O bilingvizme počula hádam už každá mama alebo tato. Veď je to všade okolo nás. Kamarátkin chlapček chodí do anglickej škôlky, iná kamarátka žije s rodinou v Nemecku a ich deti hovoria slovensky aj nemecky, susedka čaká bábo a uvažuje o tom, že bude svoje budúce bábo vychovávať dvojjazyčne. O tom, ako sa vyvíja reč dvojjazyčných detí sa vie však málo.
Dôvodov, prečo nevieme veľa o vývine reči u dvoj alebo viacjazyčných deťoch, je niekoľko. Existuje veľa rôznych faktorov, ktoré ovplyvňujú to, ako si dieťa reč osvojuje, napr. prístup rodičov a okolia, jazykové prostredie dieťaťa, v akom množstve a kvalite je dieťa vystavené druhým jazykom. Aj samotný charakter jazyka ovplyvňuje niektoré aspekty vývinu reči. Taktiež čas, kedy si dieťa začne osvojovať druhý jazyk je dôležitý.
Preto vedci skúmajú a skúmajú a často sa dopátrajú rozdielnych výsledkov, ktoré vysvetľujú rôznymi teóriami. Na niektorých faktoch sa však zhodnú viacerí:
1. osvojovanie si dvoch alebo viacerých jazykov nespôsobuje rečové poruchy, oneskorený alebo narušený vývin reči,
2. dvojjazyčné dieťa môže začať hovoriť o niečo neskôr, teda vývinové medzníky môžu byť na dolnej hranici, avšak stále v „norme“, to znamená, že dvojjazyčné dieťa povie svoje prvé slovo okolo roka a začne spájať dve slová spolu najneskôr okolo druhého roka,
3. dvojjazyčné dieťa (ktoré si osvojuje viaceré jazyky naraz) prechádza prirodzenými vývinovými štádiami, kedy mieša slovnú zásobu, vetnú skladbu alebo gramatiku oboch jazykových systémov, tieto fázy sú prechodné,
4. dvojjazyčné dieťa (ktoré si zažína osvojovať druhý jazyk po osvojení si prvého jazyka) môže prechádzať tzv. „tichým“ obdobím, ktoré môže trvať niekoľko mesiacov až rok, táto fáza je tiež prechodná,
5. dieťa si najlepšie osvojí jazyk (či sa učí jeden alebo viac) počas prirodzenej komunikácie s blízkymi ľuďmi, televízia môže byť len doplnkovým zdrojom pre učenie druhého jazyka,
6. dvojjazyčnosť nezvyšuje všeobecnú inteligenciu, ale dvojjazyčné dieťa dosahuje lepšie výsledky v úlohách, ktoré vyžadujú myslenie, kreativitu a jazykové schopnosti (napr. šikovnejšie narábajú so slovami).
Pozorovať vývin reči dieťaťa je (pre mňa) fascinujúce. Pozorovať vývin dvojjazyčného dieťaťa je ešte zaujímavejšie. Bezchybne vyslovená veta s prízvukom rodeného Angličana u trojročného dvojjazyčného dieťaťa vždy u mňa spôsobí úsmev na tvári.