Nechajte deti tvoriť na vertikálnej ploche

Mária Kopčíková 0

Rodičia a často ani odborníci nepripisujú príliš veľký význam kresleniu, písaniu, či inej aktivite na vertikálnom povrchu pre zdravý vývin dieťaťa.

Na našich kurzoch pre predškolákov vidíme, ako deťom nedostatok týchto aktivít chýba.

Prečo by teda malé deti mali pracovať, hrať sa aj pri vertikálnych povrchoch? Čo všetko sa pri tejto činnosti trénuje, posiľňuje? 

  Stabilita ramien a lakťov

Použitie väčších vertikálnych plôch, ako sú detské tabule, markerové tabule, baliaci papier pripevnený na stene … umožňuje deťom používať väčšie pohyby ramien. Takéto pohyby podporujú silu a flexibilitu v kĺboch a svaloch horných končatín.

Dokonca aj ruka sa posilní, pretože pôsobí proti gravitácii, keď dieťa musí udržať vertikálnu, horizontálnu a diagonálnu líniu.

  Koordinácia rúk

Ak ste sa niekedy pokúsili použiť šablónu pri práci na vertikálnom povrchu, viete, že to nie je až také jednoduché. Aby dieťa zvládlo sledovať objekt, použiť šablónu alebo stabilizovalo papier na písanie na stojatej ploche, vyžaduje to použitie oboch rúk, vyžaduje to silu držať objekt, ktorý je sledovaný.

  Prechod cez stredovú os tela

Keď dieťa píše alebo kreslí na veľký vertikálny povrch, musí svojou dominantnou rukou presiahnuť stredovú os svojho tela, aby sa dostalo tam, kam potrebuje v rámci celej plochy. Toto je skvelé cvičenie pre deti, ktoré sa istým spôsobom trápia s prechodom cez stred tela a podporuje sa tým dominancia jednej ruky.

  Napätie v zápästí a úchop písadla

Práca pri vertikálnom povrchu prirodzene uvádza zápästie do roztiahnutej polohy, čo podporuje stabilizáciu ruky pri lepšom uchopení/držaní písadla a zlepšuje kontrolu písma.

  Zrakové vnímanie a koordinácia oko – ruka

Práca na zvislom povrchu prináša zadanie/tvorbu bližšie k očiam dieťaťa. To pomáha deťom, ktoré majú ťažkosti s primeraným zrakovým vnímaním. Tiež to pomáha podporiť koordináciu oko – ruka, pretože dieťa má lepší výhľad na to, čo robí.

  Priestorová orientácia

Keď dieťa pracuje na veľkom zvislom povrchu, oveľa ľahšie pochopí pojmy označujúce smer (hore, dole, doľava, doprava), pretože dieťa ich pri práci môže spájať s pohybom vlastného tela.

  Výdrž

Práca na vertikálnej ploche môže byť prínosom pre neposedné deti, ktorým sa pracuje lepšie postojačky, než sediac za stolom.   

Chcete sa inšpirovať, aké aktivity na vertikálnej ploche môžete ponúknuť dieťaťu?

   Pevnosť a postoj

Práca v stoji alebo v kľaku na vertikálnom povrchu dáva deťom možnosť posilňovať ich telo. Nemajú za sebou opierku stoličky, môžu jedine pracovať so svojim chrbtovým a brušným svalstvom, aby si udržali vzpriamený postoj.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

Povolaním som psychologička a psychológií sa aj venujem vo svojej praxi v CPR KVAPKA.  Ako lektorka kurzov sa s rodičmi stretávam pred pôrodom, v podpore dojčenia, či príprave detí na školu. Prinášam témy, ktoré mi v praxi pripadajú dôležité.

články autora...

Pridaj komentár