Desiata kapitola. Srdce reguly matky

Holly Pierlot 0

Pokračujeme v nedeľnom čítaní na pokračovanie z knižky inšpiratívnej Holly Pierlot, matky piatich detí.

 

Keď sa teraz obzriem späť, na začiatočníka to bol dosť prísny rozvrh. Rozdelila som si deň tak, aby pokryl všetky hlavné potreby môjho povolania. Mala som naplánovanú pravidelnú osobnú a rodinnú modlitbu. Počítala som aj s jedlom, domácimi prácami a praním. Stručne bol vypracovaný aj školský rozvrh pre deti. Popoludnia som sa venovala domácim projektom a záhradám atď. Večery som si vyhradila iba pre Philipa. Zahrnula som tam aj denné prechádzky, hru na klavíri a nedeľňajšiu manikúru!

No v tých prvých týždňoch a mesiacoch boli chvíle, keď som si  nemyslela, že to zvládnem. Myslím, že som začala príliš veľa vecí a príliš skoro, a možno som sa do toho mala dostať postupne. Tak zúfalo som však túžila po zmene, že som do toho išla. Mala som pocit, že som naozaj tvrdo pracovala.

Po prvých piatich dňoch uplatňovania mojej reguly som sa cítila čudne – bolo to príliš štruktúrované – a tešila som sa môj voľný deň matky. No ani ten deň voľna nezmiernil to napätie a nasledujúci pondelok a utorok som to už nedokázala dodržiavať. Cítila som sa ako vo väzení – akoby som popierala vlastné ja tým, že som sa ho snažila napasovať do políčka. Keď som však regulu nedodržala, cítila som sa ešte horšie! Už by som nezniesla byť preťažená opäť tou „záplavou“ povinností.

Takže do stredy som už opäť vhupla do reguly. Pamätám si, ako som sa modlila pri kuchynskej linke pri varení obeda: „Drahý Ježišu, musíš niečo urobiť!“ Každá bunka mojej bytosti bojovala, aby som zostala pri pulte namiesto toho, aby som si sadla so šálkou kávy k dobrej knihe. Každé ráno som vstávala a prežívala v sebe toto zdráhanie sa a hrôzu, že som musela zo všetkých síl zbierať odvahu. Áno, to všetko znamenalo ísť ustlať posteľ, keďže som povedala, že to robiť budem, a ísť pripraviť raňajky na stôl!

Zistila som, že znova a znova musím prijať, že toto chce odo mňa Boh, aby som to robila, rovnako ako to urobil Ježiš v Getsemanskej záhrade. Neverila som svojim schopnostiam, že vydržím bojovať, pretože som cítila tlak lenivosti a každou časťou môjho bytia lomcovalo zdesenie z akéhokoľvek úsilia. Opäť sa vynorilo  znechutenie a hrozilo, že ma pohltí. Uvedomila som si, že potrebujem viac milostí. V Duchovnom živote od Adolpha Tanquereya som našla malý citát, ktorý som si vypísala a zavesila nad drez:

„Čo sa týka čností, je zjavné, že sa musia pestovať, najmä tie, ktoré prináležia životnému stavu… až do stavu svätého odovzdania sa do Božích rúk; ak k tomu pristúpime odvážne, tento stav duše sa stane zlatou baňou, ktorá prinesie veľký úžitok.“

Vždy, keď som bola znechutená, som zasypávala nebo mojimi úpenlivými prosbami o pomoc, no tiež som podišla k tomuto malému citátu, aby mi pomohol vytrvať.

Napokon som zašla za svojím duchovným vodcom a poprosila som ho, aby mi pomohol s poslušnosťou. Ukázala som mu kópiu mojej reguly. Preskúmal ju a povedal, že podľa neho je to rozumné. To bolo pre mňa dôležité, pretože som nechcela, aby sa moje odhodlanie oslabilo obyčajným pokušením v tom, že to preháňam. Tiež mi povedal, že ak chcem, mohla by som sa riadiť svojou regulou pod jeho vedením a v poslušnosti voči nemu, ako aj voči požiadavkám svojho povolania.

Nuž, to bola skutočná zmena! Svätá Terézia z Avily mala pravdu: poslušnosť prináša silu. Cítila som sa plná sily. Odrazu mal môj život veľa detailov. Mal zmysel. A všetko mi prinášalo vzrušenie a výzvy. Pokračovala som deň čo deň a postupne som prichádzala na to, čo musím robiť so všetkými tými drobnými detailmi, s ktorými som doteraz nepočítala, kedy a ako ich môžem robiť. Všetko malo svoj poriadok. Moja hladina stresu výrazne klesla. Deti boli aktívne; mali vyplnený čas. Prácu som stíhala. Môj modlitebný život bol skutočný a pravidelný. Priniesol mi radostnú náladu, aspoň na chvíľu, pretože ako má Boh vo zvyku, volal ma na hlbšiu úroveň.

Dostať sa k srdcu reguly matky

Keď som začala zostavovať moju regulu, myslím si, že v hĺbke srdca ma zaujímal iba môj prospech – aby som zaviedla poriadok do svojho života a zmenšila frustráciu. No jedného dňa, niekoľko mesiacov po tom, ako som s ňou začala, som sa zobudila a bola som otrávená. Dni sa míňali a nuda nie a nie odísť. Vyriešila som problém, veď viete; zdolala som výzvu; prekonala som prekážky. Bože môj, veď som bola takmer dokonalá! Teraz mi však už nezostalo nič, nad čím by som premýšľala.

„Ach,“ pomyslela som si. „O tomto je celý život? Mám prežiť zvyšok svojho života v nude?“ Vedela som, že to nemôžem ukončiť a prejsť na niečo iné, pretože som stále musela žiť svoje povolanie a bola tu moja rodina a môj domov.

Keď som jedného dňa celkom pokojne stála pri kuchynskej linke, pomyslela som si: „Možno by som mohla začať robiť každú maličkosť z lásky k Bohu. Možno by som mu mohla začať všetko obetovať. To by určite pomohlo mojej duši, však?“ A tak som začala.

Hneď prvý deň, ako som začala, som si s hrôzou uvedomila, ako som pravidelne nerobila veci pre Boha. Vždy, keď som povedala: „Ježišu, robím to z lásky k tebe,“ pripadalo mi to čudné a cudzie. Uvedomila som si, že musím na tom pracovať a najlepší spôsob bol jednoducho to uplatňovať. Začala som teda skladať detské dupačky z lásky k Ježišovi. Umývala som stôl, akoby mal Ježiš prísť na večeru. Objímala som deti, akoby to bol sám Ježiš. A začala som prijímať všetko, čo sa mi stalo, akoby to vyšlo z rúk môjho milovaného Boha.

Začala som sa podriaďovať jemu a jeho vôli v mojom živote.

A stala sa tá najúžasnejšia vec: Boh prišiel! Boh naozaj prišiel! A objavil sa v najmimoriadnejších chvíľach. Skladala som bielizeň a bola som uchvátená jeho prítomnosťou. Plela som záhradu a dušu mi naplnil hlboký pokoj a ticho. Drhla som riady a zakúsila som hlbšie zjednotenie s Bohom, než aké som kedy zakúsila počas modlitby. Kľačala som pred Najsvätejšou oltárnou sviatosťou a pocítila som to, čo volám „ťažný lúč “, ako mi ťahá srdce zo stredu hrude smerom k Ježišovi! Boli to tie najzvláštnejšie veci.

Bežala som ku Tanquereyho knihe a našla som niečo, čo mi naplnilo srdce narastajúcou vďačnosťou voči Bohu. Zažívala som spôsob kontemplácie. Och, nie tú mlčanlivú kontempláciu, ktorú môže zažiť rehoľník v tichom kláštore, ale kontempláciu ušitú matkám na mieru:

„Keďže samotná vôľa je v zajatí [Boha], ostatné vlohy môžu v slobode slúžiť Bohu; a toto vykonávajú s oveľa väčšou silou. Vtedy, keď sa vôľa zapája do vonkajších diel, miluje Boha vrúcnou láskou; to je jednota aktivity a kontemplácie, spojenie Martinej služby a Máriinej lásky.“

Naučila som sa, že kontemplácia je druh modlitby, keď sa Boh zmocní vôle a naplní ju pokojom a silou. Boh mi dal tú silu, o ktorú som tak zúfalo prosila a ktorú som potrebovala.

