Čo chápeme pod pojmom intelektové nadanie ?
Dieťa môže byť nadané na rôznej úrovni a a v rôznych oblastiach.
Môže byť nadané v športe, hudbe, v matematike…
Vrcholovú úroveň nadania predstavuje intelektové nadanie.
Intelektovým nadaním detí sa rozumejú vysoko nadpriemerne rozvinuté poznávacie schopnosti dieťaťa, ako aj schopnosť podávať vysoké výkony v jednej alebo viacerých intelektových oblastiach.
Výchova a vzdelávanie týchto detí si vyžaduje špecifický prístup, metódy, formy i obsah.
Ako zistíte, či je vaše dieťa nadané?
Typické prejavy nadaných detí sú najmä odrazom ich predčasne, vysoko alebo kvalitatívne odlišných poznávacích schopností. Najčastejšie ide o tieto prejavy:
- čulosť, vysoká hladina aktivity až hyperaktivita,
- schopnosť dlhodobej pozornosti pre oblasť, ktorá ich zaujíma,
- urýchlený rečový vývin, široká slovná zásoba (vzhľadom na vek), adekvátne používanie abstraktných pojmov,
- výborná pamäť,
- záujem o intelektuálne činnosti, vysoká vnútorná motivácia,
- zvedavosť, snaha objavovať, riešiť, zisťovať,
- rýchle chápanie a učenie,
- živá predstavivosť,
- záujem o písmená, čísla v útlom veku
- osvojenie čítania, písania, počítania v predškolskom veku (dieťa sa naučí čítať, písať, počítať na základe vlastnej motivácie, bez cieleného vedenia dospelým),
- zanietenie pre niektorú oblasť poznania (napr. živočíchy, zemepis, astronómia) – vyhľadávajú informácie, spracovávajú ich, pamätajú si mnohé podrobnosti presahujúce vedomosti bežného dospelého,
- výborné argumentačné schopnosti, kritické myslenie, zmysel pre zachytenie detailov v rečovej komunikácii,
- problematický postoj k autoritám (spochybňovanie direktívnych pravidiel a požiadaviek),
- perfekcionizmus.
Odporúčané postupy pri výchove a vzdelávaní nadaných detí
- individuálny prístup vo výchovnom procese; nadané deti mávajú zväčša väčšie emocionálne a sociálne problémy ako ich rovesníci, sú oveľa citlivejší a zraniteľnejší a všetko intenzívnejšie prežívajú;
- pozitívny postoj k dieťaťu pri jeho výchove, väčšia tolerantnosť, akceptujúci a chápavý prístup rodičov;
- akceptácia dieťaťa ako osobnosti; rodič by mal rozvíjať spoločné záujmy a podporovať dieťa pri formovaní pocitu sebavedomia a sebavnímania. Taktiež je dôležité pozitívne posilňovanie a dôvera v schopnosti nadaného dieťaťa;
- vyzývanie dieťaťa k aktívnym činnostiam; rodič nadaného dieťaťa by mu mal klásť veľa otázok a chváliť jeho dobré odpovede, tešiť sa z jeho úspechu, posmeľovať ho aj keď sa mu práve nedarí, podporovať ho; veľmi dôležitá je emocionálna podpora, dobrá súdržnosť rodiny, tolerantné výchovné postupy, poskytovanie väčšej slobody a voľnosti v správaní a rozhodovaní dieťaťa;
- zohľadňovanie zníženej potreby spánku, prejavov silnej osobnosti a sebavedomia;
- podporovanie vývoja nadaného dieťaťa kupovaním encyklopédií, atlasov, slovníkov, kníh a prístupom dieťaťa k počítaču; takéto dieťa potrebuje mať voľný prístup k informáciám;
- pravidelná konzultácia so psychológom ako poradenským servisom v oblasti výchovy dieťaťa, čím si rodič potvrdí správnosť vo výchovných postupoch;
- citlivá komunikácia s dieťaťom, aby mu rodič zabezpečil potrebný pocit istoty a bezpečia;
Ako s nadanými deťmi pracovať v predškolskom veku, a ako rieši nadané deti Školský zákon, si povieme o týždeň.
Spracovala:
Juliana Murcinová z www.predskolskyatlas.sk, použité zdroje: www.centrumnadania.sk , www.statpedu.sk , www.iedu.sk