Hra a jej význam v živote dieťaťa

Tatiana Šušková, publicistika 0
dreveny vlacik

V hre sa prejavujú činnosti, ktorými ľudstvo prechádzalo vo svojom vývoji, spotrebúva nadbytočnú energiu, regeneruje a obnovuje sily. Jej úlohou je cvičiť si činnosti, ktoré budú raz v živote potrebné. To sú základné vysvetlenia odborníkov v teóriách, ktoré sa už niekoľko desaťročí zaujímajú o to, prečo sa človek hrá a prečo sa deti potrebujú hrať

Život je hra. Pre malých drobcov je v niekoľkých prvých rokoch života skutočne hrou. Aj keď im my dospelí závidíme, hranie nie je len samoúčelným vypĺňaním ich voľného času, ale jej prostredníctvom sa zároveň mnohým veciam učia. Aký je význam hry v živote dieťaťa? Hosťom rozhovoru na tému „Hra“ je Dr. Eva Smyková, psychologička.

  • To, že hra je zábava, je len pohľad nás, dospelých, pretože my chodíme do práce a detskú hru vnímame ako vyplnenie voľného času. Nie je to tak. Hra je pre deti najdôležitejšia činnosť, prostredníctvom nej spoznávajú svet, ľudí okolo seba, učia sa, čo je dobré, čo zlé, je to jedna z najdôležitejších potrieb dieťaťa, okrem potreby lásky, bezpečia a istoty.

  • Kedy sa bábätko začína hrať?

  • Sú to prvé experimenty – hra s vlastným telom – keď si chytá ručičku, keď ho prebaľujeme, nožičku, keď si ich obzerá, spája alebo dáva do úst. Vtedy prechádza od pasívneho zrakového vnímania k aktívnej hre s predmetmi. Prvé predmety sú jeho vlastné telo. Potom od 3. mesiaca nastáva obdobie hmatové, keď dieťaťu môžeme dať do ruky ľahkú hračku, plastovú, bezpečnú, s ktorou si neublíži.

  • Mohli by sme hovoriť o prvopočiatkoch hry dieťaťa okolo 3. mesiaca jeho veku?

  • Áno, je to hra s vlastným telom, keď hračkou sú jeho nohy, ruky.

  • Vieme, že hra rozvíja a formuje senzorické a motorické schopnosti dieťaťa. Ako by sme mohli o hre hovoriť v tom zmysle, že výrazne formuje osobnosť?

  • Predpokladáme, že hra je seba vyjadrením dieťaťa a keďže každé dieťa je iné, cez hru sa spoznáva a aj my dospelí máme možnosť spoznať jeho náladu, dlhodobejšie citové a poznávacie záujmy. Má aj vzdelávaciu funkciu, pretože prostredníctvom hry deti spoznávajú svet, odhaľujú vlastnosti rôznych vecí, základné princípy ich fungovania. Hračka je prostriedkom kontaktu dieťaťa so svetom, ale aj opačného kontaktu, keď dospelý vstúpi do sveta dieťaťa.

  • Každé vývinové obdobie má svoje charakteristické hry. Ktoré sú výrazné medzníky v živote dieťaťa, keď sa menia jednotlivé typy jeho hier?

  • Hry súvisia s tým, ako prebieha vývin dieťaťa. Medzi 3. mesiacom až rokom dieťaťa je to tzv. hmatové vnímanie, cez ktoré vníma svet. Výber hračiek by mal byť taký, aby sa kládol dôraz na rôznorodosť materiálu, aby cez hmat dieťa spoznávalo mäkkosť, tvrdosť, hladkosť povrchu. Od 6. mesiaca, kedy dieťa už začína sedieť, sa rozširuje priestor pre experimentovanie. Ak začína loziť, objavuje rôzne zákutia v byte, priestory, cez hru spoznáva jeho svet. Ďalším medzníkom je obdobie, keď začína sedieť a má ruky voľné k manipulácii. Vtedy by sme dieťaťu mohli dať prvé jednoduché stavebnice, ľahké plastové kocky, aby už do hry mohlo zapojiť logické myslenie, konštrukčné schopnosti. Potom sú to hry naozajstné, ktoré majú citový a estetický náboj. Vtedy sa začínajú hrať s bábikami, autíčkami – je to okolo tretieho roku a celý predškolský vek.

