Často sa my – rodičia – rozprávame o požiadavkách, ktoré kladieme na opatrovateľské centrá , jasle alebo škôlky. Kritizujeme, komentujeme. Čo by mali bezpodmienečne poskytovať, akí ľudia by v nich mali pracovať? Dnes sa porozprávame o jednom z nich. Založila ho mamička, ktorá svoju predstavu zhmotnila.
Alenku poznám z Materského centra, kde sme sa stretávali s našim drobizgom. Najprv leštili bruchami parkety, v zime už tlačili tatrovky a keď Aleninho Olivera prestalo baviť aj to trieskanie dreveným kladivkom do autodráhy, rozhodla sa, že nastal čas ísť späť do práce.
Podľa akých kritérií si si vyberala prvú škôlku pre Olivera?
Keďže Oliver nastupoval do škôlky ako 2ročný, bol citovo na mňa ešte dosť viazaný . Každá mamina dobre vie o čom rozprávam. Výber dobrej škôlky bol pre mňa veľmi dôležitý. Pátrala som po mieste s individuálnym prístupom ku každému dieťaťu, veď ide vlastne o hľadanie „náhradnej mamy“ na niekoľko hodín denne . Najmä u najmladších detí sú dôležité malé skupinky a vhodný spôsob práce . V prvom rade ma samozrejme zaujímali učitelia, ktorým som vlastné dieťa mala zveriť. Potom aktivity , ktoré zariadenie ponúka. Rozhodovala som sa medzi obecnou alebo súkromnou škôlkou. Zvolila som súkromné zariadenie, od ktorého sa vždy môže očakávať viac.
Kedy si začala prvý krát uvažovať o vlastnej „škôlke“?
Bolo to v čase, keď sme si spolu s ostatnými rodičmi začali všímať nedostatky v „našich“ škôlkach, ktoré sa stále neodstraňovali. Mám osobné skúsenosti s viacerých zariadení, z ktorých som odchádzala neuspokojená. Chladný prístup, vlastne bez vážnejšieho dôvodu, prečo by som práve tam mala nechať svoje dieťa. Lebo je to blízko? Lebo ma to takmer nič nestojí? Práve vtedy mi napadla myšlienka zriadenia detského centra, ktoré by poskytovalo radosť nielen deťom ale aj ich rodičom.
Ktoré sú tie najväčšie úskalia, ktoré treba pri takomto „rozbehu“ prekonávať?
Určite je ich veľa, počnúc hľadaním vhodných priestorov pre deti až po samotné otvorenie a hľadanie malých návštevníkov. Tiež máte v okolí niekoľko budov bývalých škôlok? Naivne som si myslela, že získať jednu z nich nemôže byť až taký problém. Väčšinou sú pusté a chátrajúce. V tom lepšom prípade sú využívané kanceláriami, z vonkajšieho areálu s pieskoviskom a torzom hrdzavejúcich rámov na hojdačky sú urobené parkoviská pre firemné autá, jednoducho stavba smutne zmenila svoj účel…
Prípravná fáza bola veľmi dôležitá . Dalo celkom zabrať , aby som skutočne dodržala všetky podmienky a hygienické normy, ktoré má spĺňať zariadenie určené deťom.
Skús nejaké technické detaily, nikde som sa o nich zatiaľ nedočítala.
Napr. celková plocha na jedno dieťa v zariadení je 6m2 priestoru. Môžem spomenúť, že na jeden samozrejme detský záchodík sa počíta s maximálnym počtom 5-6 detí. Čo sa týka poobedňajšieho spánku resp. oddychu detí , ideálna je samostatná miestnosť určená výlučne na spanie, pričom lehátka by mali mať od seba aspoň 30 cm odstup a to nie len z hľadiska bezpečnosti prechodu detí a učiteľov, ale aj z hygienických dôvodov. Takto by som mohla ďalej vymenúvať ešte veľa podmienok a noriem. Nie som si celkom istá, či ich všetky skutočne spĺňajú.
Sama hovoríš, že najdôležitejší sú v tejto práci ľudia s charizmou pracovať s deťmi. Kde si hľadala ty tvoje učiteľky a podľa akých kritérií?
Učiteľky, ktoré momentálne pracujú v detskom centre Srdiečko som nejako nehľadala. Nie sú to len vybrané osoby s pedagogickým vzdelaním, ktoré reagujú na inzerát. Spoznala som ich prostredníctvom vlastného syna, ktorý mi denne rozprával svoje zážitky a skúsenosti strávené spoločne s nimi. Rozprával mi o svojich dielkach, či už vymodelovaných , výtvarných, tanečných. Snažili sme sa spolu rozprávať o týchto pre neho veľkých veciach aj v anglickom jazyku. A vedel – samozrejme primerane jeho veku – reagovať. Viem, že majú pozitívny vzťah k deťom, vedia deti zaujať hrou, motivovať ich k výchovno-vzdelávacej činnosti, rozvíjať ich osobnosť, zručnosti a záujmy, radi deťom pomôžu, poradia a vysvetlia.
Čím bude DC Srdiečko iné, ako škôlky, ktoré sú v Petržalke v okolí?
Snažíme sa zaujať pozornosť detí počas celého dňa, počnúc výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktorá je zameraná na rozvoj vedomostí, zručností a návykov, rôznymi hrami, jazykovou prípravou, krúžkami a aktivitami, ktoré ponúkame.
Celodenne bude prebiehať hravou formou príprava na anglický jazyk. Samozrejme v primeranej intenzite podľa veku detí. Deti si postupne osvoja niektoré anglické slová, slovné spojenia, frázy prostredníctvom obrázkov, básničiek, riekaniek a piesní. Učiteľky sa budú snažiť s nimi komunikovať nielen v slovenskom ale aj v anglickom jazyku.
Ďalej by som spomenula škôlku v prírode, ktorú plánujeme na letné obdobie, návštevy výstav, múzeí, divadelných predstavení, výletov či už v rámci BA alebo do okolia. V ponuke budú i detský aerobic, cvičenie s fit loptami, a rôzne športové aktivity prebiehajúce podľa ročných období – lyžovanie, korčuľovanie, plávanie.
Naším cieľom je deťom ukázať, vysvetliť čo možno najviac vecí, samozrejme prijateľne ich veku.
K vytvoreniu dobrej komunity rodiny a centra patria aj spoločné stretnutia , kde budú mať možnosť rodičia dozvedieť sa viac o vlastnom dieťatku, alebo lepšie spoznať ľudí, ktorí sa oň cez deň starajú. Máme na pláne spoločné rodinné výlety, opekačky či príležitostné párty.
Viac na www.dcsrdiecko.sk
Ak ste sa dostali až sem pri čítaní, tak predpokladám, že Vás zaujímajú súkromné škôlky. Založili sme jedno z nich, v Senci, v priestranných čistučkých nových priestoroch, plných hračiek, hier a láskavého prístupu profesionálnych učiteliek. Keďže som v prostredí škôlok pracovala 20 rokov, všetky skúsenosti a ešte oveľa viac som vložila do zriadenia zariadenia pre detičky od 2 rokov pod názvom Alicka. Inšpirovala ma Alica v krajine zázrakov, lebo pre deti tohto veku je náš svet plný neprebádaných tajomstiev a fantastických vecí. Chceme im približovať realitu postupne presne tak, ako dozrievajú. No chceme im aj nechať ešte to krásne zázračno rozprávok, prekvapovaní, čarokrásnych Vianoc a podobne. Nechajme ich ešte sa hrať! Alicka vie, čo deti potrebujú. Viac sa o nás dozviete na http://www.alickapredeti.blog.cz Svoju prácu robia všetky ,,tety” v tomto zariadení s láskou a nadšením. K spokojnosti rodičov aj detí. Len toľko k rozhodovaní sa, či štátne alebo súkromné. Prajem Všetkým príjemne strávené dni. L. Drahusová
Váš komentár
Mam podobne otazky ako vyssie spominane kolegyne. Uvazujem o zriadeni sukromnej materskej skoly. Mam patričné pedagogicke vzdelanie, velky entuziazmus a uz ma nebavi podriadovat sa takym ludom, ktorí nemaju ziaden pedagogicky takt ani vztah k detom…
Chcela by som vediet, na koho sa obrátit pri hladaní priestorov, ako je to s dotáciami od statu, ci takato skolka musi byt zaregistrovana na MŠ, ake su hygienicke normy atd. Potesia ma akekolvek informácie tykajuce sa tejto problematiky.dakujem.majka.
Už dlho uvažujem nad tým, že si otvorím sukromnú školku nikdy som vsak na to nemala odvahu ale prave teraz dozrel čas a som sa rozhodla mam patricne pedagogicke vzdelanie aj prax a práca s detmi je tá ktora ma najviac naplna. Preto prosím tých ludí ktorím by nevadilo mi pomoct a poradit, aby mi odpisali na moju mailovu adresu poprípadne zavolali na moje telefonne cislo alebo prezvonia 0903 203 139
S pozdravom Marta Galisová
Chcela by som sa opýtať či sa vám podarilo zalozit decke centrum -skolka jasle. Potrebujem informacie ako su napr.mam si zalozit zivnost -volnu na podnikanie v Odbore mimiskolska vychova a vzdelavanie deti a mladeze alebo organizovanie volneho casu deti a mladeze. Aby rodič mohol čerpať príspevok na starostlivost o deti do výšky 230 eur mesačne, musim si to dat zriadit Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a 3portu SR co vsetko budu vyžadovať, ako dlho to bude trvat a ci si to mam az po tom ako budem mat potvrdenie z hygieny. Musim skolku prihlasit na urade. Ako dlho budem cakat na schvalenie, aj z hygueny, ked od septembra by si uz chcel zacat.dakujem
Ja pracujem v obecnej materskej skole a rada by som sa nieco viac dozvedela o podmienkach zriadenia sukromnej materskej skoly, ci by bolo mozne s 10 detmi fungovat v nej a za akych okolnosti a podmienok. Potrebovala by som vediet mozno viac technickych detailov a ako to vsetko funguje po ekonomickej stranke.
Vdaka za odpoved
Pracujem v materskej škole v obci, ktorá má 500 obyvateľov a detí v materskej škole sa nám prihlásilo 14. Uvažovala som o súkromnej materskej škole, ale mám obavy, že s malým počtom detí sa mi to neoplatí.
Môžete mi poradiť ako začať, na koho sa obrátiť, ako vyriešiť stravovanie?Odkiaľ získavate financie? Skrátka rada by som vedela viac informácií o Vás o Vašej práci. Aké zákony musíte dodržiavať, podľa akých predpisov majú Vaši zamestnanci mzdy atď.
Poteším sa každej Vašej informácii, aby som sa pokúsila zrealizovať moje plány.
Vďaka Vám
Reagujem na “pochybnosti k ustanovizniam, ktore sa nevolaju materska skola”, o ktorych pise Eja. Mam tri deti a skusenoti aj z klasickej obecnej skolky, a dvoch sukromnych zariadeni, ktore sa “skolka” nevolaju. Keby som mala na to, urcite chodia vsetky tri moje deti do sukromnych centier/aspon tych dvoch, ktore sme si vyskusali na vlastnej kozi. Nehovorim samozrejme nejake vseobecne platne vyhlasenia o tom, ci su lepsie “obecne” ci “statne” alebo “sukromne”.Vzdy je to otazka ludi, ktori tam pracuju. Mozno mam smolu, ze v nasom okoli su tie “klasicke skolky” obsadene zamestnancami, ktori nesplnaju nase predstavy o tom, ako sa maju chovat k detom “nahradne mamtky” – ved sú nimi ucitelky, pokial sme neni pri svojich detoch my. Takze nejde o nazov, registraciu, …ide vzdy len o kvalitu ludi.
Ale prečo sa táto ustanovizeň nevolá materská škola? Nie náhodou preto, aby nedostala kontrolu z ministerstva? O týchto súkromných ustanovizniach mám silné pochybnosti.
Ja by som chcela pridať v podstate oznam, že od februára 2005 chceme otvoriť Centrum celodennej opatery pre malé deti do 3 rokov v Trnave, aj s občasnou opaterou na niekoľko hodín, tiež opateru na doma formou Agentúry, tiež možnosť večerného detského kútika. Veľmi sa tešíme na túto prácu, držte nám prosím palce, aby to všetko vyšlo. Ak máte záujem o bliažšie inf., prihlásenie dieťatka, môžete tak urobiť aj tel. 0902-630 481. Od marca by matka mala mať možnosť previesť svoj materský príspevok / v takej cene sa zhruba bude pohybovať mesačný poplatok/ na takéto zariadenie.
