Tri roky a šesť mesiacov

0

Vaše dieťatko má tri a pol roka, pravdepodobne si spolu užívate akčný život. Máte doma malého objaviteľa, ktorému sa žiada všetko preskúmať a veciam porozumieť. Vaše dieťatko sa chce hrať a hrať a potrebuje vás ku hre ako parťáka. Ako sprievodcu, ktorý mu veľa vecí ukáže, vysvetlí, pomôže, ak si s niečím nebude vedieť rady.

Hra a myslenie

Hrou deti v predškolskom veku trávia väčšinu času. Hra nie je len čas, ktorý dieťa  „nejako strávi“. V tomto čase sa dieťa učí. Čiže sa učí akoby neustále. Tento vek je obdobím, kedy sa u dieťatka rozvíja schopnosť premýšľať o veciach, ktoré spoznalo. Predstavuje si, „tvorí“ a „hrá sa“ vo svojej hlave.

Toto obdobie môžeme pripodobniť ku kaleidoskopu. Kým v batolivom veku dieťatko zbieralo jednotlivé farebné čriepky do kaleidoskopu, v tomto období si pozbierané čriepky ukladá do kaleidoskopickej mysle a je schopné nimi „zatriasť“, aby sa vytvárali stále nové a nové obrazy.

Obvykle v tomto čase dieťa začína vyhľadávať pri hre aj kontakt s inými deťmi – najmä pokiaľ má možnosť byť v častejšom kontakte s inými deťmi, alebo má staršieho súrodenca. Objavuje sa aj dramatická hra, teda hra „na niečo“. Deti sa pokúšajú o činnosti dospelých, v ich mysli už začínajú štartovať rôzne scenáre, dokážu sa zmeniť na pani doktorku, predavačku, smetiara … Ak sa začnú hrať „na niečo“, jednu tému dokážu rozvíjať cca 30 minút. Spočiatku by si ku takejto hre žiadali reálne predmety – vyberú vám hrnce z kuchyne a chcú variť. Zoberú si váš odpadkový kôš a budú chcieť vynášať reálne smeti. Až neskôr dokážu potrebné rekvizity nahradiť inými vecami – škatuľa od topánok môže byť sporák, červené kúsky papiera budú paradajky …

Prostredníctvom takejto hry sa dieťatko učí spájať sekvencie do poradia (najprv pripravím hrnce, potom do nich vložím, zeleninku, potom pridám vodu, potom čakám, kým sa polievočka uvarí, potom ju spapám), orientovať sa v čase (ráno papáme raňajky, po obede ideme von, čo bolo a čo bude), chápať príčinné súvislosti (keď rozlejem vodu na zem, musíme to s mamičkou utrieť, keď som chorý, ideme k lekárovi …).

Týmto všetkým sa postupne budujú základy pre úspešné zaškolenie dieťatka. Zdá sa vám to veľmi prenesená súvislosť? Vaše dieťa sa už v tomto vekovom období pripravuje na to, čo bude musieť zvládnuť v prvej triede.

Pamäť

Pamäť je v tomto období stále mechanická a skôr krátkodobá. Teda dieťatko je schopné sa niečo naučiť, aj bez úplného porozumenia či pochopenia súvislostí a dokáže si napr. básničku zapamätať krátko (niekoľko dní až týždňov). Kapacita pamäte sa však rozširuje. Na začiatku tohto obdobia je pamäť tiež neúmyselná, dieťa si často zapamätá to, čo na neho silno zapôsobilo.

K zmene kvality zapamätávania dochádza medzi 4. – 6. rokom, kedy sa pamäť stáva slovno – logickou a dlhodobou, dieťa sa vie naučiť veci, ktoré si chce cielene zapamätať.

Deťom veľmi pomáha, pokiaľ s nimi v tomto veku nahlas čítate krátke básničky alebo príbehy. A opakujete ich stále dookola J Tiež deti milujú rôzne zvukové nosiče s detskými pesničkami a nič nepokazíte, pokiaľ sa s nimi budete aj hrať hry na pamäť a pozornosť.

Uľahčite dieťaťu každodenný život

Od detí v tomto veku je už na mieste vyžadovať istú samostatnosť, najmä čo sa týka obliekania, obúvania, hygieny. Je však potrebné im pripraviť vhodné podmienky, aby sa samostatnými mohli stať a najmä im to dovoliť, hoci na to budú potrebovať viacej času a výsledok nebude dokonalý …

  • Ak je v dome tma, dieťa zrejme nebude chcieť prejsť z jednej strany domu na druhý, aby prinieslo svetrík. Musíme mu zasvietiť.
  • Ak má ísť samo na záchod, kľučka by mala byť na dosah dieťaťa.
  • uteráčik na ruky či zubnú kefku na dosah?
  • svoje vešiačiky na bundu v primeranej výške, aby si ju mohlo zavesiť samo?
  • Kde má uložené svoje hrnčeky či misku na cereálie? Vie si ich dočiahnuť samo?
  • vhodné oblečenie, ktoré si môže obliecť bez toho, že by sa príliš trápilo a cítilo sa frustrované, že mu nejde pozapínať 10 gombíčkov?
  • Mikina cez hlavu a tepláčiky v páse na gumu by nemali robiť problém.
  • Kde má uložené hračky a knižky? Bude si ich môcť samo vybrať a tiež uložiť? Nie sú príliš vysoko?

Tipy od RODINKY

Toto obdobie života s dieťatkom je pomerne akčné a my ako rodičia, by sme mali bedlivo striehnuť jeho bezpečnosť. Či už v jeho detskej izbe, v celej našej domácnosti, alebo pri hre vonku. Nech sme však akokoľvek opatrní, občas sa môžu pritrafiť nejaké úrazy, poranenie hlavy, či zlomený zub.

Niežeby sme vám to želali, ale keby ste potrebovali poskytnúť prvú pomoc, o tom ako to urobiť, si môžete prečítať po kliknutí na link. Niekedy postačí domáce poskytnutie prvej pomoci a nemusíte ani volať záchranku.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár