Vo veku 4 rokov je dieťa obvykle veľmi zvedavé, má chuť sa učiť, postupne sa zlepšuje jeho pamäť a schopnosť sústrediť sa. Zároveň však v tomto období deti ľahko vybuchnú, nazlostia sa, rozplačú – ich emócie sú akoby na hojdačke.
Štvorročné deti výrazne testujú hranice a je pomerne bežné, že je toto vekové obdobie pre rodičov náročné na schopnosť udržať svoje nervy na uzde.
Vo veku štyroch rokov dieťa viac začína rozvíjať svoju hru, zdokonaľuje reč a motoriku.
Už v tomto období treba mať troška nastražené „radary“ a sledovať, či vaše dieťa nepotrebuje niekde posilniť v rozvoji svojich schopností. Aby napríklad nemalo neskôr problém v škole…
Okolo štvrtých narodenín by vaše dieťa malo mať približne takéto zručnosti a schopnosti:
Sociálne zručnosti
- Postupne nadväzuje kontakt s inými deťmi a dospelými, vie začať a udržať jednoduchý rozhovor,
- Dá priestor v komunikácii iným – počká, kým sa dohovorí,
- Dieťa prejavuje širokú škálu emócií – teší sa, pociťuje spokojnosť z hry,
- Svoje emócie by malo vedieť pomenovať – „som nahnevaný“, „veľmi sa teším“,
- Malo by byť schopné vnímať emócie u iných ľudí, odhadnúť ich,
- Vie pozdraviť, požiadať o pomoc,
- Postupne sa učí riešiť konflikty s rovesníkmi pokojnejšie,
- Začína prejavovať empatiu, je schopné sa podeliť.
Motorika
- Pozná pojmy a vie: vzpažiť, predpažiť, upažiť, pripažiť, prednožiť,
- Zdokonaľuje sa chôdza dieťaťa, viac sa orientuje medzi prekážkami – prekračovanie čiary, preskok nízkej prekážky,
- Lepšie behá, dokáže meniť smer behu, nemá problém striedať beh a chôdzu,
- Nemá problém poskakovať, skákať znožmo, skočiť dole z nízkej prekážky, preliezačky,
- Vie liezť po šikmej rovine, vie sa plaziť,
Jemná motorika
- Lepšie pracuje s loptou – kotúľa ju daným smerom, vie hodiť loptu, vyhodí loptu nad prekážku, hodí loptu do koša,
- Vie pracovať s papierom – pokrčiť, trhať na kúsky, skladať, preložiť, urobiť ryhy,
- Dokáže lepiť – chápe vlastnosti lepidla, učí sa s ním pracovať,
- Pracuje s nožnicami – vie sledovať prácu s nožnicami u iných, chápe bezpečnosť pri práci s nožnicami,
- Robí koláže – z papiera, textilu, trhá, láme (papier, drievka, prírodniny),
- Pracuje s pieskom, hlinou – presýpa, rovná, stavia z týchto materiálov,
- Navlieka koráliky na špagát, robí „gorále“, vie prevliecť šnúrku cez dierku, vie viazať šnúrky na topánkach.
Inšpirujte sa: 3 tipy, ako naučiť dieťa strihať s nožnicami.
Kresba
- Ku kresbe hlavonožca pribúda trup, hlava, končatiny,
- V kresbe dieťaťa sa okrem čiar a krúžkov objavujú aj vlnovky, šikmé čiary a čiary medzi dvoma líniami,
Hygienické návyky a sebaobsluha,
- Vie si umyť tvár rukami, umyť si ruky mydlom,
- Používa správne toaletu,
- Vie používať vreckovu pri smrkaní, či kýchnutí,
- Vie sa samostatne obliecť, zapnúť gombíky, pri obliekaní zachová správne poradie (najskôr tielko, potom tričko …),
- Správne používa lyžicu a vie piť z pohárika,
- Obúva sa len s drobnou pomocou, vyzúva sa samostatne,
Vývin poznávacích schopností (funkcií)
- Je schopné zapamätať si tri čísla,
- Vie rozprávať o obrázkoch – krátky príbeh, čo vidí nekreslené napr. na 5 – 6 obrázkoch,
- Vyhľadá známy predmet na obrázku podľa predlohy – vyčleňuje časť z celku,
- Vie odlíšiť iný obrázok v rade rovnakých obrázkov, vie označiť obrázok v rade líšiaci sa horizontálnou aj vertikálnou polohou, obrázok líšiaci sa detailom,
- Vie poskladať obrázok zo 4 častí,
- Pozná základné farby,
- Napodobňuje sluchové podnety – nástroje, zvieratká, stroje, autá,
- Pozná zvuky hudobných nástrojov,
- Vie lokalizovať zvuk – odkiaľ zvuk prichádza,
- Zopakuje vetu so 4 slovami,
- Malo by poznať pojmy hore – dole, postupne vpredu – vzadu (vpravo a vľavo ešte nemusí rozlišovať),
- Malo by mať jasno v pojmoch: malý – veľký, veľa – málo, krátky – dlhý, úzky – široký, nízky – vysoký, prázdny – plný,
- Malo by zoradiť tri prvky podľa veľkosti, poznať kruh, štvorec.
Hra
- Stále prevažuje individuálna hra dieťaťa, začiatkom 4. roku deti začínajú obľubovať hru vo dvojici, trojici. Objavia sa náznaky kooperatívnej hry.
- Mala by sa objavovať hra „na niečo“ – obchod, lekára …. a symbolická hra „akože“.
Mohlo by vás zaujímať: Ako podporiť dieťa v poznávaní a pomenovávaní farieb.
Reč
- Reč by mala byť čistejšia, často však nie sú vyvodené sykavky, L, R,
- Dieťa by nemalo problém viesť dialóg,
- Postupne rozumie významu čoraz väčšieho počtu slov,
- Postupne využíva viac prídavných mien a slovies, učí sa riekanky,
- Čoraz častejšie používa slová v gramaticky správnych tvaroch, objavuje sa schopnosť ohýbať základné slovné druhy,
- Postupne zachováva zreteľnosť, primeranú hlasitosť, tempo reči,
- Postupne formuluje myšlienky prostredníctvom jednoduchých súvetí.