Ráno som odprevádzala najmladšiu dcéru, prváčku, do školy a všimla som si, že sa začal deň otvorených dverí pre budúcich prvákov a onedlho bude aj zápis do školy. Ako normálnej matke sa mi v hlave začali premietať spomienky, ako to bolo, keď išiel môj prvorodený syn do školy…
Bolo to pred šiestimi rokmi. Už od letných prázdnin sme doma pomaly o inom nehovorili, ako o tom, do ktorej školy by sme mali dať naše deti. Bola som v tom čase na materskej, a tak som mala dosť možností komunikovať s inými mamami na túto tému. Obchádzala som si jednotlivé školy a zvažovala výhody i nevýhody jednotlivých škôl. Poviem Vám, som veľmi rada, že sa už nemusím rozhodovať pre niečo tak dôležité ako je škola mojich detí (Teda na čas, kým chodia na ZŠ, ale o chvíľu budeme riešiť strednú školu, ale to snáď už aj decká budú mať akú-takú vlastnú predstavu).
Rozhodli sme sa. Syn začal na jeseň chodiť do školy. O rok, keď už išla do školy dcéra, nič sme neriešili. Išla tam, kde bol jej brat. On bol v škole spokojný a my – rodičia tiež. Tento rok začala na tú istú školu chodiť naša najmladšia dcéra.
Keď sa ma pýtajú priateľky, ktoré dávajú tento rok do školy svoje prvé dieťa , prečo sme spokojní, odpovedám im.
Syn – druhostupniar
Je spokojný a až nadšený z toho, že to čo má najradšej – matematike a všetkému s ňou spojené, sa môže venovať aj popoludní na školskom krúžku, je spokojný, že ako zástupca triedy môže komunikovať so samotným riaditeľom a môže sám vymyslieť, čo by na škole malo a nemalo byť, je nadšený, že majú nové futbalové ihrisko, je rád, že na každý prvý piatok príde do školy kňaz a povzbudí i výzvou ku svätej spovedi…
Dcéra – tiež druhostupniarka
Má fantastický kolektív. Dievčatá s chalanmi sú jedna „banda“, ktorá ako sme sa dozvedeli na rodičovskom, drží spolu, vedia sa spolu zabávať i pomôcť si pri učení, občas, ako normálne deti, si medzi sebou ublížia, ale vedia sa jeden druhému ospravedlniť! (To povedala ich triedna.) A o triednej učiteľke viem asi viac, ako jej vlastné deti, trávi totiž takmer každú prestávku v triede so „svojimi“ deckami a čo všetko im narozpráva?! A decká ju „žerú“ i rešpektujú. Proste učiteľka s veľkým U.
Najmladšia dcéra – prváčka
Ráno vstáva s tým, že „Hurá, môžem ísť do školy!“ a popoludní sa vracia s tým, že „Hurá, viete, čo sme sa dnes učili!“ Vraví sa, že ju to nadšenie časom prejde, ale trvá to už pol roka a som za to vďačná. Určite je to aj tým, že v triede ich je málo (14 detí)a majú milú i keď prísnu pani učiteľku, od ktorej cítia, že s nimi – prváčencami je veľmi rada, a že sa aj ona na nich denne teší a má ich rada.
Podľa čoho hodnotím kvalitu vzdelania
Všetko by to bolo krásne: pohoda v triede, dobrý kolektív, fajn kamaráti, široká ponuka krúžkov… keby tam chýbal jeden z najdôležitejších rozmerov školy – kvalitné vzdelanie. Nevedela som, čo si mám o kvalite vzdelania na našej myslieť, nakoľko som to nemala s čím porovnať. Deviatakov má naša škola tento rok prvýkrát, takže výsledky monitorov sme nemali ako porovnať. Úspešnosť štvrtákov na prijímačkách na osemročné gymnáziá bola veľká (minulý rok všetci, ktorí sa uchádzali o štúdium na osemročné gymnázium prijímacie pohovorili spravili úspešne!). Lenže nedávno sme sa dozvedeli veľmi potešujúcu správu.
EXAM testing, spol. s r.o., ktorej hlavným cieľom je prispievať ku skvalitňovaniu slovenského školstva, organizuje testovania žiakov základných a stredných škôl KOMPARO. Školy sa môžu dobrovoľne rozhodnúť, či sa chcú zúčastniť testovania, samozrejme za poplatok. Zúčastnené školy však získavajú cennú spätnú väzbu v podobe podrobných a objektívnych štatistických dát o tom, aká je úroveň vedomostí žiakov školy v rôznych predmetoch i o tom, aké sú výsledky žiakov školy v porovnaní s inými školami. A niektoré školy dokonca ani neprihlasujú všetkých žiakov danej triedy, ale iba vybraných. Naša škola sa na to dala. Kompara sa zúčastnili žiaci 5. a 9. ročníka. A všetci! A viete ako sme skončili? Naši piataci boli v celkovom hodnotení lepší ako 86,55% ďalších testovaných žiakov zo 149 škôl a deviataci boli lepší ako 73,75% testovaných žiakov z 800 prihlásených škôl. Celkom dobré, nie? Mňa to teda potešilo.
Tak ak ste rodičia, ktorí práve pátrajú, čo sú argumenty pre dobrú školu, toto sú tie moje. Som rada že my sme natrafili na školu, do ktorej sa deti tešia, a ktorá zároveň pomôže nám rodičom dať deťom to najdôležitejšie – 3xV – Vieru, Výchovu a Vzdelanie
P.S. Ak Vás zaujíma, kam do školy chodia moje deti, je to Cirkevná základná škola sv. Františka v Bratislave, v Karlovej Vsi www.czskarloba.edu.sk
- Ilustračné foto: www.exam.sk, www.czskarloba.edu.sk
Súhlasím s uvedeným článkom. Táto škola je naozaj veľmi zaujímavá. Oceňujem prístup učiteľov, vychovávateľov a prístup samotného pána riaditeľa. Šesť rokov som sa podieľala aj ako rodič v rodičovskom združení. Škola prešla mnohými zmenami k lepšiemu. Školu sv. Františka z Asissi navštevuje starší syn. Rovnako ak príde čas som rozhodnutá umiestniť aj mladšieho syna.
Váš komentár
odkaz pre Ondreja – teste sa, lebo zapisom sa vase rozhodovanie kam date dieta nemusi koncit. Vy dokonca mate pravo ist na zapis do viacerych skol a az potom sa rozhodnut, kam naozaj nastupite – a na to rozhodnutie mate dokonca cas az do augusta. Len je vhodne informovat dane skoly,kam na zapis pojdete, ze si este vyberate…
Pani Eva, dakujem Vam za clanok, ani neviete ako ma potesil a povzbudil. Byvame v Karlovke pomerne kratko a uz od leta s manzelom “riesime” kam (v Karlovke) zapisat nasu predskolacku … Sme uz par tyzdnov rozhodnuti, ze ju zapiseme prave na tu “vasu”, a k tomu tento clanok … mi tak sprijemnil den ze az 😉
Verim, ze je to pre nas najlepsia volba.
Vsetko dobre, pekny den.
no to nam bude o tyzden na prd, ked su zapisy od 15.1 do 15.2, ze ano
odkaz pre Ondreja: každá informácia môže byť časovo ohraničená, ale do 15. 2. sú ešte skoro 2 týždne, čo si myslím ešte dosť aj od dnešného dňa, a preto ABSOLÚTNE nechápem, čo ste chceli svojim príspevkom “riešiť”
V aktualnom cisle casopisu Tyzden (6/2009) je tema Skola. Clanky budu online o tyzden. Venuju sa tam aj tomu, ako vybrat dobru skolu a co to vlastne znamena dobra skola