Odborníci hovoria: “Ak chcete, aby sa vaše deti naučili nový jazyk, začnite čím skôr!”
Vedci sú presvedčení o tom, že mladšie deti sa môžu učiť a zvládnuť cudzí jazyk oveľa jednoduchšie ako staršie deti. Toto tvrdenie je založené na skutočnosti, že od narodenia až do puberty sa mozog obohacuje o rôzne špecializované funkcie, napríklad učenie cudzích jazykov. Vzhľadom k tomu, že mozog postupne dostáva vstupné informácie pomocou siete neurónov, spojenia sa ich používaním stávajú stále efektívnejšie.
Odborníci pokračujú aj vo vysvetlení, že ak je dieťa vystavené cudziemu jazyku, táto sieť neurónov, ktorá mu pomáha pochopiť a použiť jazyk, je stále bohatšia a účinnejšia. Preto za pomoci učenia mozog dieťaťa vyvíja viac spojov, ktoré učenie zjednodušujú.
Dôležitý je pritom fakt, že proces vytvárania sietí, ktorý je aktívny najmä v prvých šiestich rokoch života, končí okolo 12 rokov veku; neskôr nevyužité spoje zanikajú a schopnosť rozlišovať nové neznáme zvuky sa znižuje a postupne mizne.
Ak začnete s výukou cudzieho jazyka veľmi skoro, vaše dieťa dostane vynikajúcu príležitosť naučiť sa nové jazyky oveľa jednoduchšie. Napriek tomu však jazykové vzdelávanie nie je pasívna činnosť. Deti musia byť schopné počúvať, opakovať a a precvičovať nový jazyk. Musia prijímať nové slová a výrazy a zároveň mať dostatok príležitostí na precvičovanie a používanie jazyka. Interakcia medzi dieťaťom a dospelým je dôležitým prvkom v učení sa cudzích jazykov.
Profesor Bruce D. Perry, ktorý sa venuje výskumu v oblasti detskej psychiatrie uvádza: “Cudzí jazyk, so všetkou jeho krásou a zložitosťou, je jedným z najväčších darov, ktorý môžeme dať našim deťom. Napriek tomu často našu verbálnu komunikáciu s deťmi obmedzujeme na obvyklé metódy. Nie je pravda, že deti sa učia jazyk pasívne. Osvojenie si cudzieho jazyka je produktom aktívneho, opakujúceho sa a komplexného učenia. Detský mozog sa v procese učenia a pri získavaní jazykových znalostí najviac mení v priebehu prvých šiestich rokov života. Mení sa viac ako pri akejkoľvek inej kognitívnej schopnosti, ktorú sa snažia deti získať. O čo ľahší môže tento proces učenia byť pre deti, ak sú dospelí jeho aktívnymi účastníkmi! ”
Ak chcú rodičia čo najlepšie využiť túto skvelú príležitosť v priebehu prvých rokov života, mali by umožniť svojim deťom učiť sa nový jazyk. Je však dôležité, aby sa na tejto práci s deťmi podieľali kvalifikovaní dospelí ľudia, ktorí majú skúsenosti s vyučovaním jazyka. Iba samotné cudzojazyčné prostredie nedáva deťom potrebné vstupy pre výučbu anglického jazyka. Pre rozvoj detských jazykových zručností je nutné systematické formovanie jazykových zručností s príslušným opakovaním a používaním jazyka v kombinácii s vysokou kvalitou interakcie dospelých.
Ak potrebujete pomoc alebo ďalšie informácie o tejto téme, môžete kontaktovať autorku na forel@forel.sk.
Autorka: Zarin Buckingham, M.A., zakladateľka a riaditeľka Forel International School s pobočkami v Bratislave a Trnave. www.forel.sk.
Is Earlier Better?
Experts say if you want your children to learn a new language, start them early!
Science suggests that younger children can learn and master a foreign language with much more ease than older children. This statement is based on the fact that from birth until puberty, the brain forms itself to master various specialized functions such as learning languages. As the brain receives input of information the neural networks gradually form, and function more and more efficiently as they are used. The experts go on to explain that if the child is exposed to a new language, the networks for understanding and using the language grow richer and more efficient. Therefore by learning a new language the child’s brain develops more connections that will provide for the ease of use and learning.
What is important is that the process of forming networks that is especially active in the first six years of life, ends around the age of 12; the unused connections are gradually diminished and the capacity to distinguish new unknown sounds is reduced and gradually disappears.
Starting early, thus will give your child a great opportunity to learn new languages with much ease. However, language learning is not a passive activity. Children must be able to listen, repeat and practice the language. They must receive new words and expressions, and get ample opportunities to use and practice the language. The interaction between the child and the adults is an important element of language learning.
Professor Bruce D. Perry, a Research Professor of Child Psychiatry and Chief of Psychiatry says that “Language -with all of its magnificent complexity- is one of the greatest gifts we give our children. Yet, we so often treat our verbal communication with children in a casual way. It is a misconception that children learn language passively. Language acquisition is a product of active, repetitive, and complex learning. The child’s brain is learning and changing more during language acquisition in the first six years of life than during any other cognitive ability he is working to acquire. How much easier this learning process can be for children when adults are active participants!”
To make the best use of this great opportunity during the early years of life, parents must expose their children to new languages. It is important however, that qualified adults who are experienced in teaching the language are engaged to work with the children. Being in an environment alone, does not give the children the necessary input for learning the language. Systematic forming of the language skills with appropriate repetition and use of the language combined with a high quality adult interaction will provide for developing the children’s language skills. If you need further assistance or information on this topic, you may contact the author at forel(at)forel.sk.
This article was submitted by Mrs. Zarin Buckingham the director of Forel International School with branches in Bratislava and Trnava. www.forel.sk
Pomery v tejto škole velmi dobre poznam.
A pripajam sa k douglasovi, soni, kaji…tie bi a trilingvalne učitelky by som tam chcela stretnut.
a/ 240 tisic zaplati clovek, co berie anglicky vyucovaci jazyk ako statusovu zalezitost a forel ako premiovu skolu. v skutocnosti clovek musi byt poriadne zadzobany a dost naivny a nedbanlivy aby si tam dal dieta. takito rodic je potom idealny akvizicny ciel do bahai cirkvi. Inymi cestami ako cez neumerne drahu skolu by sa k tejto cielovej skupine nedostala – dobre vymyslene.
b/ 240 tisic zaplati zaslepeny bahaista, ktory je presvedceny ze pre svoje deti neexistuje nic ine len “bahai-inspired school”. skola sa tak stava oficialnym a legalnym nastojom na zmykanie penazi zo svojich existujucich clenov.
Cena našej škôlky, v ktorej sa 16 deťom venujú 4 učiteľky, z toho 2, ktorých materinským jazykom je angličtina a 2 bi-až trilingválne, kde obed ponúka 2 zdravé alternatívy čerstvo pripraveného jedla a kde je deťom k dispozícii udržiavaný veľký areál plný zelene, zodpovedá nákladom, ktoré s vedením takejto škôlky máme. Rovnako to platí aj o FOREL školách, kde študenti absolvujú každý ročník s certifikátom Cambridge, kde je na výber viac ako 20 popoludňajších krúžkov a okrem angličtiny 2 ďalšie jazyky a kde k deťom učitelia pristupujú s podporou, pochopením a láskou k svojej profesii. O výsledkoch školy potom svedčia aj nadpriemerné výsledky v porovnávacích testoch doma (KOMPARO) i v zahraničí. Čo sa týka viery a vyučovania, na rozdiel od slovenských štátnych a iných škôl u nás náboženstvo ako vyučovací predmet neexistuje. Sme presvedčení, že výchova k viere je záležitosťou rodiny a internou vecou každého z nás. Rešpektujeme multinárodné a multikultúrne pôvody našich slovenských aj zahraničných študentov a vedieme ich k tolerancii vo všetkých oblastiach ľudského života.
AK ich nevediete k viere, preco potom na istom predmete /neviem ako sa vola/ preberate “dobre vlastnosti” podla vzoru bahajskej viery? To ako keby bol nejaky predmet nazvany “dobro” a ucili by sa tam cnosti podla krestanskej nauky. Kto sa trochu vyzna, nasiel by si v tom tu katolicku vieru.