Všetko dobré všetkým Vám, ktorí si toto prečítate. Rady, nápady nás potešia.
Mile mamy zijuce na Slovensku, chcem Vam povedat, ze mate jednu velku vyhodu (aspoon viem o tejto jednej) oproti napriklad takej Kalifornii. A tou vyhodou su skolky a vobec starostlivost o deti. Po precitani tohto clanku som sa rozhodla, ze vam o tom napisem, pretoze vacsinou sa vsetci stazujeme, co je na tom Slovensku horsie ako vsade inde. Tak su i veci, co su na Slovensku lepsie.
Ja zijem momentalne v Kalifornii a rozdiely pokial ide o skolky su neporovnatelne. V tomto svojom opise budem samozrejme generalizovat a tyka sa zariadeni, ktore poznam z vlastnej skusenosti alebo sprostredkovane.
Existuje tu system “day care”, co znamena, ze je o deti od veku 0-4 roky postarene pocas celeho dna, ale neorzumie sa pod tym skolka, pretoze vacsinou ide len o “odlozenie deti’, cize sa im venuju (projekty, hry atd. vacsinou neexistuju) v podstate minimalne (tolko aby to prezili).
Pokial ide o skolku, do tej sa nastupuje vacsinou vo veku 33 mesiacov. Problem je v tom, ze vacsinou ide o skolky, ktore su na 3 HODINY DENNE pocas 2 alebo 3DNI (neporovnatelny rozdiel so Slovenskom). V skolke “preschool” je program ako v skolkach u nas – deti kreslia, robia rozne projekty, ucia sa pismenka, chodia sa von hrat. Ale po 3 hodinach idu domov. (Skuste si to mile mamy predstavit!) Tieto “preschool” stoja zhruba $170/ mesiac, cize je to ta NAJLACNEJSIA alternativa. Su i skolky, kde su deti 6 hodin denne pocas celeho tyzdna, ale tam suma stupa do vysky cez $1000/mesiac. A pripominam, v ziadnej z tychto sum nie je zaratana strava, pretoze tu neexistuje system skolskeho stravovania (dalsia vyhoda Slovenska). Deti jedia to, co im rodicia zabalia (cize ak su v skolke cely den, date im velku desiatu, lebo tu skolske jedalne v nasej podobne jednoducho neexistuju).
Deti vo veku 4 rokov pokracuju zo skolky do “Pre-K(indergarten)”. Vacsinou sem chodia o jeden den viac, cize 3-4 dni v tyzdni, ale stale len na 3 hodiny (vacsinou, pokial rodicia neplatia neporovnatelne viac). V “Pre-K” sa deti zacinaju viac ucit, pismenka, farby, geometricke tvary (niektore programy su este narocnejsie a vyzaduju od deti zacat pisat a deti maju domace ulohy) a pocitat.
Vo veku 5 rokov nastupuju do “Kindergarden”, co je v podstate uz nas prvy rocnik, len sa odlisuje prostredim. Nie je to trieda s lavicami, ale stale to skolkarske farebne prostredie s hrackami, ale deti sa uz ucia citat, pisat, pocitat, maju domace ulohy. Tento program rodiacia uz nemusia platit, ale je hradeny statom. Ale rodicia, ktori chcu aby ich deti isli na “lepsie zakladne skoly, potom na lepsiu univerzitu atd. vo vacsine pripadov daju svoje deti do sukromnej Kindergarten, s celodennym programom a so sumou za mesiac prekracujucou $1000.
Vo veku 6 rokov deti nastupuju do skoly do prvej triedy – cize meni sa prostredie, uz je to skolska budova a triedy.
Pokial ide o to skolske stravovanie – ako som spomenula, tu neexistuju skolske jedalne (aspon nie take, ako ich u nas pozname). Cize rodicia riesia dilemu, ako dat detom obed, pretoze od Kindergarten su v skole 6 hodin, cize musia obedovat. Jednoducho musia dostat to, co sa im nepokazi v taske, co si nemusia zohrievat, a mozu zjest – cize podla nasich predstav to je desiata, tu sa to vola obed). Ak skoly aj maju skolsku jedalen, tak v nej ponukaju tak pizzu, hot dog, hranolky, chipsy, to je tak vsetko.