6 činností, kde deti potrénujú svoje vnímanie a schopnosti

Mária Kopčíková 0

Dramatický názov „matematické predstavy“, ktorý sa používa v súvislosti so školskou pripravenosťou,  v preklade u malých predškolákov znamená len to, že sa budú učiť poznávať počty do 5 – 10 a budú sa učiť triediť veci, podľa nejakých kvalít – vlastností – počtu – farby. Ako ich môžete podporiť?

 

Puzzle na papieri

Veľmi jednoduché a ľahké, prispôsobiteľné veku dieťaťa. Potrebujete len niekoľko farebných, číslovaných predmetov a niekoľko predmetov rôznych tvarov – kocka, kvádrik, kruh… K tomu výkres alebo kartón a fixy.

Na výkres obkreslite obkreslite tvary – ak sú farebné, vyfarbite ich príslušnou farbou. Ak sú číslované či s písmenom, nezabudnite naň.

Pred dieťa položte v košíčku všetky premety a papier s obkreslenými tvarmi. Úlohou dieťaťa je správne poukladať predmety z košíčka na výkres.

Ako sa u detí vyvíjajú matematické predstavy? >> >>

Vyžaduje si to „kognitívnu manipuláciu“ s predmetmi, dieťa musí správne priradiť viacero kvalít.

Tieto „puzzle“ môžete obmieňať každý deň, pre dieťa to bude zábava, ktorá udrží jeho myseľ aktívnu.

Triedenie podľa farby

Môžete to urobiť naozaj rôznymi spôsobmi.

 Nastrihajte farebné štvorčeky.

Vyberte si napr. 6 – 7 farieb. Na papier A4 či výkres nalepte na spodnú časť jednotlivé farebné štvorčeky vedľa seba – z každej farby jeden. Úlohou dieťaťa je potom ostatné pripravené štvorčeky roztriediť a nalepiť v stĺpcoch nad seba.

Nakreslite na výkres dúhu

a pripravte si farebné nálepky vo farbách dúhy. Úlohou dieťaťa je potom farebné nálepky lepiť na príslušnú časť dúhového spektra.

Odkedy má dieťa poznať farby? >> >>

Výkres rozdeľte na 6 častí.

Do každej časti napíšte jednu farbu – zelená, červená, modrá … tak, že na napísanie použijete príslušnú farbu („zelená“ napíšete zelenou fixou). Dieťaťu nachystajte rôzne nálepky, nastrihané kúsky farebného papiera, výstrižkov a tiež rôzne farbičky.

Úlohou dieťaťa je, aby do príslušnej časti na výkrese lepilo nálepky či papier danej farby, aby tam dokreslilo veci, ktoré sú v danej farbe (červené čerešne, zelené hrušky, modré oblaky …).

Triedenie podľa vlastností

Môžete si pripraviť „zásobníky“ s rôznymi predmetmi – hračkami, plyšákmi, riadikmi, gumenými hračkami do vody …. Tieto zásobníky potom môžete využiť na aktivity zamerané na sledovanie protikladov, triedenie, popisovanie vecí a predmetov. Deti si tiež môžu skúšať stanoviť „hypotézy“ – ak si urobíte drobné pokusy, deti môžu skúsiť odhadnúť, ako ten ktorý pokus dopadne.

Mäkké a tvrdé predmety.


Urobte zbierku podobných vecí, ako vidíte na obrázku. Úloha dieťaťa je veľmi jednoduchá – rozdeliť na dva skupiny veci podľa toho, ako ich cíti. Sú na pohmat tvrdé alebo mäkké?

Keď budete dieťa touto aktivitou sprevádzať, môžete mu dávať doplňujúce otázky: „čo ti to pripomína, je to mäkké ako čo? Aká bola tá šálka v ruke? Pripomínalo ti to niečo?“

Bude plávať ako klesne?


Pripravte si zásobník, v ktorom budú aj veci, ktoré sa udržia na hladine, ale opäť, môžu byť veľmi kvalitatívne rôzne – list zo stromu, papier, kačička do vody, loptička, vrchnák z plastovej fľaše, jablko ….Nachystajte väčšiu nádobu, kde napustíte vodu. Dieťa si vyberie predmet zo zásobníka, vysloví svoj odhad, či tento predmet bude plávať alebo sa potopí a vloží ho do vody.

Nakoniec ho zatriedi do správnej skupiny predmetov.

Inšpirované: adventuresathomewithmum.blogspot.com.au, rockabyebutterfly.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Pridaj komentár