Ak sa opýtate trojročného dieťaťa, koľko má rokov, hrdo dvihne tri pršteky. Vaše dieťa začína rozoznávať, že počet prstov, ktoré zodvihlo, korešponduje s číslo, ktoré ste mysleli – povedali.
Väčšina trojročných detí vie rátať do 3 a pozná názvy niektorých čísel do 10. Dieťa môže vedieť spočítať jednoduché príklady, 1 + 1, 2 + 1 … vždy je to preň jednoduchšie ak vidí, čo sčítava. Teda 2 jahôdky a 1 jahôdka sú tri jahôdky.
Najjednoduchšie a najvhodnejšie je zaradiť počítanie a triedenie do bežného dňa. Nemusia sa naučiť sčitovať, odčitovať – i keď to väčšina z nich zvláda. Naučia sa to akosi automaticky, pri hre – ak sú vhodne vedené a sprevádzané. Dôležité, aby získali nejaké matematické predstavy.
Zmysel matematiky a čo by dieťa malo vedieť pre nástupom do školy
Veľmi jednoducho by sme mohli povedať, že matematika má „zmysel“, aby mohla byť použitá v konkrétnych situáciách, pri riešení problémov. Deti potrebujú porozumieť niektorým matematickým pojmom, aby dokázali riešiť i bežné denné situácie. A aby neskôr dokázali zvládnuť učivo v škole.
Usmernenia pre prácu v škôlke hovoria o tom, že obsahovými štandardmi, ktoré súvisia s matematickou gramotnosťou, sú:
- priraďovanie, triedenie, usporadúvanie (podľa určitých kritérií – farba, tvar, veľkosť, skupiny – ovocie, dopravné prostriedky …)
- zostavovanie podľa kritérií – daj ku sebe malé, červené, kolieska …. Deti sa učia triediť najskôr podľa jedného kritéria, potom podľa viacerých.
- číselný rad – ako idú čísla za sebou,
- určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine – na ktorom obrázku je viacej jabĺčok, v ktorej mištičke je menej hrozienok …,
- základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10 – počítať minimálne od 1 do 10, priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10
- rovinné geometrické tvary – kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik,
- priestorové geometrické tvary – guľa, kocka, kváder, valec,
- plošná a priestorová tvorivosť – zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, ale aj podľa predlohy.
K matematickým predstavám patrí aj schopnosť dieťaťa poznať a určiť pravú a ľavú stranu, uvedomiť si seba samého v priestore vzhľadom na iných ľudí.
Pochopenie čísla je pre dieťa náročným mentálnym výkonom. Najskôr si dieťa uvedomí, že počet je nezávislá vlastnosť predmetov bez ohľadu na to, o čo ide – tri jabĺčka, tri mačky.
Na to potrebuje mať aj istú kognitívnu výbavu – teda mať rozvinuté poznávacie funkcie – musí porozumieť istým pojmom. Na to všetko s dieťa pripravuje v rámci hry.
Ako hrou podporiť matematické predstavy?