Malým deťom treba spievať

Mária Kopčíková 0

Detské pesničky, uspávanky a rýmovačky majú hlbšie korene, než by sme si  mohli myslieť. Vedci z Harvardu prišli s teóriou, že detská pieseň sa vyvinula ako spôsob, ako by rodičia mohli deťom signalizovať, že ich potreby boli splnené, zatiaľ čo napr. hľadali potravu alebo sa starali o súrodencov.

Jadrom harvardskej teórie je myšlienka, že hudba –

piesne sú o pozornosti, o vysielaní signálov rodičov deťom.

V dávnych dobách, kedy boli ľudia ohrozovaní predátormi a kedy hrozilo, že plač dieťaťa by mohol nejakého predátora prilákať, mama začala spievať, aby dieťa upokojila. V jednoduchých piesňach sa začali objavovať informácie o tom, ktoré potraviny sú jedovaté, aké činnosti sú pre dieťa nebezpečné.

Rodičia nemohli byť vždy pri deťoch, nemohli im neustále venovať pozornosť.  Cez neustále opakované piesne sa deti dozvedeli – naučili, na čo je dobré si dávať pozor.

Ako to funguje dnes? Koľko pozornosti venujeme svojim deťom? Už tým najmenším.

Autor teórie Krasnow dáva na zváženie: „Keď sa budem pozerať na svoje deti, mohli by mať určitú istotu, že ich sledujem, že majú moju pozornosť. No ja pri tom pozeraní môžem premýšľať nad niečím úplne iným a vôbec netuším, čo mi deti hovoria alebo čo by v danej chvíli potrebovali. Mali by dostať lepší signál. Ak budem spievať, nemôžem sa rozprávať s niekým iným, nemôžem utekať, pretože musím pri speve ovládať svoj hlas.“

Druhý z autorov teórie pridáva svoj názor: „Rodičia prispôsobujú svoj spev v reálnom čase tým, že menia melódiu, rytmus, tempo spevu, pridávajú pohyby rúk, skáču, menia výraz tváre … Všetko toto môže byť naladené a prispôsobené stavu dieťaťa, jeho prežívaným emóciám.

Zhoda alebo nesúlad medzi správaním dieťaťa a rodičovským spevom môže byť informáciou o tom, či rodič dáva pozor – sleduje dieťa a jeho potreby a do akej miery ich vie uspokojiť (unavené dieťa asi viac ocení Búvaj dieťa krásne, než Hijo heta na koníčku …).“

Na čo je spievanie deťom ešte dobré

Keď sa presunieme do súčasného sveta, kedy už spevom nebránime predátorom znivočiť celú našu rodinu, na čo by spievanie dieťaťu – už od malého bábätka – bolo asi tak dobré?

Spievanie podporuje väzbu medzi deťmi a rodičmi

Pravdepodobne najdôležitejšou vývojovou výhodou spievania je, že stavia základ bezpečnému pripútaniu. Keď spievate dieťaťu, zahŕňa to obvykle aj očný kontakt, telesný dotyk, úsmev, pohojdávanie.

Toto všetko poskytuje dieťaťu pocit bezpečia a napomáha rozvoju bezpečnej vzťahovej väzby – pri očnom kontakte napr. dieťa dostáva správu, že je dôležité, milované a že v tomto okamihu je stredom vášho vesmíru.

Spievanie podporuje komunikáciu 

Spievanie je úžasnou formou emocionálnej komunikácie? Pri narodení dieťa rozoznáva hlas svojej mamy, ktorý počúvalo deväť mesiacov v brušku. Hlas rodičov preň zostáva nesmierne dôležitý najmä v prvých mesiacoch. Upokojujúci účinok spevu na novorodeniatka je taký silný, že zlepšuje srdcovú frekvenciu, respiračnú frekvenciu, spánok, i prírastok na hmotnosti u predčasne narodených detí.

Dieťa veľmi skoro, už okolo dvoch mesiacov veku, začína s rodičom komunikovať, keď mu spieva. Postupom času začne dieťatko kopírovať rytmus, výrazy tváre. Majte na pamäti, že komunikácia je záležitosť dvoch strán. Ak spievate dieťaťu nahlas, je to oveľa efektívnejšie, než keď mu len pustíte CD, DVD alebo YouTube. 

Vy pri spievaní automaticky meníte, tempo, výšku tónov, podľa toho, čo dieťa potrebuje. Začnete napr. spievať vyšším tónom a rýchlejšie, ak dieťa potrebujete zaujať, udržať jeho pozornosť, alebo naopak pomalšie, ak sa dieťatko potrebuje upokojiť.

Spievanie podporuje kognitívny vývin

Spievanie môže pomôcť dieťaťu rozvíjať schopnosť zamerať a udržať pozornosť na dlhší čas. Zároveň je spievanie veľmi silným nástrojom, ktorý pomáha dieťaťu učiť sa jazyk. Je to skvelý spôsob, ako dieťaťu predstaviť nové slová a zvuky.

Opakovanie textov v detských piesňach podporuje rozvoj reči a zlepšuje schopnosť počúvať. Dieťa sa učí reč napodobňovaním. Čím častejšie dostáva zvukové podnety, tým viac ich bude napodobňovať.

Toto je kľúčové najmä v období, keď samo ešte nehovorí, pretože len tak sa naučí vnímať zvukovú stránku reči. Podľa rytmu, melódie a intonácie sa naučí rozpoznať obsah nášho prejavu, hoci jednotlivým slovám ešte presne nerozumie. 

Čo ešte viac môžete robiť, aby ste podporili vývin reči u svojho dieťatka?

Deti majú radi rituály a uspávanky, pesničky či riekanky sú vždy tie isté. Opakovaním sa deti texty  naučia a môžu si spievať zároveň s dospelými. Sú i deti, ktoré sa neskôr spievaním pesničiek vedia upokojiť, či zabaviť aj samé.

Spievanie pomáha dieťatku ovládať emócie

To na začiatku života ešte nevie, preto malé bábätká toľko plačú. Je to pre nich jediný spôsob, ako komunikovať so svojim okolím. Postupom času dieťa s pomocou dospelých rozšíri svoj repertoár, jeho mozog sa naučí, ako emócie, ktoré ho niekedy zaplavujú, postupne regulovať.

Piesňami dokážete dieťa upokojiť, keď sa bojí, utíšiť, keď je rozrušené, rozveseliť, keď je smutné.

Nevadí, že falošne. Najmä s citom!

Veľa rodičov hovorí, že nemôžu dieťatku spievať, pretože to nevedia, pretože spievajú falošne. To vôbec nevadí! Vašim cieľom predsa nie je vychovať doma speváka či speváčku. Dôležité je, že aj nedokonalým spevom viete odovzdať dieťatku všetko z vyššie uvedeného.

Môžete si aj pustiť pesničku a s potomkom v rytme pochodovať – rýchlo, pomaly, krátkymi krokmi. Skrátka sa vyšantite. Použite rôzne hudobné nástroje, hoci aj len dve lyžice. Všetko to bude pre dieťa nielen zdrojom zábavy, ale aj cenného učenia sa a rozvoja. 

Ako si doma vyrobiť jednoduché hudobné nástroje?

Použité zdroje: news.harvard.edu, gooeybrains.com, thestir.cafemom.com.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (9 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár