrebujú. Viac ako mobily alebo tzv. “edukačné” aplikácie na tablete.
Istockphoto.com Piesok znamená detstvo Deti s pieskom, podobne ako s hlinou a inými prírodnými materiálmi, žili od pradávna. Než mali naše deti k dispozícii mobily, tablety a inú elektroniku , museli si nájsť iné zábavy. Tie hľadali v prírode, vo svojom okolí. Piesok preosievali, kopali v ňom, stavali z neho.
Moje deti strávili na pieskovisku „detstvo“, vždy to bol takmer nekonečný zdroj zábavy, radosti a hier, kamarátov a nových skúseností. Osobne mi nevadilo, že som ich vždy v pieskoviskovej sezóne dva razy do dňa priviedla domov, pred bytom na kompletku vyzliekla a rovno šupla do sprchy. Piesok bol vždy TOP.
Prečo je hra v piesku pre deti dobrá Hra v piesku môže byť pre deti výbornou príležitosťou pre ďalší rozvoj. Ako telesný, tak psychický. Na veku príliš nezáleží, piesok ponúka príležitosť na objavovanie a experimentovanie v bezpečnom a príjemnom prostredí.
Pri hre v piesku deti:
precvičujú svoju predstavivosť , podporujú tvorivosť . Keď deti získavajú skúsenosť s pieskom a jeho vlastnosťami a začnú im rozumieť, vytvára sa priestor na obrovský rozvoj tvorivosti. Deti stavajú rôzne budovy, zámky, cesty, tunely… Deti sa pri práci pozorujú navzájom, opakujú, nechajú sa inšpirovať. Veľa detí prácu s pieskom považuje za veľmi relaxačnú. zisťujú a učia sa chápať pojmy ako mokrý, suchý, hrejúci, sypký, ľahký, ťažký, plný, prázdny …. Keď deti pridajú do piesku trocha vody, jeho kvalita sa zmení. Táto zmena ešte viac povzbudzuje deti k experimentovaniu a skúšaniu, ako sa piesok bude meniť. rozvíjajú jemnú i hrubú motoriku. Všetka práca v piesku – hrabanie, presýpanie, nakladanie – vyžaduje zapojenie hornej časti tela. Zapojenie tých svalov, ktoré sa pri hre s inými hračkami až tak veľmi nepoužívajú. Veľké množstvo piesku vo vedre môže byť pre dieťa ťažké na to, aby ho presunulo. Je to teda priestor na to, aby dieťa „posilňovalo“ a budovalo svalovú štruktúru. Zároveň deti túto činnosť určite nevyhodnotia ako námahu či nejaké cvičenie. Je to pre ne v tej chvíli proste súčasť hry. trénujú koordináciu oko ruka. Predstavte si, koľkokrát dieťa na piesku lopatkou naplní vedierko, presýpací mlynček, formičky. aktivizujú pozornosť a koncentráciu, učia sa matematické pojmy . Hoci by sme to zrejme nepovedali. Ak deti používajú rôzne nádobky, vedierka, poháriky, formičky, uľahčuje im to porozumieť pojmom ako: viac ako, menej než, rovnako. Prostredníctvom pokusov a omylov pri práci deti pochopia, ktorá nádobka unesie viac, ktorá menej piesku. Postupom času a zrenia dieťatka sa naučí napr. koľko lyžíc treba na naplnenie jedného vedierka – je to taký „predskok“ k tomu, že bude časom vedieť, aké je to množstvo, keď sa povie čajová lyžička, polievková lyžica, hrnček … trénujú sociálne zručnosti. Pri hre na pieskovisku sú deti často konfrontované so situáciami, ako je požičiavanie hračiek, uvoľnenie či obsadenie miesta na hranie, spolupráca na nejakom spoločnom diele, vyjednávanie o svojich predstavách. Ku kooperatívnej hre, teda keď začínajú vôbec pri hre spolupracovať, sa deti dostanú cca vo veku 3 roky. Je to pre ne veľký priestor na rozvoj empatie, získavanie skúsenosti, že iní môžu mať iný pohľad na vec. piesok je tiež výborná zmyslová „hračka“ – deti trénujú a zažívajú dotyk a objavujú štruktúru piesku. Istockphoto.com Moje dieťa sa nechce hrať s pieskom Ak vaše dieťa nemá rado piesok, zoznamujte ho s ním pomaly. Môžete ho napr. nechať sedieť v pieskovisku na uteráku, kým si na piesok zvykne, kým mu nebude vadiť cítiť ho napr. na nohách. Alebo si spoločne môžete sadnúť na okraj pieskoviska. Nenúťte dieťa , nech najskôr pozoruje hru iných detí. Skúste nabrať trocha piesku do vedierka, či na plastový tanier a ponúkajte dieťa, aby sa ho dotklo.
Vaše dieťa isto ocení, ak sa s ním v tom pieskovisku pohráte aj vy .
Sledujte, o čo dieťatko prejaví záujem a potom sa pokúste hru rozvíjať. Komentujte, čo robíte – presýpate piesok, preosievate ho, urobili ste koláčik, vyhĺbili tunel, postavili hrad … Urobili ste z piesku farmu a dali do nej plastové zvieratká … Zahrabte niečo do piesku a potom to spoločne hľadajte. Hra v piesku a s pieskom je síce „špinavá“ záležitosť, niekedy domov donesiete v botičkách, vreckách od nohavíc, vo vláskoch pomaly za jednu tatrovku, ale väčšina detí z pieskoviska bude nadšená a budete mať problém ich odtiaľ dostať preč.
Spracované s použitím: learning4kids.net, dcsi.sa.gov.au, earlychildhoodnews.com
Loading...