Pestovanie dobrých vlastností sa prelína celým vyučovaní, deti sa učia ako byť tolerantné, pomáhať si, rešpektovať iných, byť cieľavedomý, priateľský ( a mono ďalších) – a to v rámci všetkých vyučovacích predmetoch. Je to základný princíp našej školy a nesúvisí s nijakým druhom viery. Verím, že aj Vy by ste chceli dieťa s takými vlastnosťami, aké sa v našich deťoch snažíme budovať aj my. Alebo nie?
Za 240 000 korun rocne? Toto vstepujem mojej dcere ako samozrejme hodnoty od malicka, ale chapem ze ti, ktori platia za Vasu skolu, zrejme nemaju tolko casu venovat sa vlastnym detom a budovat v nich tieto vlastnosti, kedze musia zarabat na toto uzasne skolne
Nedovolila by som si súdiť ľudí (v tomto prípade našich rodičov), ktorých vôbec nepoznám. Vy zrejme áno, sporiť sa o tom však nemá zmysel. V tejto virtuálnej diskusii je zbytočné pokračovať, ak máte záujem, radi Vás privítame pri osobnej návšteve školy.
Mám pocit, že s tými jazykmi u malých detí to už začína byť hysterické, najväčší “brutal” je umelá dvojjazyčná rodina, pokiaľ som sa informovala ja u odborníkov, tak výuka jazyka v rannom veku nezabezpečí kariéru prekladateľa alebo tlmočníka v dospelosti. Jazyk je komplikovanejšia štruktúra ako básničky a pesničky, prípadne nejaké pokyny a pozdravy. Ďalšie, čo ma rozčuľuje je “pestrý” výber medzi anglinou a angličtinou, ja by som chcela španielčinu, alebo ruštinu pre svoje deti, základná komunikačná úroveň angličtiny sa dá zvládnuť rýchlo. Učitelia, ktorí vyučujú deti jazyky sa ich začali učiť kedy? Okrem rodených cudzincov, títo prešli klasickým vzdelávacím systémom u nás, čiže jazyk sa pridával v cca piatej triede, no a sú tu, majú štátnice, certifikáty, skúšky a učia.
Kaja. Kazda beza sukromna skolka v bratislave stoji cca 10 000/mesiac + strava, co je v konecnom dosledku za rok to iste, ako toto skolne. A to su len skolky….Socializmus je uz par rokov za nami, aj so svojimi pozitivami aj so svojimi negativamu. Jednoducho sa kazdy orientuje na veci, ktore su tu pre neho. Je dobre mat moznost vyberu.
Tak sorry Igor, ale v Bratislave sa plati 240 000 rocne na ziaka na prvom stupni… To je naozaj len pre hornych … Navyse som chcela poukazat na reci ze aku uzasnu starostlivost venuju detom a tak, ale za tie peniaze…Navyse si myslim, ze ak niekto neda lasku astarostlivost detom doma, ziadna, ani ta najprestiznejsia / v tomto pripade asi najdrahsia, lebo o prestizi este tazko hovorit / mu ju nevynahradi.
Pre koho? No napriklad v Blave tam chodi dcera Pavla Ruska…Stretla som sa s riaditelkou osobne, vsetko krasne, mile, super, pre nase deti vraj urobia vsetko. Az kym nepovedala cenu to bolo ako rozpravka. Navyse polozme si otazku, ci moze dieta v takejto skole prepadnut, ak neprospieva? Kto by riskoval, ze rodic uz nebude chciet dalej prispievat? S tymi cenami si asi pomylili krajinu. Chcu vychovavat deti s laskou, dat im perfketnu anglictinu a pritom delia ludi na tych, ktori na tu “lasku” a vzdelanie maju a nemaju…bohuzial. Len pre zaujimavost, riaditelka je bahajka, ide sice o cirkev, nie o sektu, ale mnohi mozno ani netusia ze to tak je. Mimochodom ucia deti na zaklade tejtov viery urcite veci, ako napriklad dobre vlastnosti, co je typicke pre bahajov. A anglictia? Jednou z priorit v uceni bahajov je uzakonenie jedneho univerzalneho jazyka, tym ma byt anglictina. http://www.bahaiprinciples.org/Gallery/showpicture.php
Tak 150 000 za skolku je trochu vela..
pozrite si ceny! to je akoze pre koho !