Dieťatko v batolivom veku začína experimentovať s farbami a ceruzkami – tiež je to skvelý spôsob pre rozvoj jemnej motoriky, ako i učenia sa názvov farieb. Pri výbere hračiek netreba zabudnúť ani na jednoduché puzzle (dvojročné dieťa vie už poskladať puzzle zo 40 ks), pexeso na tvrdých kartičkách, plastelínu.
Pre dieťa však dlhodobo ostávajú veľmi zaujímavé naše dospelácke činnosti – varenie, zametanie, vŕtanie, nakladanie prádla do práčky, nakupovanie … Áno, bez detí všetky tieto činnosti urobím zrejme niekoľkokrát rýchlejšie, no deti pri nich majú jedinečnú šancu naučiť sa o bežnom živote, ľuďoch a súvislostiach života veľmi veľa. A zabavia sa pri tom.
Dovoľte dieťaťu aspoň občas pracovať s vami – ustielať postele, natriasať vankúše, vykladať nákup, variť, miešať cesto – ak dvojročné dieťa posadíte do vysokej stoličky, alebo mu prisuniete stupienok ku kuchynskej linke, môže s vami v miske miešať suroviny, „krájať“, šúpať vajíčko na tvrdo a pod.
Na čo myslieť pri hre s batoľaťom
- Podporujte ho v tom, čo robí. Ak sa chvíľu hrá samo, je niečím zaujaté, nevyrušujte ho. Nevolajte ho práve vtedy k jedlu, nehovorte naňho. Podporte ho v tom, aby sa dokázalo sústrediť na hru, na manipuláciu s hračkou, ktorú si vybralo.
- Ak sa hráte spolu a vidíte, že dieťaťu „odchádza pozornosť“, možno je to tým, že nevie, čo by ďalej s hračkou mohlo robiť. V tej chvíli ho môžete tak trochu vynechať z hry a začať sa hrať sami. Môžete sa hrať s riadikmi, nakladať do nich pomyselné potraviny, prestrieť mini stôl a usadiť zvieratká k obedu. Ak sa k vám dieťa pridá, nechajte ho, aby rozvinulo svoj nápad a posunulo hru kam chce.
Ak máte balkón či záhradku, nechajte dieťa „babrať sa“ so zemou. Hlinu môže presýpať, prekladať, plniť ňou misky či kvetináče, vŕtať do nej paličkou, pozorovať hmyz.