Adaptácia detí na predškolské zariadenia

Tatiana Šušková, publicistika 14
Adaptacia deti

Niektoré deti prekonajú zmenu nástupu do škôlky bez problémov, iným to trvá veľmi dlho. Ako im to ako rodičia môžeme uľahčiť, aké zásady dodržiavať, je dobré začať najprv s 2-3. hodinami denne, alebo nastúpiť hneď do plnej premávky? Na otázky Tatiany Šuškovej odpovedá psychologička MUDr. Sputáková.

 

 

  • Odborníci delia vek dieťaťa do 6 rokov na isté obdobia. V určitom roku nastupuje predškolské obdobie. Dokedy trvá vek batoľaťa a kedy nastupuje predškolské obdobie?

     

  • Prvý rok je dojča, druhý a tretí rok je batoľa a od troch do šiestich rokoch hovoríme o predškolskom veku. Vek batoľaťa končí troma rokmi.

  • Je vek dieťaťa od 3 do 6 rokov vhodný na nástup do predškolského zariadenia?

     

  • Traduje sa vek vhodný od 3 rokoch, ale všetky tieto normy sú len orientačné, podobne ako informácia, že deti v prvom roku chodia. Je trochu nespravodlivé, že celé tri roky sa nazývajú predškolský vek. Zdôrazňuje to skôr ten ohromný význam, ktorý prikladáme škole, než zameranie sa na toto zaujímavé a pekné obdobie života.

  • Ako sa zmení svet dieťaťa, keď prechádza z pokojného prostredia rodiny do prostredia predškolského zariadenia?

     

  • Každý si vie zaspomínať, že je to zmena dramatická. Tá začína už len tým, že sú to iné priestory, iná budova, veľká miestnosť, mnoho neznámych detí, cudzích tiet. Iný režim, iné požiadavky a mama tam nie je.

  • Niektoré deti takúto zmenu prekonajú bez problémov, iným to trvá veľmi dlho.

     

  • V najväčšej miere to závisí od povahy dieťaťa. Niektoré dieťa sa tam 2,5 roka hrnie nadšene a nechce ísť domov, ale sú aj 4-ročné deti, ktoré poplákavajú a sú smutné a radšej by boli doma.

  • Čo robiť v takom prípade?

     

  • Na škôlku treba dieťa primerane pripraviť. S dieťaťom treba často chodiť medzi deti, ukazovať mu škôlkarov, škôlku a motivovať ho k radosti z nej, ktorú dostane ako odmenu za niečo – keď bude veľké, šikovné, bude tam môcť chodiť tiež. Je vhodné prísť sa pozrieť do škôlky, ako sa deti hrajú a prípadne sa pohrali s nimi.

  • Mnohí rodičia si myslia, že ak dieťa trávi veľa času v spoločnosti svojich súrodencov, dostatočne si napĺňa potrebu kontaktu s vrstovníkmi. Veľakrát zabúdame, že súrodenci nie sú vrstovníci pre dieťa.

     

  • Spravidla nie sú úplní vrstovníci a okrem toho je to iná situácia. Ale pravdou je, že dieťa, ktoré má viacero súrodencov, je v oblasti sociálneho vývinu relatívne dobre pripravené na neskorší školský život.

  • Dnes do škôlky prijímajú deti aj mladšieho veku, ako sme boli kedysi zvyknutí. Aký je rozdiel v situáciách, keď dávame dieťa do jasieľ alebo do škôlky?

     

  • Kým o škôlke sme presvedčení, že je v prospech dieťaťa, jasne sú v prvom rade zariadením, ktoré má pomôcť rodičom, ktorí nemajú inú možnosť, ako byť zamestnaní obaja. Dieťa nemá inú možnosť pobytu len v tomto zariadení. Vývinoví psychológovia neobjavili v tom výrazný prínos pre dieťa.

  • Ako môžu rodičia uľahčiť vstup dieťaťu do materskej školy? Dieťa by sme mali socializovať v kolektíve vrstovníkov, ale často ako rodičia robíme chyby, že dieťa obskakujeme, a keď sa dostane do predškolského zariadenia, má veľa problémov najmä so samoobslužnými činnosťami.

     

  • To je určite pravda, ale dôležitejšie než samostatnosť v týchto činnostiach je istá citová samostatnosť. To najdôležitejšie, čo by malo dieťa dosiahnuť skôr, než bude navštevovať škôlku, je schopnosť odpútať sa na pár hodín od svojej matky. To sa tiež dá trénovať tým, že dieťa je občas aj s inými dospelými, nielen s matkou a otcom. Samoobslužné činnosti dieťaťu uľahčia plynulý prechod alebo aspoň nevznikajú malé nepríjemnosti, ktoré sú nepríjemnosťami pre neho samotného i pre učiteľky.

  • Ako naučiť dieťa odpútať sa od rodičov? Aké zásady by sme mali dodržiavať, keď učíme dieťa odlučovať sa od nás, aby sa ono cítilo isto?

     

  • Prvú a najdôležitejšiu zásadu treba uplatňovať ešte skôr, než škôlka prichádza do úvahy. Dieťa musí byť v plnej miere naplnené pocitom bezpečia, dôvery a lásky svojho okolia. Keď má toho dieťa dosť, pokusy osamostatniť sa, odpútať sa od matky robí samo. To vidíme už v druhom roku života, dieťa odbehne, má iné záujmy. V čase, keď dieťa ide do škôlky, by dieťa túto potrebu bezpečia a lásky malo mať absolútne naplnenú. Bez toho to bude vždy s istými traumami. Nemali by sme dieťaťu klamať. Keď hovoríme dieťaťu, že sa vrátime o chvíľu, musíme si uvedomiť, že pre nás to znamená „chvíľu“, pre dieťa to „chvíľa“ nie je. Ak máme dieťa, ktoré má problém ostať napríklad u babičky, je potrebné splniť to, čo mu povieme. Je dobrou taktikou, keď dieťa niekde chvíľu necháme, a po určenom čase ho odtiaľ vezmeme, i keď sa tam dobre cíti.

  • Je vhodnejšie, keď si dieťa postupne zvyká na prostredie škôlky, teda 2-3 hodiny denne, alebo keď začne navštevovať škôlku hneď celodenne?

     

  • Je to individuálne. Nie je vhodné, keď dieťa v deň prvej návštevy škôlky ide matka do práce. Tie 2-3 hodiny nepovažujem za ideálne. Dieťa, ktoré má problém, by sme skôr mohli nechať v škôlke najskôr len chvíľku, ale potom rýchlejšie urobiť zmenu a nechať ho v škôlke najmenej pol dňa. Okamžitý celodenný pobyt by som riskovala len u veľmi smelých detí, keď máme skúsenosti, že im nerobí problém zostať celý deň bez matky.

  • Čo by sme mohli poradiť rodičom, aby sa nesprávali nevhodným spôsobom a nesťažovali adaptáciu detí na nové prostredie?

     

  • Predtým, než sa rodičia chcú zamýšľať nad tým, či ich dieťa nepociťuje úzkosť, keď má ísť do škôlky, mali by sa zamyslieť nad tým, či nepociťujú tú úzkosť oni. Veľmi často je to tak. Rodičia nebývajú presvedčení o tom, že je dobré dať dieťa do škôlky, boja sa a je im ťažko lúčiť sa s ním. Najprv by to mali spracovať v sebe a tak, ako si želajú, aby dieťa videlo škôlku ako niečo príjemné, mali by ju vidieť aj oni.

  • Deti vycítia aj zo stisku ruky rodiča, ako sa cítia, ako na neho prenášajú svoje strachy, úzkosti, pocity.

     

  • Tak to je. Hraná, prepjatá veselosť tiež nie je správna, ale rodičia musia byť vnútorne pokojní a presvedčení, že robia dobre a pomôžeme tak dieťaťu, aby to aj ono podobne vnímalo.

    Odznelo v pravidelnej relácii Slovenského rozhlasu DOMÁCA LINKA.

