Úloha hry a hračiek vo vývoji dieťaťa

Mária Kopčíková 0

Hračky sprevádzajú naše dieťa takmer od narodenia. Nejaké mu kúpime my sami, ešte keď je v brušku a my sa naňho tešíme, pripravujeme mu aj „hračkovú“ výbavu. Veľa donesú prvé návštevy – a niekedy ich máme toľko, že sa ani nestihnú využiť.

Darcovia, najmä tí, ktorí sami ešte nemajú deti, to niekedy s hračkou neodhadnú – nám sa napr, stalo, že dvojročný synátor dostal ako darček tvorivú sadu, ktorá pozostávala z korkovej podložky, drobných kúskov rôznych farieb a tvarov, kladivka a malých klinčekov (dieťa na podložku pritĺka tvary klinčekmi). Je to skvelá vec – podporujúca rozvoj fantázie, predstavivosť, učenie sa geometrických tvarov – ale nie pre dvojročné dieťa.

Učenie sa hrou

Hra nie je „len taká zábavka“. Pri hre sa naši drobci všetko učia, poznávajú svet. Vývin hry od narodenia do jedného roka, ako aj tipy na hračky, sú už na našom webe spracované.

Počas hry deti spoznávajú predmety, činnosti, ktoré stimulujú ich zmysly a podporujú rozvoj ich motoriky – jemnej či hrubej. Ako rodičia by sme mali dbať na to, aby kognitívny vývin (poznávanie) bolo podnecované hneď od narodenia. Nemám na mysli zahltenie dieťaťa hračkami rôzneho druhu, ale skôr ide o to, aby sme dieťaťu dávali čo najviac príležitostí k tomu, aby poznávalo svet okolo seba, postupne sa zoznamovalo so svojím telom, učilo sa, že napr. ručičky má aj na to, aby si vedelo chytiť hrkálku.

Hra taktiež vytvára základ pre rozvoj spoločenskosti dieťaťa, otvára cestu k mysleniu, procesu riešenia problémov, dáva priestor na to, aby si dieťa trénovalo pozornosť a sústredenie. K tomu všetkému by sme dieťatku mali ponúkať vhodné prostriedky – situácie a hračky.

Ako by sme mali hračky vyberať?

Jedným z faktorov sú technické parametre hračiek – odolnosť a bezpečné materiály (aby vám po prvom padnutí na zem neostala len kôpka nepoužiteľného odpadu).

Ďalšími bodíkmi hovoriacimi v prospech hračky sú napr.:

  • Zaujímavosť pre dieťa – deti radi objavujú, čo sa s hračkou všetko dá urobiť, búchať, hrkať, otvárať.
  • Možnosti riešenia problémov – príkladom môžu byť napr. kocky, ktoré treba triediť podľa tvarov, rôzne vkladačky, puzzle – aj pre najmenšie deti sú k dispozícií veľkoformátové penové puzzle, ktoré vám aj po dlhom čase budú slúžiť ako hracia podložka.
  • Kreatívnosť hračky – väčšie detičky milujú farbičky, plastelínu, stavebnice z ktorých môžu tvoriť stále nové a nové objekty. Plastelína je výborným prvkom, ako cvičiť jemnú motoriku. Namiesto nej ale môžete použiť aj cesto a spoločne s deťmi robiť šúľance alebo slivkové gule.
  • Zvukové hračky – niekedy nás tie hlasné zvuky môžu otravovať, ale pre deti je to zábava a tiež druh učenie – keď stlačím na tom telefóniku toto tlačidlo, zaznie táto melódia. Ke´D iné tlačidlo – zaznie iná melódia.

Je fajn, pokiaľ je hračka „dlhodobo využiteľná“ – napr. obyčajné plastové krúžky rôznych veľkostí, ktoré sa nastokávajú na tyč. Dieťa sa učí rozlišovať veľkosť (najmenší – najväčší), farby, musí pochopiť podmienky poradia, lebo inak na tyč nenastokne všetky krúžky. Po čase môže trénovať aj hrubú motoriku hádzaním krúžkov z väčšej vzdialenosti, kotúľať krúžky k cieľu, chytať ich a hádzať.

Dobré je drahé

Nemyslím. Neznamená to, že aby ste mali doma dobrú výbavu hračiek, musíte nabehnúť do Dráčika a vykúpiť samé najdrahšie a značkové hračky. Mňa svojho času inšpirovala knižka Penelope Leach Dieťa a ja, v ktorej ponúka veľa námetov na hračky z domácich zdrojov.

Zaujímavý kolotoč nad postieľku sa dá vyrobiť aj z vešiaka a pár drobností z domácností. Deti milujú plastovú fľašu, do ktorej nasypete bielu fazuľu, červenú šošovicu, žltú kukuricu a oni s ňou môžu poriadne hrkať (samozrejme, že ju poriadne uzavriete). Z pohľadu našich detí je pre ne zaujímavé takmer všetko, čo v domácnosti nájdu.

Samozrejme, nie všetko je pre ne bezpečné, ale s tým, čo je, sa s nimi môžeme podeliť – oni budú spokojní a my tiež, že sme v hračkárstve nenechali majland.

Nezabudnite, že nestačí len zabezpečiť dieťaťu dostatok hračiek, aby sa hralo. Je dôležité tráviť s ním čas a hrať sa s ním, ukazovať im spôsoby, možnosti, kooperovať s nimi  aj týmto spôsobom podporovať ich vývin.

Foto: sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 4,90 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Pridaj komentár