Pri nástupe do škôlky môže pomôcť tzv. adaptačný pobyt. Odporúčajú ho pedagógovia, aj psychológovia. Zhoduje sa teória s praxou? Ako funguje adaptačný pobyt podľa školského zákona a vyhlášky o materských školách?
Adaptačný pobyt v škôlke
Shutterstock
Dieťa do škôlky, rodič do práce
Podľa odborníkov sa pri nástupe do škôlky obyčajne odporúča vek 3 rokov. Momentálne sa uvažuje dokonca o povinnej škôlke od 3 rokov.
Veková hranica, odkedy je dieťa zrelé ísť do kolektívu, však býva veľmi individuálna. Niektoré deti ešte nemusia byť pripravené a potrebujú čas. Avšak nakoľko v tomto období zároveň končí rodičovský príspevok a rodičovská dovolenka, mnoho rodičov nemá inú možnosť a dieťa ide do kolektívu.
Nezriedka tak obidve veľké životné zmeny – nástup do škôlky a nástup do práce – prebiehajú súbežne a rodičia aj dieťa sú pod väčším tlakom. Nemôžu si dopriať dávkovať adaptáciu na škôlku či pracovný proces postupne.
Začnite s adaptáciou skôr
Psychologička Mária Kopčíková mamám odporúča, aby začali s adaptáciou aspoň mesiac – dva predtým, než naozaj musia nastúpiť do práce:
„Doprajte tomu dostatočný predstih. Nerobte to tak, že vo svoj prvý pracovný deň odvediete dieťa do škôlky a aj preňho je to po prvý raz. A potom od neho utekáte, lebo vám ide autobus či už máte dohovorené stretnutia.“
Ak sa podarí, aby dieťa nastúpilo do škôlky skôr, ešte pred ukončením vašej rodičovskej dovolenky a nástupom do práce, získate viac času na adaptáciu pre vás obidvoch.
Povedzme si tiež, že často sú rodičia nesmierne radi, ak dieťa vôbec môže do materskej školy nastúpiť. Miesto v škôlke nie je dnes samozrejmosťou. A ani náhradné riešenie – tzv. predĺžený rodičovský príspevok pri neprijatí dieťaťa do škôlky, nemusia dostať všetci rodičia.
Je možné, aby dieťa išlo do škôlky ešte pred tretími narodeninami?
Podľa školského zákona sa na predprimárne vzdelávanie prijíma dieťa od troch rokov veku; výnimočne možno prijať dieťa od dovŕšenia dvoch rokov veku, ak sú v materskej škole vytvorené vhodné kapacitné, personálne, materiálne a iné podmienky.
Na predprimárne vzdelávanie sa prednostne prijímajú deti, pre ktoré je plnenie predprimárneho vzdelávania povinné, a následne deti, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, teda štvorročné deti.
Toto pravidlo komplikuje „život“ najmä tým rodičom, ktorí v okolí svojho bydliska majú škôlky s výrazne väčším dopytom, ako je ponuka. Niekedy tak nedokážu do škôlky umiestniť ani štvorročné dieťa. Pokiaľ však rodičia nájdu škôlku ochotnú prijať ich dieťa, môžu sa pokúsiť o adaptáciu tak, ako by to mohlo fungovať v ideálnom prípade.
Shutterstock
Adaptačný pobyt podľa vyhlášky
Deti si zvykajú na škôlku rôzne. Niektoré deti vôbec nemusia mať adaptačný proces, pretože sú v materskej škole ako „ryby vo vode,“ ale rovnako tak sú aj deti, ktoré adaptačný proces zvládajú ťažšie a musia ho absolvovať v postupnosti.
