„Rok čo rok sa stretávam s rovnakou chybou. Rodičia privedú dieťa, odovzdajú mi ho a spustí sa plač. Tak to neraz pokračuje aj druhý či tretí deň. Ale mamy a otcovia, namiesto toho, aby vytrvali a dieťa povzbudili, si po pár dňoch vezmú dovolenku, aby dieťa nešlo do škôlky, urobia mu „prázdniny“ uprostred týždňa. Alebo ho za odmenu, že „vydržal“ v kolektíve, zoberú na celý víkend do aquaparku,“ hovorí učiteľka Janka z Nitry.
„Je to hlúposť. Nemôžete dať dieťa, najmä keď už má viac než tri roky, na deň – dva do škôlky, a hneď ho mať zase doma. Ani mu nesmiete ukazovať, že týždeň v škôlke je utrpenie a víkend je raj na zemi. Aspoň prvé týždne treba dodržiavať režim, spoločné poobedia a víkendy tráviť pokojne a neučiť dieťa, že si môže kedykoľvek spraviť voľno. Samozrejme, že po víkende plnom zábavy a pozornosti sa mu škôlka vidí ako najstrašnejšie miesto na svete,“ myslí si pani učiteľka.
shutterstock
Nástup do škôlky vyžaduje emócie na uzde
To, že nástup do škôlky komplikujú deťom najmä rodičia, si myslí učiteľka Silvia z Bratislavy.
„Keď rodičia začnú prvý deň plakať, utierajú si slzy, zasypú pred triedou okolie svojimi traumatickými spomienkami na vlastný nástup do škôlky, určite to celej veci nepridá. Najhoršie je, keď plačú deti, mamy, pomaly aj otcovia, čo vidia aj ostatné deti. Potom tu máme miesto začiatku školského roka kar.
Niektoré maminky by možno boli prekvapené, ale keď sa zavrú dvere, ich deti sa okamžite upokoja, zadaptujú a hneď sa začlenia do kolektívu. Rodiča by sa taktiež mali vyhnúť tomu, aby sa po prvých dňoch vypytovali dieťa na negatívne veci: A neplakal si ? Nikto ti nerobil zle? Nebolelo ťa bruško? Proste sme dospelí, nástup do škôlky je normálna vec. Tak z toho, prosím, rodičia, nerobte takú vedu,“ odkazuje rodičom.
Prečítajte si aj:
Nechajte dieťa prispôsobiť sa novej situácii
Učiteľka Alena, ktorá učí v škôlke blízko Banskej Bystrice, by rodičom poradila netlačiť toľko na samotnú škôlku.
„Znepokojuje ma, že mamičky ani len nedovolia deťom, aby si skúsili trochu iný život, ako majú doma. Nesmie ochutnať mlieko, lebo doma pijú len mandľové, aj keď dieťa nemá nijaké problémy. Nesmie si dať pomazánku, lebo dieťa takú URČITE jesť nebude. Nosia mu vlastné plachty a obliečky, lebo ich miláčik spí len v egyptskej bavlne.
Deti majú vlastné hračky, knižky, mojkáčikov, dokonca máme dieťa s vlastným tanierikom a hrnčekom, lebo ono miluje Peppa Pig, a iné by neznieslo. Skúsiť niečo nové je pre deti úžasné dobrodružstvo. Škôlka nie je náhrada domova, je to nový svet, ktorý dieťa objavuje a skúša. Rodičia by mu mali dať aspoň šancu ochutnať ho,“ radí v dobrom Alena.
Prečítajte si aj:
Pozor na odmeny, najmä tie materiálne
„Mňa ide vychytiť, keď vidím, že rodičia odmeňujú dieťa za to, že vydržalo v škôlke všelijakými keksíkmi, cukríkmi, koláčikmi, novými papučkami, hračkami…“ hovorí učiteľka Katka z Trenčína.
„Uniká tým celá pointa chodenia do škôlky. A hlavne sa vytvára chybný a škodlivý návyk. Áno, sú ťažšie dni, sú lepšie dni, sú priemerné dni, ale prečo dieťa odmeňovať? Vy si tiež po každom dni v kancelárii kúpite novú kabelku?!
Problém je, že takto u dieťaťa pestujú rodičia veľké ego, drzosť a pocit, že na smútok, únavu či nespokojnosť existuje liek v podobe nového autíčka či čokolády. Mamičky by si nemali radosť dieťaťa kupovať. Lepšie by bolo vziať ho na prechádzku, popýtať sa ho, ako sa mu vodilo, poprípade spoločne hľadať riešenia, aby sa cítilo lepšie,“ myslí si Katka.
shutterstock
Nastúpiť do škôlky každý druhý mesiac nie je riešenie
Učiteľka Renáta, ktorá učí v dedinke blízko Martina, sa snaží rodičom vysvetliť, že rázne riešenia sú vždy na škodu.
„Už som sa stretla s mamičkou, ktorá chcela dieťa nechávať v škôlke len pár hodín, kým by si nakúpila a upratala, aby mu bez nej nebolo dlho. Aj takú, ktorá to emocionálne nezvládla a po pár týždňoch dala výpoveď v dobrej práci, lebo jej malá plakávala. Nechcela mi veriť, že v momente, keď ju dcéra nevidí, je úplne v pohode.
Rodičom sa snažím vysvetliť, že skúšať škôlku každý druhý mesiac nie je riešenie. Naviac mám pocit, že mnohé deti napriek nízkemu veku, dokonale rodičmi manipulujú , majú ich prečítaných. Veselé a spoločenské dieťa sa v minúte zmení na zúfalého samotára. Riešenia ako psychológ, a podobne, sú podľa mňa trochu prehnané, za desať rokov praxe som sa reálne nestretla s dieťaťom, ktoré by to naozaj potrebovalo.
Rodičia sa tomu možno čudujú, ale v škôlke sú spokojné aj uzavreté a samotárske deti. Aj mamičkári, jedináčikovia či deti z mnohodetných rodín. Od istého času je pre ne kolektív kamarátov nenahraditeľný. Tak mamičky, nebuďte v strese,“ dodáva učiteľka Renáta.
Prečítajte si aj: