Už krátko po narodení nasáva novorodenec všetko, čo sa okolo neho deje všetkými zmyslami – nielen zrakom, ale aj sluchom, čuchom, chuťou a hmatom.
Dvojmesačné bábätko dokáže cielene obracať hlavu, ak mu mama ukazuje hrkálku či iný predmet. Napriek tomu, že bábätká sú krátkozraké, dokážu akurát zaostriť napríklad na hračky na hrazdičkách. Rodičia ich majú v obľube aj preto, že sa deti prirodzene sústredia a učia sa novým veciam.
Práve prvé roky života sú formujúce pre rozvoj sústredenia a koncentrácie.
shutterstock Čo potrebujú bábätká? Bábätká v prvom rade nepotrebujú, aby to ich rodičia preháňali s animáciou. Pozerať sa na mamu a zaoberať sa svojím okolím, je na začiatok tak akurát. Skúmajú svoje ruky, veci v okolí a to im prvé mesiace života celkom stačí. Konštantná stimulácia môže viesť k vyčerpanému rodičovi a ľahko k unudenému a nadmerne stimulovanému dieťaťu.
Expertka pre dojčatá Magda Gerberová tvrdí, že deti sa prirodzene nenudia. Rodičia si unudené dieťa vyrobia sami. Bábätká sú totiž očarené spôsobom, akým sa ich telo môže pohybovať, zvukmi, vôňami, vecami, ktoré dospelí považujú za samozrejmé. Potrebujú veľa času na to, aby tieto vnemy spracovali. Nechajme ich.
Odborníci na neurológiu neodporúčajú deťom žiadnu televíziu, ani videá počas prvých dvoch rokov. Televízia a videá na tabletoch sú vraj najdrastickejším spôsobom, ako podkopať rozvíjajúcu sa pozornosť vášho dieťaťa, pretože síce zaujmú pozornosť dieťaťa, ale nepovzbudzujú ho k spolupráci. Dieťa len pasívne prijíma bežiace obrázky…
Napriek tomu, viac ako 90 % detí, dokonca mladších ako dva roky, trávi čas s nejakou súčasnou technologickou „hračkou.“ Rodičia sa nechajú ľahko zmanipulovať šikovným marketingovým trikom a podľahnú dojmu, že ich dieťa naozaj potrebuje všetky „edukatívne“ aplikácie. No mozog dieťaťa dostáva v skutočnosti úplne iný druh stimulácie, taký, ktorý mu vonkoncom neprospieva a výsledkom môže byť nesústredené, nepozorné dieťa.
Prečítajte si aj: Ako deti pozerajú televíziu
Dieťa by si malo vybrať, s čím sa bude hrať Táto rada je založená na jednoduchom fakte: deti sa viac zaujímajú o veci, ktoré si vyberú, ako o veci, ktoré pre ne vyberieme my.
Preto nechajte dieťa, aby si vybralo, než aby ste mu nanucovali voľbu činností podľa tabuliek. sa lepšie zaoberá jeho záujmom, zameraním a zvýšenou koncentráciou.
Deti, ktoré majú dostatok času na činnosti, ktoré si samé vyberú (a zamerajú tak svoju pozornosť na dlhší čas), sú údajne neskôr schopnejšie a pozornejšie v škole.
Neprerušujte dieťa Keď sledujete spôsob, akým vaše deti trávia čas, treba si uvedomiť že aj keď sa to zdá, že iba ležia – nie je to celkom tak.
Keď čosi dieťa pozoruje, hoci aj keď by to bol hneď len ventilátor – pre neho to má význam a pre nás by to mal byť signál, nechať ho na pokoji.
Dieťa je koncentrované na jednu vec a rodič by mal počkať, kým odvráti zrak a potom ho osloviť. Len tak je zachovaná kontinuita pozornosti dieťaťa. Viac TU .
Loading...