    Vypočujte si niečo zaujímavé aj tento týždeň. Zapnite si Slovenský rozhlas, alebo reagujte na aktuálne témy na záznamníku 02/572 73 700 alebo emailom na adrese: radioslovensko@slovakradio.sk

    Viac na www.slovakradio.sk

  • 1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (6 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
    Loading...

    Komentáre k článku

    1. Ahojte mamičky,

      chcem Vám napísať o neuveriteľne dobrej MŠ aj ZŠ na Záporožskej ulici v Bratislave a zároveň sa poďakovať všetkým učiteľom, ktorí sa tu venujú našim deťom. Je to štátna škôlka, dotovaná štátom SR a Bulharskou rep. na základe dohôd. Okrem slovenčiny sa tu Vaše dieťa naučí plynule druhý jazyk, bulharský. Mamičky, nebojte, sa nie je to na škodu, na ZŠ sa automaticky deti učia aj anglický jazyk. Všetko zvládajú neuveriteľne ľahko. Deti sú tu v malom počte, cca 10 v triede. Škôlka je jednotriedna, ale skvelá. Platí sa len zápisné a strava, dá sa za primeranú cenu dokúpiť aj desiata a olovrant, takže Vám ráno „odpadávajú tieto starosti.“Tento rok sa zmenil min. počet detí, aby mohla škôlka a škola existovať na min. 16. Bola by veľká škoda, aby sa zrušila niekoľkoročná tradícia.Odporúčam pozrieť aj http://www.bsou.sk.Den otvorenych dveri uz bol, ale zapis je do konca marca 2008. Len málokto vie o tejto škôlke a škole, oplatí sa tam ísť pozrieť.Učiteľov a ich prístup si hneď obľúbite. Vrele odporúčam všetkým rodičom, nebudete ľutovať! Zo škôlky môžu deti pokračovať na ZŚ automaticky a potom automaticky na gymnáziu.Žiaden monitor ako pokusni králici. Maturuje sa aj zo slovenčiny. Možnosť ďalej študovať aj v zahraničí vďaka vynikajúcej jazykovaj kombinácii, na ktorejkoľvek VŠ. Rodičia, nebojte sa škôlky a školy len preto, že má v názve bulharská. Vaše deti tu budú chodiť s neuveriteľnou motiváciou. Získajú tu vedomosti a vzťah k učeniu ako nikde inde!!! Petra

    2. moja mala zacala chodit do skolky v oktobri. ako tak si zacala zvykat a po dvoch tyzdnoch chodenia na 4 hodiny som ju tam chcela nechat uz spavat.ale ochorela a tri tyzdne bola doma.teraz chodime znovu na 4 hodiny.od zajtra zaciname aj spavat.ale bojim sa lebo mala nechce o skolke vobec rozpravat,nechce tam cvicit.odmieta uplna co robia ostatne deti.drzte nam palce.

    3. ahojte,

      moja dcerka Kristinka nastupila teraz v septembri do skolky,ma dva roky a dva mesiace.prihlasili sme ju na adaptacny pobyt, cize navstevuje skolku na styri hodiny denne.my mame zda sa opacny problem ako vela inych mamiciek.kristinke sa totiz v skolke velmi paci a nechce ist zo skolky domov.kazdy den ma caka v skolke s otazkou ci som jej priniesla pyzamko, ze tam chce ostat spat s detickami.som rada,ze si tak rychlo zvykla, len dufam, ze jej to nadsenie zo skolky vydrzi.

    4. Ospravedlnujem sa za zavadzajucu informaciu. Dnes som sla nahlasit zmenu na Urad prace a rodiny…ze je maly v skolke a zistila som, ze MAM NAROK NA ADAPTACNE OBDOBIE, maju tlacivo, kde to moze riaditelka potvrdit, moze trvat maximalne mesiac, ale aj keby trvalo menej, za ten emsiac este matka ma narok na rodicovsky prispevok, vyplatia jej ho nasledujuci mesiac, lebo sa plati pozadu (ja „informovana“ som nevedela ani to. Nemusela som sa stresovat, nemusela som sa nahanat do roboty, nemusela som zobronit o laskavost, aby som dva tyzdne mohla byt este doma. Som na seba nastvana, ze som hladala informacie na nespravnych miestach a nezavolala rovno tam.

      Moze ma mat niekto za matku v prvom rade mysliacu na peniaze,ale 5000 naozaj pre nas nie je malo a keby som v septembri ani oktobri nedostala nic a mala az v novembri vyplatu za oktober (keby som este v septembri nenastupila kvoli adaptacii), chybalo by nam to dost.

    5. Ahojte aj ja som môjho chlapčeka má 2,5 roka dala teraz od septembra do školky a to hneď na cely deň. Vraveli mi, že nie je veľmi dobre dieťa učiť, že po pár hodím môže isť domov, tak som ho dala na celý deň. Ale musím povedať ,že každým dňom je to horšie, pretože viacej plače. Takže neviem či som správne urobila, že som ho dala do tej školky. Ja chcem nastúpiť do práce od oktobra takže som to musela spraviť takto.

    6. Urcite som nemyslela na to, ci mi padne rodicovsky. ( ten dostanes aj ked si iba 1 den z mesiaca doma a napr. 2. v mesiaci dieta nastupi do MS – ak uz ide o to! ) V mojom prispevku som nevysvetlila, ze ja MUSIM nastupit do prace v septembri. V juli a v auguste ma vacsina skolok mesiac zatvorene a presne na august vychadza, ze bude mat zatvorene moja nastavajuca vybrata MS! Takze pre mna nema vyznam davat dieta do inej MS, ani ju zaskolit v juli a potom mesiac nechat doma a znova davat do MS. Jednoducho, v septembri to bude naostro a s tym nic nenarobim. Len dufam, ze so zvykanim nebude velky problem.

    7. Ja som dávala svoju dcérku do škôlky tento rok, mala 2 roky a 8mes., Adaptácia prebehla super, prvé tri dni bola na 2hod. potom na pol dňa a ďalší týždeň na celý deň. Ranné plače prestali na tretí deň, teraz sa do škôlky teší. Začala chodiť v priebehu roka a nebola „prišelec“, práveže som našla v tom aj výhody – ostatné deti už boli zvyknuté a pani učiteľky, mali viac času na ňu a jej obavy. Veľmi jej uľahčili nástup práve ony, dcérka je dosť komunikatívna a keď sa jej niečo dostatorne vysvetlí, tak lepšie spolupracuje a keďže mali na ňu dosť času, lebo tam netíšili ďalších desať plačúcich detí, prebehlo to veľmi hladko. Čo sa týka nároku na materskú, tá trvá aj keď je dieťa v škôlke, ale len keď je tam menej ako 4hod denne. V deň keď nastúpila na celodenný pobyt som dostala od pani riaditeľky potvrdenie, že dcérka navštevovala škôlku na 4hod od kedy – do kedy, a od tohto dňa je v škôlke na celý deň. Na materskú máte nárok ešte za celý mesiac. Mne sa to nezdalo a chcela som peniaze dokonca vrátiť, aby ma po čase nanaháňali, že som si privlastnila čo mi nepatrí a pani na úrade sociálnych vecí a rodiny mi vysvetlila, že je to tak a je to práve preto aby mohlo mať dieťa dobu na adaptovanie sa v škôke. V tomto smere je asi lepšie zistiť si to priamo tam, lebo čítanie právnych príručiek môže laikovi urobiť v hlave zbytočný zmätok. Prajem všetkým detičkám, aby to zvládli tak dobre ako moje slniečko.

    8. V článku padla veta o tom ,že úzkosť častokrát prežíva skôr rodič.Ja som 1.deň svojho pobytu v škôlke „ušla“na vedľajšie pieskovisko, ktoré bolo asi 50 m od škôlky, pri našom bloku.Dosť sa ma nahľadali a učiteľka, ktorá ma mala na starosti mala problémy, že „stratila“ dieťa.Tým začali problémy aj pre mňa.Skončilo to tým, že presviedčala okolie, že som mentálne retardovaná lebo neviem nakresliť postavu.(Mimochodom som celkom úspešne skončila lekársku fakultu a pracujem ako lekárka)….a dodnes nenávidím kreslenie.Tých pár rokov v škôlke bolo pre mňa traumou- v noci som mala nočné mory a počúravala som sa.Pamätám si nadávky aj fyzické tresty…ale nielen voči mne (ale chvalabohu bolo to skoro pred 25 rokmi, tak dúfam, že dnes už k tomu nedochádza).O 2 dni môj najstarší synček nastupuje do škôlky,tak mám z toho dosť veľký strach.Držte nám palce.P.S.Minule som sa bola pozrieť na oznamy v škôlke a na papieri,kde bol zoznam učiteliek v triede môjho syna som si prečítala také isté meno,ako mala tá učiteľka, čo nás tak „týrala“.Tak dúfam, že je to len menovkyňa.

    9. Maria, mám kamošku, ktorá bola normálne na materskej a jej malá chodila do škôlky na 4 hod denne. Zisti si, či to predsa len nie je možné. Pre Lesjanu: myslím, že baby tu určite nezanedbávajú deti ani po psychickej stránke. To, že to tu momentálne nepreberajú, neznamená, že ich to netrápi. Jednoducho prešiel na pretras tento problém. Je trošku prehnané niekoho takto narýchlo odsudzovať, nemyslíš?

    10. Lesjana, pochopila si ma zle. ja skutocne nemyslim na peniaze v prvom rade. Ale tento blby system ti jednoducho neumozni mat „dieru“ v zapocte, a niekto ti musi platit poistky a tak. Mne totiz este materska nekonci, davam ho skor, aby zacal s triedou narovnako a nebol novy priselec pocas skols. roka. Urobili sme to aj s dcerou a bolo to fajn. Vtedy som bola na materskej s druhym a navyse „zvykaci rezim“ v tej skolke bol dva dni, potom uz aj spavala. nemala problem.

      Takze mozem ho zvykat, ale materska naozaj pada v tej chvili, ako je oficialne vedeny v skolke, aj keby tam bol len hodinu a so mnou! Citala som to v pravnej poradni.Preto asi nebudem moct mysliet na jeho citove prezivanie…

    11. Môj syn sa veľmi ťažko adaptoval na škôlku, dá sa povedať, že si tam nezvykol a tak sme ho nechali doma. Píše sa tu o citovom odpútavaní sa detí a milé mamičky ako prvé myslia na to, či im nepadne materská. To je naozaj otrasné. Keby ste sa milé „mamičky“ informovali, dieťa môžete dať do škôlky o dva týždne skôr, ako vám padne materská, v pohode nosiť dieťa na pár hodín, aby si zvaklo, na MŠ Rontgenova ul. v Bratislave v pohode vyšli v ústrety a žiaden stres nebol. Je to o komunikácii, a nie hneď o peniazoch.

    12. Myslim, ze ked date dieta do MS na pol dna alebo nastupite na „zvykaci rezim“ tak mate stale narok na rodicovsky prispevok. Cize netreba cakat ked vam skonci RD ale zacat napr. posledny mesiac trvania RD. No a ked nastupite do prace dieta tam nechate na cely den. Mna to caka teraz v zime a priblizne takto si to predstavujem.

    13. Prsne, ako napisala MARIA: ani ja si nemozem dovolit zobrat hned po nastupe do prace dovolenku a babky, co by mi vyberali malu zo skolky su daleko. este neviem, ako sa zachovaju v MS ( nas to caka az o rok), pretoze teraz doslova tlacia na miminu, aby dieta boli v MS prvy mesiac iba na doobedie. Nie, zeby som chcela psychicky ublizit svojmu dietatku, ale zda sa mi to nemozne, aby nastupila najprv len na doobedie. Starsia dcera bola hned od zaciatku v MS na cely den a bolo to v pohode, ale to bolo pred 7mimi rokmi.

    14. Je to pekne, ze dieta treba zvykat postupne, ale ako to spravit, ked mi automaticky padne narok na matersku,a by som mohla tych par dni ci mesiac byt doma, to este nikto nevymyslel. mam sa dat na mesiac na urad prace? Alebo robit podfuky, ze dieta do skolky este nechodi?

    Pridaj komentár