Nazýva sa to aktívna kontemplácia a podľa mňa ju vytvoril Boh špeciálne tak, aby ju mohli zažívať aj zaneprázdnené mamy! Zmizli všetky moje predchádzajúce pochybnosti o tom, či sa môže stať človek v manželstve svätým, alebo naozaj prísť k Bohu, keď som uvidela, ako sa predo mnou otvára nádej, že  sa môžem priblížiť k Bohu v manželstve.

Otvoriť sa pre kontenpláciu

Boh volá naše srdcia ku kontemplácii, pretože sa nám chce darovať, dôverne sa s nami zjednotiť. Tento druh modlitby je darom od Boha a nie je to niečo, čo nadobudneme vlastným úsilím. Nemôžeme Boha ovládať a „prinútiť“ ho, aby nám dal mimoriadne milosti, aj keď sme boli „veľmi dobrí“; nie je predsa iba oslavovaný Mikuláš rozdávajúci darčeky. Nemôžeme prikazovať jeho mystickej prítomnosti, ani si nemôžeme vytvoriť kontempláciu na požiadanie. Je to prítomnosť a konanie samotného Boha. Niečo, čím nás „naplní“, čo nám dá, alebo nedá, v čase, keď rozhodne on, nie my.

Na objasnenie: predstavte si, že po dlhom, namáhavom výstupe sa ocitnete na kraji útesu. Všetku silu ste vynaložili na to, aby ste prišli do cieľa. Zrazu tam však už nie je cesta; pred vami sa rozprestiera iba široký oceán.

Ste zmätení; tak tvrdo ste pracovali na tom, aby ste vyliezli na tento vrch

a dostali sa k Bohu, ale našli ste iba slepú uličku. Potom zodvihnete zrak a uvedomíte si, že cieľ nie je na tomto svete, ale niekde inde: na mesiaci!

Pochopíte zbytočnosť všetkých svojich snažení; cítite, že vás zastavili; neexistuje spôsob, ako sa dostať k mesiacu vlastnými silami. Dostanete sa tam iba tak, že zosadne na zem kozmická loď a vyzdvihne vás.

Kontemplatívna modlitba je rovnaká. Napriek našim snaženiam nemôžeme urobiť nič vlastnými silami alebo čnosťami, čo by nám privodilo nádherné mystické spojenie s Bohom. Nie, sám Boh musí zasiahnuť a pozdvihnúť nás k sebe svojou vlastnou mocou, nie našou.

A z tohto dôvodu to považovala sv. Terézia z Avily za nadprirodzenú modlitbu, vysvetľujúc: „Nazývam nadprirodzeným to, čo nemožno dosiahnuť ani pracovitosťou, ani úsilím, a nezáleží na tom, koľko námahy sme vynaložili na tento cieľ. No otvoriť sa tomu skutočne dokážeme, a to je bezpochyby úžasné.“

Takže hoci sa nemôžeme dopracovať ku kontemplácii, môžeme sa pre ňu otvoriť.

Ako? Keďže kontemplácia je modlitba vnútri srdca, naša odpoveď Bohu musí vychádzať zo srdca: tým, že sa mu podriadime a bezvýhradne prijmeme jeho vôľu pre nás; tak, že budeme s Božou Matkou opakovať: „Hľa, služobnica Pána. Nech sa mi stane podľa tvojho slova“; tak, že sa budeme usilovať milovať a potešovať Boha; tak, že budeme žiť našu regulu matky: prijímať naše povolanie ako Božiu vôľu a snažiť sa ho úplne naplniť, a to jednoducho preto, lebo on to od nás chce, lebo jeho milujeme. To je spôsob, ako sa otvoriť pre kontempláciu.

Svätá Faustína povedala: „Pri jednej príležitosti mi Ježiš dal poznať, ako veľmi ho teší duša, ktorá verne dodržiava regulu. Duša dosiahne väčšiu odmenu za dodržiavanie reguly ako za pokánie a ťažké umŕtvovanie sa. Umŕtvovanie sa odmeňuje, ak sa vykonáva mimo reguly, ale i tak neprevýši regulu.“

Svätá Terézia z Avily povedala: „Pochopte, dcéry moje, že pravá dokonalosť spočíva v láske k Bohu a k blížnemu… Všetko to je zahrnuté v našej regule… nemá to iný účel ako ten, aby sa dodržiavali tieto prikázania s väčšou dokonalosťou.“

Milovať Boha

Ak uplatňujeme našu regulu v oddanosti Božiemu plánu pre nás ako ženy, manželky a matky, konáme skutok lásky k Bohu. No musí to byť viac ako skutok vôle; musí sa rozvinúť do hnutia srdca. Boh sa neuspokojí iba so suchým vonkajším zachovávaním reguly. Chce aj naše srdcia a v priebehu času by sme mali zbadať, že poslušnosť v našom vzťahu k Bohu sa mení na lásku, ktorá je nevyhnutná pre dôverný vzťah s ním.

