Pokiaľ ide všetko dobre, na výchovu rodičia veľmi nemyslia. Až keď sa im výchova nechce dariť a všetko dopadá inak ako by si priali, potom zrazu začnú uvažovať nad výchovnými postupmi, hľadať príčiny neúspechov a experimentovať s novými výchovnými metódami.
Autor, vychádzajúc zo skúseností počas svojej mnohoročnej praxe v detskej psychologickej poradenskej službe, sa snaží rodičom a vychovávateľom načrtnúť výchovné problémy, s ktorými sa môžu v jednotlivých štádiách vývoja dieťaťa stretnúť. Inak musia reagovať rodičia kojenca, inak školáka, inak rodičia slečny, ktorá chodí do tanečnej. Inak rodičia zdravého dieťaťa a inak dieťaťa napríklad s ľahkou mozgovou dysfunkciou.
Čo je to vlastne trest ? To, čo si rodičia ako trest pre dieťa vymysleli, alebo to, čo dieťa ako trest prežíva ? Úprimní rodičia iste pripustia, že trest, ktorý dieťaťu uložili, častokrát postihuje bolestnejšie ich samých než ono potrestané dieťa. Preto autor radí –s trestami opatrne a uvážlivo. Popisuje rôzne formy trestu ( odopretie, výčitka, zahanbenie, . . . ). Nevyhýba sa ani otázke telesných trestov. Kde končí výchova a kde začína týranie ? Ide o problematiku mimoriadne závažnú – týraniu a pohlavnému zneužívaniu detí sa v súčasnosti venuje mimoriadna pozornosť.
Venuje tiež podstate a účinku odmeny. Podobne ako pri treste ani odmena nemusí byť to, čo si rodičia ako odmenu vymysleli, ale to, čo dieťa ako odmenu prijíma. Popisuje rôzne formy odmeny ( materiálna odmena, uznanie, pochvala, . . . ). Má vnucovaná odmena výchovnú hodnotu ? Môže byť aj trest pre dieťa odmenou ?
V knihe je spomenutých veľa konkrétnych prípadov výchovných problémov, pričom autor uvádza aj vhodnosť, príp. nevhodnosť jednotlivých typov odmeny alebo trestu vzhľadom na dozrievanie a fyziologické premeny dieťaťa.
Nájdeme tu i upozornenia na niekoľko skutočností, ktoré komplikujú výchovu detí. Napríklad na to, že rodičia často svoje dieťa dosť dobre nepoznajú. Jednajú s ním podľa vlastnej predstavy – podľa toho, aké by malo byť, a nie podľa skutočnosti – akým naozaj je.
Ďalší problém vzniká, keď je dieťa trestané za to, za čo nemôže. U detí so zjavnou alebo skrytou telesnou či duševnou závadou musí byť zaobchádzanie s trestom aj s odmenou uváženejšie a opatrnejšie.
Taktiež sa v knihe poukazuje na problém prístupu rodičov k jednotlivým súrodencom, pretože každé dieťa reaguje iným spôsobom na rovnaký výchovný postup.
Autor rozhodne nechce predpisovať, ako má sústava trestov a odmien pri výchove dieťaťa vyzerať. Snaží sa ale predsa uviesť niekoľko usmernení, ako by sa malo s výchovnými prostriedkami zaobchádzať. Súčasne pripomína, aké nebezpečenstvo sa za ich jednotlivými formami skrýva.
Hlavným prínosom knihy je snaha podnietiť rodičov, aby sa zamysleli, prečo, kedy a ako majú dať prednosť vo výchove tomu „po dobrom“ alebo tomu „po zlom“.