To vieš, mami, láska je láska – hovorí so šibalským, nefalšovaným detským úsmevom na celú obrazovku zlatý chlapček, ktorého mamička perie košele v tom správnom pracom prostriedku. Nie každá reklama je taká milá, nie každá môže ovplyvniť dieťa pozitívne.
Ovplyvňuje reklama deti?
Anketa:
Napríklad sladkosti. Mali by reklamovať viac vitamínov.
Ako môže reklama vplývať na psychický vývin dieťaťa?
Dr. Katarína Trlicová zo Slovenského výboru UNICEF
Reklama je dosť silný fenomén, ktorý pôsobí na dieťa hlavne cez elektronické médiá. Považujeme to za silný komunikačný kanál, ktorý s dieťaťom vedome i podvedome komunikuje.
Čo ovplyvňuje prijatie reklamy u dieťaťa?
Reklama pôsobí na dieťa vždy. Rozdiel je v tom, či je to v pozitívnej alebo negatívnej rovine. Častokrát má dieťa zapnutý televízor alebo rozhlasový prijímač len ako spoločenskú kulisu. Cielene nepočúva, ale podprahovo vníma veľa informácií, oslovuje ho dynamika reklamy, hudba, výrazne použité slová. Vplyv na dieťa reklama vždy má.
Čo je dobrý a čo zlý vplyv reklamy na dieťa?
Reklama môže pre dieťa znamenať určitý zdroj informácií o rôznych kultúrnych podujatiach, časopisoch, knihách, produktoch, ktoré sa ponúkajú a sú pre neho vhodné. Môže byť aj impulz k charitatívnemu cíteniu. Sú to reklamy, v ktorých sa uvádzajú potreby ľudí, napríklad pri živelných pohromách. Je to silný fenomén pre dieťa – uvedomenie si, že nie je dôležité „mať“ – čo je typická reakcia na reklamu – ale potrebné je aj „dať“. Pozitívne môže pôsobiť aj reklama, ktorá je estetická a môže motivovať dieťa k správnej starostlivosti o svoj výzor.
Odznelo v pravidelnej relácii Slovenského rozhlasu DOMÁCA LINKA. Vypočujte si niečo zaujímavé aj tento týždeň. Zapnite si Slovenský rozhlas, alebo reagujte na aktuálne témy na záznamníku 02/572 73 700 alebo mailom na adrese: radioslovensko@slovakradio.sk. Viac na www.slovakradio.sk
Témy domácich liniek na tento týždeň:
U nás je jediná prevencia pred nežiaducou reklamou a inými vtieravými reláciami NEZPÍNAŤ TELEVÍZOR. A to je najúčinnejší prostriedok ako sa vyhnúť vnucovaniu životného štýlu.