Raz som sa dopočula, že „malá cesta“ sv. Terézie z Lisieux spočívala na veľmi jednoduchom sľube: zaľúbiť sa do Ježiša a snažiť sa ho potešovať. Ako toto všetko môžeme ako zaneprázdnené mamy začať praktizovať?

Môžeme začať čoraz viac tých malých vecí, ktoré robíme, obetovať Bohu ako skutok lásky k nemu: „Ježišu, robím to, lebo ťa milujem.“ Každú úlohu, ktorá sa nám v danej chvíli predkladá, môžeme vykonávať s najväčšou starostlivosťou a záujmom.

Postupne sa môžeme naučiť naplno sa sústrediť na každú chvíľu – pomocou tela, duše a mysle – a pripomenúť si, že všetko, nech je to akokoľvek malé či všedné, umožňuje Bohu, aby nás k sebe pritiahol. Keďže si uvedomujeme, že Boh pôsobí v prítomnom okamihu, a nie v budúcnosti alebo v minulosti, ale iba teraz, môžeme byť otvorení a pozorní voči jeho šepkaniu, a tiež prijímať všetko, čo sa s nami deje, ako niečo, čo prichádza z láskavých rúk nášho nebeského Otca pre naše dobro. To sú postoje srdca nevyhnutné na to, aby sme milovali Boha v rámci našej reguly.

A hoci je kontemplácia dar, predsa (ako povedala sv. Terézia z Avily) „láska priťahuje lásku“. Naša veľkorysosť voči Bohu priťahuje jeho veľkorysosť voči nám. A Boha vo veľkorysosti nikto neprekoná. Tento zámer – konať vedome Božiu vôľu, pretože je to jeho vôľa, a z lásky k nemu – sa tiež nazýva čistota srdca a dláždi cestu ku kontemplácii. Je to šieste blahoslavenstvo: „Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha (Mt 5, 8).“ V skutočnosti napodobňujeme Krista, ktorý bol poslušný Otcovej vôli až na smrť na kríži.

Ako povedala sv. Faustína: „Iba jedna vec je potrebná, aby sme potešovali Boha: konať vždy aj tú najmenšiu vec z lásky k nemu – z lásky a iba z lásky.“

Srdcom reguly je kontenplácia

Keď som nemala regulu, myslela som len na to, ako len poupratujem svoj dom. Nemala som priestor v duši na premýšľanie o niečom inom. Neprestajne som žila svoj život na základe túžob a chvíľkových rozmarov. V srdci som nemala miesto pre Boha. Vždy bolo viac než dosť vecí, ktoré pohltili moju náklonnosť a pozornosť. Domov a život v neporiadku vedie k „rozptyľovaniu“ – k plytvaniu našich vnútorných schopností – a bráni nám, aby sme sa stíšili a počúvali Boha, ktorý v nás hovorí.

Vlastne až vtedy, keď som po vytvorení reguly dosiahla stav nudy, mohla som konečne slobodne otvoriť svoju myseľ a srdce Bohu; mohla som byť voči nemu vnímavá a vedome robiť všetko z lásky k nemu. Vtedy som pocítila jeho hlbokú prítomnosť, ktorá zas roznietila vo mne novú lásku k rodine. Regula matky nás pobáda pripomenúť si to hlboké ticho a pokoj vnútorného života našej duše. Keď sa oslobodíme od vonkajších starostí, stávame sa mierumilovnejšími, viac sme spojení so svojou vnútornou prirodzenosťou a odkrývame svoje srdcia. Častejšie si nachádzame možnosti na rozhovor s Bohom a na hlbšiu komunikáciu s ním. Myslím si, že to je súčasť volania Jána Krstiteľa, ktorý nás vyzýva, aby sme znížili kopce starostí a úzkostí, vyplnili doliny zaneprázdnenosti a detailov a vyrovnali cestu Pánovi (Mt 3, 3).

