Trojročné dieťa prestáva byť batoľaťom a podľa vývinových tabuliek sa stáva mladším predškolákom.
V tomto veku ide vývin značne dopredu, ale niektoré deti dosahujú jednotlivé vývinové míľniky v rôznych obdobiach, niektoré skôr okolo 3. narodenín, iné až okolo 4,5 roka.
Rodičia často nevedia, čo je v tomto veku normálne
Čo by malo dieťa vedieť, ako by malo fungovať. Niekedy sa v poradni stretávam s rodičmi, ktorí od svojho dieťaťa chcú v tomto veku naozaj veľa, napr. aby vedelo rátať do 10, aby sa vydržalo hrať nejakú hru aspoň hodinu…
Iní rodičia sú zase príliš ochraňujúci a od dieťaťa vlastne nechcú nič, resp mu to ani nedovolia, takže potom prichádzajú 3, ktoré sa nevedia samostatne najesť, či napiť z pohárika. O náznaku samostatného obliekania nehovoriac.
Okolo tretích narodenín by vaše dieťa malo mať približne takéto zručnosti a schopnosti
Sociálne zručnosti
- Stáva sa viac nezávislým.
- Je menej zamerané samo na seba a prejavuje menej agresívneho správania (ktoré je dovtedy pomerne normálne).
- Začína viac rozumieť pocitom druhých.
- Viac reaguje na iné deti a začína s nimi vytvárať priateľstvá.
- Stáva sa viac schopným deliť sa o veci – hračky.
- Začína sa identifikovať so svojím pohlavím a začína vnímať rozdeľovanie rolí.
- Začína sa viac zaujímať o štruktúrovanú hru.
Inšpirujte sa: Ako to je, keď sa dieťa nevie zahrať samo.
- Trávi čoraz viac času aktivitami, kde zapája svoju fantáziu a pravdepodobne sa objaví aj nejaký ten imaginárny priateľ.
- Zmysel pre čas a jeho chápanie už by malo byť pre dieťa jasnejšie. Chápe a orientuje sa vo svojej dennej rutine (raňajky, umyť, obliecť, odchod do škôlky, prechádzka, obed …).
- Je schopné vnímať seba ako samostatnú osobu – „JA PEŤKO“. Hovorí o sebe v 1. osobe.
- Pravdepodobne začne ukazovať svoju „priečnu“ tvár a začne pomerne intenzívne odolávať vašim požiadavkám. Začne skrátka neposlúchať a testovať vaše hranice.
Motorika
- Dieťa stráca bábätkovské faldíky a tvorí sa mu viacej svalov, rastie do dĺžky/výšky.
- Je pohyblivé a dokáže chytiť loptu do zohnutých rúk.
- Skáče znožmo dole z prekážok vysokých až cca 40 cm.
- Dokáže ísť hore a dole po schodoch, pričom nohy strieda.
- Dokáže sa zohnúť a nespadne pri tom.
- Behá už viac a istejšie a jazdí na trojkolke.
- Skáče a stojí na jednej nohe cca 5 sekúnd.
- Chodí dopredu a dozadu bez problémov.
- Začína sa zaujímať o nožnice, papier, prstové farby, či voskovky.
- Začína kresliť kruh, trhá papier na dve časti.
- Začína sa zdokonaľovať jeho jemná motorika – pohyby prstov a celej ruky.
Zaujíma vás, kedy je vhodné dať dieťaťu do ruky prvú farbičku?
Jazykové schopnosti
- Malo by ovládať základné pravidlá reči a aktívne používať 600 – 1000 slov, pričom zrozumiteľnosť reči by mala byť asi 80%.
- Dieťa by malo vedieť povedať svoje meno a odpovedať na otázku „Koľko máš rokov?“.
- Malo by hovoriť v trojslovných vetách a napodobňovať melódiu reči. Jedno z troch slov by malo byť sloveso.
- V tomto veku by malo dieťa používať aj zámená (ja varím polievočku, ty budeš spinkať?)
- Malo by vedieť prerozprávať krátky príbeh – napr. 3 – 4 vety.
Vývin poznávacích schopností (funkcií)
- Trojročné dieťa sa dostáva do opytovacieho obdobia, obvykle má veľa veľa otázok: „Prečo je obloha modrá? Prečo majú sliepočky perie?“ Hoci vám to môže prísť otravné, je to normálna vývinová fáza a dieťa sa v tomto čase nekonečne veľa učí.
- Malo by vedieť správne pomenovať základné farby.
- Pochopiť pojmy „rovnaký“ a „rozdielny“.
- Porozumieť a vykonať pokyn zložený z troch častí – „choď do izbičky, vezmi bábiku a prines ju sem“.
- Zapamätať si časť príbehu.
- Počítať a začať chápať súvislosti narábania s číslami.
- Triediť predmety podľa tvaru a farby.
- Poskladať veku primerané puzzle.
Prečítajte si viac o tom, ako učiť deti narábať s číslami.
Spracované s použitím: webmd.com, parents.com, sheknows.com