Trieda – náhodné spoločenstvo s dlhou trvácnosťou

Evča 2
futbalisti

Len málokedy sa stane, že pri nástupe do školy sa poznajú všetky deti v triede. Možno spoločne nastúpia do triedy kamaráti zo škôlky a niekoľko kamarátov zo sídliska, no väčšinou sa musia postupne pozoznamovať. Zároveň sa pritom utvára akási nepísaná hierarchia v spoločenstve. Deti sú rozdielne už len tým, že niektoré nastúpia do školy až po dovŕšení 7. roku, iné zas ešte pred dovŕšením 6. roku.


Skupinkovanie

Kým sa nepoznajú, sú si všetci rovní, no ako sa časom prejavujú typy a povahy, tak vynikajú aj vodcovia, vytvárajú sa skupinky a selektujú sa neobľúbenci. Detské kamarátstva sa vytvárajú nezávisle na organizovaných inštitúciách a pravidlá v týchto skupinách sú často odlišné od tých, ktoré vytvárajú dospelí. Deti si vytvárajú skupiny z vlastnej iniciatívy len s minimálnym zásahom dospelých. Prirodzene uprednostňujú priateľskú a zábavnú osobnosť, inteligenciu a športovú zdatnosť. Až s narastajúcim vekom sa pravidlá pre členstvo v skupine postupne sprísňujú, pričom sa čoraz viac zohľadňuje príslušnosť k spoločenskej vrstve, etnickej skupine, či ideologickému spoločenstvu.


Populárni nespratníci

Kým u detí na prvom stupni patria tzv. nespratníci k tým menej obľúbeným žiakom, na druhom stupni, hlavne v posledných ročníkoch, sú práve títo „grázli“ najväčšími triednymi vodcami, aj keď sa nemusia tešiť priamo obľube medzi svojimi spolužiakmi. Tento jav je spôsobený tým, že deti vo veku 10-11-12 rokov prichádzajú do puberty, čo je sprevádzané mnohými vedľajšími sprievodnými javmi – napr. rebéliou. Práve tí problémoví žiaci sú akousi ukážkou rebélie. Vďaka svojej „odvahe“ majú viac skúseností než ostatní slušní spolužiaci, stávajú sa zaujímavými najprv len pre jednotlivcov, neskôr pre skupinu. Vedomí si svojej „morálnej nadradenosti“ si začínajú vyberať, koho do svojej skupiny a za akých podmienok príjmu.


Jednotkári a päťkári

O jednotkárov sa nikto nebije, pokiaľ z nich nie je aj nejaký iný úžitok pre skupinu. Na „bifľošov“ si žiaci v triede spomenú pravidelne pred hodinou, na ktorej bude učiteľ s najväčšou pravdepodobnosťou skúšať. Inak sú nezaujímaví. „Prepadlíkov“ trieda nemá rada až dovtedy, kým niektorí slabší jedinci nezistia, že je výhodné mať staršieho kamaráta, ktorého sa iní boja. „Z vyššej triedy k nám prepadol jeden žiak, lebo sa neučil a nevedel sa slušne správať. Už sme od neho veľa naučili.“


Šikanovanie – aktér, učiteľ, rodina

Je priam zaujímavé, ako jeden žiak dokáže v priebehu roka rozvrátiť celú triedu bez toho, že by na ňom bolo badať čo i len náznak pozitívnej zmeny k lepšiemu. Niekedy sa stane, že sa ani nemusí jednať o repetenta a deti akosi prirodzene od niekoho bočia, lebo sa nevie štandardne správať. Dotyčný sa s tým buď zmieri a časom sa z neho v kolektíve stane fackovací panák, ktorému sa deti posmievajú, alebo opačný extrém – vynucuje si pozornosť šikanovaním iných.

Šikanovanie je závažný a nebezpečný fenomén nie len dnešnej doby. Šikanér stavia na strachu ostatných. Triedny učiteľ by mal pre žiakov byť niečo viac než len učiteľ, ktorý odovzdáva vedomosti. Ak je učiteľ naozaj všímavý, vie šikanovanie odhaliť a následne aj urobiť opatrenia. Vždy je však dôležitá aj komunikácia s rodičmi a ich záujem o vlastné dieťa. V konečnom dôsledku treba pomôcť nie len šikanovanému dieťaťu, no i tomu, ktoré z nejakého dôvodu šikanuje. Niekedy stačí pohovor a následná kontrola, niekedy je nutné pritvrdiť a k riešeniu prizvať aj políciu. Každopádne je nesprávne šikanovanie ignorovať, zastierať a tvrdiť, že na školách nie je. Šikanovanie je možné po dohode s rodičmi riešiť aj mimo školy, príp. aj bez ďalšieho zásahu učiteľa – všetko je len v ľuďoch a ich ochote/neochote zlepšiť život svojich blízkych.


Šikanovanie v škôlke

Moja vlastná skúsenosť týkajúca sa syna v škôlke: statočne znášal drobné zákernosti od kamaráta, nič učiteľkám nepovedal, aby nebol žalobaba, až kým domov neprišiel s modrinou. Našťastie máme dôverný vzťah a ja som mu sľúbila, že mu pomôžem. Najprv som sa obrátila na učiteľky, no keďže situácia sa neveľmi zlepšila, oslovila som najprv „tyranovu“ mamu a následne som medzi 4 očami oslovila malého tyrana v takom duchu, že ak to všetko raz poviem jeho mame, tá s ním už urobí poriadok. Malý sa naozaj úprimne zľakol, lebo si uvedomoval, že mama by to zrejme len tak nenechala a viac si na môjho syna a ani na žiadne dieťa netrúfol.


Učiteľ má obmedzené možnosti

Je však pravda, že učiteľ má len obmedzené možnosti: môže dieťa len upozorniť, nesmie sa nijako a ničím vyhrážať, v žiadnom prípade nesmie použiť telesný trest a vôbec, všetko treba formulovať veľmi obozretne a opatrne, lebo majetnejší priebojnejší rodičia s pomocou šikovného právnika dokážu aj nemožné. Nie je nič výnimočné, že rodič príde do školy a priamo v škole učiteľa fyzicky napadne, lebo sa domnieva, že jeho dieťaťu bolo ublížené.

Ak sa šikanovanie nerieši kompetentne, môže sa stať aj to, že šikanér bude ešte odvážnejší a šikanovaní ešte vystrašenejší. V žiadnom prípade by však nemalo dôjsť k priamej konfrontácii šikanéra a šikanovaného, pokiaľ nie je istý výsledok v prospech postihnutého.

Foto: www.sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Riaditel by mal byt tym, ktory stanovi jasne pravidla – aj voci rodicom – a hotovo. Je velmi smutne, ze tzv. „sponzori“ skoly su vlastne panmi a zvacsa to byvaju rodicia grazlov. Najhorsie je, ze to tito mali frajeri zneuzivaju….ako proti tomu bojuju vo vyspelych krajinach (my zial v nasom rannom kapitalizme nemozeme hovorit o vyspelosti….:( )?

Pridaj komentár