Terapia pevným objatím

Natália Blahová 4

Chcela to byť sranda. Skrytá kamera spoza rohu sledovala svojho človeka, ktorý blúdil ulicami New Yorku s tabuľkou na prsiach. Bol na nej nápis: Objímem vás! Ale to, čo tento šot vyvolal, nebol smiech. Ale úsmev a dojatie. Ľudia bez rozdielu veku, pohlavia, rasy pristupovali k mladému mužovi, padali si navzájom do náručia, z ich tváre sa dala čítať radosť. Poznáte ten pocit? Je veľmi príjemný.

teoria objatim

 

Potrebujeme objatie

Potrebujeme lásku a náklonnosť. Čím sme neistejší, tým viac po nej voláme. Najneistejšími spomedzi všetkých sú deti. Svet im je nový, situácie neznáme, ľudia nepoznaní. Niekedy sa cítia stratené, inokedy nepochopené a zmätené. Snažia sa spoznávať pravidlá, ktoré im vytyčujeme my, dospelí.

My, dospelí

Ak hovoríme o našej dobe, sme deťmi povojnovej generácie, ktorá sa pri všetkej námahe byť dobrými rodičmi snažila zliepať kúsky do celkov. Alebo sme deťmi ich detí, ktoré budovali a bránili socialistickú vlasť. A aby mohli budovať a brániť nerušene, spoločnosť im pomáhala tým, že ich odbremeňovala od starostí o deti. Jasle – škôlka – družina – pionierske tábory.

Čas, ktorý mal patriť rodine, patril akcii Zet, odborovým schôdzam, podnikovým akciám.

Vyrástli sme z detských topánok a nosíme v sebe pocit, že treba dať viac, ako nám bolo dané.

foto: iStock

 

Naše deti

Väčšina dnešných detí je poznačená touto našou túžbou.

Nech im nič nechýba. Nech majú voľnosť a rozlet pre svoje nápady. Nech majú možnosti rozvíjať svoje vnútro. Nech majú dostatok a nemusia po ničom zúfale túžiť. Nevytyčujeme hranice. Chceme byť partnermi, nie diktátormi. Vedieme dlhé rozhovory, presvedčujeme, argumentujeme.

Aplikovali sme pravidlá sveta dospelých na svet detí.

Nefunguje to.

Kým bol môj najstarší jedináčikom, môj svet sa točil iba okolo neho. Dávala som. A veľa. Sledovala som vývinové tabuľky, snažila sa rozvíjať jeho jemnú motoriku, intelgenciu, verbálny prejav, emocionálnu stránku… Všetko s láskou a plným nasadením.

Nevšimla som si pritom, že sa väčšinou deje to, čo chce on. Ak nechcel jesť kašu, uvaril sa puding, ak nechcel ísť do mesta, išlo sa do parku, ak nevedel na návšteve vydržať, išlo sa domov.

Na kameň úrazu sa narazilo vtedy, keď zistil, že stredobodom vesmíru nie je.

Škola a diagnostikovaná dyslexia. Nebude najlepší, nebude hviezda, nebude vo svojom okolí uznaný tak ako doma.

Nastúpili záchvaty plaču, hnevu, agresie. Keď prišiel čas na domáce úlohy, zmenil sa na malého tyrana, ktorý sa zapriečil a nemienil urobiť nič, čím by vyhovel okoliu. Ani prečítať, ani zobrať pero do ruky, ani porozmýšľať nad otázkou…

Veľa sĺz, kriku, slov a gest.

Nevedel prehrávať. A v tejto pozícii sa cítil ako prehrávajúci. Chcel sa jej za každú cenu vyhnúť. 

 

Malý tyran

Riadením osudu sa mi vtedy dostala do rúk kniha Dr. Prekopovej Malý tyran. Spoznala som sa tam ako matka a spoznala som tam moje dieťa.

Dieťa nie je dospelý uvážlivý človek, dieťa nevie uznať objektívne príčiny, dieťa nevie uznať rozumné argumenty.

Dieťa uznáva lásku. A pravidlá. A tie dávame my. My, dospelí.

Pevné objatie

Prišiel čas na prípravu do školy. Obvykle to skončilo tak, že sme plakali obaja. On od hnevu a zúrivosti, ja z pocitu bezmocnosti. Uvedomovala som si, že tento gordický uzol treba preseknúť. A po ruke bolo riešenie. Terapia pevným objatím.

V knihe Malý tyran aj vo svojich mnohých seminároch autorka vysvetľuje terapeutický význam pevného objatia. Deti, prejavujúce sa ako tyrani okolia, konajú svoje okázalosti v dôsledku strachu a nedostatku istoty. Svet dospelých im ponúkol príliš veľa možností, ktoré nie sú schopné spracovať. Sú príliš samostatné a vo svojej samostatnosti zmätené. Chýbajú pravidlá.

Pevné objatie im pomáha nájsť istotu, ktorá im tak veľmi chýba.

foto: iStock

Chytila som zúriaceho syna do náručia a pevne objala. To, čo malo nastať, som z prečítaného vedela, ale stret s realitou bol silný. Šesťročný chlapec sa začal zmietať, biť ma päsťami, kopať, kričať. Celou svojou bytosťou sa snažil vymaniť zo zajatia. Všetky negatívne emócie sa uvoľnili, ako džin z fľaše. Pritom všetkom som ho hladila, upokojovala a presvedčovala ho, že ho ľúbim.

Po pár minútach sa zlosť zmenila na smútok a krik na plač. Vychádzali z neho slová, ktoré boli blízko toho, čo ho trápilo skutočne: neznáša školu, spolužiakov, učiteľov.

V ďalších dlhých uplakaných minútach prešla nenávisť do smútku. Neskôr plač ustal a objatie sa stalo dobrovoľným. Plným pochopenia, spolupatričnosti a lásky. 

Zmierenie

Zmierenie je tým bodom, na ktorý čakáme. Nepustíme sa, kým sa nezmierime. Iba vtedy môžeme objatie uvoľniť, lebo jeho účel bol splnený. Nastal mier.

Moja stratená nadvláda nad jeho svetom bola opäť prijatá.

Bolo nutné, aby ju prijal, vrátila mu istotu, že jeho svet chráni niekto silnejší, kto ho miluje bezpodmienečnou láskou.

Pomohlo to veľmi. Lebo láska lieči. A objatie k láske patrí.

Viac o terapii pevným objatím sa dozviete v knihe J.Prekopovej – Malý tyran

Uverejnené so súhlasom autorky.  Zdroj: www.nataliablahova.blog.sme.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (30 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. POZOR MAMIČKY !!! Zaráža ma, že vy, pani Blahová, ktorú považujem za rozumnú ženu, bojujúcu za práva detí, ste niekedy propagovali metódu a knihu pani Prekopovej. Táto metóda nielenže je založená na nevedeckých šarlatánskych a tým nebezpečných predpokladoch a povrchnom pochopení teórie vzťahovej väzby a prázdnych rečiach, ale aj v praxi využíva priam život ohrozujúce praktiky – stačí si pozrieť dokument „Mámo, táto, obejmi me“ odvysielaní ČT2 v roku 2010, ktorý je síce určený na propagáciu a oslavu tejto metódy a pani Prekopovej, ale každému emocionálne zdravému a uvažovania schopnému človeku už na začiatku dôjde (jedná sa dokonca o autistické dieťa), že tu niečo nehrá. Americká psychologická asociácia považuje metódu, z ktorej TPO vychádza, za týranie detí a jasne sa voči nej vymedzila a v niektorých amerických štátoch je dokonca postavená mimo zákon, z dôvodu niekoľkých úmrtí na následky tohto nedobrovoľného objatia. Túto metódu taktiež dôrazne neodporúča aj Asociácia pomáhajúca ľuďom s autizmom (APLA) v ČR. Je jasný rozdiel medzi dobrovoľným vzťah posilňujúcim objatím a tým vynútením lámajúcim. Neprestávam sa čudovať aká neinformovanosť o pani „renomovanej psychologičke“ Prekopovej a jej metóde u nás stále vládne…

  2. Natalia píše výborné članky,tento písala už 19.6.2007 v SME a redakcia babetka to recykluje smile, ale s tou propagaciou Prekopovej, no neviem …asi to treba napísať ,Prekopová je kontroverzná.

    psychologie.cz/stop-terapii-pevnym-objetim/

    Navyše, Natalia podĺa mňa neustála ani diskusiu o tejto metóde, teda aspoň som bol pri nej zvyknutý na podstatne fundovanejšiu argumentaciu ako bolo pri tomto…

    blog.sme.sk/diskusie/2264046/1/Jirina-Prekopova-Podmienecna-laska-je-bezcenna.html

  3. A v tomto prispevku som sa zas nasla ja aj s mojim synom a problemami, v ktorych sme casto zacykleni.

    Dakujem Natalii za pekny clanok.

  4. Odporúčam knihu „Koncept kontinua“. Dozviete sa, prečo nám tak chýba objatie… Budete prekvapení, šokovaní, smutní i bezradní, ale nakopne vás to do budúcnosti zmeniť niečo v sebe, vo vzťahu ku svojim (i budúcim) deťom…

Pridaj komentár