Pôvodná vyhláška k materskej škole, platná do roku 2021, uvádzala, že „z dôvodu ľahšej adaptácie dieťaťa možno prijať dieťa na čas adaptačného pobytu, v ktorom zákonný zástupca privádza dieťa do materskej školy postupne na jednu hodinu, dve a najviac štyri hodiny, spolupracuje s pedagogickými zamestnancami a po prevzatí dieťaťa z materskej školy zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa.“
Aktuálna vyhláška k MŠ (č. 541/2021 o materských školách) už dôvody, prečo možno prijať dieťa na adaptačný pobyt, neupravuje. Podľa školského zákona (konkrétne § 59 ods. 8) v rozhodnutí o prijatí dieťaťa môže riaditeľ materskej školy určiť adaptačný pobyt, ktorý nesmie byť dlhší ako tri mesiace.
A zároveň podľa súčasne platnej vyhlášky platí, že:
„Ak má dieťa určený adaptačný pobyt, zákonný zástupca ho privádza do materskej školy na čas dohodnutý s riaditeľom. Ak je adaptácia dieťaťa úspešná, môže dieťa po dohode zákonného zástupcu s riaditeľom pravidelne navštevovať materskú školu v dohodnutom čase. Ak adaptácia dieťaťa, pre ktoré predprimárne vzdelávanie nie je povinné, nie je úspešná, riaditeľ môže rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy na vymedzený čas.
Adaptačný pobyt je teda možnosť, nie povinnosť, ktorú by mali MŠ predpísanú.
Adaptačný pobyt sa vzťahuje najmä na deti, ktoré nemajú diagnostikou v zariadení poradenstva a prevencie určené ŠVVP, u ktorých je predpoklad, že by mohli mať problémy pri adaptácii na podmienky predprimárneho vzdelávania, ktoré sú odlišné než na aké sú zvyknuté z domova. Nemusí ísť len o deti napr. 3-ročné, pretože častokrát majú adaptačné problémy aj deti napr. päťročné, ktoré boli doposiaľ stredobodom pozornosti jeho blízkych, píše sa v materiáloch ministerstva.
Aj počas adaptačného pobytu môže dieťa navštevovať materskú školu na celodennú výchovu a vzdelávanie, a to za predpokladu, že tomu predchádzala buď postupná adaptácia alebo dieťa si „rýchlo zvyklo“ na materskú školu.
Po úspešnom ukončení adaptačného pobytu začne dieťa navštevovať materskú školu pravidelne v dohodnutom čase, t. j. buď na celodennú výchovu a vzdelávanie alebo na poldennú výchovu a vzdelávanie.
Adaptácia s rodičom alebo bez rodiča
Podľa psychologičky Márie Kopčíkovej dieťaťu, ktoré sa má postupne adaptovať v škôlke „určite pomôže, keď rodič strávi sprvu s dieťaťom v škôlke nejaký čas, niekedy i niekoľko hodín. Niekoľko hodín po niekoľko dní.“
Nie v každej materskej škole ale rodičovi umožnia, aby bol súčasťou adaptačného procesu, nie je to ich povinnosť. Niektoré škôlky dovolia rodičom (poväčšine len mame) ostať v triede aspoň chvíľku s dieťaťom.
„V praxi zvyknú chodiť deti prvé dni alebo prvý týždeň len na adaptačnú dvojhodinovku. Ďalšie dni sa k pobytu v škôlke do 10-tej „pribaľujú“ ďalšie dve hodinky. To znamená, že aj pobyt vonku a obed. Ak deti zvládnu poldenný režim, deti v škôlke ostávajú aj poobede spať,“ vysvetľuje dlhoročná pedagogička, učiteľka v MŠ, Zuzana Špačková.
Fixný adaptačný pobyt nie je správny
Podľa manuálu k predprimárnemu vzdelávaniu MŠ SR sa k adaptačnému pobytu uvádza, že „je veľmi nesprávne, ak riaditeľ materskej školy určí napr.: pre všetky novo prijaté deti adaptačný proces v rozsahu 2 hodín denne na obdobie 1 mesiaca.
Svedčí to o nerešpektovaní individuálnych osobitostí jednotlivých detí a v neposlednom rade to spôsobuje aj vážne komplikácie zákonným zástupcom, najmä tým, ktorí nemajú možnosť inak zabezpečiť starostlivosť o svoje dieťa po uplynutí tých napr. dvoch hodín.“
Pri adaptačnom pobyte rodič nemá nárok na voľno z práce
„Vážnymi komplikáciami“ na strane rodiča sa poukazuje na to, že Zákonník práce nijakým spôsobom neošetruje situáciu, keď dieťa absolvuje adaptačný pobyt v škôlke. Rodičom nevzniká nárok na voľno z práce z tohto dôvodu.