Často som počula, že všetko, čo robíme, je modlitba; že jednoducho žiť je modlitba. A to je pravda – no len ak si to uvedomujeme. A uvedomujeme si to, keď je náš život v poriadku a je oslobodený od zbytočných starostí. Ako hovorí Dom Chautard v diele Duša apoštolátu: „Dovoľte, aby nasledujúce presvedčenie hlboko zapôsobilo na vašu myseľ: totiž, že duša nemôže viesť vnútorný život bez rozvrhu… a bez pevného odhodlania stále ho dodržiavať.“ Z tohto dôvodu sa regula matky zdá nevyhnutným predpokladom na kontempláciu v našom každodennom živote. A pamätajte si, kontemplácia je skúsenosť so samotným Bohom.

Požehnanie z nášho očisťovania

Keď som bola dievčatkom, dosť dlhý čas som strávila v nemocnici.

Jedného dňa mi mama doniesla do nemocničnej izby malý plagát, na ktorom stálo: „Maj so mnou trpezlivosť. Boh so mnou ešte neskončil.“

Tento plagát bol pre mňa prorocký. Myslím si, že to platí pre nás všetkých. Boh s nami nikdy neskončí. Áno, myslela som si, že už som takmer dokonalá, ale Boh ma tak nenechal. Keď ma priviedol k výzve bojovať, aby som prispôsobila svoju vôľu jeho vôli, aby som obrátila svoje srdce k jeho srdcu, vtedy On začal s výzvou očisťovania môjho vnútra.

Keď sa snažíme milovať Boha, vtedy nás sám Boh navštívi. Príde s darmi radosti, pokoja a útechy, aby nám prejavil, že je spokojný, a zároveň nám umožnil vydať sa na túto cestu. Posiela nám však aj milosti v suchopárnej podobe, pretože keď naše srdce dosiahne túto úroveň, začneme si jasne uvedomovať, že Boh musí s nami ešte toho veľa urobiť. Chce odstrániť korene hriechu a nerestí, aby on sám mohol prebývať v našich srdciach.

A naozaj, očisťujúci účinok milosti v našich srdciach je práve tá Božia prítomnosť, ktorú zažívame v utešujúcej a sladkej kontemplácii. Subjektívne vnímame, že Boh koná odlišne v odlišných časoch. Pretože Boh prichádza v nás rozpáliť oheň – oheň lásky a oheň očisťovania – oboje je rovnaký oheň od Boha.

Čo sa týka suchopárnosti, človek môže prejsť duchovnou bolesťou, neporovnateľnou, čo sa týka intenzity, ale s takou láskou, že mu to umožní dokonca tú bolesť objať. Svätá Terézia Avilská často rozprávala o „rane lásky“, ktorú považovala za príjemnú bolesť, za niečo také vzácne, že nechcela, aby sa to skončilo.

Svätý Ján z Kríža nazýva temnou nocou zmyslov, keď Boh vchádza do nášho najhlbšieho jadra a pripravuje naše srdcia na zjednotenie s ním.

Veľmi dôležité je si pamätať, že každá Božia prítomnosť v našich srdciach, ktorá očisťuje, nám zároveň aj vlieva lásku, aby sme to vydržali. Boh rozpína a zväčšuje naše srdcia z kameňa a robí z nich srdcia z mäsa, a to bolí.

V tej chvíli však bolesť začne zahaľovať, prenikať a posilňovať láska, ktorá horí ako oheň a roznecuje hlboký a živý dôverný vzťah s Bohom.

Keď teda zakúšame bolesť a slabý hlas nás pokúša, aby sme sa vrátili späť, povedzme so sv. Petrom: „Pane, a ku komu by sme išli?“ (Jn 6, 68). Povedzme s Pannou Máriou: „Hľa, služobnica Pána. Nech sa mi stane podľa tvojho slova“ (Lk 1, 38). Povedzme: „Pane, daj mi ochotné srdce a poddajného ducha.“

Niesť Kristovo jarmo

Ešte niečo sa dá urobiť s utrpením, ktoré prežívame. Naše utrpenie môžeme spojiť s Kristovým, aby „sme na vlastnom tele dopĺňali, čo chýba Kristovmu utrpeniu,“ ako hovorí sv. Pavol (Kol 1, 24).

Súčasťou nášho kresťanského poslania, nášho napodobňovania Krista, je prijímať všetko, čo vychádza z rúk milujúceho Boha, a obetovať to Otcovi v spojení s Kristovým utrpením. My, ktorí tvoríme Kristovo mystické telo, môžeme mať účasť na výkupnom utrpení za obrátenie a spásu sveta. Môžeme vziať všetky tie malé či veľké zápasy v snahe žiť podľa svojho povolania, všetky tie skúšky a súženia z nášho očisťovania, a obetovať ich spolu s Ježišom Otcovi, aby pomohli tým, ktorí si možno nedokážu pomôcť sami.

Rozhodnutie je na nás

Kresťanský život nikdy nie je ľahký. Viem, že v niektorých chvíľach môjho života mi pripadal úplne odporný. Čo sa dá očakávať od Spasiteľa, ktorý hovorí: „Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a nasleduje ma“ (Mt 16, 24)? Nikdy nie je príjemné uvažovať o možnosti utrpenia. Vo svojom živote som však zistila, že utrpenie musí tak či onak prísť, takže by som s ním mohla počítať už teraz, no nie?

Životná regula však nie je iba o utrpení. Je o osobnej rovnováhe a milujúcom vzťahu a dôvere k Bohu. Približne po prvom intenzívnom roku som si začala všímať skutočné zlepšenie mojej schopnosti spĺňať požiadavky svojho povolania. Povinnosti už neboli také ťažké. Po dvoch rokoch som zistila, že bez toho, aby som si to všimla, som zažila skutočné stíšenie sa mojej osoby; už som nezažívala veľké striedanie krušných a šťastných okamihov.

Ráno vstanem a som pripravená začať deň bez niekdajšieho zdráhania či ťažkostí. Môj domov je v uspokojivom poriadku a vo vzdelávaní detí doma som urobila pokroky. Pokračovalo to až do súčasnosti a čoskoro to budú štyri roky. Dokonca som si našla čas na napísanie tejto knihy bez toho, aby som obmedzila iné povinnosti (hoci som mala viac práce než obyčajne!).

Najdôležitejšie však je, že mám čas na Boha a svoju rodinu. Môžem ich opravdivo milovať a slúžiť im. Teraz viem, že najdôležitejšie veci sú vzťahy, ktoré mi Boh vložil do života. Môžem povedať, že sa predo mnou otvoril celý nový svet, taký, ktorý som predtým nepoznala, a páči sa mi. Nie že by bolo všetko dokonalé, ale je to lepšie. Je to dobré.

Napriek všetkým tým bojom cítim, že Boh mi preukázal obrovskú službu. Vždy, keď ma prišiel navštíviť, pocítila som silu. Zakaždým, keď ma očisťoval, zbavil moju dušu mnohých smetí. Teraz sa však cítim slobodná – slobodná, aby som milovala Boha, svojho manžela a svoje deti, a zároveň môžem robiť to, čo treba, a vôbec ma to nezaťažuje.

Prajem vám rovnakú slobodu.

Tak pouvažujte, či ste aj vy povolané žiť svoju vlastnú regulu matky. Rozmýšľajte a intenzívne sa za to modlite. Neobmedzujte svoje rozlišovanie na to, či chcete čistý domov. Taká motivácia vám dlho nevydrží. A nezaoberajte sa len svojimi chybami a slabosťami, pretože potom nebudete môcť dosť jasne premýšľať, aby ste s tým začali. A verte, že ak Boh chce, aby ste to urobili, dá vám na to aj potrebnú silu. Je vašou túžbou mať väčší poriadok vo svojom živote? Chcete byť lepou manželkou a matkou? Hľadáte hlbší vzťah s Bohom? Ste už zúfalá?

Možno vás Boh požiada v tomto čase manželského a rodinného úpadku, aby ste sa vedome a bezvýhradne zaviazali jemu a vašej rodine ako súčasť obnovy sveta. Nech vás Boh sprevádza.

Touto kapitolou sme čítanie z knižky Holly Pierlot ukončili. Ak vás knižka oslovila, a chcete si predsa len ešte niečo prečítať, tu je link na jej Dodatok.

 

Viac o knihe najdete na:   


1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár