VIP deti

Eva Pekariková 10

Prvé vystúpenie našej ratolesti na triednej besiedke v škôlke. Deti spievajú, recitujú, tancujú, cvičia, … občas všetci spoločne, občas jednotlivo alebo v skupinkách, ale stále sólujú tí istí, len to naše nie, hoci aj ono vie krásne spievať a milo recituje.

Karneval. S maskou sme sa doma vyhrali, mamka šila, ocko lepil, synček skúšal a pózoval pred zrkadlom, no ocenenie za najkrajšiu masku vyhrali tuctové kostýmy z požičovne. Vystúpenie ku dňu matiek a opäť sa predvádzajú tie isté deti, len naše nie.

Máte pocit, že napriek šikovnosti vášho dieťaťa ho učiteľky stále prehliadajú, ba dokonca označujú za nespratníka? V čom musí byť dieťa iné, aby bolo obľúbené u pedagógov alebo aby si naň učitelia viac posvietili? Doma spieva, recituje, tancuje … baví celú rodinu a v škôlke sa o ňom dozviete, že nevie, nezapája sa? Doma sa správa slušne, ticho, poslúcha, nevystrája a v škôlke sa dozviete, že sa nevie zmestiť do kože, že si s ním nevedia dať rady? Prečo je to tak, prečo sa deti inak správajú v prítomnosti rodičov, prečo sú niektoré deti obľúbenejšie než iné?

Všetko je o ľuďoch, o náladách, o emóciách, o povahe, ale aj o profesionalite a ľudskom prístupe – o tom, čo nás robí ľuďmi. Vytvárame si pravidlá a normy, aby sme boli objektívni a spravodliví, ale neprestávame byť ľuďmi. Niekto iných akosi prirodzene priťahuje, hoci nikoho konkrétne nevolá k sebe, niekto na ľudí pôsobí chladne a ostatní sa ho stránia, aj keď nerobí nič zlé.

Dieťa je z domáceho prostredia zvyknuté na to, že mu rodičia (blízki ľudia) venujú maximum pozornosti, príp. sa o ňu delia ešte so súrodencom/ami. V škôlke je to trochu inak, učiteľka musí svoju pozornosť rozložiť medzi viacero detí. Každé dieťa je osobnosť, každé je z domu zvyknuté na inú mieru pozornosti, na nejaký prístup … Ako doma, tak i v škôlke sa deti dožadujú pozornosti a nie vždy si na to volia tie najvhodnejšie prostriedky.

Sme zvyknutí žiť v zotrvačnosti, že niektorí ľudia sú dôležitejší než tí ostatní a tiež že možno aj my budeme voľakedy niečo od nich potrebovať. A podľa toho sa väčšina z nás aj správa – chceme v ich očiach byť dobrí, užitoční. Samozrejme, že učiteľky v škôlke poznajú rodinné pomery, z ktorých deti pochádzajú, vedia posúdiť úroveň spolupráce rodičov s materskou školou, vnímajú prístup rodičov k deťom i celkové vystupovanie rodičov. Toto všetko sú ľudské faktory, ktoré sa len ťažko dajú eliminovať. Chcem však zdôrazniť, že nie vždy a nie u každej učiteľky sú takéto postupy bežné!

Sú rodičia, ktorým možnosti dovoľujú sponzorovať aktivity MŠ, sú rodičia, ktorí majú dostatok času, aby sa mohli zúčastniť aktivít na zveľaďovanie MŠ, a sú aj rodičia, ktorí by chceli, no časové a finančné možnosti im to nedovoľujú. Je celkom logické, že ak rodičia venujú zariadeniu nejaké prostriedky, očakávajú aj lepší prístup voči svojmu dieťaťu. A ten lepší prístup si už každý môže vysvetľovať po svojom. Nemal by však byť na úkor iných detí v triede, v zariadení.

Dnes už väčšina zariadení ponúka rodičom a deťom možnosť rozvíjať nadanie v záujmových krúžkoch, o čom sú rodičia informovaní nie len prostredníctvom učiteliek a informačných panelov, ale aj na plenárnych schôdzach. Je len na rodičoch, aby sa dožadovali zmeny prístupu k vlastnému dieťaťu, ak majú pocit, že sa mu učiteľky dostatočne nevenujú. Nesmierne dôležitá je aj komunikácia rodičov s dieťaťom … rodičia sa môžu dozvedieť okrem iného aj to, že pani učiteľka je najlepšia kamarátka a všetko vie :).

Deti si svojich rodičov nevyberajú a nemôžu ovplyvniť, z akej rodiny pochádzajú. Posudzovanie len podľa vonkajšieho vzhľadu je veľmi povrchné a neprofesionálne, podobne aj posudzovanie podľa profesie rodičov. Pre rodičov by nemalo byť dôležité, prečo sú iné deti preferované, ale v prvom rade by sa mali zaujímať o svoje dieťa, aby vedeli vyhodnotiť situáciu a pomôcť tak vlastnému dieťaťu dosiahnuť niečo viac.

ilustračné foto: www.baby-boom.sk

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Vobec nechapem zmysel tohoto clanku. Niekto si tu riesi ucty s ucitelmi ci rodicmi skrz ich udajne vip deti. Akoby deti za nieco mohli.

  2. jasnacka. Len sa ma o dotyka. Pretoze aj ja patrim k tym, ktori prispeli na chod skolky z vlastnych dobrovolnych zdrojov a dali sme skolke trochu penazi na vec, ktoru skolka planovala kupit a nemala peniaze. Ale nechcela som, aby o tom niekto z rodicov vedel. pretoze viem svoje. Ale vobec to nie je tak, ze to moje dieta bolo uprednodtnene. nebolo! Zalezi od pristupu kazdej jednej ucitelky. Moj syn bol jeden z tych neposednych a tiez som si vypocula, ze o nom ucitelka pred inou ucitelkou hovorila, ze je „hnusne odporne decko“… Tak ake uprednostnovanie? Dost ma to stve, tento Vas tak trocha zavistlivy clanok. Pritom pravda je ina… Nesudte… lebo nikdy neviete, co, ako a preco…

  3. tak ja trosku vybocim, lebo my mame skolku vybornu, vzdy su vyvesene vsetky vytvory deticiek+ ucitelky nam povedia ked nas milacik horsie drzi pastelku alebo lepsie…teda ako sa im zda ze je v porovnani s ostatnymi zdatny a co treba doma trosku hravou formou cvicit. A to sme v obycajnej statnej skolke. Zatial som si nevsimla ziadne VIP deticky a urcite aj nasa malinkacka ma niekedy lepsie dni a niekedy horsie dni. Lebo co ju nebavi, tak ju nebavi…

    Ja osobne si myslim, ze dieta nechodi do skolky aby sa naucilo v niecom vynikat, ale aby si hladalo svoje miesto v kolektive rovesnikov a robilo pre neho zabavne veci. Urcite v dnesnej dobe je mnoho vybornych uciteliek, ktore nase deticky vedia akurat motivovat – nerobia to predsa prvy den. A je aj vela rodicov s prehnanymi ambiciami. Tak neporovnavajme svoje deticky a snazme sa ich naucit hlavne casto smiat a tesit zo zivota, aby mali z coho cerpat, ked raz budu taki otravne dospeli ako my.

  4. Zoja, ono oznamkovat to, ci niekto vie naratat do 5, ci vie spocitat 5+5, ci vie precitat clanok… to su meratelne veci. Ale u 4-rocnych deti, ktore sa akurat ucia malovat (lepit, strihat… cokolvek), snazia sa, cez svoje vytvory interpretuju svoje videnie sveta, hodnotit nieco ako – ty si to pekne namaloval, tvoje vystavime, ty si namaloval skaredo, tvoje si mozes akurat tak odniest domov… tak to je rozdiel. Nielenze to nie je meratelne a zavisi to od pohladu ucitelky, ci uprednostni na obrazku ruzove prasiatka alebo zelene, ale naviac to skutocne demotivuje toho, kto sa snazil. Pochopila by som, keby to ucitelka posudzovala na zaklade toho, ci sa dany skolkar snazil, alebo na to kaslal. Tak tam keby povedala „no, vies, Misko, dnes si vobec nespolupracoval, dnes si asi nemal naladu, takze podla toho aj tvoj vytvor vyzera, ten na vystavku nepojde“, tak to by som pochopila. Ale hodnotit kresby, malby, lepenice a strihanice 4-rocnych deti ako skarede a pekne… to nepochopim.

  5. sylvia, ale to by predsa ani v skole, kam vsetky deti prejdu, nemali znamkovat… Moj maly sice mal doteraz same 1, ale viem si predstavit, ze b mu dali 3,4- urcite by ho to demotivovalo… Pritom su aj tieto deti sikovne, ale v inom. Mozno budu manualne zrucne… ale to by sme predsa museli zrusit znamkovanie a zaviest slovne hodnotenie… mne sa zda, ze to tu prehanate…

  6. Ja som bola zhrozena, ked mi znama povedala, ze v skolke, kam chodi jej syn, sa davaju na vystavku len „najkrajsie“ prace skolkarov. Takze deti sa snazia, kazde, ako vie a nakoniec ucitelka prejde pomedzi nich, vytiahne tie, ktore sa jej zdaju najkrajsie a o ostatne nema zaujem. Znamej syn zacal odmietat malovat s tym, ze to aj tak nevie, tak naco… Som fakt neverila, ze este aj v tejto dobe pracuju taketo tupe zeny ako ucitelky. Lenze ono asi kym sa rodicia nebudu dozadovat zmeny, tak sa samo od seba nezmeni nic.

  7. neprehanate to trocha?? Eek to akoze dieta alebo jeho rodic mozu za to, ze niektore ucitelky su obmedzene? Ved to je predsa pristup uciteliek, aby nerobili rozdiely,,, ako za to moze to dieta? Eva Pekarikova, uvazujete logicky? Ako za toto moze rodic?????? Confused

  8. Nuž ja musím povedať, že je toto aj v školách. Bohužiaľ to pociťujeme hlavne u starších pedagógov a hlavne zahraničných lektorov. Aj v školách sú viac oceňované deti slávnejších rodičov. Tieto deti môžu všeličo – dokonca urážať a maximálne sa im dohovorí, ale nič nerobí.

    Mám pocit, že je to ľudská nátura.

  9. súhlasim, aj u nás to funguje tak, že deti poulárnejších rodičov reprezentujú škôlku, ale chystám sa byť nekompromisná v tomto smere, nechcem aby moje dieťa bolo potlačované len kôli tomu, že si nemôžeme dovoliť prispievať na škôlku viac ako sú pevne stanovené mesačné poplatky.

  10. to je niečo podobné ako u nás…predškoláci v škôlke sa naučili mechanicky odpísať pár písmeniek a napíšu si svoje krstné meno, ktoré sa skladá z 4-5 písmen. Pochybujem, že ovládajú celú abedecu a že vedia napísať aj iné slová. Moja dcéra vedela abecedu už ako dvojročná, dlho ju bavilo čítať písmenká a písať tie, ktoré sa jej páčili, ale kým prišla do preškolského veku, tak začala mať iné záujmy a napísanie svojho mena upadlo do zabudnutia…teraz vyzerá akože nie je schopná ani len podpísať sa na svoju kresbu…

Pridaj komentár