Už ste si niekedy uvedomili, koľko hlúpostí si musia naše deti vypočuť? Malému dieťaťu väčšinou od srdca rozprávame, čo nám práve napadne a nemusí to pritom mať ani hlavu, ani pätu.
Napríklad ja som sa minule pristihla, ako svojmu bábätku ukazujem v knižke kravičku a chcela som pridať niečo poučné, tak som mu ešte vysvetlila, že kravička dáva mliečko. Potom som sa zamyslela a pridala som ešte ďalšie vysvetlenie (aby si to náhodou nepomýlil), že aj mamička dáva mliečko a pritom nie je kravička. Malý na mňa vypliešťal očká a našťastie tomu ani zamak nerozumel.
Náš ocinko zas nedávno pestoval synčeka a tmolil sa okolo mňa po kuchyni. Počula som, ako mu rozpráva „pozri sa, macík, akú máš peknú a dobrú mamičku. Uvidíš, aký na ňu budeš pyšný, keď s ňou budeš tancovať na stužkovej.“ Dodnes sa pokúšam zistiť, či si chcel u mňa môj manžel touto nezvyklou poklonou niečo vyžehliť alebo ostal „na staré kolená“ trošku sentimentálny ;-))
Starí rodičia malého bombardujú predpoveďami do budúcnosti, najmä tým, čo z neho raz vyrastie. Už má predurčené byť záhradníkom (páčia sa mu stromy a kvietky), klaviristom (kvôli dlhým prstom), aj kaderníkom (rád kmáše ľudí za vlasy). Predpokladám, že časom príde aj tipovanie povolania či životného poslania – bude z neho lekár, právnik, významný vedec…
Krpček musí byť zmätený aj z prezývok, ktoré mu vymýšľame. Najradšej mám tzv. „botanické“. Keď mu spadne ponožka, stáva sa z neho bezponožkovec obyčajný, po najedení má nafúknuté bruško, takže je tlstobrušec a podobne.
Zdá sa však, že nášmu bábätku nevadí, čo mu rozprávame, hlavne, že vydávame nejaké zvuky, gestikulujeme pri tom a usmievame sa. Odpustí nám dokonca aj falošné spievanie a vymyslené, nie celkom sa rýmujúce texty. Najviac ho ľutujem, keď mu ocko „spieva“ a „hrá“ na gitare. V úvodzovkách píšem preto, lebo pozná dokopy asi tri akordy a väčšinou si nepamätá nielen texty piesní, ale ani ich melódiu. No ako hovorím, hlavne, že malý má z toho zábavu.
V zásade si však zatiaľ užívam obdobie, keď môžem malému hovoriť, čo mám práve na jazyku. Keď totiž začne rozumieť významu slov, budem sa snažiť hovoriť výchovne, spisovne, poučne a vôbec, stále kontrolovať svoj prejav. A raz, keď dospeje a bude mi odpovedať „mami, ty tomu nerozumieš“, „mami, ty si nemoderná“ a podobne, budem s radosťou spomínať na milé usmievavé bábätko, ktoré na naše nezmysly odpovedalo iba „agú, agú“ a tešilo sa dokonca aj z nášho falošného spevu 😉
Presne, presne. Od perinky, ba čo! Mala som ju ešte v brušku, a už som jej objasňovala, že napr. teraz ju možno niečo tlačí, lebo mamička si čupla; teraz v brušku podskakuje, lebo mamina uteká na autobus… To bolo rečí, keď maličká pukala, kakala, grgala. Samá chvála, spev, taktiež ockova gitara-ale môj manžel je v hre i speve celkom dobrý… Teraz má maličká 10 mesiacov, lenivá je na “chodenie”, no pusinka sa jej nezatvorí. Skôr ako po polhodine džavotania mi nezaspí, okomentuje si po svojom každé buchnutie hračkou, každú novú vec “pomenuje” mama, baba, dada, tato, dede,; o krikoch, výskaniach, smiechu ani nehovorím. Myslím, že naše ustavičné prihováranie sa dieťatku mu dodáva pocit bezpečia a lásky, a džavotanie drobčeka zasa nám rodičom radosť a hrdosť, že tie reči a “vážne” rozhovory s našim malým stvorením neboli márne. Uj, ale som sa rozpísala. Ale keď je to taký milý článok…