  • Kedy v činnosti môžeme rozlišovať hru? Je celý deň hrou? Je hrou, keď si mama vezme dieťa do kuchyne, ale robí popri tom iné činnosti? Rozlišuje dieťa čas na hru?

  • Hra je pre dieťa činnosť, ktorú vykonáva a je ňou zaujaté určitý čas. Je to činnosť, ktorá sa odlišuje od bežných hygienických úkonov, od presunu z miesta na miesto. Dospelý človek nepostrehne hranicu, od ktorej sa dieťa začína či prestáva hrať. Hrou možno nazvať akúkoľvek činnosť dieťaťa.

  • Hračka je pre dieťa magickým predmetom. Je veľmi dôležité vybrať správnu hračku. Poslucháčka Marika z Viedne sa pýta, aké hračky sú vhodné pre 9,5-mesačné dieťatko a aký spôsob hry je vhodný v tomto období?

  • V 9. mesiaci deti zvyčajne sedia, preto môžeme zamestnať ruky ľahkými plastovými hračkami – môžu to byť kocky, prvky zo stavebnice. Veľký dôraz kladiem na bezpečnosť – hračky musia byť bez ostrých hrán, aby ich mohlo dať do úst, hodiť ich a aby si neublížilo.

  • Je dôležité vedieť, aká hračka je určené pre konkrétny vek, pretože rozvíja vždy iné schopnosti dieťaťa. Kde sa dá zistiť táto informácia?

     

  • Ak prídeme do hračkárstva, na každej dobrej hračke by malo byť uvedené, pre ktoré vývinové obdobie dieťaťa je vhodná. Je to informácia pre nás, lebo často ju podceňujeme, a tak sa stáva, že dieťaťu kúpime hračku určenú pre vyššie vývinové obdobie. Je to na škodu, pretože trojročný chlapec by sa rád zahral s obyčajnou stavebnicou a my mu kúpime auto na diaľkové ovládanie. Radosť, ktorú by sme mali mať z toho, aké on má potešenie, nie je primeraná.

  • V súčasnosti existuje množstvo internetových stránok alebo kvalitných časopisov, kde sa dajú tieto informácie zistiť. Hračka však nie vždy musí byť hračkou.

  • Bolo to od nepamäti. Prvé hračky boli bežné predmety dennej spotreby. Až v historickom vývoji sa dospelí snažili miniatúry dospelého sveta preniesť do detského sveta a snažili sa deťom ponúknuť niečo špeciálne, detské. Dnes je to predmetom komercie, reklamy. Často vidíme, že dieťa sa najlepšie zahrá s vareškami, hrnčekmi a niečím, čo denne používa.

  • Vraví sa, že všetkého veľa škodí. Platí to aj pri hračkách?

  • Často sa stretávame s tým, že dieťa má okolo seba nesmierne veľa podnetov. Keď počet predmetov presiahne možnosti a pozornosti dieťaťa a keď stolík či izba je plná hračiek, je v tom chaos, neporiadok, dieťa v rámci kapacity pozornosti si nevie vybrať hračku, pobehuje, je nervózne, plačlivé, a my sa často pýtame na dôvod. Často hračka podsunutá zámerne, jednotlivo spôsobí, že dieťa sa začne hrať.

    Hra a jej význam v živote dieťaťa – zvukový materiál


    Odznelo v relácii Slovenského rozhlasu Piatky pre matky. Vypočujte si niečo zaujímavé aj tento týždeň. Zapnite si Slovenský rozhlas, alebo reagujte na aktuálne témy na záznamníku 02/572 73 700 alebo emailom na adrese: radioslovensko@slovakradio.sk

    19.6. Je ešte dnes presnosť výsada kráľov?

    20.6. Malé veľké činy /pri príležitosti vyhlásenia ďalšieho ročníka Detského činu roka

    21.6. Chodíte na generačné koncerty? /Depeche Mode, Sting…/

    22.6. Moje dieťa zapadlo do zlej partie.

    23.6. Máte doma tichú domácnosť počas MS vo futbale?

     

    Viac na www.slovakradio.sk

     

  • 1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
    Loading...

    Pridaj komentár