Treba na to myslieť v predstihu a nájsť spôsob, ako túto situáciu zabezpečíte (či dieťa po dvoch hodinách vyzdvihne otec dieťaťa alebo babka a pod.).
Shutterstock
Ak sa ukáže, že dieťa potrebuje adaptačný pobyt
V praxi môže nastať aj situácia, že dieťa bolo prijaté do materskej školy, pričom nemá určený adaptačný proces, je riadne prijaté na celodennú výchovu a vzdelávanie, ale ukáže sa, že nie je schopné zvládnuť prechod z domova do materskej školy. Vtedy môže riaditeľ materskej školy dodatočne dohodnúť so zákonnými zástupcami na určitý čas (niekoľko dní, týždeň, dva týždne atď.) dochádzku dieťaťa s konkrétnymi podmienkami bez vydávania ďalšieho rozhodnutia, len so zaznamenaním tejto skutočnosti v osobnom spise dieťaťa.
Čo robiť, keď si dieťa nevie zvyknúť na škôlku
Z pohľadu psychológov je nemožné určiť, aká je maximálna dĺžka adaptačnej fázy. Psychologička Mária Kopčíková odporúča neriadiť sa dňami, či týždňami, ale skôr správaním dieťaťa a jeho prejavmi.
„Ak rodičia zvažujú, či chodenie do škôlky odložiť, prerušiť … zvažovala by som to, pokiaľ je dieťatko naozaj nezrelé, dlhodobo nepokojné, plačlivé. Samozrejme, stres oslabí dieťa a ono začne byť častejšie choré.“
Adaptácia je najviac 3 mesiace
Podľa zákona č. 245/2008 Z. z. nesmie byť adaptačný pobyt dieťaťa dlhší ako tri mesiace. Ak adaptácia dieťaťa, pre ktoré predprimárne vzdelávanie nie je povinné, nie je úspešná, riaditeľ môže rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy na vymedzený čas. Dĺžka trvania prerušenia dochádzky dieťaťa je individuálna. Žiadny právny predpis ju neurčuje.
Dieťa nechodí do škôlky, ako riešiť prácu
V prípade, že dieťa stiahnete z adaptačného procesu, vyvstávajú otázky, ako ďalej riešiť situáciu v práci, nakoľko po 3. narodeninách končí rodičovská dovolenka.
Inak môžete požiadať zamestnávateľa o neplatené voľno, avšak toto voľnonie je zamestnávateľ povinný poskytnúť. Je to len na dobrej vôli zamestnávateľa,
poslednou možnosťou je skončenie pracovného pomeru, zaevidovanie sa na úrad práce (požiadať si o dávku v nezamestnanosti).
Redaktorka, publikuje odborné články najmä o materských a rodičovských príspevkoch, ktoré nájdete v rubrike "Príručka pre rodiča" a tiež píše "Správy pre rodiča" - o veciach, ktoré sa práve dejú. Vyštudovala Právnickú fakultu UK v Bratislave.
Dobrý deň, ak dieťa počas adaptačneho programu, ktory trval 2 mesiace, 1 mesiac vkuse chýbalo kôli zdravotnému stavu a nastupilo na poslednych 5 dni do školky s mrzutosťou a plačom, je možnosť predĺžiť adaptáciu? Pred ochorením nebol žiaden plač ani mrzutosť. Ďakujem
Dobrý deň, ak dieťa počas adaptačneho programu, ktory trval 2 mesiace, 1 mesiac vkuse chýbalo kôli zdravotnému stavu a nastupilo na poslednych 5 dni do školky s mrzutosťou a plačom, je možnosť predĺžiť adaptáciu? Pred ochorením nebol žiaden plač ani mrzutosť. Ďakujem