Na konci školského roka sa uzatvorí jedna etapa detského života. Koniec malkáča, začiatok veľkáča. Koniec škôlky, začiatok školy.
Deti v materských školách nedostávajú vysvedčenia ako ich veľkí kamaráti zo školy. Ale aj napriek tomu isté hodnotenie dieťaťa existuje. Hodnotenie – pedagogickú diagnostiku robia učitelia MŠ. Záznamy sa nikde nezverejňujú, ani ďalej nepoužívajú ako dáta.
Čo sa sleduje pri škôlkarskom “vysvedčení”
Učiteľ sleduje a rozpoznáva príčiny a dosiahnuté ciele realizovanej výučby. Sleduje rozvoj osobnosti dieťaťa v prostredí edukačných aktivít materskej školy.
Pedagogická diagnostika obsahuje rozsiahly súbor poznatkov a informácií, zaoberá sa teoretickými a metodologickými problémami objektívneho zisťovania a hodnotenia výsledkov výchovno-vzdelávacieho procesu.
Prečo diagnostika
Diagnostikovanie vyplýva z viacerých legislatívnych predpisov a je súčasťou návrhu kompetenčných profilov a profesijných štandardov učiteľov.
Úlohou pedagogickej diagnostiky je určiť vývinový stupeň vedomostí, zručnosti, vôľových a charakterových vlastností, vlôh, nadania a iných čŕt osobnosti a stanoviť prognózu ďalšieho vývinu.
Ide o komplexný proces, v ktorom sa berú do úvahy aj systémy, ktoré ovplyvňujú vývoj dieťaťa:
– spoločnosť – média, záujmové organizácie, vrstovníci, škôlka
– rodina – rodičia, súrodenci, starí rodičia, štýl výchovy
– škola – klíma, vedenie, vzťah medzi učiteľom a žiakmi, učebné plány
– osobnosť dieťaťa
Záznamový hárok
Všetko sa zapisuje do záznamového hárku, priebežne, aj počas roka, aby bolo možné porovnanie pokrokov dieťaťa. Každý učiteľ si robí v triede vlastnú diagnostiku. Hárky sa neprenášajú z jednej triedy do druhej. A nesmú sa posielať do ďalšej školskej inštitúcie s dieťaťom, napríklad do základnej školy. Záznamové hárky sa archivujú v MŠ 1 – 2 roky.
Hodnotí sa
Obsah pedagogickej diagnostiky v predprimárnom vzdelávaní by sa dal rozdeliť na 15 oblastí. Diagnostika súvisí s vekom dieťaťa, to znamená, že nie je potrebné diagnostikovať všetky oblasti vo všetkých vekových kategóriách. Obsah je dostatočne štruktúrovaný, aby zahrnul poznanie celej osobnosti dieťaťa vo veku 2 až 6 – 7 rokov.
1. Vnímanie
– zrakové – vnímanie figúry a pozadia, poznanie časti obrázka, sledovanie línie, rozlišovanie farieb a geometrických farieb
– sluchové – poznávanie hudobných a nehudobných zvukov, zvukov prírody, lokalizácia zvukov v priestore, analýza písmena na začiatku a na konci slova
2. Psychomotorika
– Hrubá motorika – chôdza, beh, skok, hod, rovnováha
Chôdza – 3-ročné dieťa –našľapovanie na celé chodidlo, dĺžka kroku 38 cm
– 6-ročné dieťa – odvíjanie chodidiel, našľapovanie na špičku, dĺžka kroku 80 cm
Beh – 3-ročné dieťa –na celých chodidlách, trup vzpriamený, krok krátky, ruky rozhodené
– 6-ročné dieťa – na špičkách, trup naklonený dvíhanie kolien, koordinované pohyby
Skok – 3-ročné dieťa –rozbeh, odraz, let, doskok sú málo výrazné
– 6-ročné dieťa – zreteľne rozoznáva fázy skoku, počas letu a nohy nedotýkajú podložky
Hod – 3-ročné dieťa –bez náprahu a švihu paže
– 6-ročné dieťa – zreteľný náprah a švih
Rovnováha – 3-ročné dieťa –postupná zručnosť v statickej polohe
– 6-ročné dieťa – udržanie dynamickej rovnovážnej polohy
Jemná motorika – sleduje sa: uchopovania – postavenia palca k opozícii k prstom, obliekanie, šnurovanie, strihanie, držanie nožníc, kreslenie, modelovanie – používanie oboch rúk
– Mikromotorika očných pohybov – menovanie predmetov zľava doprava, kreslenie vlnoviek, čiar
– Motorika artikulačných orgánov – pohyblivosť jazyka a pery, nafukovanie líc, olizovanie pier, vedenie jazyka po zuboch
– Grafomotorika
3. Fyzický vývin
4. Diagnostika rozumových schopností
– úroveň inteligencie určované psychologickými testami
5. Pamäť
6. Pozornosť
– 3 roky – 10 minút,
4-5 rokov – 20 minút,
5-6 – 30 minút a viac
7. Komunikačné zručnosti
– Verbálna – výslovnosť, rozsah slovnej zásoby, frekvencia slovných druhov, vetná stavba, štruktúra viet, gramatická správnosť
– Neverbálna – pohľad pri komunikácii, výraz tváre, pohyby a postoj tela, gestá
8. Lateralita
– preferencia všetkých párových orgánov a celej polovice tela
9. Hra
– pozorovať z hľadiska priestoru, cieľa, dĺžky, obsahu, formy
10. Diagnostika sociálnych vplyvov
11. Motivácia a emocionalizácia
– sebapoznanie, emocionálne sebauvedomenie
12. Diagnostika správania
– sledovať ako sa prejavuje v bežných i konfliktných situáciách, ako nadväzuje kontakty, ako sa vie presadiť, ako spolupracuje s ostatnými, ako prijíma kritiku, ako sa hodnotí, či pracuje samostatne, dokončí úlohu, či ho zaujíma nová činnosť
13. Detský výtvarný prejav
– fluencia – množstvo predmetov, vecí, detailov vo výtvore
– flexibilita – vystihnutie témy, opakovanie znakov zobrazenia
– originalita – použitie neobvyklých prvkov, farieb
– kompozícia – rozmiestnenie prvkov
– farebnosť – výber, použitie
– vedenie línie- koordinovaný grafomotorický pohyb
– zobrazenie postáv – všetky časti tela, počet prstov, pomer veľkosti, detaily,
14. Tvorivosť –
15. Školská spôsobilosť
Zdroj: D. Valachová: Ako spoznať dieťa v materskej škole
Zaznamove harky sluzia pre ucitelov, hoci tajne rozhodne nie su. Predpokladam, ze o pokrokoch resp. nedostatkoch vo vyvine vasho dietata sa ucitelka s vami rozprava bud individualne alebo na rodicovskych schodzkach.
Preco to nam rodicom nikto neukaze? To je divne